Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta37411.06.20141

9177-2013 (065, 653)

Hirvensalon/Syvälahden koulun hankinnan jatkotoimenpiteet

Tiivistelmä:

Viedään kaupunginhallituksen päätettäväksi Hirvensalon/Syvälahden koulun hankinnan jatkotoimenpiteet.

Kilajk § 374

Kiinteistöliikelaitos, rakennuttajainsinööri Reino Pöyhönen ja lakimies Pauliina Ahlas 28.5.2014:

Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos on pyytänyt tarjouksia Hirvensalon Syvälahden koulun rakennus-, putki-, ilmanvaihto-, sähkö- ja automaatiourakoista.

Taustatietona asiaan voidaan todeta, että kaupunginvaltuuston talousarviokirjauksen mukaan Hirvensalon Syvälahden koulu toteutetaan kaupungin 100 % omistaman perustettavan kiinteistöyhtiön taseeseen. Kaupunginhallitus on kuitenkin päättänyt 24.2.2014 § 74 kohdalla oikeuttaa Kiinteistöliikelaitoksen käynnistämään Syvälahden koulun urakoiden kilpailutuksen jo ennen kuin tarkoitusta varten perustettava kiinteistöyhtiö on oikeustoimikelpoinen. Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa Kiinteistöliikelaitoksen maksamaan Syvälahden koulun rakennuttamiseen (ml. suunnitteluun) liittyvät menot Kiinteistöliikelaitoksen käyttötalouteen varatuista määrärahoista 1.1.2014 lukien, kunnes sopimukset tai niiden mukaiset oikeudet ja velvollisuudet on siirretty perustettavalle yhtiölle.

Turun Kiinteistöliikelaitos julkaisi 17.9.2013 julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa ennakkoilmoituksen Hirvensalon koulun rakennus- /pää-, putki-, ilmanvaihto-, sähkö- ja automaatiourakoista. Hankintailmoitukset julkaistiin 6.3.2014 ja hankinnan korjausilmoitukset, jossa tarkennettiin referenssivaatimuksia, julkaistiin 19.3.2014.

Hankinnoissa käytettiin avointa hankintamenettelyä ja valintaperusteena halvinta hintaa.

Tarjousten määräpäivä oli 6.5.2014. Saatujen tarjousten perusteella ilmeni, että rakennusteknisten töiden urakkatarjous ylitti sille budjetissa rakennustöille varatun kustannusosuuden 7.500.000 eurolla. Muista urakoista (LVIAS) annetut tarjoukset olivat budjetin ja sen perustana olleen rakennusosa-arvion mukaisia.

Kaupungin vuoden 2014 talousarviossa (vuokrakohteet) hankkeen kustannusarvio on 23.969.000 euroa. Mikäli hanke toteutettaisiin nyt saatujen tarjousten mukaisilla hinnoilla, hankkeen kustannusarviota pitäisi korottaa 31.500.000 euroon.

Vaihtoehdot jatkotoimenpiteille ovat 1) hankinnan keskeyttäminen tai 2) hankintamenettelyn jatkaminen ja lisärahoituksen osoittaminen hankkeelle.

Markkinaoikeuden vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankinnan keskeyttäminen on mahdollista tilanteessa, jossa hankinnassa saatavat tarjoukset ylittävät hankkeelle varatut määrärahat. Hankkeen mahdollinen kilpailuttaminen uudelleen edellyttää tällöin hankinnan kohteen karsimista siten, että sen toteuttaminen on mahdollista määrärahojen puitteissa. Vastaavasti voidaan harkita, olisiko hanke mahdollista kilpailuttaa eri tavoilla kustannussäästöjen aikaansaamiseksi.

Mikäli hankintamenettelyä päätetään jatkaa, on mahdollista joko hyväksyä saadut tarjoukset sellaisinaan tai siirtyä asiassa neuvottelumenettelyyn. Mikäli päätetään siirtyä neuvottelumenettelyyn, voidaan tarjoajien kanssa käydä neuvotteluja siitä, mitkä ovat heidän näkemyksensä mukaan mahdollisia kustannuksia alentavia muutoksia rakennuskohteeseen. Tämän jälkeen hankintayksikön tulisi valita haluamansa muutokset rakennuskohteeseen ja pyytää tarjoajilta näiden perusteella tarkistettu tarjous.

Neuvottelumenettelyyn on kutsuttava kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat, mikäli uutta hankintailmoitusta ei haluta tehdä. Hankinnan kohde ei kuitenkaan saa muuttua neuvottelumenettelyssä olennaisesti, vaan tällaiset muutokset edellyttävät hankinnan kilpailuttamista uudelleen.

Mikäli hankintamenettelyä päätetään jatkaa, tulisi kuitenkin päättää myös siitä, onko hankkeelle varattuja määrärahoja syytä korottaa. Tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (Kv 7.3.2011 § 61) mukaan mikäli suunnittelun tai toteuttamisen aikana syntyy tarve tarkistaa ohjelmaa siten, että se vaikuttaa kustannuksiin indeksikorjausten huomioon ottamisen jälkeen yli 5 % muuttavasti, on hankesuunnitelman muutos tuotava alkuperäisen hankesuunnitelman hyväksyneen hallintoelimen hyväksyttäväksi, mikäli valtuusto ei vielä ole myöntänyt hankkeelle rahoitusta. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt hankkeen hankesuunnitelman, joten kustannusarvion mahdollinen muuttaminen kuuluu valtuuston toimivaltaan.

Hallintosäännön (KV 17.12.2012 § 252) mukaan lautakunta ja johtokunta voi saattaa asian, joka sillä on oikeus ratkaista, kaupunginhallituksen ratkaistavaksi, mikäli asian merkittävyys sitä edellyttää.

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää saattaa asian kaupunginhallituksen ratkaistavaksi sen merkittävyyden johdosta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi johtokunta edellytti, että seuraavat asiat selvitetään;

- miten pystytään turvaamaan hankkeen valmistuminen käyttöönotettavaksi alkuperäisten suunnitelmien mukaan 1.8.2016;

- miten muuttunut tilanne on tiedotettu tuleville käyttäjätoimialoille mm. opetustoimelle, joka on omalta osaltaan edennyt asiassa kaupunginvaltuuston hyväksymän hankesuunnitelman mukaisesti. Lähes koko kouluverkon uudistamien perustuu kyseisen hankkeen etenemiseen alkuperäisessä aikataulussa;

- miten käyttäjätoimialat sitoutuvat hankkeen kohonneiden kustannusten aiheuttamiin menojen lisäyksiin. Tarveselvityksen- ja hankesuunnitelman lähtökohdissa huomioidaan asia seuraavasti: "Hankesuunnitelman yhteydessä käyttäjätoimialan tai toimialojen asianosaisten monijäsenisten toimielinten tulee sitoutua hankkeen aiheuttamaan käyttömenojen muutokseen talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa puitteissa."; sekä

- Turun kaupungin vuoden 2014 talousarviossa (vuokrakohteet) hankkeen kustannusarvio on 23.969.000 euroa. Nyt kustannusarviota pitäisi korottaa 31.500.000 euroon. Budjetoidun ylitys on noin 7.500.000 euroa. Kiinteistöliikelaitoksen tulee avata omat kustannuslaskelmansa, joiden mukaan on eletty jo vuosia. Mikä taho on laskenut väärin, tarjouksen tekijät vai Kiinteistöliikelaitos?

Jakelu

tpvKaupunginhallitus