Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta29214.05.201411

3233-2014 (630)

Fleminginkadun, Amiraalistonkadun, Kalastajankadun, Raitiokujan ja Linnanmalmin liikenne- ja katusuunnitelmat sekä alueen ympäristön yleissuunnitelma (kaupunginosa IX)

Tiivistelmä:

Linnanfältin alueelle on laadittu liikenne- ja katusuunnitelmat sekä ympäristön yleissuunnitelma. Suunnitelmista on jätetty nähtävänäolon aikana neljä muistutusta. Muistutuksiin on vastattu ja niiden johdosta liikennesuunnitelmaan on tehty pieniä muutoksia pysäköintijärjestelyihin.

Kilajk § 292

Kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava 30.4.2014:

Nykytilanne

Linnanfältin alue on vanhaa asuin- ja teollisuusaluetta. Nykytilanteessa alueella on varikko- ja korjaustoimintaa sekä asumista. Kadut on aikoinaan rakennettu leveiksi, joten ongelmina ovat läpiajo sekä korkeat nopeudet. Fleminginkadulla ja Amiraalistonkadulla on jalkakäytävät rakennettu pääsääntöisesti vain kadun toiselle reunalle. Pääsääntöisesti alueella kadunvarsipysäköinti on sallittua.

Vuorovaikutus

Liikenne- ja katusuunnitelmat on laadittu seuraaville kaduille ja yleisille alueille: Fleminginkatu, Amiraalistonkatu, Kalastajankatu, Raitiokuja ja Linnanmalmi. Alueelle on laadittu myös ympäristön yleissuunnitelma. Fleminginkadun, Amiraalistonkadun ja Kalastajankadun liikenne- ja katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 31.3–14.4.2014. Raitiokujan ja Linnamalmin liikenne- ja katusuunnitelmat sekä alueen ympäristön yleissuunnitelma ovat olleet nähtävillä 14.4. – 28.4.2014. Amiraalistonkadun suunnitelmista on tehty neljä muistutusta.

Liikenne- ja katusuunnitelmat

Alueelle on laadittu uusi asemakaava, joka on tullut lainvoimaiseksi 15.2.2014. Asemakaavan mukaan alueelle tulee asumis- ja toimitilakortteleita. Linnanmalmi on kaavassa merkitty katuaukioksi, joka on suunniteltu jalankululle ja pyöräilylle sekä kaupunkimaiseksi oleskelutilaksi. Linnanmalmilla on huoltoajo sallittu.

Alueen kadut on suunniteltu siten, että luontainen nopeus on alhainen. Alueelle asetetaan 30 km/h –aluenopeusrajoitus. Nykyinen rajoitus on 40 km/h. Osaan kadunvarrella oleviin pysäköintipaikkoihin ajetaan matalan reunakiven yli eli paikat ovat eritasossa kuin ajorata. Tämä järjestely tekee kadusta kapeamman oloisen ja näin ollen tukee alempaa nopeusrajoitusta. Katutilan muutoksen myötä läpiajo vähenee. Pysäköintipaikkojen väliin tulee kiveyksiä ja viheralueita selkeyttämään ruutuja ja miellyttävämmän sekä jäsennellymmän katutilan luomiseksi. Jalkakäytävät rakennetaan molemmille puolille katuja.

Kalastajankadulle välille Puutarhakatu ja Amiraalistonkatu on suunniteltu pyörätie. Pyörätie selkeyttää ja helpottaa pyöräilijöiden kulkua ja samalla ajorata saadaan rakennettua kapeammaksi viestittäen ympäristön muutosta Puutarhakadulta tultaessa. Amiraalistonkadulta pyöräilijät ja kävelijät voivat jatkaa kulkuaan Linnanmalmin läpi aina Linnankadulle asti. Kalastajankadulle tulee muutama reunakiven yliajettava pysäköintipaikka ennen Amiraalistonkadun risteystä.

Raitiokuja on uusi katu, joka rakennetaan alueen sisälle. Kuja alkaa Fleminginkadun puolestavälistä ja jatkuu Turku Energian suuntaan. Raitiokuja on pyöräilylle ja jalankululle suunniteltu väylä, jolla huoltoajo sallitaan. Raitiokujan läpi pääsee Linnanmalmille ja sieltä etenemään joko Linnankadun tai Amiraalistonkadun suuntaan. Kujalle on suunniteltu pensas- ja perennaistutuksia sekä penkkejä levähdyspaikoiksi.

Muistutukset ja niihin annetut vastaukset

Asunto-osakeyhtiö Soma, Asunto-osakeyhtiö Amiraalistonkatu 9, yksityishenkilö sekä TVT Asunnot ovat huolissaan olemassa olevien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Vastaus muistutuksiin pysäköintipaikkojen vähenemisen osalta: Nykytilanteessa Amiraalistonkadulla välillä Kalastajankatu ja Stedingkinkatu on noin 40 pysäköintipaikkaa. Nähtävilläolon jälkeen liikennesuunnitelmaan on tehty pysäköintipaikkojen merkintään liittyviä tarkistuksia, joilla on pystytty lisäämään muutamia pysäköintipaikkoja. Tarkistetussa liikennesuunnitelmassa Amiraalistonkadulle jää noin 26 autopaikkaa. Pysäköintipaikkojen väheneminen Amiraalistonkadulla johtuu kadulle toteutettavista istutusalueista.

