Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta70817.12.201418
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta814.01.20155

9484-2014 (630)

Katusuunnitelma Pulmussuonkadun saneeraamiseksi välillä Valkiaisvuorenkatu-Ampumakentänkatu (Kärsämäki)

Tiivistelmä:

Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu on laatinut katusuunnitelman Pulmussuonkadun saneeraamiseksi välillä Valkiaisvuorenkatu-Ampumakentänkatu. Kadulla uusitaan Vesiliikelaitoksen toimesta kadun vesihuoltojärjestelmät ja samassa yhteydessä uusitaan kadun liikennejärjestelyjä siten, että molemmin puoliset kapeat jalkakäytävät korvataan yhdellä, kadun eteläreunaan toteutettavalla leveämmällä jalkakäytävällä.

Kilajk § 708

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola ja infrapalvelujen johtaja Tapio Siirto 5.12.2014:

Vesiliikelaitos saneeraa Pulmussuonkadun vesi- ja viemärijärjestelmän kyseisellä osuudella. Samassa yhteydessä on perusteltua korjata myös kunnostustarpeessa oleva katu koko leveydeltään, koska vesilaitoksen saneerauksen yhteydessä joudutaan pintarakennekerrokset poistamaan lähes kokonaisuudessaan. Katusuunnitelman laadinnan lähtökohtana on ollut järjestely, jossa jalankulku keskitetään nykyisten kapeiden, molemmin puolisten jalkakäytävien sijasta yhdelle, riittävän leveälle jalkakäytävälle. Rakentamis- ja ylläpitokustannusten pienentämiseksi jalkakäytävän pintamateriaaliksi on valittu asfaltti.

Kahden kapean, molemmin puolisen jalkakäytävän ratkaisu on toiminnan ja turvallisuuden kannalta vanhentunut ratkaisu asuntokadulla. Kapeiden jalkakäytävien kunnossapito koneellisesti on talvella vaikeaa.  Kapea ratkaisu johtaa lastenvaunujen tai pyörätuolien kohtaamistilanteessa väistämiseen ajoradalle, mikä heikentää turvallisuutta. Jalkakäytävien hoitoa, kunnossapitoa ja käytettävyyttä vaikeuttavat myös alueen pensasaidat katualueen rajalla. Yksi riittävän leveä jalkakäytävä toisella puolella katua on toiminnallisesti ja turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu kuin nykyinen järjestely. Lisäksi uusi asfalttipintainen ratkaisu on noin 70 % halvempi rakentaa ja 30 % halvempi kunnossapitää kuin vanha, molemmin puolin betonilaatoitettu jalkakäytävä. Kaupunki on aikaisemmin ottanut alueen jalkakäytävien talvikunnossapitovelvoitteen kiinteistöiltä itselleen, ja haluaa nyt esitetyllä ratkaisulla säästää näissä kustannuksissa.

Katusuunnitelman mukainen kustannusarvio saneeraukselle on 75.000 euroa.

Katusuunnitelman laadinnan vireilletuloilmoitusten jälkeen saatu kannanotto:

Pulmussuonkadun katusuunnitelman laadinnasta ilmoitettiin kadun varren kiinteistöille syyskuun lopulla. Ilmoituksessa selostettiin laadittavan suunnitelman periaateratkaisut. Ilmoituksen pohjalta Turun Kisa-Veikot ry ilmoitti kannanotossaan vastustavansa esitettyjä toimenpiteitä. Perusteluiksi esitettiin yhdistyksen tontilta poistumisen turvallisuuden heikentyminen näkemäolosuhteiden huonontuessa, ajoneuvoliikenteen aiheuttama rakennuksen likaantumisen lisääntyminen sekä ajoradan sijoittuminen liian lähelle rakennuksen hätäpoistumisportaita.

Nähtävilläolo ja muistutukset:

Pulmussuonkadun katusuunnitelma on ollut nähtävillä 10.–24.11.2014. Suunnitelmasta jätettiin kaksi muistutusta, allekirjoittajina Matti Kuusisto ym. sekä Pekka Paven ym.. Kuusiston muistutuksessa toisen jalkakäytävän poistamista ja toisen jalkakäytävän leventämistä pidettiin epäonnistuneena ratkaisuna. Suunnitelmaa pidettiin kaikkien liikennemuotojen turvallisuutta heikentävänä sekä sen katsottiin aiheuttavan nykyistä suurempien lumimassojen kasaantumista tonttien rajoille leveän jalkakäytävän puolelle. Lisäksi muistutuksessa esitettiin hidasteita ja raskaan liikenteen ajorajoitusta Pulmussuonkadulle.

Pavenin muistutuksessa suunnitelmaa pidettiin hyväksyttävänä. Molemmissa muistutuksissa otettiin kantaa myös talvikunnossapidon työtapoihin sekä kiinnitettiin myös huomiota kadun turvallisuuskysymyksiin ja toivottiin bussilinjojen vähentämistä turvallisuuden parantamiseksi.

Vastaus kannanottoon ja muistutuksiin:

Turun Kisa-Veikkojen kiinteistöllä on myös Valkiaisvuorenkadun puolella tonttiliittymä, joka on jo nykyisin huomattavasti käytetympi ja näkemäolosuhteiltaan parempi. Ajoradan siirtymisellä vajaan metrin verran lähemmäksi rakennusta ei voida katsoa olevan merkittävää vaikutusta rakennuksen likaantumiseen. Hätäpoistumisportaat ovat kokonaisuudessaan tontilla, katusuunnitelmalla ei oleellisesti vaikeuteta niiden käyttöä.

Leveän jalkakäytävän toteuttaminen kadun toiselle puolelle parantaa turvallisuutta varsinkin Pavenin muistutuksessa mainittujen koululais- ja päiväkotiryhmien osalta. Katuosuuden ainut pysäkki sijaitsee levennettävän jalkakäytävän puolella, joten myös pysäkin turvallisuus paranee. Muutoksen haittana on toki näkemäolosuhteiden huononeminen poistettavan jalkakäytävän puoleisten tonttien liittymissä sekä jalkakäytäväverkoston epäjatkuvuus risteyksissä. Muutoksen hyödyt on kuitenkin katsottu haittoja suuremmiksi, joten katusuunnitelman mukainen ratkaisu on tarkoituksenmukainen.

Liite 1Pulmussuonkadun katusuunnitelma K 5191 042

Oheismateriaali 1Kannanotto Turun Kisa-Veikot ry

Oheismateriaali 2Muistutus Matti Kuusisto ym.

Oheismateriaali 3Muistutus Pekka Pavén ym.

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä:

- Pulmussuonkadun katusuunnitelman K 6039 017 koskien väliä Valkiaisvuorenkatu-Ampumakentänkatu; sekä

- suunnitteluyksikön vastauksen katusuunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Toivarin Harjanteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta.

Kilajk § 8

Pöydältä 17.12.2014 § 708.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKuusisto Matti
aoPavén Pekka
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 708
Liite 1:Pulmussuonkadun katusuunnitelma K 5191 042

Kilajk § 8
Liite 1:Pulmussuonkadun katusuunnitelma K 5191 042