4.6.2014

VALTION TUKEMIEN ARAVA- JA KORKOTUKIVUOKRA-ASUNTOJEN

ASUKKAIDEN VALINTAA KOSKEVAT TURUN KAUPUNGIN OHJEET

 

Sisällysluettelo

 

1   YLEISTÄ   1

2   ASUNTOJEN HAKUMENETTELY   2

2.1   Julkinen ja yleinen hakumenettely   2

2.2   Hakemus   3

3   ASUKKAIDEN VALINTAPERUSTEET   3

3.1   Yleiset tavoitteet ja valintaperusteet   3

3.2   Etusijajärjestys   4

3.3   Varallisuus   4

3.4   Asumisväljyys   5

4   OSAOMISTUSASUNNOT   5

5   ASUKASVALINTAPÄÄTÖKSEN JA VUOKRASOPIMUKSEN TEKEMINEN   5

5.1   Asukkaiden valinta   5

5.2   Vuokrasopimuksen tekeminen ja liitteet   6

6   YHTIÖIDEN ASUKASVALINTAPÄÄTÖSTEN VALVONTAMENETTELY   6

6.1   Kunta valvoo   6

6.2   Valvontapäätös   7

6.3   Säännösten ja ohjeiden noudattamatta jättäminen   7

7   HAKEMUSASIAKIRJOJEN SÄILYTTÄMINEN   8

8   OHJEET JA LAINSÄÄDÄNTÖ   8

9   VOIMAANTULO   9

 

 

 

 

 

 

4.6.2014

VALTION TUKEMIEN ARAVA- JA KORKOTUKIVUOKRA-ASUNTOJEN

ASUKKAIDEN VALINTAA KOSKEVAT TURUN KAUPUNGIN OHJEET

 

YLEISTÄ

 

Arava- ja korkotukivuokra-asuntojen asukasvalinnan yleisestä ohjauksesta vastaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA).

 

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on toimittanut kunnanhallituksille ja kuntien asuntoviranomaisille 15.5.2014 päivätyn ohjeen (Dnro 20140/631/2014) Ara-rahoitteisten asuntojen ohjaus- ja valvontavastuusta sekä säännösten soveltamisalasta.

 

Ohjeen mukaan kuntien, myös Turun kaupungin tehtävänä on valvoa valtion tuella rakennettujen vuokra- ja osaomistusasuntojen asukasvalintoja. ARA on ohjeessaan esittänyt, että kunnan on tehtävä asukasvalintojen valvontatavasta päätös (valvontatapapäätös). Valvontatapapäätös tulee antaa tiedoksi kunnassa valtion tukemia vuokra-asuntoja omistaville yhteisöille.

 

1.1.2014 alkaen omakustannusvuokrien määräytymisen valvonta on siirtynyt ARAlle.

 

ARA julkaisee opasta arava- ja korkotukivuokra-asuntojen asukasvalintoihin (Asukasvalintaopas). Opasta on päivitetty kesäkuussa 2013. Tuolloin tehtiin täsmennyksiä ja täydennyksiä lukuihin, jotka käsittelevät varallisuutta, poikkeuksia asukasvalintaperusteista, maahanmuuttajia, opiskelijoita sekä asuntojen käyttämistä muuhun tarkoitukseen kuin asumiseen.

 

Oppaan uusin painos ilmestyi 12.2.2014. Oppaaseen on lisätty ohjeet palvelutalojen asukasvalintojen tekemiseen. Oppaan luku seitsemän korvaa Aran 5.12.2012 antaman ohjeen erityisryhmien asukasvalinnoista (Dnro 17851/631/11).

 

Asukasvalintaoppaasta löytyvät keskeiset asukasvalintoihin vaikuttavat säädökset ja ohjeet. Opas on saatavilla ARAn verkkosivuilta www.ara.fi/asukasvalinta.

 

Asukasvalintaa koskevat keskeisimmät säännökset ovat seuraavat:

-aravarajoituslaki (1990/1993) 4a-4c §

-laki vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta (ns. uusi

korkotukilaki (604/2001), muut mm. (717/2006)) 11a-11c §. Näitä säännöksiä sovelletaan myös vuokra-asuntojen korkotuesta annetun lain (867/1980) nojalla lainoitettuihin vuokra-asuntoihin, joita koskee 20 vuoden käyttörajoitusaika.

