Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta33010.06.201528

3057-2014 (630, 662)

Suutarinkadun katusuunnitelma (Raunistula)

Tiivistelmä:

Suutarinkadun katusuunnitelma on laadittu kadun perusparantamiseksi. Katu päällystetään asfaltilla ja pintakuivatusta tehostetaan. Kadun korkeusasema noudattelee nykyistä korkeutta. Suutarinkadun liikennejärjestelyt säilyvät nykyisellään.

Kilajk § 330

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö Jani Tulkki ja Harry Jaakkola 20.5.2015:

Katusuunnitelman laadinta on käynnistetty sorapäällysteisen Suutarinkadun ylläpitotarpeista. Kadulla on tarve alentaa kunnossapitokustannuksia ja parantaa katualueen hulevesien hallintaa. Päällystäminen ei muuta Suutarinkadun liikennejärjestelyperiaatteita. Jalankulun tai pyöräilyn erotteluun autoliikenteestä ei ole tarvetta. Kadun tasaus eli korkeusasema säilyy likimain nykyisellään niin että tonttiliittymät ovat siihen sovitettavissa. Suunnitelmassa päällystetyn ajoradan leveys vaihtelee sen mukaan miten katualueella on tilaa. Tampereen valtatien ja Virusmäentien välisellä osuudella ajoradan leveys on 4,5 metriä leventyen kadun päässä 5,0 metriin. Ajoradan eteläreunalle asennetaan reunatuki hulevesien johtamiseksi hulevesikaivoihin. Virusmäentien ja Konsantien välisellä osuudella ajoradan leveys on suoralla ja tasaisella osuudella 5,75 metriä. Tällä osuudella ajoradan pohjoisreunalle toteutetaan painanne valumavesien johtamiseksi hulevesikaivoihin. Painanne rakennetaan asfaltista. Konsantien päässä Suutarinkadulla on jyrkkä osuus, missä ajoradan leveys on 3,75 metriä. Tälle osuudelle ajoradan eteläreunaan asennetaan reunatuki hulevesien johtamiseksi hulevesikaivoihin.

Suunnitelluilla toimenpiteillä hulevesiä hallitaan aiempaa paremmin katualueella. Hulevedet eivät pääse normaaleissa sade- ja valuntatilanteissa enää kiinteistöille. Rankkasateetkaan eivät syö kestopäällysteeseen uria, kuten sorapäällysteeseen.

Vesiliikelaitos saneeraa viemärinsä ja vesijohtonsa sekä rakentaa lisää hulevesiviemäriä Suutarinkadulla ennen kadun päällystämistä.

Katusuunnitelmaan on tehty pieniä tarkennuksia nähtävillä olon jälkeen. Nähtävillä olleessa suunnitelmassa oli ristiriita Suutarinkadun ajoradan leveydessä poikkileikkauksen ja asemapiirroksen välillä. Poikkileikkauksessa esitetyt mitat olivat oikein. Asemapiirros on tältä osin korjattu nähtävillä olon jälkeen.

Suutarinkadun päällystämisestä on tehty aloite vuonna 2009 (oheismateriaali 1). Katusuunnittelun vireilläolosta ilmoitettiin Suutarinkadun asukkaille 26.3.2014 ja pyydettiin näkemyksiä ja kannanottoja suunnitteluun liittyen. Saadut suunnittelun aikaiset kannanotot ovat oheismateriaalissa 2.

Katusuunnitelma oli nähtävillä 27.4. -11.5.2015. Suunnitelmasta jätettiin neljä muistutusta (oheismateriaali 3-6). Lisäksi nähtävä olon aikana tuli puheluita, joissa Suutarinkadun päällystämistä pidettiin hyvänä toimenpiteenä. Puheluissa tiedusteltiin myös oman kiinteistön kohdalla tapahtuvista mahdollisista muutoksista.

Raunistulan asuinkiinteistöyhdistyksen ja Hanna Oksasen keräämän adressin muistutukset ovat pitkälti samansuuntaisia. Muistutuksissa huomautetaan, että kadun päällystäminen asfaltilla ei sovi Raunistulan kulttuurimaisemaan ja ollaan huolestuneita kasvavista ajonopeuksista ja liikenneturvallisuuden heikkenemisestä. Suutarinkadun jyrkän mäen asfaltoinnin pelätään olevan liukkaampi talvella kuin nykyisen sorapäällysteen. Hanna Oksasen muistutuksessa esitetään lisäksi Suutarinkadun muuttamista pihakaduksi.

Tiina Hotasen muistutuksessa on neljä eri kohtaa, joista kolme koskee vain kiinteistön Raunistula 15/15 (Suutarinkatu 25) kohtaa. Lisäksi muistutuksessa huomautetaan valumavesistä, joista kadulla on ollut ongelmia.

Vesa Niemisen muistutuksessa huomautetaan korkeuseroista katusuunnitelmassa verrattuna asuinrakennuksen asemapiirustukseen.

