Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta62319.11.201421

10356-2014 (630)

Johtokunnan varajäsenen Pauli Kossilan aloite suojatien rakentamiseksi Aurorankadulle Ekmaninkadun liittymään

Tiivistelmä:

Aloitteessa esitetään suojatien rakentamista Aurorankadun poikki Ekmaninkadun liittymään. Aloitteessa esitetään, että suojatie toteutetaan kiireellisenä ensin ajoratamaalauksin ja liikennemerkein ja lopputilanteessa saarekkeellisena ratkaisuna. Suunnitteluyksikkö katsoo, ettei suojatietä pitäisi toteuttaa ajoradan leveyden ja rajoitetun näkemän vuoksi pelkästään ajoratamaalauksella, vaan heti ensivaiheessa saarekkeellisena suojatienä, jolta toteutetaan kulkuyhteys Aurorankadun varren jalankulku- ja pyörätielle.

Kilajk § 623

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola 12.11.2014:

Aurorankadulla sijaitsee keskustan suunnasta tultaessa ennen Ekmaninkadun liittymää runkolinjan nro 2 jättöpysäkki. Jalankulkuyhteys pysäkiltä Nättinummeen on toteutettu pysäkin eteläpuolella Aurorankadun ali johtavan jalankulku- ja pyöräilytunnelin kautta. Yhteys ei ole korkeuserojensa ja lisämatkansa johdosta houkutteleva ja niinpä pysäkin käyttäjät ylittävät Aurorankadun tasossa lähes poikkeuksetta pysäkin välittömässä läheisyydessä. Erityisesti alikulun käyttö on hankalaa huonokulkuisille vanhuksille.

Hidaskulkuiselle jalankulkijalle Aurorankadun yhtäjaksoinen ylitys kestää noin 10 sekuntia. Suojatieltä katsottuna olisivat Aurorankatua pohjoisesta tultavat autot havaittavissa noin 100 metrin etäisyydeltä. Tämä tarkoittaa, että hieman ylinopeutta saapuvat autot jalankulkija voi havaita noin 7 sekuntia ennen kuin ne ovat suojatien kohdalla. Saatujen palautteiden mukaan osa autoista ajaa Aurorankatua huomattavaakin ylinopeutta. Tällöin aika, jona jalankulkijan ja suojatielle tulossa auton välillä on näköyhteys, on vieläkin lyhyempi. Tästä syystä suunnitteluyksikkö katsoo, ettei Aurorankadulle tule toteuttaa edes väliaikaisesti suojatietä, siten että jalankulkijan johtuu ylittämään kadun yhtäjaksoisesti.

Jos suojatie toteutetaan keskisaarekkeellisena, lyhenee jalankulkijan kerralla ylitettävän ajoradan osan ylitysaika 4-5 sekuntiin. Tällöin jalankulkija voi ylitykseen lähtiessään varmistaa, että hänellä on mahdollisuus ylittää katu turvallisesti siinäkin tapauksessa, että Aurorankatua pohjoisesta olisi tulossa auto, joka ei noudattaisi väistämisvelvollisuuttaan.

Suunnitteluyksikkö katsoo, että Aurorankadun ylitse tulisi Ekmaninkadun risteykseen toteuttaa keskisaarekkeellinen suojatie. Se tulisi pyrkiä toteuttamaan pienenä liikenneturvallisuushankkeena vuonna 2015.

Infrapalvelut varautuu toteuttamaan hankkeen 2015 heti kun sääolosuhteet mahdollistavat toteutuksen. Hanke toteutetaan korvausinvestointina pienet liikenteenohjaustyöt -määrärahoilla. Kustannusarvio on noin 7.000 euroa.

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä kaupunkisuunnittelun laatiman vastauksen varajäsen Kossilan aloitteeseen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vastKossila Pauli