-valtioneuvoston asetus asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin (166/2008)

 

Em. säädökset eivät ole kaikilta osin ehdottomia ja ne ja niiden nojalla annetut alemmat päätökset sisältävät suosituksia kunnille. Näin ollen kunnilla ja vuokratalojen omistajilla on jossain määrin harkintavaltaa asukkaiden hakumenettelyn, asukasvalintaperusteiden (mm. varallisuusrajojen), valvontamenettelyn ja hakemusasiakirjojen säilyttämisen osalta.

Kunnat voivat itse valita valvontatapansa ja suorittaa asukkaiden valinnan valvonnan joko etukäteisvalvontana tai jälkikäteisvalvontana. Lisäksi valvonta voidaan suorittaa pistokokeina.

 

Sekä ARAn asukasvalintaoppaassa että ohjeessa (Dnro 20140/631/2014) esitetään, että kunnilla ja kunnissa sijaitsevilla vuokratalojen omistajilla tulee olla riittävän yhtenäinen käytäntö, kun omistajat valitsevat asukkaita, ja kun kaupunki valvoo asukasvalintoja. Tämä koskee myös Turun kaupunkia ja Turussa sijaitsevia vuokrataloja.

 

Jotta Turussa päästäisiin yhtenäiseen käytäntöön, Turun kaupunki on laatinut ja hyväksynyt nämä ohjeet, joita sovelletaan valittaessa asukkaita arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin. Nämä ohjeet sisältävät myös ARAn vaatiman valvontatapapäätöksen asukasvalinnan osalta.

 

Asumisoikeusasuntojen käyttörajoituksista ja luovuttamisesta säädetään erikseen lailla asumisoikeusasunnoista (650/1990).

 

ASUNTOJEN HAKUMENETTELY

 

Julkinen ja yleinen hakumenettely

 

Asuntojen hakumenettelystä on säädetty ympäristöministeriön asetuksessa arava- ja korkotukivuokra-asuntojen julkisesta ja yleisestä hakumenettelystä (182/2003). Asetuksen mukaan arava- ja korkotukivuokra-asuntojen on oltava pääsääntöisesti julkisesti ja yleisesti haettavana.

 

Asunnot voivat olla vain rajatun joukon haettavina, milloin se edustaa paikkakunnalla riittävän laajaa asunnontarvitsijaryhmää ja rajattu hakumenettely on perusteltu asuntojen omistussuhteet ja käyttötarkoitus huomioon ottaen.

 

Käytännössä rajattu hakumenettely tarkoittaa vuokra-asuntojen osoittamista esimerkiksi työsuhdeasunnoiksi, erityistä huolenpitoa tarvitseville, tietyn ikäisille nuorille tai muille ns. erityisryhmille tai opiskelijoille. Kaupungin tulee ottaa kantaa siihen, onko kohderyhmän rajaus perusteltu ja onko se kohderyhmä, jolle asunnot osoitetaan, riittävän laaja.

 

Vuokratalon omistajan tehtävänä on julistaa vapaana olevat asunnot haettaviksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asunnot ilmoitetaan haettaviksi Turussa ilmestyvissä sanomalehdissä ja internetissä. Ilmoitustiheys voi vaihdella kunnan asuntomarkkinatilanteen mukaan. Asunnoista on ilmoitettava kuitenkin vähintään kerran vuodessa.

 

Pääsääntöisesti asuntojen on oltava haettavana ns. jatkuvalla hakumenettelyllä.

 

Suositeltavaa on, että jos henkilö on hakenut asuntoa jatkuvalla hakumenettelyllä, hänen hakemuksensa on voimassa 6 kk hakemuksen jättämisajankohdasta lähtien. Hakemuksen voimassaoloajasta on ilmoitettava asunnon hakuilmoituksessa.

