Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta17018.03.20151

10067-2014 (065)

Hankintaoikaisuvaatimus ilmanvaihtotöitä sekä ilmamäärien mittaus- ja säätötöitä koskevasta hankintapäätöksestä

Tiivistelmä:

M-Ventti Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan ilmanvaihtotöitä sekä ilmamäärien mittaus- ja säätötöitä koskevasta hankintapäätöksestä 28.1.2015 § 50. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle esitetään, että M-Ventti Oy:n hankintaoikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

Kilajk § 170

Konsernihallinto, Lakiasiat, kaupunginlakimies Jukka Vanto 12.3.2015:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 6.1 §:n 3 kohta sekä Korafix Oy:n lausunnon liitteiden osalta julkisuuslain 11.2 §:n 6 kohta ja 24.1 §:n 20 kohta.

Asian tausta:

Kiinteistöliikelaitos on pyytänyt tarjouksia ilmanvaihtotöistä sekä ilmamäärien mittaus- ja säätötöistä 28.2.2017 päättyvälle sopimuskaudelle, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään vuodella (optio). Tarjouspyynnössä hankinta on jaettu kahteen ryhmään, joista ensimmäiseen sisältyvät ilmanvaihtotyöt sekä toiseen ilmamäärien mittaus- ja säätötyöt.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 28.1.2015 tekemällään hankintapäätöksellä § 50 sekä ilmanvaihtotöiden (ryhmä 1) että ilmamäärien mittaus- ja säätötöiden (ryhmä 2) osalta valinnut ensisijaiseksi palveluntuottajaksi Korafix Oy:n ja varapalveluntuottajaksi M-Ventti Oy:n.

M-Ventti Oy on mainittuun hankintapäätökseen liittyen tehnyt sekä ilmanvaihtotöiden (ryhmä 2) että sittemmin myös ilmamäärien mittaus- ja säätötöiden (ryhmä 1) osalta hankintaoikaisuvaatimuksen.

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen:

M-Ventti Oy on esittänyt vaatimuksinaan ja perusteinaan seuraavan:

”Ilmamäärien mittaus- ja säätötöiden hankintapäätös (ryhmä 2)

Ryhmä 2 osion voittaneen yrityksen antamien tietojen oikaisu.

1. Yrityksen mainitsema 8 kpl mittaus- ja säätömiehen määrä on liian suuri. Mielestäni mittaus- ja säätömieheksi ei voi laskea ilmanvaihtoasentajaa tai nuohoojaa joka on satunnaisesti tehnyt mittauksia.

2. Referenssi mittaus- ja säätökohteiksi ei mielestäni kelpaa pelkästään yrityksen itse urakoimat kohteet ja niiden mittaukset ja säädöt.

3. Vähimmäisvaatimus ilmamäärämittalaitteista ja voimassaolevista kalibrointitodistuksista, siis minimivaatimus 8 kpl asianmukaisia ilmamäärämittareita.

4. Todistukset mahdollisten mittaus- ja säätötöitä tekevien henkilöiden koulutuksista ja referenssikohteista mittaus- ja säätötöistä.

Toivon teidän tarkastavan yllämainitut seikat mahdollisimman nopeasti”

”Vaadin Korafix oy:n antaman tarjouksen hylkäämistä virheellisten tietojen antamisesta, ilmamäärien mittaus- ja säätötöiden (ryhmä 2) osiossa. Sen perusteella vaadin koko tarjouksen (ryhmä 1 ja 2) hylkäämistä koska molemmat ryhmät ovat samaa tarjousta (10067-2014/Ilmanvaihtotöiden sekä ilmamäärien mittaus- ja säätötyöt).” 

Voittaneen tarjoajan lausunto

Korafix Oy on 5.3.2015 antamassaan lausunnossa vaatinut hankintaoikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Korafix Oy on tarjouspyynnön vaatimuksiin sekä henkilöstöönsä ja referensseihinsä viitaten ilmoittanut täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.  Korafix Oy on lisäksi esittänyt, ettei tarjouspyynnössä ole määritelty referensseiksi kelpaavia kohteita hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla. Tarjouspyynnössä ei ole pyydetty erikseen kohteita, joissa olisi suoritettu ainoastaan mittaus- ja säätötöitä. Tarjouspyynnössä ei myöskään ole edellytetty, että jokaisella säätäjällä tulisi olla henkilökohtainen mittalaite.

Voittaneen tarjoajan tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2.1 §:n mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 52 §:n mukaan tarjoaja on suljettava tarjouskilpailusta, tarjoajien soveltuvuus muuten arvioitava sekä tarjoajat valittava ennen tarjousten vertailua.

