Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta54328.10.201514

9930-2015 (630)

Helsingin valtatien (vt 1) ja Helsinki - Turku radan päälle rakentaminen Kupittaan aseman kohdalla, pilarilinjojen rakentamisen salliminen katualueelle kannen rakennepaksuuden ohentamiksi

Tiivistelmä:

Helsingin valtatien katualueelle sallitaan T3-sairaalan pilarilinjojen rakentaminen suoraan ajavien sekä liittymis- ja erkanemisramppien väliin. Nämä pilarilinjat mahdollistavat Helsingin valtatien ja Helsinki - Turku radan päälle rakennettavan kannen rakennepaksuuden ohentamisen, jolloin T3-sairaalan alimpaan kerrokseen saadaan riittävä kerroskorkeus ja nykyisen T-sairaalan ja uuden T3-sairaalan lattiat saadaan samaan tasoon.

Kilajk § 543

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava, Kiinteistöliikelaitos, infrapalvelujen johtaja Tapio Siirto 16.10.2015:

TYKS U2–kaava on hyväksytty ja tullut lainvoimaiseksi 1.8.2015. Uuden T3–sairaalan ja Helsingintien ja radan päälle rakennettavan kannen rakennesuunnittelu on käynnissä. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 9.9.2015 § 438 mukaisesti Helsingin valtatie on ko. kohdalta muutettu maantiealueesta katualueeksi. Uusi kansi ja sairaala rakennetaan osin kaupungin katualueen ja osin liikenneviraston rata-alueen päälle.

Sairaalarakennuksen korkeutta yläpuolelta rajaa pelastuskopterikentän lähestymisalue. Alapuolelta rakennekorkeuksia rajoittaa nykyisten rautatien ja katualueiden tasaus, joiden muuttaminen on käytännössä liian kallista. Näiden korkeusasemien väliin suunnitellaan sairaala vapaine kerroskorkeuksineen teräsbetonikannen päälle, jonka alapuolelle on varattava riittävä tila liikenteelle ja tunnelin savunpoistolle onnettomuustilanteessa. Sairaalarakennuksen lattiakerrosten korkeusasemat tulee toiminnallisesti olla samat kuin nykyisessä T-sairaalassa, jotta varmistetaan mm. leikkauspotilaiden esteetön siirto sairaalarakennuksesta toiseen.

Toteutussuunnittelun yhteydessä on havaittu ongelmaksi, että uuden sairaalan 1. kerros on näillä reunaehdoilla jäämässä liian matalaksi. Tältä pohjalta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri (VSSHP) on esittämässä ratkaisua, jossa katualueen päälle rakennettavan kannen rakennepaksuutta ohennetaan 30 cm sijoittamalla kannen alle välitukilinjat teräsbetonipilareilla. Kantta ohentamalla saadaan varmistettua sairaalan 1. kerroksen riittävä rakennekorkeus ja toiminnallisuus.

Turun kaupungin kokonaisedun kannalta uuden sairaalan toiminnallisuus on ensiarvoisen tärkeää. Yhden kerroksen liian matala rakennekorkeus vaikeuttaisi tilojen toimintaa oleellisesti ja lisäisi vuosittaisia käyttömenoja. Turun kaupunki on Varsinais-suomen sairaanhoitopiirin suurin osakas ja vastaa yli 60 prosenttisesti sairaanhoitopiirin kuluista.

Esitetyt pilarilinjojen lisäykset aiheuttavat merkittäviä muutoksia uuden sairaalarakennuksen alla kulkevan Helsingin valtatien liikennejärjestelyihin. VSSHP on laadituttanut uusista liikennejärjestelyistä katusuunnitelmaluonnoksen, teetättänyt niistä konsultilla vaikutusarvion ja pyytänyt ehdotuksesta kannanotot pelastuslaitokselta, poliisilta ja liikennevirastolta.

Merkittävin liikenteellinen muutos on, että Helsingin suunnasta tultaessa Hämeenrampille erkanemisen sekä Helsingin suuntaan ajettaessa rampilta Helsingin valtatielle liittymisen tulee tapahtua uuden sairaalarakennuksen eteläpuolella. Tämä edellyttää mm. Helsingin suunnan rampin jatkamista nykyistä pidemmäksi sekä myös muutoksia Helsingin valtatieltä Kalevanrampille johtavien vasemmalle kääntyvien kaistojen järjestelyihin.

Muutos myös heikentää jonkin verran liikenneturvallisuutta pilaririvien myötä syntyvän törmäysriskin ja näkymärajoitteiden takia, mutta ei merkittävästi. Haittavaikutuksia pienennetään toteutettavilla törmäyssuojauksilla.

Pelastuslaitos ja poliisi ovat ilmoittaneet sairaanhoitopiirille hyväksyvänsä esitetyn muutoksen. Myös liikennevirasto hyväksyy välitukilinjat, kunhan kansi suunnitellaan liikenneviraston edellyttämien suunnitteluperusteiden mukaisesti. Kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö ja Kiinteistöliikelaitoksen infrapalvelut katsovat, että pilarilinjojen rakentaminen katualueelle ja niistä aiheutuvat liikennejärjestelyjen muutokset ovat hyväksyttävissä kaupungin kokonaisedun mukaisina.

Liite 1Helsinginkatu välillä Hämeenramppi – Kalevanramppi lisäpilarilinjojen toteuttaminen ajoratojen väliin 8.9.2015 (Ramboll Oy)

Oheismateriaali 1Helsingintie, lisäpilarilinjan vaikutusten arviointi (Ramboll Oy)

Oheismateriaali 2Liikenneviraston kannanotto uusista pilarilinjoista

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä liitteessä 1 esitetyt lisäpilarilinjat (2 kpl) ajoratojen ja ramppien väliin tulevan sairaalakannen ja katusuunnittelun suunnitteluperusteiksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 543
Liite 1:Helsinginkatu välillä Hämeenramppi - Kalevanramppi lisäpilarilinjojen toteuttaminen ajoratojen väliin 8.9.2015 (Ramboll Oy)