 

 

 

Hakemus

 

ARA-vuokra-asuntoja haetaan asuntohakemuslomakkeella. Ympäristöministeriö on antanut asetuksen (904/2006) siitä, mitä tietoja asuntohakemuslomakkeessa tulisi vähintään olla. Asetuksesta ilmenee mitä selvityksiä asuntohakemukseen on liitettävä ennen vuokrasopimuksen tekemistä. Asuntohakemukseen tarvittavista liitteistä kerrotaan tarkemmin asukasvalintaoppaan sivulla 9. Selvityksiä ei kuitenkaan tarvita, jos vuokra-asuntoon on vain yksi hakija. Opiskelija-asuntoon hakevien ei myöskään tarvitse liittää hakemukseen selvityksiä.

 

Jos kunta tai vuokratalon omistaja käyttää omaa hakemuslomaketta, siinä on oltava vastaavat tiedot. Mallilomake löytyy ARAn verkkosivuilta www.ara.fi/asukasvalinta (ARA 100/10 asuntohakemusmalli). Vuokratalon omistajan käyttöönottama oma, olennaisesti mallilomakkeesta poikkeava hakemuslomake tulee toimittaa Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksen asuntotoimeen kaupungin hyväksyttäväksi ennen lomakkeen käyttöönottoa.

 

Hakulomake allekirjoitetaan ja päivätään. Sähköisesti jätetyn hakemuksen paperiversio allekirjoitetaan ennen vuokrasopimuksen tekemistä.

 

Lomakkeessa on maininta, että annetut tiedot vakuutetaan oikeiksi.

 

ASUKKAIDEN VALINTAPERUSTEET

 

Yleiset tavoitteet ja valintaperusteet

 

Asukkaiden valintaperusteista on perussäännökset valtioneuvoston asetuksessa asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin (166/2008).

 

Asukasvalinnan tavoitteista on säädetty aravarajoituslain 4 a §:ssä ja uuden korkotukilain 11 a §:ssä. Tavoitteena on, että valtion tukemat arava- ja korkotukivuokra-asunnot osoitetaan vuokra-asuntoa eniten tarvitseville ruokakunnille ja samalla pyritään vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen.

 

Asukasvalinnan perusteina ovat hakijaruokakunnan asunnontarve, varallisuus ja tulot.

 

Vaikka Valtioneuvoston asetuksessa ei ole enää vahvistettu tulorajoja, on tuloarvostelu edelleen voimassa. Hakijaruokakunnan tulot kuuluvat edelleen asukasvalintaperusteisiin tasavertaisena tekijänä hakijaruokakunnan asunnontarpeen ja varallisuuden kanssa ja ne on otettava huomioon hakijoita etusijajärjestykseen asetettaessa.

 

Asukasvalinnan poikkeuksista on säädetty valtioneuvoston asetuksen 6 §:ssä, tilapäisistä poikkeuksista asukasvalinnassa 7 §:ssä ja asukkaiden valitsemisesta, kun edellytykset täyttäviä hakijoita ei ole, 8 §:ssä. Asukasvalinnan perusteista ja poikkeuksista on kattava selvitys ARAn asukasvalintaoppaassa. Palveluasuntojen asukasvalinnasta kerrotaan oppaan sivuilla 24–26.

 

 

Etusijajärjestys

 

Etusijalle on asetettava asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnon tarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat. Tästä etusijajärjestyksestä voidaan poiketa yksittäistapauksessa, jos se hakijaruokakunnan erityisolosuhteet, paikkakunnan vuokra-asuntotilanne tai vuokratalon asukasrakenne huomioon ottaen on erityisen perusteltua. Etusijajärjestykseen asettamisessa voidaan käyttää apuna asukasvalintaoppaan luokittelua (asukasvalintaopas, s.18–20).

 

Jos etusijajärjestyksestä poiketaan, on hakijaruokakunnan kuitenkin täytettävä asukasvalinnan edellytykset.

 

Varallisuus

 

Varallisuusrajoista on säädetty valtioneuvoston asetuksen 3 §:ssä, jossa ei kuitenkaan ole määritelty tarkkoja varallisuusrajoja.

