Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta17218.03.20151

12026-2011 (630)

Liikennesuunnitelmaluonnokset Käsityöläiskadun pyöräily-yhteydestä (kaupunginosa VII)

Tiivistelmä:

Liikennesuunnitelmaluonnokset pyöräkaistojen tai pyörätien toteuttamiseksi Käsityöläiskadulle.

Kilajk § 172

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen:

 

Laaditut liikennesuunnitelmaluonnokset ja niiden vaikutus pysäköintiin

 

Suunnitteluyksikkö on laatinut liikennesuunnitelmaluonnokset pyöräily-yhteyden toteuttamiseksi Käsityöläiskadulle. Toisessa vaihtoehdossa yhteys on toteutettu pyörätienä ja toisessa vaihtoehdossa pyöräkaistoilla. Pyörätie on vain kadun toisella puolella ja se on kaksisuuntainen. Pyöräkaistat ovat ajoradan kummassakin reunassa, ja ne ovat yksisuuntaiset.

 

Pyörätien tai pyöräkaistojen rakentaminen vaatii kadun poikkileikkauksesta noin kolmen metrin tilan. Käsityöläiskadulla tila pyöräyhteydelle jouduttaisiin ottamaan pääosin pysäköinniltä. Ratapihankadun ja Eerikinkadun välillä pysäköinti jouduttaisiin poistamaan suurimmaksi osaksi Käsityöläiskadun toiselta puolelta. Pysäköintipaikkoja vähenisi viiden korttelin matkalta pyörätievaihtoehdossa noin 64 kpl ja pyöräkaistavaihtoehdossa noin 77 kpl. Pyöräkaistavaihtoehdossa pysäköinti vähenee enemmän, sillä vinopysäköinnin taakse ei voi laittaa pyöräkaistaa, ja kaikki pysäköintipaikat ovat siksi kadun suuntaisia. Humalistonkadulle laaditun suunnitelman mukaan Humalistonkadulta poistuisi 23 pysäköintipaikkaa. Suuri ero Käsityöläiskadulta poistuviin paikkoihin verrattuna johtuu siitä, että Humalistonkadulla on enemmän leveitä osuuksia, joissa tila pyöräyhteydelle voidaan ottaa osittain ajokaistojen mitoitusta tarkistamalla.

 

 

 

Pysäköintipaikkojen lukumäärä

Alue

nykyisin

Humalistonkadun suunnitelmassa

Käsityöläiskadun pyöräkaistavaihtoehdossa

Humalistonkatu: Yliopistonkatu–Puutarhakatu

35

31

35

Humalistonkatu: Puutarhakatu–Rauhankatu

23 (osa ruuduista on tavallista lyhyempiä)

12

23

Humalistonkatu: Rauhankatu–Läntinen Pitkäkatu

31

23

31

Humalistonkatu välillä Yliopistonkatu–Ratapihankatu yhteensä

89

66

89

Käsityöläiskatu:

Eerikinkatu–Yliopistonkatu

41

41

26

Käsityöläiskatu:

Yliopistonkatu–Puutarhakatu

56, joista asukaspysäköintiä 13

56, joista asukaspysäköintiä 13

32, joista asukaspysäköintiä 13

Käsityöläiskatu:

Puutarhakatu–Rauhankatu

31

31, joista asukaspysäköintiä 5

13

Käsityöläiskatu:

Rauhankatu–Ratapihankatu

50, joista asukaspysäköintiä 45

56, joista asukaspysäköintiä 51

30, joista asukaspysäköintiä 30

Käsityöläiskatu välillä Eerikinkatu–Ratapihankatu yhteensä

178, joista asukaspysäköintiä 58

184, joista asukaspysäköintiä 69

101, joista asukaspysäköintiä 43

Rauhankatu välillä Puolalanpuisto–Jarrumiehenkatu yhteensä

85, joista asukaspysäköintiä 49

 

92, joista asukaspysäköintiä 37

92, joista asukaspysäköintiä 49

Koko yllä mainittu alue

351, joista asukaspysäköintiä 107

342, joista asukaspysäköintiä 106

282, joista asukaspysäköintiä 92

 

Yllä olevaan taulukkoon on koottu pysäköintipaikkojen nykyinen määrä sekä niiden määrät Humalistonkadulle laaditussa vaihtoehdossa ja Käsityöläiskadun pyöräkaistavaihtoehdossa. Luvuissa on otettu huomioon Rauhankadulle ja Käsityöläiskadulle ehdotetut järjestelyt, joilla pyritään lieventämään paikkojen vähenemisestä koituvaa haittaa. Humalistonkadun vaihtoehdossa Rauhankadulle ja Käsityöläiskadulle saadaan lisättyä yhteensä runsas kymmenen pysäköintipaikkaa muuttamalla vinopysäköintiä kohtisuoraksi. Jos pyöräily-yhteys tehtäisiin Käsityöläiskadulle, vinopysäköintiä muuttamalla saataisiin paikkoja lisättyä vain Rauhankadulle, 5–7 kpl. Asiointipaikkojen saatavuutta voidaan lisäksi parantaa muuttamalla Rauhankadun pysäköintipaikat Humalistonkadun ja Käsityöläiskadun välillä maksullisiksi ja siirtämällä tällä osuudella olevat asukaspysäköintipaikat kauemmas Humalistonkadusta.

