Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta70917.12.201419
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta714.01.20154

9483-2014 (630)

Katusuunnitelma Pulmussuontien saneeraamiseksi välillä Nunnavuorenkatu-Valkiaisvuorentie (Kaerla)

Tiivistelmä:

Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu on laatinut katusuunnitelman Pulmussontien saneeraamiseksi välillä Nunnavuorenkatu-Valkiaisvuorentie. Kadulla uusitaan Vesiliikelaitoksen toimesta kadun vesihuoltojärjestelmät ja samassa yhteydessä uusitaan kadun liikennejärjestelyjä siten, että molemmin puoliset kapeat jalkakäytävät korvataan yhdellä, kadun länsireunaan toteutettavalla leveämmällä jalkakäytävällä.

Kilajk § 709

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola ja infrapalvelujen johtaja Tapio Siirto 5.12.2014:

Vesiliikelaitos saneeraa Pulmussuotien vesi- ja viemärijärjestelmän kyseisellä osuudella. Samassa yhteydessä on perusteltua korjata myös kunnostustarpeessa oleva katu koko leveydeltään, koska vesilaitoksen saneerauksen yhteydessä joudutaan pintarakennekerrokset poistamaan lähes kokonaisuudessaan. Katusuunnitelman laadinnan lähtökohtana on ollut järjestely, jossa jalankulku keskitetään nykyisten kapeiden, molemmin puolisten jalkakäytävien sijasta yhdelle, riittävän leveälle jalkakäytävälle. Rakentamis- ja ylläpitokustannusten pienentämiseksi jalkakäytävän pintamateriaaliksi on valittu asfaltti.

Kahden kapean, molemmin puolisen jalkakäytävän ratkaisu on toiminnan ja turvallisuuden kannalta vanhentunut ratkaisu asuntoalueen kokoojakadulla. Kapeiden jalkakäytävien kunnossapito koneellisesti on talvella vaikeaa.  Kapea ratkaisu johtaa lastenvaunujen tai pyörätuolien kohtaamistilanteessa väistämiseen ajoradalle, mikä heikentää turvallisuutta. Jalkakäytävien hoitoa, kunnossapitoa ja käytettävyyttä vaikeuttavat myös alueen pensasaidat katualueen rajalla. Yksi riittävän leveä jalkakäytävä toisella puolella katua on toiminnallisesti ja turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu kuin nykyinen järjestely. Lisäksi uusi asfalttipintainen ratkaisu on noin 70 % halvempi rakentaa ja 30 % halvempi kunnossapitää kuin vanha, molemmin puolin betonilaatoitettu jalkakäytävä. Kaupunki on aikaisemmin ottanut alueen jalkakäytävien talvikunnossapitovelvoitteen kiinteistöiltä itselleen, ja haluaa nyt esitetyllä ratkaisulla säästää näissä kustannuksissa.

Katusuunnitelman mukainen kustannusarvio saneeraukselle on 200.000 euroa.

Vireilletulo ja ennakkokannanotot:

Pulmussuontien katusuunnitelman laadinnasta ilmoitettiin kadun varren kiinteistöille syyskuun lopulla. Ilmoituksessa selostettiin laadittavan suunnitelman periaateratkaisut. Ilmoituksen seurauksena asukkailta tuli useita yhteydenottoja puhelimitse sekä kolme kirjallista kannanottoa.

Kannanotoissa ilmaistiin huoli kadun nykyisistä ajonopeuksista, liikenteen aiheuttamasta tärinästä sekä tontilta kadulle ajamisen ja kulkemisen turvallisuudesta. Lisäksi on tuotu esiin näkemys kadun varren asukkaiden asettamisesta toisiinsa nähden eriarvoiseen asemaan. Yhdessä, levennettävän jalkakäytävän puolella katua asuvien asukkaiden kannanotossa suunnitelmaa pidettiin järkevänä. Kahdessa muussa kannanotossa painotettiin poistettavan jalkakäytävän puolella olevien tonttien liittymien turvallisuuden huononemista näkemien heikkenemisen seurauksena.