 

Varallisuutena on otettava huomioon hakijaruokakunnan yhteenlaskettu varallisuus, jollei sen arvo ole vähäinen tai jollei se ole välttämätön ruokakunnan jäsenelle elinkeinon tai ammatin harjoittamisesta saatavan kohtuullisen toimeentulon hankkimiseksi.

 

Varallisuutena otetaan huomioon hakuhetkellä oleva varallisuus sekä sellainen varallisuus, josta hakija on luopunut hakemuksen tekemistä edeltäneen vuoden aikana esimerkiksi lahjoittamalla tai myymällä.

 

Varallisuuden määrää laskettaessa on hakijan omaisuus arvotettava käyvän arvon mukaan eli arvioitava omaisuuden todennäköinen luovutushinta. Käyvästä arvosta vähennetään yhteenlaskettujen velkojen määrä opintolainat mukaan lukien.

 

Valtioneuvoston asetuksen mukaan hakijaa ei saa valita asukkaaksi, jos hakijaruokakunnalla on huomioon otettavaa varallisuutta siinä määrin, että se kykenee hankkimaan tarvettaan vastaavan asunnon ilman valtion tukea.

 

ARA suosittelee, että kunnat määrittävät vuosittain varallisuuden enimmäisrajat. Varallisuuden enimmäisrajojen määrittelystä asukasvalintaoppaan sivuilla 13–14.

 

ARAn suosituksen mukaiset varallisuuden enimmäisrajat Turussa 1.9.2014 alkaen ovat:

 

Henkilöluku

 

1   2   3   4   5   

 

31 000€   46 000€   62 000€   72 000€   82 000€   

 

 

Varallisuusrajat on laskettu ARAn ohjeiden mukaisesti käyttäen lähtökohtana Turun Vanhojen osakehuoneistojen velatonta neliöhintaa (1923€, 1. neljännes 2014). Vanhojen osakehuoneistojen velattomat neliöhinnat (neljännesvuositilasto) löytyvät Tilastokeskuksen nettisivuilta www.tilastokeskus.fi/til/ashi/tau.html.

 

Varallisuuden enimmäisrajat tarkistetaan kerran vuodessa.

 

Huomioon otettavasta varallisuudesta voidaan vähentää lähtöpaikkakunnalla sijaitsevan oman asunnon arvo, jos hakijaruokakunta muuttaa työpaikan takia toiselle paikkakunnalle eikä ole tarkoituksenmukaista, että hakija kulkee työmatkan päivittäin paikkakuntien etäisyyden tai hankalien kulkuyhteyksien vuoksi.

 

Varallisuutta arvioitaessa tulee ottaa huomioon myös omaisuuden realisointimahdollisuudet. Varallisuusarvostelua noudatetaan tehtäessä asukasvalintoja sekä vuokra-asuntoihin että osaomistusasuntoihin.

 

Asumisväljyys

 

Valtioneuvoston asetuksen mukaan tarjottavan asunnon tulee olla kooltaan kohtuullinen suhteessa ruokakunnan kokoon ja ikärakenteeseen. Asunnon koon kohtuullisuutta määriteltäessä tulee ottaa huomioon erityyppisten asuntojen kysyntä ja tarjonta paikkakunnalla.

 

Asumisväljyyden suhteen Turussa sovelletaan käytäntöä, jonka mukaan yksinäisille vuokrataan yksiöitä ja pieniä kaksioita. Muutoin tarjottavan asunnon koko on pääsääntöisesti huone/henkilö, kun keittiötä ei lueta huoneeksi. Asumisväljyyttä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon hakijan perhetilanne.

 

OSAOMISTUSASUNNOT

 

Osaomistusasunto on asunto, jonka hallintaan oikeuttavista osakkeista asukas ostaa alkuvaiheessa vähemmistöosuuden. Asunnon hallinta perustuu aluksi enemmistöosuuden omistajan kanssa tehtävään huoneenvuokrasopimukseen. Osaomistusasuntojärjestelmä madaltaa kynnystä päästä omistusasuntoon.

