Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta29026.05.20154

4105-2015 (639)

Kiinteistötoimialan lausunto pikaraitiotieselvitykseen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus pyytää lausuntoa pikaraitiotieselvitykseen 8.6.2015 mennessä.

Kilajk § 290

Infrapalvelujen johtaja Tapio Siirto ja kiinteistökehityspalvelujen johtaja Petri Liski 18.5.2015:

Kaupunginhallitus on 4.5.2015 § 208 pyytänyt lausuntoa raitiotien yleissuunnitelmasta.

Raitiotien yleissuunnitelman yhteydessä verrattiin kustannuksia raitiotien, superbussijärjestelmän sekä nykyisen kaltaisen bussijärjestelmän kehitetyllä versiolla. Kiinteistöliikelaitoksen kannalta kyse ei ole vaihtoehtoisesta tarkastelusta, vaan pikemminkin saman hankkeen eri vaiheistuksesta. Näin on saavutettavissa tulevaisuuden joukkoliikenneratkaisu kustannustehokkaasti.

Nykyisen kaltaista bussijärjestelmää kehittämällä pystytään takaamaan joukkoliikenteen hyvä palvelutaso vielä vuosiksi eteenpäin, liikennemäärien kasvu ja joukkoliikenteen käytön lisääntyminen huomioiden. Katuverkon bussiliikenteen välityskykyä parannetaan liikennevaloristeysten joukkoliikenne-etuuksilla sekä tarvittaessa kaistajärjestelyillä.

Superbussijärjestelmän ja raitiotien käyttöön liittyy muusta liikenteestä eriytettävien joukkoliikenneväylien rakentaminen. Joukkoliikenneväylät olisi edullisinta toteuttaa vaiheittain raitiotielinjauksilla joukkoliikenteen tarpeiden mukaisesti ja aloittamalla liikennöinti kumipyöräkalustolla (superbusseilla tai vastaavilla). Tällöin johtosiirtoja ei tarvitsisi suorittaa ennen liikennöinnin alkamista.  Reiteillä olemassa olevien vesihuolto- ja energialinjojen käyttöikää voidaan jatkaa ja rytmittää korvaavien johtolinjojen viereen rakentaminen pidemmälle aikavälille.  

Vaiheistuksella ja aloittamalla kumipyöräliikennöinti voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä sekä johtosiirroissa että työaikaisissa liikennejärjestelyissä. Vaiheistus helpottaa myös kaavoitus- ja suunnitteluprosessia sekä pienentää riskivarauksia. Lisäsäästöjä saavutetaan myös rahoituskustannuksissa.

Joukkoliikenneväylät voidaan myöhemmin kiskottaa ja käynnistää niillä raitiotieliikennöinti superbussien sijaan, mikäli raitiotieliikenne katsotaan paremmin vastaavan kaupungin tavoitteita ja tarpeita.

Hyvän lopputuloksen varmistaminen edellyttää kaupungin sitoutunutta päätöstä liikennejärjestelmästä riittävän ajoissa, mieluiten jo tämän vuoden aikana.

Maankäytöllisesti ensi vaiheen reitit sisältävät kehittämispotentiaalia lähinnä Itäharjulla ja Skanssissa, muualla reitit kulkevat jo hyvin valmiissa kaupunkirakenteessa ja pikaraitiotien mahdollistama tehokkaampi kaupunkirakenne ei siellä ole saavutettavissa nopeasti. Itäharjun ja Skanssin osalta taas merkittävä osa tuosta kehittämispotentiaalista voidaan saavuttaa jo erillisillä joukkoliikenneväylillä esimerkiksi superbusseilla toteutettuna.

Oheismateriaali 1Kaupunginhallituksen lausuntopyyntö 4.5.2015 § 208

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta antaa kaupunginhallitukselle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus