Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta48210.09.20143
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta49417.09.20143

9324-2014 (041)

Turun Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2015 talousarvioehdotus ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä:

Turun Kiinteistöliikelaitos tuo johtokunnalle päätettäväksi vuoden 2015 talousarvioehdotuksen sekä vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelmaehdotuksen.

Kilajk § 482

Hallinto, kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 4.9.2014:

Turun kaupungin vuoden 2015 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelmaehdotuksen valmistelua koskevien laadintaohjeiden mukaan johtokuntien tulee toimittaa talousarvionsa kaupunginhallitukselle 19.9.2014 mennessä. Kaupunginvaltuusto käsittelee talousarvioehdotusta marras-joulukuussa ja johtokuntien tulee päättää liikelaitoksen talousarviosta vuoden loppuun mennessä kaupunginvaltuuston asettamien sitovien tavoitteiden mukaisesti.

Talousarvio

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 16.6.2014 § 272 vuoden 2015 talousarvion valmistelua varten Kiinteistöliikelaitokselle suunnitteluluvuksi 90,4 milj. euroa. Kasvua vuodesta 2014 on 4,6 milj. euroa (+5,3 %).

Kiinteistöliikelaitoksen liikevaihdoksi vuodelle 2015 on budjetoitu 179,0 milj. euroa ja liikeylijäämäksi 44,1 milj. euroa. Talousarvio päätyy valmistelun tässä vaiheessa suunnittelulukuun ”liikeylijäämä + poistot” 88,2 milj. euroa.

Perusteena erotukselle annettuun suunnittelulukuun on se, että 2014 toteutettava myynti ja takaisinvuokraus –järjestely aiheuttaa vuonna 2015 huomattavaa lisäystä ulos maksettaviin nettomenoihin. Aiemmin sisäisessä vuokrassa perityt korko- ja korjausvastuukomponentit maksetaan jatkossa kiinteistösijoittajalle ja ne muuttuvat näin ulkoisiksi menoiksi. Myynti ja takaisinvuokrauskohteiden johdosta Kiinteistöliikelaitoksen ulkoiset menot lisääntyvät 2 218 461 euroa. Peruspääoman korkoon myynnit vaikuttavat siten, että Kiinteistöliikelaitoksen kyky maksaa peruspääoman korkoa (tuloutusta) vuonna 2015 pienenee 764 297 euroa.

Suhdanneodotukset ovat kiinteistöalalla edelleen erittäin epävarmat. Tonttien myyntivoittotavoitteen toteutuminen on merkittävä riski. Muutosnopeus johtuu lähinnä tulevasta taloustilanteesta. Kiinteistöliikelaitoksen maaomaisuuden myyntivoittotavoite on vuonna 2015 12 milj. euroa ja taloussuunnitelmavuosina 18 milj. euroa.

Kaupungin omassa käytössä olevien rakennusten osalta on tarkoitus jatkaa myös vuonna 2015 myynti ja takaisinvuokraus –järjestelyä, jossa kaupunki myy tilat kiinteistösijoittajalle ja vuokraa tilat takaisin pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Järjestelyn yksityiskohdista ei ole vielä tarkkaa suunnitelmaa, mutta Kiinteistöliikelaitokselle asetettujen kovien myyntitavoitteiden taustalla on tällaisen järjestelyn toteuttaminen.  Myyntikohteiksi on kaavailtu kaupungin ydintoimintojen käytössä olevia tiloja esim. kouluja, päiväkoteja tms. Suunnitelmien mukaan järjestelyt toteutetaan vuoden 2015 lopussa. Näiden myyntien arvioitu tulosvaikutus on kirjattu tuloslaskelman muihin toimintatuottoihin.

Julkisen infrastruktuurin ylläpidon kustannustaso jatkaa nousuaan (maarakennuskustannusindeksin vuosinousu 1,2 %). Hoidettavan pinta-alan kasvun vaikutus käyttötalouteen on noin 3 % vuodessa. Kaupunginhallituksen Kiinteistöliikelaitokselle suorittama palvelumaksu kattaa 65 % julkisen infrastruktuurin ylläpitomenoista. Tämä vajaus merkitsee sitä, että infrastruktuurin osalta korjausvelka kasvaa edelleen.

Investoinnit

Kiinteistöliikelaitoksen bruttoinvestointien sitova kokonaissumma on 66,5 milj. euroa. Myynnit ovat 40,0 milj. euroa (tontit 15,0 milj. euroa ja rakennukset 25,0 milj. euroa) ja valtionosuudet sekä muut rahoitusosuudet 0,7 milj. euroa.