Suunnitteluyksikön vastaukset muistutuksiin

Tiina Hotasen muistutuksen kohta 1. Molempia kulkuja tontille ei ole huomioitu, koska tontin rakennusluvan asemapiirroksessa ei ole haettu lupaa kahdelle tonttiliittymälle. Turun rakennusjärjestyksen mukaan lupa kahdelle tonttiliittymälle voidaan myöntää vain erityisistä syistä ja tässä tapauksessa lupakuvassa on vain yksi tonttiliittymä ja toinen kapeampi kulkuaukko aidassa, mutta ei ajoliittymää. Kohta 2: Reunatuki on madallettu kuuden metrin matkalta. Liittymä tontille on saman levyinen kuin se on rakennuslupakuvassa. Turun rakennusjärjestyksen mukaan tonttiliittymän leveys ei ilman erityisiä syitä saa ylittää 5 metriä. Kohta 3: Kadun pintakuivatusta tehostetaan rakentamalla Suutarinkadulle lisää hulevesikaivoja. Mäkiosuudella hulevedet pysyvät kadulla reunatuen vieressä. Reunatuella myös ohjataan hulevedet hulevesikaivoihin. Hulevesikaivojen lisääminen katkaisee valunnan useammin ja näin ei pääse syntymään leveitä ja runsaita virtaamia. Asfalttipäällysteeseen ei synny uria veden virtaamista ja näin ollen kadun kunnossapitotarve vähenee. Kohta 4: Suunnitellut led-valot rajaavat selkeästi taaksepäin menevää valoa, joten tulevassa tilanteessa valon määrä taaksepäin tulee vähenemään, ei lisääntymään. Asiaa auttaa edelleen myös se, että valaisimen sijoituskorkeus pienenee. Kiinteistön aidan ja ajoradan välissä on vähän tilaa. Pylvästä on sen vuoksi jouduttu sijoittamaan kauemmaksi edellisestä pylväästä, jotta se on saatu siihen mahtumaan. Pylvään siirtäminen pois rakennuksen edestä ei onnistu ilman, että kadun valaistuksen tasaisuus kärsii. Kiinteistöllä on yli 35 m yhteistä rajaa kadun kanssa, joten yksi pylväs kiinteistön kohdalle tarvitaan.

Raunistulan asuinkiinteistöyhdistyksen ja Hanna Oksasen ja 21 muun allekirjoittajan adressissa esitettyyn kadun päällystämisen vastustuksen osalta suunnitteluyksikkö toteaa, että katusuunnitelmaa laadittaessa on kuultu museokeskuksen edustajaa. Suutarinakadun tasainen ja suora osuus on suunniteltu museokeskuksen toiveesta ilman reunatukea. Reunatuen asentamien muuttaisi kadun ilmettä suuremmin kuin pelkkä asfalttipäällyste. Suutarinkadun nopeusrajoitusta ei olla nostamassa. Nähtävillä olleessa katusuunnitelmaselostuksessa on virheellisesti kuvattu nykytilannetta niin, että kadulla olisi nyt 40 km/h nopeusrajoitus. Nopeusrajoitus tulee säilymään 30 km/h:ssa. Mäkiosuus on jo nykyisin Konsantien puolelta päällystetty. Tiedossa ei ole että tämän vuoksi olisi lisännyt vaaratilanteita talvisin. Näin ollen vaaratilanteita tuskin syntyy mäen toisellakaan puolella. Katualueen ollessa kapea ja pysäköinnin ollessa sallittu kadun toisessa reunassa Suutarinkatu on jo pihakatumainen ilman, että se erikseen sellaiseksi liikennemerkillä osoitetaan.

Vesa Niemisen muistutuksessa kuvataan kadun nykyisestä sorapintaisuudesta koituneita ongelmia, joten muistutus ei suoranaisesti koske laadittua uutta katusuunnitelmaa.

Mikko Nikkolan ja Mari Lehmuskallion muistutukseen suunnitteluyksikkö toteaa, kuten jo aikaisemmin tekstissä on mainittu että Suutarinkadun nopeusrajoitus tulee jatkossakin olemaan 30 km/h eikä 40 km/h.

Suutarinkadun ja Virusmäentien risteys on tyypillinen asuinalueen risteys, jonka näkemäolosuhteet ovat tyydyttävät, joten risteykseen ei ole suunniteltu erikoisjärjestelyitä. Hidasteiden käyttö alueella saattaisi aiheuttaa tärinäongelmia maaperän pehmeyden vuoksi.

Liite 1Suutarinkatu katusuunnitelma K 5559 003, 14.4.2015

Liite 2Suutarinkatu katusuunnitelma K 5559 004, 13.5.2015

Oheismateriaali 1Aloite kadun päällystämiseksi, 27.4.2009

Oheismateriaali 2Ilmoitus katusuunnitelman laadinnan vireilläolosta ja ilmoituksen johdosta saadut kannanotot

Oheismateriaali 3Tiina Hotasen muistutus

Oheismateriaali 4Raunistulan asuinkiinteistöyhdistyksen muistutus

Oheismateriaali 5Hanna Oksasen keräämä adressi ja muistutus

Oheismateriaali 6Vesa Niemisen muistutus

Oheismateriaali 7Kopio kiinteistön Raunistula 15/15 rakennuslupapiirustuksesta

Oheismateriaali 8Mikko Nikkolan ja Mari Lehmuskallion muistutus

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä katusuunnitelmat K 5559 003 ja K 5559 004. Samalla johtokunta päättää, etteivät jätetyt muistutukset anna aihetta muuttaa katusuunnitelmia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoRaunistulan Asuinkiinteistöyhdistys ry
aoHotanen Tiina
aoLehmuskallio Mari
aoNieminen Vesa
aoNikkola Mikko
aoOksanen Hanna
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 330
Liite 1:Suutarinkatu katusuunnitelma K 5559 003, 14.4.2015
Liite 2:Suutarinkatu katusuunnitelma K 5559 004, 13.5.2015