Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta36716.06.201523

2883-2015 (630, 662)

Korkkisvuorenkadun katu- ja liikennesuunnitelmat (kaupunginosa Ruohonpää)

Tiivistelmä:

Ympäristötoimen kaupunkisuunnittelu on laatinut katu- ja liikennesuunnitelmat Korkisvuorenkadulle. Suunnittelun tavoitteena oli kadun kuivatus- ja ylläpito-ongelmien poistaminen sekä Teräsrautelan kouluun suuntautuvan jalankulun turvallisuuden parantaminen.

Kilajk § 367

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, suunnittelupäällikkö Matti Salonen 10.6.2015:

Korkkisvuorenkatu on nykyisellään sorapintainen kapeahko katu. Ajoradan leveys on noin 6 metriä. Kadulla ei ole jalkakäytävää, vaikka sitä pitkin kuljetaan kävellen Teräsrautelan kouluun. Jalkakäytävän puute huonontaa koulumatkojen turvallisuutta ja miellyttävyyttä, koska katua käyttää myös koulun saattoliikenne. Sorapintaisella ja reunakivettömällä kadulla on myös ylläpitokustannuksia lisääviä kuivatus- ja ylläpito-ongelmia.

Katu on suunniteltu asfaltoitavaksi ja varustettavaksi asfaltoidulla jalkakäytävällä. Jalkakäytävän leveys on 2,35 metriä, jotta sen tehokas koneellinen talvikunnossapito olisi mahdollista. Kapeahkon katualueen vuoksi ajoradan leveydeksi jää tällöin kadun alkuosalla vain 5 metriä, minkä vuoksi pysäköinti kadulla joudutaan kieltämään. Teräsrautelan koulun kohdalla paaluvälillä 180-240 ajorata on leveämpi, 5,7 m, jolloin pysäköinti ajoradan toisella puolella voidaan sallia.

Nähtävilläolo ja muistutus:

Katusuunnitelma on ollut nähtävillä 27.4.-11.5.2015. Suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus. Muistutuksessa kyseenalaistetaan jalkakäytävän ja pysäköintikiellon tarpeellisuus. Jalkakäytävän rakentamatta jättämistä perustellaan muistutuksessa mm. sillä, että koululle pääsee jalkaisin muitakin reittejä kuin Korkkisvuorenkatua pitkin. Muistutuksessa esitetään, että mikäli jalkakäytävä rakennetaan, olisi pysäköinti liikennemerkein sallittava osittain tai kokonaan jalkakäytävällä.

Vastaus muistutukseen:

Korkkisvuorenkadun alkuosan kapea, noin 9 metrin levyinen katualue ei mahdollista sekä jalkakäytävän rakentamista että pysäköinnin sallimista. Mikäli pysäköinti sallittaisiin osittain tai kokonaan jalkakäytävällä, estyisi jalkakäytävän koneellinen talvikunnossapito. Vaikka Teräsrautelan kouluun pääsee jalkaisin muitakin reittejä kuin Korkkisvuorenkatua, on ko. katu kuitenkin Vakka-Suomenkatua etelästä päin tultaessa kouluun luonnollisin kulkureitti. Korkkisvuorenkadun alkuosan pysäköintikiellosta huolimatta kaikilta Korkkisvuorenkadun kiinteistöiltä on matkaa sallituille kadunvarsipysäköintipaikoille enimmillään runsas 100 m.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 2902 004, muutos 17.4.2015

Liite 2Katusuunnitelma K 2902 005, 13.5.2015

Oheismateriaali 1Muistutus

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää:

- hyväksyä Korkkisvuorenkadun liikennesuunnitelman L 2902 004, muutos 17.4.2015 ja katusuunnitelman K 2902 005, 13.5.2015; sekä

- että jätetty muistutus ei anna aihetta suunnitelmien muutoksiin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoBlumberg Mariella
aoNeva Ilkka
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 367
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 2902 004, muutos 17.4.2015
Liite 2:Katusuunnitelma K 2902 005, 13.5.2015