 

Asukkaiden valinta osaomistusasuntoihin tapahtuu samalla tavalla kuin arava- ja korkotukilainalla rahoitettuihin tavallisiin vuokra-asuntoihin. Asukasvalinnoissa sovelletaan samaa valtioneuvoston asetusta kuin valittaessa asukkaita vuokra-asuntoihin. Yleiset asukasvalintaperusteet ovat asunnontarve, varallisuus ja tulot. Myös muut tuen perusteet – etusijajärjestys sekä asunnontarpeen, varallisuuden ja asumisväljyyden arviointi – ovat samat.

 

Elämäntilanteen muuttuessa vähemmistöosuuden omistaja voi luopua asunnostaan ennen kuin hän on lunastanut koko asunnon itselleen. Asukas voi myydä osaomistusosuutensa asukasvalintaperusteet täyttävälle ostajalle. Jotta osaomistusasunnot kohdentuisivat edelleen niille, jotka täyttävät asukasvalinnalle asetetut edellytykset ja myös asukasvalintaperusteissa mainitut varallisuusrajat, niin sopivaksi osaomistusasunnon myyntiajaksi katsotaan kolme kuukautta. Jos tämän ajan kuluessa sopivia, asukasvalintaperusteet täyttäviä hakijoita ei löydy, niin tällöin osaomitusosuus voidaan myydä ja siten asukkaaksi valita varallisuusrajan ylittävä hakija.

 

ASUKASVALINTAPÄÄTÖKSEN JA VUOKRASOPIMUKSEN TEKEMINEN

 

Asukkaiden valinta

 

Asukasvalintapäätökset asukkaiden valitsemisesta tekee pääsääntöisesti vuokratalon omistaja, joka vastaa aina päätöksen oikeellisuudesta.

 

Vuokratalon omistajalla on oikeus antaa asukasvalintapäätöksen tekemisen yksityiselle yritykselle tai asunnonvälittäjälle. Tällöinkin vuokratalon omistaja vastaa asukasvalinnan oikeellisuudesta. Tämän vuoksi näissä tapauksissa on ehdottomasti varmistettava toimeksiannon saajan asiantuntemus. Hakijoita on vertailtava keskenään samalla tavalla, kuin jos valitsijana olisi vuokratalon omistaja tai kunta. Valintapäätös tehdään aina vuokratalon omistajan vastuulla ja se on aina kyettävä perustelemaan valtioneuvoston asetuksen (166/2008) mukaisin perusteluin.

 

Kun valintapäätöksen tekee vuokratalon omistaja tai ulkopuolinen yksityinen yritys tai asunnonvälittäjä, valintapäätökseen ei voida hakea muutosta.

 

Asukasvalintapäätökset tehdään aina kirjallisesti. Asukasvalintapäätökset voidaan tehdä myös asukasvalintapäätöslistoina, joista tulee käydä selville tiedot, joiden perusteella asukas on valittu asuntoon. Päätöslistasta tulee käydä ilmi seuraavat tiedot: hakijaruokakunnan asunnontarve, tulot ja varallisuus, ruokakunnan koko ja haetun asunnon koko.

 

Vuokrasopimuksen tekeminen ja liitteet

 

Asuinhuoneiston vuokrasopimuksen vuokralaisen kanssa tekee aina vuokratalon omistaja, niissäkin tapauksissa, kun asukasvalintapäätöksen on tehnyt ulkopuolinen yksityinen yritys tai asunnonvälittäjä, jotka tietenkin voivat tehdä vuokrasopimuksen valtakirjalla, mutta vuokranantaja on aina vuokratalon omistaja.

 

Asuntohakemukseen liitettävistä selvityksistä kerrotaan Asukasvalintaoppaan sivulla 9. Selvityksiä ei kuitenkaan tarvita, jos vuokra-asuntoon on vain yksi hakija. Opiskelija-asuntoon hakevien ei myöskään tarvitse liittää hakemukseen selvityksiä.

 

YHTIÖIDEN ASUKASVALINTAPÄÄTÖSTEN VALVONTAMENETTELY

 

Kunta valvoo

 

Asukasvalintojen valvonta kuuluu kunnalle. Kunta valvoo valtioneuvoston vahvistamien asukasvalintaperusteiden noudattamista aravarajoituslain 4 d §:n, uuden korkotukilain 11d §:n ja vanhan korkotukilain 13 §:n nojalla.

