Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta3728.01.20159

7169-2012 (613, 627)

Asemakaavanmuutosehdotus 13/2012 "Skanssin Vallikatu" Koivulan ja Skanssin kaupunginosiin

Tiivistelmä:

Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu on laatinut "Skanssin Vallikatu" asemakaava- ja asemakaavamuutosehdotuksen, jonka tavoitteena on suunnitella kestävän kehityksen periaattein toimiva asuinalue noin 600 asukkaalle. Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien em. asemakaavanmuutosehdotusta.

Kilajk § 37

Kiinteän omaisuuden kehittäminen, maankäyttöinsinööri Suvi Panschin 9.1.2015:

Turun kaupungin ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien em. asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotusta. Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on suunnitella vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva asuinalue noin 600 asukkaalle. Alue on laajan Itäkaaren eteläpuolisen asuntoalueen aloituskortteli. Kaavaehdotukseen sisältyvät maa-alueet ovat pääosin yksityisessä omistuksessa ja noin neljänneksen omistaa Turun kaupunki.

Suunnittelualueella on voimassa 16.4.2005 voimaantullut Skanssin-Piispanristin yleiskaava. Yleiskaavan tarkistus on vireillä ja sen yhteydessä on tarkoitus arvioida uudelleen Skanssin alueen maankäytön mitoitus. Suunnittelualue on pääosin asemakaavoittamatonta aluetta, lukuun ottamatta katua ja pienteollisuusrakennusten korttelialuetta alueen länsilaidalla. Asemakaavat on vahvistettu 15.5.1957 ja 3.12.1965. Kaupunginhallitus on 6.10.2014 § 381 hyväksynyt Skanssin alueen yleissuunnitelman, joka ohjaa alueen yleiskaavoitusta ja asemakaavoitusta. Yleissuunnitelman mukaisesti alueelle tavoitellaan 8000 asukkaan uutta kaupunginosaa.

Kaavaehdotuksessa kaava-alueen pääosa on osoitettu asuinkerrostalojen alueeksi (AK-1). Korttelialueelle saa rakentaa myös rivitaloja ja palvelutaloja ja rakennusten ensimmäisiin kerroksiin saa sijoittaa liike- ja toimistotiloja sekä päiväkodin. Asuinkorttelien pysäköintipaikkoja varten on kaksi autopaikkojen korttelialuetta (LPA-1). Korttelialueelle sijoittuu erityyppisiä taloja ja asuntoja. Pysäköinti sijoittuu maanpinnan tasoon, koska perustamis- ja pohjavesiolosuhteet estävät kellaripysäköinnin. Osa on rakennusten ensimmäisissä kerroksissa ja pihakannen alla, osa puurivien rajaamilla pysäköintikentillä. Kaavaan merkittyä rakennusoikeutta on yhteensä 30645 k-m2.

Kaupunginvaltuuston 5.10.2009 § 219 hyväksymän asunto- ja maankäyttöohjelman periaatteiden mukaan kaupunki tekee yksityisen kiinteistönomistajan kanssa maankäyttösopimuksen, kun asemakaavan tai poikkeamishakemuksen seurauksena aiheutuu yhdyskuntarakennekustannuksia ja kiinteistönomistaja saa asemakaavan tai poikkeamisluvan seurauksena taloudellista hyötyä. Maankäyttösopimuksella kaupungille perittävän korvauksen määrää laskettaessa otetaan huomioon muodostuvat yhdyskuntakustannukset sekä kiinteistöllä tapahtuva hankkeen kokonaistaloudellinen arvonmuutos.

Skanssin kaupunginosassa tullaan lähivuosina suorittamaan huomattavia kunnallistekniikan investointeja, jotka edellyttävät maankäyttösopimuksen laatimista. Kiinteistöliikelaitos tulee tekemään kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle esityksen tarvittavasta maankäyttösopimuksesta.

Kiinteistöliikelaitoksen näkemyksen mukaan kaava-alueelle tulee osoittaa tulvareitti kulkemaan yleiselle jalankululle varatun väylän ja suuremman LPA-1 alueen paikkeille. Tontin korkeusmaailmaa suunniteltaessa tulee huomioida, että tulvareitin laskusuunta on Skanssinkadulta Rompolitielle.

Asemakaavaehdotuksessa on kaavamääräys, jonka mukaisesti ”Pysäköintipaikkojen määrää voidaan vähentää, mikäli rakennuslupaa hakiessa osoitetaan sitovasti osallistuminen yhteisauto-omistusjärjestelyyn, jossa asukkaille järjestetään pysyvä mahdollisuus omakustannushintaiseen yhteisomistusautoon joko korttelin alueella tai enintään 500 m etäisyydellä. Vähennys voi…”. Tällaisen ehdon valvominen pitkällä aikavälillä on käsityksemme mukaan hankalaa ja voi aiheuttaa autojen pysäköinnin esimerkiksi katujen viheralueille, mikäli pysäköintipaikat ovat alimitoitetut.

Kiinteistöliikelaitos toteaa, että sillä ei muuten ole huomautettavaa asemakaavamuutosehdotuksesta.

Oheismateriaali 1Selostus

Oheismateriaali 2Tilastolomake

Oheismateriaali 3Kartta

Karttalinkki

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää antaa ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelulle selostustekstin mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö