Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta70617.12.201416

12026-2011 (630)

Humalistonkadun liikennesuunnitelmat Yliopistonkadun ja Ratapihankadun välillä (kaupunginosa VII)

Tiivistelmä:

Liikennesuunnitelmat pyöräily-yhteyden toteuttamiseksi Humalistonkadulle Yliopistonkadun ja Ratapihankadun väliselle osuudelle. Pyöräily-yhteys toteutettaisiin pääosin pyöräkaistoina, jolloin pysäköidyitä autoista kiinteistöihin kulkevat eivät risteä pyöräilijöiden kanssa. Tällöin pyöräily ei haittaa esim. Terveystalo Pulssin potilaskuljetuksia. Asiointipysäköinnistä Humalistonkadulta pyöräkaistojen vuoksi poistuvat 23 pysäköintipaikkaa korvataan lisäämällä asiointipysäköinnin käytössä olevia paikkoja Humalistonkadun välittömässä läheisyydessä Rauhankadulla. Tämä puolestaan toteutetaan siirtämällä Rauhankadulla asukaspysäköinnin paikkoja kauemmas Humalistonkadusta sekä lisäämällä pysäköintipaikkoja Käsityöläiskadulla.

Kilajk § 706

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikenneinsinööri Jaana mäkinen 5.12.2014:

Suunnitteluyksikkö on laatinut liikennesuunnitelmat pyöräily-yhteyden toteuttamiseksi Humalistonkadulle Yliopistonkadun ja Ratapihankadun väliselle osuudelle. Liikennesuunnitelmassa Humalistonkadulla on kaksisuuntainen pyörätie kadun torin puoleisella reunalla Yliopistonkadulta korttelin puoliväliin saakka. Korttelin puolivälissä olevan suojatien kohdalla pyörätie jakautuu kahdeksi yksisuuntaiseksi pyörätieksi, jotka muuttuvat pyöräkaistoiksi ennen Puutarhakadun risteystä. Puutarhakadun risteyksessä on ns. pyörätaskut parantamassa pyöräilijöiden turvallisuutta liikennevaloissa. Puutarhakadun ja Läntisen Pitkäkadun välille suunnitelmassa on merkitty pyöräkaistat molemmin puolin katua. Ratapihankadun risteystä lähestyttäessä pyöräkaistat muuttuvat reunakivellä ajoradasta erotetuiksi yksisuuntaisiksi pyöräteiksi.

Suunnitelmaratkaisut ja niiden perusteet on esitetty suunnitelmaselostuksessa.

Liikennesuunnitelmaluonnos ja suunnitelmaselostus olivat esillä kaupungin internetsivuilla 20.9.–6.10.2014. Kannanottoja pyydettiin erikseen seuraavilta osapuolilta:

Varsinais-Suomen poliisilaitos

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennetoimisto

Turun Polkupyöräilijät ry.

Turun Yrittäjät ry.

Turun kauppakamari

Humalistonkadun varren kiinteistöt Yliopistonkadun ja Ratapihankadun välillä.

Suunnitelmista saatiin 31 kannanottoa ja kaksi viranomaislausuntoa. Kannanotot ovat suunnitelmaselostuksen liitteenä. Varsinais-Suomen poliisilaitoksella ei ollut huomauttamista suunnitelmiin, ja Varsinais-Suomen liiton maankäyttöjaos kannattaa Humalistonkadun pyöräily-yhteyden parantamista. Kahdessa kannanotossa ei ilmaista suoraan kantaa suunnitelmiin, vaan esitetään kannanoton antajalle tärkeitä, suunnittelussa huomioon otettavia seikkoja. Yhdessätoista kannanotossa kannatetaan suunnitelman mukaista pyöräily-yhteyttä. Kuusi kannanottajaa haluaisi Humalistonkadulle pyörätien tai muun ratkaisun. Kahdessatoista kannanotossa vastustetaan pyöräily-yhteyden rakentamista Humalistonkadulle pysäköintipaikkojen vähenemisen vuoksi. Kannanottoihin laaditut vastaukset ovat suunnitelmaselostuksessa.

Kannanotot eivät ole aiheuttaneet muutoksia hyväksyttäväksi esitettäviin liikennesuunnitelmiin. Jatkosuunnittelussa otetaan esitettyjä näkökohtia huomioon mahdollisuuksien mukaan.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 4920 035, 9.9.2014

Liite 2Liikennesuunnitelma L 4920 036, 9.9.2014

Liite 3Suunnitelmaselostus

Liite 4Periaate pysäköintipaikkamääräysten muutoksista Rauhankadulla ja Käsityöläiskadulla

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää:

- hyväksyä katusuunnittelun pohjaksi liikennesuunnitelmat, jotka koskevat Humalistonkatua Puutarhakadun ja Ratapihankadun välillä (VE1) sekä Puutarhakadun ja Yliopistonkadun välillä, piirustusten L 4920 035, 9.9.2014 ja L 4920 036, 9.9.2014 mukaisesti; sekä

- että Humalistokadun ympäristön pysäköintiä kehitetään liitteen 4 mukaisesti niin, että Käsityöläiskadulla muutetaan osa pysäköintipaikoista kohtisuoriksi, ja että Rauhankadulla Käsityöläiskadun ja Humalistonkadun välillä olevat asukaspysäköintipaikat siirretään korttelin päähän Rauhankadulle ja Käsityöläiskadulle, ja niiden tilalle tulee maksullisia pysäköintipaikkoja.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Puljujärvi-Seilan Aholaisen kannattamana tekemästä ehdotuksesta.


Liitteet:

Kilajk § 706
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 4920 035, 9.9.2014
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 4920 036, 9.9.2014
Liite 3:Suunnitelmaselostus
Liite 4:Periaate pysäköintipaikkamääräysten muutoksista Rauhankadulla ja Käsityöläiskadulla