Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta18324.03.20158

10696-2014 (662)

Kaurakadun katu- ja liikennesuunnitelmat (Peltola)

Tiivistelmä:

Kaurakadun välin Peltolantie - Eteläkaari katusuunnitelma kadun perusparantamiseksi sekä liikennesuunnitelman tarkistaminen.

Kilajk § 183

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola

Ympäristötoimen kaupunkisuunnittelu on laatinut katusuunnitelman Kaurakadun välin Peltolantie-Eteläkaari perusparantamisesta. Kadun pintakuivatus vaatii parannustoimenpiteitä ja nykyinen jalkakäytävä on liian kapea ylläpidon tarpeille.

Kadun nykyiset pintarakenteet uusitaan ja samalla asennetaan uudet reunakivet ja pintavesikaivot. Suunnitellut kadun ajoradan leveys on 6,0 – 7,0 metriä ja sen eteläreunalle tulee 2,4 metriä leveä asfaltoitu jalkakäytävä. Jalkakäytävän asfaltointi perustuu nykyohjeistukseen, jossa keskustan ulkopuoliset jalkakäytävät rakennetaan kustannussyistä asfalttipintaisina laatoituksen sijaan. Kadun korkeusasema säilyy likimain nykyisellään. Liikennesuunnitelmaa on tarkistettu siten, että Kaurakadun ja Ilpoistentien risteykseen asetetaan väistämisvelvollisuusmerkit Kaurakadun suunnasta tuleville. Muilta osin liikennesuunnitelma säilytetään nykyisellään.

Nähtävilläolo ja muistutukset:

Katusuunnitelma on ollut nähtävillä 16.2. – 2.3.2015, suunnitelmasta on jätetty 4 muistutusta. Muistutukset ovat pitkälti samansuuntaisia, asukkaat ovat huolestuneita Kaurakadun läpiajoliikenteestä sekä nopeuksista. Keinoiksi muistutuksissa esitetään mm. ajoradan kavennusten toteutusta nykyistä useampien suojateiden kohdalla. Yhdessä muistutuksessa esitetään myös jalkakäytävän säilyttämistä laatoitettuna asfaltoinnin sijasta.

Vastaus muistutuksiin:

Katusuunnitelman laatimisen lähtökohtina ovat olleet kadun ylläpidon tarve jalkakäytävän leventämisestä talvikunnossapidon helpottamiseksi sekä kadun kuivatuksen tehostaminen. Jalkakäytävän leventämisen seurauksena ajorata kapenee vastaavasti. Tällä on jossain määrin nopeuksia hillitsevä vaikutus. Kustannussäästöjen saavuttamiseksi Turussa on siirrytty keskustan ulkopuolella jalkakäytävien asfaltointiin laatoituksen sijasta. Nykyisin Kaurakadulla on moottoriajoneuvojen läpiajokielto välillä Peltolantie - Ilpoistentie sekä kuorma-autojen läpiajokielto välillä Ilpoistentie – Eteläkaari. Kaurakadun liikennemäärät on laskettu viimeksi vuonna 2009, jolloin liikennemäärä oli noin 700 ajon/vrk. Liikennemäärä on kohtuullinen verrattuna muihin vastaaviin katuihin. Muistutusten johdosta suunnitelmiin ei ole tehty tarkistuksia.

Liite 1Kaurakadun katusuunnitelma K 5926 027, 30.1.2015

Liite 2Kaurakadun katusuunnitelma K 5926 028, 30.1.2015

Liite 3Kaurakadun liikennesuunnitelma L 5926 029, 10.2.2015

Liite 4Ote liikennesuunnitelmasta L 5926 022, muutos 10.2.2015

Oheismateriaali 1Risto Kankaanpään ja Katri Sarlundin muistutus

Oheismateriaali 2Teemu ja Heidi Haleniuksen muistutus

Oheismateriaali 3Mikko Vesalan ja Tiina Saarisen muistutus

Oheismateriaali 4Elisa Aaltosen muistutus

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Kaurakadun välin Peltolantie- Eteläkaari katu- ja liikennesuunnitelmat K 5926 027, 30.1.2015, K 5926 028, 30.1.2015, L 5926 029, 10.2.2015 ja otteen L 5926 022, muutos 10.2.2015.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAaltonen Elisa
tiedHalenius Heidi
tiedHalenius Teemu
tiedKankaanpää Risto
tiedSaarinen Tiina
tiedSarlund Katri
tiedVesala Mikko
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 183
Liite 1:Kaurakadun katusuunnitelma K 5926 027
Liite 2:Kaurakadun katusuunnitelma K 5926 028
Liite 3:Kaurakadun liikennesuunnitelma L 5926 029
Liite 4:Ote liikennesuunnitelmasta L 5926 022