 

Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos valvoo jälkikäteen vuokratalon omistajien tekemiä asukasvalintapäätöksiä. Tämän johdosta vuokratalon omistajan on toimitettava kuukausittain kunkin kuukauden 15. päivään mennessä edellisen kalenterikuukauden asukasvalintapäätökset tai asukasvalintapäätöslistat seuraavaan osoitteeseen:

 

 

Kiinteistöliikelaitos

Asuntotoimi

Puutarhakatu 1

PL 11

20101 TURKU

 

TAI

 

Sähköposti: sirpa.kontturi@turku.fi

Vuokratalon omistajan on varauduttava pyydettäessä esittämään vuokra-asuntoihin valittujen ja jonossa olevien hakijoiden hakemusasiakirjat sekä antamaan muita laista ja sen nojalla annetuista säännöksistä ilmeneviä selvityksiä asunnoista ja hakijoista.

 

Valvontaviranomaiselle annettujen tietojen perusteella kaupungin valvovan viranomaisen on kyettävä tarkastamaan mm., onko vuokratalon omistaja valinnut asuntoihin erittäin kiireellisessä asunnontarpeessa olevia tai täyttävätkö asukkaaksi valitut asunnontarpeelle, tuloille ja varallisuudelle asetetut edellytykset.

 

ARAn nimeämien uusien yhteisöjen on toimitettava ensimmäiset asukasvalinnat sekä arava- että korkotukivuokra-asuntoihin etukäteen Kiinteistöliikelaitoksen hyväksyttäväksi.

 

Valvontapäätös

 

Saatuaan tarvittavat asiakirjat Kiinteistöliikelaitoksen arava- ja korkotukiasioista vastaavan yksikön päällikkö tekee kirjallisen valvontapäätöksen. Hyväksyvä valvontapäätös tehdään vuokratalon omistajan toimittamaan asukasvalintapäätösasiakirjaan, johon tehdään allekirjoituksella varmennettu hyväksyminen.

 

Viranomaisen allekirjoitus varmentaa sen, että viranomaistyö on tehty ja asukasvalinta hyväksytty.

 

Valvontapäätöksen antaminen tapahtuu lähettämällä vuokratalon omistajalle hyväksytty ja allekirjoitettu jäljennös vuokratalon omistajan toimittamasta asiakirjasta. Tällöin valvonta on suoritettu siinä laajuudessa, kuin valvontapäätöksessä on sanottu.

 

Jälkikäteisvalvontaa käytettäessä kunnan tekemään päätökseen ei voida hakea muutosta.

 

Säännösten ja ohjeiden noudattamatta jättäminen

 

Kaupungin valvontaviranomainen voi myös antaa vuokratalon omistajalle huomautuksen, jos se havaitsee, ettei vuokratalon omistaja noudata asukasvalinnassa annettuja säännöksiä ja ohjeita tai noudattaa niitä puutteellisesti. Tällöin valvontaviranomainen voi myös tehostaa valvontaa esim. muuttamalla sen määräajaksi tai toistaiseksi etukäteisvalvonnaksi ko. vuokratalon omistajan osalta.

 

Mikäli havaitaan, ettei vuokratalon omistaja edelleenkään noudata säännöksiä, ilmoittaa valvontaviranomainen tästä ARAlle mahdollisten sanktioiden päättämistä varten. Sanktiot voivat olla esim. aravalainan irtisanominen, korkotuen lakkauttaminen tai takaisinperintä tai yleishyödyllisyyden menettäminen.

 

Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos voi pääsääntöisesti toteutettavasta jälkikäteisvalvonnasta huolimatta suorittaa milloin tahansa pistokokeita ja muuttaa valvonnan etukäteen tapahtuvaksi valvonnaksi.

 

Milloin valvonta tapahtuu etukäteisvalvontana ja Kiinteistöliikelaitoksen arava- ja korkotukiasioista vastaava yksikkö tekee päätöksen asukkaaksi valinnasta tai hyväksymisestä ennen vuokrasopimuksen tekemistä, vuokra-asunnon hakija saa hakea oikaisua Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta. Myös vuokra-asunnon omistaja

 

voi hakea muutosta kunnan hyväksymistä koskevaan päätökseen. Oikaisuvaatimus tehdään tällöin Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle.