As Oy Soman ja As Oy Amiraalistonkatu 9 muistutuksissa esitetään nopeuden alentamista hidasteilla tai pihakatumerkein. Vastaus muistutuksiin nopeuksien alentamisen osalta: Ajoratojen rakentaminen nykyistä kapeammaksi, istutusalueet, pysäköintipaikkojen sijoittaminen ajoradalla reunakivien taakse sekä 30 km/h nopeusrajoitus muuttavat liikenneympäristöä selvästi nykyistä rauhallisemmaksi. Pihakatumerkki tarkoittaisi 20 km/h nopeusrajoitusta, mikä olisi katujen luonteen kannalta jo liiankin alhainen.

Amiraalistonkatu 5:n asukas on lähettänyt muistutuksen. Asukas tiedustelee Amiraalistonkadun ja Stedingkinkadun kulmassa olevasta viheralueesta, minkälainen siitä tulee. Muistutuksessa esitetään myös, että Amiraalistonkadun paalulla 505 olevaa viheraluetta siirrettäisiin noin 5 metriä, jotta satunnaisesti puutalojen pihalla käyvät isommat autot sinne pääsisivät. Lisäksi muistutuksessa kysyttiin myös katusuunnitelmassa näkyvän punaisen ruudutuksen merkitystä. Vastaus Amiraalistonkatu 5:n asukkaan muistutukseen:  Katusuunnitelmassa Amiraalistonkadun ja Stedinginkadun kulmassa olevalle istutusalueelle tulee ympäristön yleissuunnitelman mukaan matalaa tai keskikorkeaa pensas/perennaistutusta. Amiraalistsonkadun paalulla 505 olevasta istutusalueesta ja kadunvarsipysäköinnistä huolimatta katualueella on sen verran tilaa, että kuorma-auto pääsee peruttamalla pihaan. Punainen ruudutus katusuunnitelmassa puutalojen seinustalla tarkoittaa graniittikiveystä, jolloin jalkakäytävän laatoitusta ei tuoda talon kivijalkaan kiinni.

Liite 1Katusuunnitelma, Kalastajankatu K 6800 006, 26.3.2014

Liite 2Katusuunnitelma, Amiraalistonkatu K 5165 009, 26.3.2014

Liite 3Katusuunnitelma, Fleminginkatu K 6513 009, 26.3.2014

Liite 4Katusuunnitelma, Raitiokuja K 4218 001, 26.3.2014

Liite 5Katusuunnitelma, Linnanmalmi K 5164 001, 26.3.2014

Liite 6Alueen liikennesuunnitelma L 6513 015, 30.4.2014

Liite 7Ympäristön yleissuunnitelma W 5165 016, 5.9.2013

Oheismateriaali 1TVT Asunnot Oy: muistutus

Oheismateriaali 2Asunto-osakeyhtiö Soman muistutus

Oheismateriaali 3Asunto-osakeyhtiö Amiraalistonkatu 9 muistutus

Oheismateriaali 4Alueen asukkaan muistutus

Oheismateriaali 5Ympäristön yleissuunnitelman selostus  

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Fleminginkadun, Amiraalistonkadun, Kalastajankadun, Raitiokujan ja Linnanmalmin liikenne- ja katusuunnitelmat sekä alueen ympäristön yleissuunnitelman suunnitelmakuvien K 6800 006, 26.3.2014, K 5165 009, 26.3.2014, K 6513 009, 26.3.2014, K 4218 001, 26.3.2014, K 5164 001, 26.3.2014, L 6513 015, 30.4.2014 ja W 5165 016, 5.9.2013 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänestyksen jälkeen.

Äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen puolesta ja asian palauttamisen välillä. Asian käsittely jatkaminen voitti äänin 9-4.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Takkinen, Miikkola, Mantere, Koskimies, Hihnala, Suominen, Aholainen, Harjanne ja Puljujärvi-Seila.

Kosken Karin kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Toivari ja Nurmio.

 

Jakelu

tiedAsunto-osakeyhtiö Amiraalistonkatu 9
tiedAsunto-osakeyhtiö Soma
tiedTVT Asunnot Oy
tiedHolmroos Joni
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 292
Liite 1:Katusuunnitelma, Kalastajankatu K 6800 006, 26.3.2014
Liite 2:Katusuunnitelma, Amiraalistonkatu K 5165 009, 26.3.2014
Liite 3:Katusuunnitelma, Fleminginkatu K 6513 009, 26.3.2014
Liite 4:Katusuunnitelma, Raitiokuja K 4218 001, 26.3.2014
Liite 5:Katusuunnitelma, Linnanmalmi K 5164 001, 26.3.2014
Liite 6:Alueen liikennesuunnitelma L 6513 015, 30.4.2014
Liite 7:Ympäristön yleissuunnitelma W 5165 016, 5.9.2013