Hankintalain 54.1 §:n 6 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, joka on syyllistynyt olennaisesti väärien tietojen antamiseen ilmoittaessaan hankintayksikölle hankintalain 8 luvun soveltamista koskevia tietoja tai laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 62.1 §:n mukaan tarjouksista on hyväksyttävä se, joka on hankintayksikön kannalta kokonaistaloudellisesti edullisin hankinnan kohteeseen liittyvien vertailuperusteiden mukaan, tai se, joka on hinnaltaan halvin.

Vakiintuneen oikeuskäytännön (ks. esim. KHO 5.10.2012 taltionumero 2649, KHO 22.7.2010 taltionumero 1735 ja KHO 19.9.2006 taltionumero 2409) mukaan hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa siihen, että tarjoajien tarjouksissaan esittämät tiedot pitävät paikkaansa, ellei sillä ole perusteltua syytä muuta epäillä.

Tarjouspyynnön kohdan 9 (”Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset”) alakohdassa ”Ilmamäärien mittaus- ja säätötöitä tekevien henkilöiden pätevyys” on edellytetty, että ilmamäärien mittaus- ja säätötöitä tekevällä henkilöllä tulee olla ammatti-instituutin talotekniikan ilmanvaihtoasentajan koulutus (kolme vuotta) tai vastaava todennettava pätevyys, esimerkiksi työkokemusta ilmanvaihtoasentajan työstä vähintään viisi vuotta. Tarjoajan on tullut vastata mainittuun vaatimukseen ilmaisulla ”Kyllä”. Samassa yhteydessä on ilmoitettu seuraavaa:

”Selvitys ilmanvaihtoasentajien pätevyydestä tulee toimittaa pyydettäessä.”

Korafix Oy on 12.1.2015 antamassaan tarjouksessa vastannut mainittuun vaatimukseen ”Kyllä”. Kuten edellä olevasta ilmenee, selvityksiä ilmanvaihtoasentajien pätevyyksistä ei ole pyydetty liittämään tarjoukseen.

Tarjouspyynnön kohdan 6 (”Hankinnan kohteen kriteerit”) alakohdassa ”Ryhmä 2 Ilmamäärien mittaus- ja säätötyöt” on ilmoitettu muun ohella seuraavaa:

”Henkilökapasiteetti, joka on tilaajan käytettävissä

Vähimmäisvaatimuksen 4 hlöä ylittävältä osin huomioidaan vertailussa (tarjoajan hlömäärä / suurin annettu arvo x 10)”

Edelleen tarjouspyynnön kohdan 13 mukaan annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin.  Arviointiperusteina ovat olleet tuntihinta ja henkilökapasiteetti vähimmäisvaatimuksen ylittävältä osalta siten, että ryhmän 2 osalta henkilökapasiteetin enimmäispisteet vähimmäisvaatimuksen ylittävältä osalta ovat olleet kymmenen pistettä. Muiden tarjousten pistemäärä on muodostunut suorassa suhteessa suurimpaan henkilökapasiteettiin (tarjottu henkilökapasiteetti / suurin tarjottu henkilökapasiteetti x 10).

Korafix Oy on 12.1.2015 antamassaan tarjouksessa ilmoittanut ryhmän 2 henkilökapasiteetiksi 8 henkilöä.

Tarjouspyynnön kohdan 9 alakohdassa ”Ilmamäärien mittaus- ja säätötyöt” on edellytetty, että palveluntuottajalla tulee olla kokemusta ilmamäärien mittaus- ja säätötöistä vähintään viiden vuoden ajalta. Tarjoajan on tullut vastata mainittuun vaatimukseen ja esittää referenssiluettelo, josta ilmenevät kohde, valmistumisvuosi ja toimeksiantaja. Korafix Oy on vastannut mainittuun vaatimukseen myöntävästi ja esittänyt referenssiluettelon.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa siihen, että tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat tiedot pitävät paikkansa. Korafix Oy on antamallaan tarjouksella sitoutunut hankinnan toteuttamiseen tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Korafix Oy:n tarjouksessa ei ole ollut sellaisia tietoja, jotka olisivat antaneet hankintayksikölle perustellun aiheen epäillä, etteivät siinä esitetyt tiedot vastaisi tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia tai että esitetyt tiedot olisivat paikkaansa pitämättömiä.

Tarjouspyynnössä ei ole edellytetty, että henkilöstöllä tulisi olla henkilökohtainen mittalaite.

Edellä mainitun perusteella hankintayksikkö ei ole menetellyt M-Ventti Oy:n esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti. M-Ventti Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on näin ollen hylättävä.

Johtopäätökset

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättänee hylätä M-Ventti Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Oheismateriaali 1M-Ventti Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ja lisäkirjelmä

Oheismateriaali 2Korafix Oy:n lausunto (liitteet salassa pidettäviä, salassapidon peruste: JulkL 11.2 §:n 6 kohta ja 24.1 §:n 20 kohta)

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hylätä edellä esitetyin perustein M-Ventti Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoM-Ventti Oy