Kiinteistöjen hankintaan ja kehitykseen on budjetoitu 3,5 milj. euroa, uusinvestointeihin 21,5 milj. euroa ja korvausinvestointeihin 41,5 milj. euroa. Uusinvestoinneista 19,3 milj. euroa on infrainvestointeja ja 1,2 milj. euroa tilainvestointeja ja 1,0 milj. euroa toimitilojen hankintoja. Korvausinvestoinneista 12,2 milj. euroa on infrainvestointeja ja tilainvestointeja 29,3 milj. euroa.

Oheismateriaalissa on esitetty talousarviovuoden hankekokonaisuus summineen sekä kokonaissummat taloussuunnittelukaudelta. Kohteiden käytännön toteutusedellytyksien täyttymisestä johtuen hankkeiden välillä tulee tapahtumaan vuositasolla sisäisiä siirtymiä bruttoinvestointien vuosittaisen kokonaissumman sisällä.

Rahoituslaskelmaan on lisätty tilapalvelujen lainamuutokset. Vuonna 2016 vanhat lainat (yht. 33 427 000 euroa) kirjataan peruspääoman lisäykseksi.

Kiinteistöliikelaitoksen rahoituslaskelma osoittaa vuonna 2015 noin 16,8 milj. euron ylijäämää.

Henkilöstösuunnittelu

Talousarvion laatimista koskevien ohjeiden mukaan henkilöstösuunnittelun osalta vuoden 2015 talousarvion valmistelussa tulee ottaa huomioon tavoitteeksi asetettu henkilötyövuosien määrän väheneminen. Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan, nettomäärärahan tai sitovan tulostavoitteen puitteissa.

Edelleen henkilöstörakenteesta ja sen muutoksista tulee tehdä oma erillinen selvitys sekä selvittää tarve toimialalla perustettavaksi esitettäviin henkilöstöresursseihin. Tarve tulee jaotella lakisääteisiin ja muuhun tarpeeseen. Kiinteistöliikelaitos on laatinut oheisen selvityksen ja yleissuunnitelman edellä mainituista tekijöistä. Perustettaviksi esitetyt vakanssit tulevat eläköitymisen ja/tai muusta syystä avoimeksi tulevien vakanssien täyttämisen sijaan toimialan sisäisin tehtäväjärjestelyin hoidettavaksi ja niiden osalta voidaan huomioida toimintaympäristössä, toimintatavoissa ja mahdollisesti lainsäädännössä tapahtuvat toimintaa ohjaavat muutokset.

Kiinteistöliikelaitoksen osalta henkilötyövuosina annettu suunnitteluluku on -11 htv, lähtökohtatasona huhtikuun 2014 htv 222,8, tavoitetaso 212 htv ja edelleen suhteutettuna talouden sopeuttamistarpeeseen -660 000 euroa vuodelle 2015. Tavoitteen saavuttamiseksi Kiinteistöliikelaitos ei ole täyttänyt lähtökohtatason jälkeisellä ajanjaksolla avoimeksi tulleita virkoja ja toimia ulkoisella tai kaupungin sisäisellä haulla, vaan vakanssien hoito on järjestetty Kiinteistöliikelaitoksen sisäisin tehtäväjärjestelyin. Lisäksi määräaikaisia työsopimuksia päättyy vuoden 2014 aikana. Lisäksi voidaan todeta, että tammikuu-huhtikuu 2014 aikana on säästynyt 2,1 htv sisäisin vakanssijärjestelyin, vaikka tätä ei voida ajankohdasta johtuen huomioida tavoitteessa. On kuitenkin huomattava, että vuoden 2013 alussa Kiinteistöliikelaitoksen htv oli 232,4. Jo nyt toteutetuilla järjestelyillä ja edelleen eläköitymisen tai määräaikaisuuden päättymisen johdosta vapautuvien vakanssien hoitaminen vastaavalla tavalla Kiinteistöliikelaitos tulee saavuttamaan henkilöstökuluissa ja henkilötyövuosissa sopeuttamistarpeen edellyttämän tason.

Resurssoinnin suunnittelussa ja seurannassa tulee kuitenkin erityisesti ottaa huomioon Kiinteistöliikelaitoksen ja koko kaupungin toimintaympäristössä tapahtuva merkittävä muutos seuraavan nelivuotiskauden aikana, jolloin kaupungin tuottajayhtiöiden puitesopimukset päättyvät ja kaikki palvelutoiminta hankitaan kilpailutuksen kautta. Tämä toimintamalli merkitsee erittäin huomattavaa urakkasopimusmäärän sekä siihen liittyvän valmistelun, valvonnan ja seurannan lisääntymistä. Samalla tulee myös huolehtia riittävästä tilaajaosaamisesta. Tästä voi aiheutua lisäresurssointitarpeita ja pääsääntöisesti ulkoa ostettavat konsultointipalvelut ovat esimerkiksi infra- ja toimitilarakennuttamisessa omaa työtä kalliimpia.

