Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta68510.12.20141

9824-2014 (630)

Oikaisuvaatimus Ratapihankadun rekkaliikenteen haittojen hillitsemisestä

Tiivistelmä:

Turun Autoilijat ry on tehnyt oikaisuvaatimuksen Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksestä 15.10.2014 § 553. Johtokunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.

Kilajk § 685

Kaupunginsihteeri Pia Bergström 8.12.2014

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 15.10.2014 § 553 kohdalla päättänyt Ratapihankadun rekkaliikenteen haittojen hillitsemisestä ja Turun Autoilijat ry on tehnyt tästä päätöksestä 3.11.2014 päivätyn oikaisuvaatimuksen.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti edellä mainitussa päätöksessään hyväksyä seuraavat periaateratkaisut Ratapihankadun jatkosuunnittelun pohjaksi:

1) Pansiontien-Ratapihankadun-Helsinginkadun nopeusrajoitusta lasketaan välillä Lonttistentie-Ratavahdinrinne 50 km/h:stä 40 km/h:iin. Nopeusrajoituksen havaittavuutta tehostetaan maalaamalla nopeusrajoitus ajorataan tasaisin välein.

2) Pansiontien-Ratapihankadun Helsingin suuntaan yli 15 metrin pituiset ajoneuvot ohjataan liikennemerkein vasemmanpuoleiselle kaistalle välillä Nosturinkatu-Brahenkatu.

3) Yli 15 metrin pituisten ajoneuvot kielletään Turun läntisessä ydinkeskustassa sekä Länsikeskuksen läheisyydessä klo 22-06 välisenä aikana, poikkeuksena erityisluvan saaneet ajoneuvot. Erityislupa myönnetään lähtökohtaisesti ainoastaan, mikäli matkan määränpää on kieltoalueen sisällä. Kieltoalue kulkisi läntisessä ydinkeskustassa pääpiirteiltään seuraavissa kohdissa: Ratapihankatu-Helsinginkatu-Helsingin valtatie-Aurajoki-satamaraide-Pansiontie. Länsikeskuksen läheisyydessä kieltoalue kulkisi pääpiirteiltään seuraavissa kohdissa: Satakunnantie-Suikkilantie-Pläkkikaupunginkatu.

Samalla johtokunta päättää, että seuraavien toimenpiteiden toteuttamismahdollisuudet selvitetään:

1) Nopeusnäyttötaulujen ja automaattisen nopeusvalvonnan toteuttaminen Ratapihankadulle.

2) Ratapihankadun raskaan liikenteen liikennemäärien laskentajärjestelmän toteuttaminen

3) Kaiteen toteuttaminen välille Puistokatu-Käsityöläiskatu Ratapihankadun ajoradan keskustan puoleiseen reunaan.

Johtokunnalle esitettiin lisäksi, että pidemmän tähtäimen tavoitteeksi johtokunta asettaisi kaiken läntisen keskustan läpikulkevien yli 15 metristen ajoneuvojen siirtämisen Ratapihankadun reitiltä Ohitustielle. Johtokunta halusi kuitenkin täsmentää tätä tavoitetta siten, että yli 15 metrin rekkaliikenteen täyskielto tulisi voimaan Ratapihankadun reitillä vuoden 2016 alusta.

Koska johtokunnan päätös oli periaatepäätös ja sisälsi ainoastaan linjauksia jatkosuunnittelun pohjaksi, asia lähetettiin valmisteltavaksi ja toimenpiteitä varten ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikköön.

Kiinteistötoimialan viranhaltijoiden toimivaltuuksia koskevassa päätöksessä (Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 27.2.2013 § 69) on todettu, ettäympäristötoimen kaupunkisuunnittelun suunnittelupäälliköllä on oikeus päättää liikennejärjestelyistä, joista kaupunginhallitus tai Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on tehnyt periaatepäätöksen. Kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö tulee keväällä 2015 laatimaan liikennesuunnitelman, josta suunnittelupäällikkö päättää päätöspöytäkirjallaan. Tästä päätöspöytäkirjasta on myös Turun Autoilijat ry:llä mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus.

Johtokunnan 15.10.2014 §:n 553 kohdalla tekemä päätös on näin ollen valmistelua, josta ei saa kuntalain 91 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta ja oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta.

Liite 1Oikaisuvaatimus

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää jättää tutkimatta Turun Autoilijat ry:n 3.11.2014 päivätyn oikaisuvaatimuksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoTurun Autoilijat ry


Liitteet:

Kilajk § 685
Liite 1:Oikaisuvaatimus