 

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) ja Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos toimivat Turussa sijaitsevien arava- ja korkotukivuokra-asuntojen asukasvalintoja koskevissa asioissa kanteluviranomaisina.

 

HAKEMUSASIAKIRJOJEN SÄILYTTÄMINEN

 

Valtion tukemien vuokratalojen omistajien on arkistoitava asuntohakemukset liitteineen siten, että jälkikäteen vähintään 5 vuoden ajan voidaan selvittää, millä perusteella asunto on myönnetty tai jäänyt joltakin saamatta.

 

Vuokratalon omistajien tulee huolehtia siitä, että hakemuksissa olevat tiedot ovat vain niiden henkilöiden tai viranomaisten saatavilla, jotka osallistuvat hakemusten käsittelyyn tai joilla on lain mukaan oikeus saada asiakirjoista tietoa.

 

Turun kaupungilla, ARAlla ja ympäristöministeriöllä on oikeus saada kaikki asiakirjat nähtäväkseen valvontaa varten milloin tahansa.

 

OHJEET JA LAINSÄÄDÄNTÖ

 

Vuokratalojen omistajille paras apuväline valittaessa asukkaita arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin on tällä hetkellä ARAn julkaisema Asukasvalintaopas (Opas arava- ja korkotukivuokra-asuntojen asukasvalintoihin). Oppaan uusin painos ilmestyi 12.2.2014. Opas on saatavana ARAn internet-sivulta. Oppaassa on luettelo laeista ja asetuksista, joihin oppaassa viitataan.

 

Huomioitavia ovat ainakin seuraavat internet-sivut:

 

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA)   www.ara.fi

ARAn ohjeet         www.ara.fi/   asukasvalinta

-Asukasvalintaopas

-ARA 100/10 Asuntohakemusmalli

-Ohje kunnille ARA-rahoitteisten asuntojen

ohjaus- ja valvontavastuusta sekä säännös-

ten soveltamisalasta 15.5.2014

(dnro 20140/631/2014)

-Ohje romaneita koskevan asukasvalinnan

täsmentämiseksi 25.4.2008

(dnro YM 3/601/2008)

-Ympäristöministeriön ohjauskirje 28.1.2014:

Poikkeaminen varallisuuden määrää koske-

vasta asukasvalintaperusteesta valtion tuella

rakennetuissa palveluasunnoissa

Ympäristöministeriö         www.ym.fi

Lainsäädäntö         www.finlex.fi

-Aravalaki (1189/1993)

-Aravarajoituslaki (1190/1993)

-Laki vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeus-

talolainojen korkotuesta (604/2001)

ns. uusi korkotukilaki

-Laki vuokra-asuntolainojen korkotuesta

(867/1980) ns. vanha korkotukilaki

-Laki vuokra-asuntojen korkotukilainalla

rahoitetuista osaomistusasunnoista

(232/2002)

-Valtioneuvoston asetus asukkaiden valin-

nasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin

(166/2008)

-Ympäristöministeriön asetus arava- ja korko-

tukivuokra-asuntojen julkisesta ja yleisestä

hakumenettelystä (182/2003)

-Ympäristöministeriön asetus arava- ja korko-

tukivuokra-asuntojen hakemuslomakkeesta ja

sen liitteistä (904/2006)

 

VOIMAANTULO

 

Näitä ohjeita noudatetaan 1.9.2014 alkaen.

 

 

YHTEYSTIEDOT

 

   Mika Palmroos

   korjausneuvoja

   Kiinteistöliikelaitos

   asuntotoimi

   Puolalankatu 5,

PL 355

20101 TURKU

   puh. 050 538 7071

   mika.palmroos@turku.fi

 

 

   Sirpa Kontturi

   toimistosihteeri

   Kiinteistöliikelaitos

   asuntotoimi

   Puutarhakatu 1

   PL 11

   20101 TURKU

   puh. (02) 262 4176

   sirpa.kontturi@turku.fi