Liite 1Strateginen sopimus 2015 - 2018

Liite 2Tuloslaskelmaennuste 2015 - 2018

Liite 3Rahoituslaskelmaennuste 2015 - 2018

Oheismateriaali 1Infrapalvelujen ja tilapalvelujen investoinnit

Oheismateriaali 2Palvelumaksulaskelma

Oheismateriaali 3Henkilöstösuunnitelma

Oheismateriaali 4Hankintasuunnitelma

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää, että:

- esitys Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2015 talousarvioksi ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelmaksi hyväksytään ja

- johtokunnan hyväksymä esitys lähetetään kaupunginhallitukselle ja edelleen päätettäväksi kaupunginvaltuustolle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Puljujärvi-Seilan Harjanteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kilajk § 494

Pöydältä 10.9.2014 § 482

Liite 4Strateginen sopimus 2015 - 2018

Liite 5Tuloslaskelmaennuste 2015 - 2018

Liite 6Rahoituslaskelmaennuste 2015 - 2018

Oheismateriaali 5Infrapalvelujen ja tilapalvelujen investoinnit

Oheismateriaali 2Palvelumaksulaskelma

Oheismateriaali 3Henkilöstösuunnitelma

Oheismateriaali 4Hankintasuunnitelma

Oheismateriaali 6Investointiohjelman 2015 vaikutukset sisäiseen vuokraan

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että päätökseen lisätään seuraava: "Lisäksi johtokunta toteaa, että myynti- ja takaisinvuokrauksen kohteet vuonna 2015 päätetään erikseen".

Päätöksenteko

Ennen varsinaista päätöksentekoa äänestettiin Kosken Takkisen kannattamana ja Puljujärvi-Seilan Miikkolan kannattamana tekemän päätösehdotuksen välillä.

Puljujärvi-Seila teki Miikkolan kannattamana päätökseksi tulleen ehdotuksen.

Koski teki Takkisen kannattamana päätösehdotuksen, että esityksestä poistetaan maininnat myynti- ja takaisinvuokrausmallista. Kyseisellä mallilla ei Turun taloutta lyhyellä, eikä varsinkaan pitkällä aikavälillä paranneta. Sen sijaan hyväksytään, että hallinnon tiloja tiivistetään ja pyritään saamaan myytäväksi joku tai joitakin kohteita.

Puljujärvi-Seila teki Miikkolan kannattamana muutosesityksen, että päätökseen lisätään "Lisäksi johtokunta toteaa, että myynti- ja takaisinvuokrauksen kohteet vuonna 2015 päätetään erikseen".

Päätös ehdotusten välillä tehtiin äänin 8-2, 2 tyhjää, 1 poissa.

Päätökseksi tulleen Puljujärvi-Seilan Miikkolan kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Mantere, Koskimies, Suominen, Kari, Aholainen ja Harjanne.

Kosken Takkisen kannattamana tekemää ehdotusta heidän lisäkseen eivät muut äänestäneet.

Toivari ja Nurmio äänestivät tyhjää.

Päätös esittelijän päätösehdotuksen ja Puljujärvi-Seilan ehdotuksen välillä tehtiin äänin 8-0, 4 tyhjää, 1 poissa.

Puljujärvi-Seilan Miikkolan kannattaman ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Mantere, Koskimies, Suominen, Kari, Aholainen ja Harjanne.

Toivari, Nurmio, Koski ja Takkinen äänestivät tyhjää.

Hihnala oli poissa kokouksesta.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kilajk § 482
Liite 1:Strateginen sopimus 2015 - 2018
Liite 2:Tuloslaskelmaennuste 2015 - 2018
Liite 3:Rahoituslaskelmaennuste 2015 - 2018

Kilajk § 494
Liite 1:Strateginen sopimus 2015 - 2018
Liite 2:Tuloslaskelmaennuste 2015 - 2018
Liite 3:Rahoituslaskelmaennuste 2015 - 2018
Liite 4:Strateginen sopimus 2015 - 2018 (tarkistettu)
Liite 5:Tuloslaskelmaennuste 2015 - 2018 (tarkistettu)
Liite 6:Rahoituslaskelmaennuste 2015 - 2018 (tarkistettu)