 

Kustannukset

 

Pyörätien rakentaminen Käsityöläiskadulle viiden korttelin matkalle maksaisi 500 000–900 000 euroa sen mukaan, onko tarvetta uusia koko poikkileikkaus vai vain toinen puoli katua. Pyöräkaistojen rakentamiskustannus Käsityöläiskadulla jäisi todennäköisesti alle 100 000 euron suuruusluokkaan. Humalistonkadun pyöräily-yhteys toteutetaan osittain pyörätienä ja suureksi osaksi pyöräkaistoina, ja rakentamisen tarve on siksi pienempi kuin Käsityöläiskadun pyörätievaihtoehdossa. Eerikinkadun ja Yliopistonkadun välinen osuus on Humalistonkadulla jo rakennettu pyörätieksi, eli uuden yhteyden pituus on Humalistonkadulla neljä korttelia. Poikkileikkausmuutoksia tehtäisiin Humalistonkadulla vain kahdessa korttelissa. Humalistonkadulla rakennuskustannus jäänee selvästi alle 400 000 euron. Kustannusarvio tarkentuu jatkossa, kun päätetään, minkä verran kadun painumia korjataan tässä yhteydessä.

 

Reitin yhdistävyys ja hahmotettavuus

 

Nykyisessä pyöräilyn verkossa Käsityöläiskatu menisi korttelin verran sivuun Teatterisillan ja Rautatiesillan yhdistävästä suorasta linjasta, ja palvelisi huonommin keskustan läpi kulkevaa pyöräliikennettä kuin Humalistonkatu. Läpiajoreittiä voi ajatella siirrettäväksi korttelin verran sivuun, jos se siirtyy sellaiseen suuntaan, johon ydinkeskustaan pyrkivä pyöräliikenne on suurelta osin menossa. Tällainen kompromissi on tehty, kun Brahenkadulle on rakennettu pyörätie Aninkaistenkadun sijaan. Käsityöläiskadun tapauksessa reitti siirtyisi kuitenkin sekä sivuun suoralta reitiltä että kauemmas keskustan vetovoimaisimmalta alueelta. Tämä tarkoittaisi, että suuri osa pyöräliikenteestä jäisi edelleen Humalistonkadulle, koska Humalistonkadun reitti on katuverkossa helpommin hahmotettava ja maastoltaan tasaisempi. Käsityöläiskadulle rakennettu pyöräily-yhteys jäisi todennäköisesti melko vähän käytetyksi, koska Humalistonkadun reitti olisi kuitenkin käytettävissä ajoradalla ajaen.

 

Humalistonkadulta ja Käsityöläiskadulta talviaamuna tehtyjen lyhyiden liikennelaskentojen mukaan Humalistonkadun liikennemäärä on noin kaksinkertainen Käsityöläiskadun liikennemäärään verrattuna. Lyhyiden laskentojen perusteella tehty karkea arvio Humalistonkadun vuorokausiliikenteestä on 3500–4000 ajon/vrk ja Käsityöläiskadun vuorokausiliikenteestä 2000–2500 ajon/vrk. Näillä liikennemäärillä pyöräilyä ajoradalla tai pyöräkaistoilla pidetään melko turvallisena. Turvallisuutta on mahdollista edelleen parantaa laskemalla katujen nopeusrajoitus 30 kilometriin tunnissa.

 

Liite 1                                  Alustava luonnos Käsityöläiskadun pyöräkaistoista

Liite 2                                  Alustava luonnos Käsityöläiskadun pyörätiestä

 

Toimialajohtaja Jouko Turto:

 

Ehdotus        Johtokunta merkitsee saadun selvityksen liitteineen tiedoksi ja käy lähetekeskustelun Käsityöläiskadun pyöräily-yhteyden liikennesuunnitelmaluonnoksista.

 

 

 

 

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 172
Liite 1:Alustava luonnos Käsityöläiskadun pyöräkaistoista
Liite 2:Alustava luonnos Käsityöläiskadun pyörätiestä