Nähtävilläolo ja muistutukset:

Pulmussuontien katusuunnitelma on ollut nähtävillä 10.–24.11.2014. Takakirveen Omakotiyhdistys ry on tehnyt katusuunnitelmasta muistutuksen. Muistutuksessa esitetään pääpiirteissään samoja näkemyksiä kuin Pulmussuontien asukkaiden kannanotoissakin ja lisäksi korostetaan kadun roolia autoliikenteen paikallisena kokoojaväylänä ja erityishuomion kiinnittämistä kadunylityspaikkoihin. Muistutuksessa tuodaan myös esiin huoli jalankulkijoiden mahdollisesta siirtymisestä ajoradalle poistettavan jalkakäytävän puolella.

Vastaus kannanottoihin ja muistutukseen:

Leveän jalkakäytävän toteuttaminen kadun toiselle puolelle ja kadun toisen puolen jalkakäytävän poistaminen palvelee nykyisiä kapeita käytäviä paremmin erityisesti pitkämatkaista jalankulkua sekä tarjoaa autoliikenteeseen nähden leveytensä ansiosta riittävät sivuetäisyydet turvalliselle liikkumiselle. Myös katuosuudella sijaitsevan pysäkin turvallisuus paranee. Ajoradalla tai kapealla pientareella kävely ei ole mainittavassa määrin todennäköistä. Muutoksen haittana on toki näkemäolosuhteiden huononeminen poistettavan jalkakäytävän puoleisten tonttien liittymissä, kun ajoradan ja tontinrajan välinen etäisyys kapenee nykyisestä noin 1,5 metristä reiluun puoleen metriin. Pensasaitojen ylläpidolla on tässä tapauksessa suuri merkitys tonttiliittymien turvallisuuteen. Kadun poikkileikkauksen epäsymmetrisyys toki johtaa siihen, että kadun eri puolilla sijaitsevat tontit ovat liikenteellisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia. Asukkaiden selkeän tasavertaisuuden tavoittelua ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista asettaa kadun suunnitteluratkaisujen ehdottomaksi lähtökohdaksi. Katusuunnitelman mukaisten muutosten hyödyt on kokonaisuutena katsottu haittoja suuremmiksi.

Ajonopeuksien hillitsemiseksi Pulmussuontien vallitsevissa savipohjaolosuhteissa ei voida toteuttaa ajoratakorotuksia ilman riskiä tärinähaitan aiheutumisesta rakennuksille . Minkään muunlaisellakaan rakenteellisella toimenpiteellä kuin töyssyllä joukkoliikennereittinä käytettävällä kadulla ei henkilöautoliikenteen nopeuksia voida tehokkaasti alentaa.

Liite 1Pulmussontien katusuunnitelma K 5191 041

Oheismateriaali 1Kansalaisadressi

Oheismateriaali 2Kannanotto Päivi ja Hannu Oksanen

Oheismateriaali 3Kannanotto Takakirveen omakotiyhdistys ry

Oheismateriaali 4Muistutus Takakirveen omakotiyhdistys ry

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä:

- Pulmussontien katusuunnitelman K 5191 041 koskien väliä Nunnavuorenkatu-Valkiaisvuorentie; sekä

- suunnitteluyksikön vastauksen katusuunnitelmasta tehtyyn muistutukseen.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Toivarin Harjanteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta.

Kilajk § 7

Pöydältä 17.12.2014 § 709.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kari teki hylkäysehdotuksen mutta ehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa.

Jakelu

aoTakakirveen omakotiyhdistys/ Timo Halmekoski
aoJohansson Ernst
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 709
Liite 1:Pulmussontien katusuunnitelma K 5191 041

Kilajk § 7
Liite 1:Pulmussontien katusuunnitelma K 5191 041