Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta23123.04.201421

12959-2013 (630)

Kauppiaskadun väliaikainen liikennejärjestely Yliopistonkadun ja Läntisen Rantakadun välillä (kaupunginosa VI)

Tiivistelmä:

Päätetään Kauppiaskadun väliaikaisesta liikennejärjestelystä välillä Yliopistonkatu ja Läntisen Rantakatu.

Kilajk § 231

Yt, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 14.4.2014:

Kauppiaskadun väliaikaisen pyöräyhteyden vaihtoehtoisista ratkaisuista laadittu selvitys on ollut kaupungin nettisivuilla tutustuttavissa 24.3.–7.4.2014, ja siihen on voinut ottaa kantaa. Kannanottopyyntö on lähetetty erikseen tietyille viranomaisille ja järjestöille sekä Kauppiaskadun varren kiinteistöille (Linnankadun ja Yliopistonkadun välinen osuus). Selvitykseen on saatu 31 kannanottoa (oheismateriaalit 3–11).

Selvityksessä kuvattiin lyhyesti seuraavat vaihtoehdot ja niiden keskeiset vaikutukset liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen:

Kauppatorin korttelin kohdalla

-        Ve ”nykytilanne”

-        Ve ”1 pyöräkaista ja vinopysäköinti”

-        Ve ”2 pyöräkaistaa ja vinopysäköinti”

-        Ve ”2 pyöräkaistaa”

-        Ve ”kaksisuuntaistus ja 2 pyöräkaistaa”

-        Ve ”pyörätie”

Börsin korttelin kohdalla

-        Ve ”nykytilanne”

-        Ve ”1 pyöräkaista”

-        Ve ”2 pyöräkaistaa”

-        Ve ”kaksisuuntaistus”

-        Ve ”kaksisuuntaistus ja 1 pyöräkaista”

-        Ve ”pyörätie”

-        Ve ”kävelypainotteinen katu”

Kirjaston kortelin kohdalla

-        Ve ”nykytilanne”

-        Ve ”0+”

-        Ve ”pyöräkaista”

-        Ve ”aukio”

Lisäksi selvityksessä on kuvattu risteysjärjestelyjä Eerikinkadun ja Kauppiaskadun risteyksessä sekä Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksessä.

Yhteenveto saaduista kannanotoista on oheismateriaalina 2. Kannanotoista 23 on saatu kuntalaisilta, ja ne ovat oheismateriaalina 3. Kuntalaisten kannanotoista kolmessa ei nähdä pyöräilyn olosuhteiden kehittämistä keskustassa tarpeellisena, yhdessä otetaan kantaa vain suunnitteluprosessiin ja lopuissa halutaan kehittää pyöräilyä keskustassa. Mielipiteet Kauppiaskadusta jakautuvat kävelykadun, pyöräkaistojen ja pyörätien kannattajiin.

Varsinais-Suomen poliisi pitää tärkeänä, että pyöräilijöillä on selkeä yhteys Kirjastosillalta Yliopistonkadulle saakka ja että Eerikinkadun bussiliikenteen sekaan ei ohjata pyöräilijöitä. Poliisi kannattaa 30 km/h nopeusrajoitusta Kauppiaskadulle. Turun Seudun Osuuskauppa ei tässä vaiheessa kannata Kauppiaskadun kaksisuuntaistamista. Syynä tähän on pelko siitä, että hotellin saattoliikenne voi tukkia hotellin edessä olevan ajokaistan. Lounais-Suomen Taksiyrittäjät ry, Turun Autoilijat ry ja Turun Taksit ovat myös sen kannalla, että pyöräliikennettä ei pitäisi tuoda Kauppiaskadulle, jotta jakeluliikenteen toiminta ei vaarannu. Kiinteistö Oy Turun Kauppiaskatu 9:ä haittaa pyörien pysäköinti jalkakäytävällä ja valopihassa, mutta itse pyöräliikennettä se ei pidä ongelmana. Turun Polkupyöräilijät ry pitää parhaana sellaista ratkaisua, jossa on pyöräkaistat molempiin suuntiin, ja Turun Ladun pyöräilijät puolestaan ovat pyörätien kannalla.

Suunnitteluyksikkö on laatinut pyöräily-yhteyden järjestämiseksi Kauppiaskadulle kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa. Kummassakin suunnitelmassa on tehty kompromisseja autoliikenteen sujuvuuden, pysäköinnin määrän ja turvallisuuden kokemisen kesken. Suunnitteluyksikkö on lähtenyt siitä ajatuksesta, että ydinkeskustassa jalankulku on tärkein kulkumuoto, ja pitkällä tähtäimellä tavoitteena on parantaa keskustan houkuttelevuutta ja tehdä Kauppiaskadusta jalankulkupainotteinen katu, jolla on selkeästi nykyistä vähemmän autoliikennettä. Tavoitteena on myös, että tulevaisuuden keskustassa on keskistetty, laadukas ja moderni pysäköintiratkaisu, joka vastaa keskustassa asioivien autoilijoiden tarpeisiin. Toistaiseksi ei tällaista ratkaisua ole, eikä pysäköintitarvetta keskustassa voi yksioikoisesti ohittaa väliaikaisen liikennejärjestelyn suunnittelussa. Molemmissa vaihtoehtoisissa suunnitelmissa on siksi säilytetty ainakin osa kadunvarsipysäköinnistä sekä torin korttelin kohdalla että Börsin korttelin kohdalla. Kaksisuuntainen pyörätie ei kahden korttelin pituisena olisi toimiva eikä turvallinen ratkaisu, sillä sen päissä olevissa risteyksissä ei ole tilaa järjestää pyöräilijöille yksiselitteistä ja turvallista siirtymistä ajoradan toiseen reunaan. Pyörätie toisi myös molemmat pyörien ajosuunnat pysäköintipaikkojen ja jalkakäytävän väliin Wiklundin edessä.

Väliaikaisella järjestelyllä pyritään siihen, että pyöräily jokirannasta Yliopistonkadulle on mahdollista, kunnes Kauppatorin mahdollinen uudistus muutaman vuoden kuluessa alkaa. Väliaikainen pyöräily-yhteys palvelee niitä pyöräilijöitä, jotka ovat tottuneet ja hallitsevat myös ajoradalla autoliikenteen seassa pyöräilyn.

Vaihtoehdossa A on torin korttelissa pyöräkaista ylämäen suuntaan eli Wiklundin puolella. Pyöräkaista on sijoitettu ajoradan reunaan vinopysäköinnin ja jalkakäytävän väliin. Pyöräkaistan kapeus korostaa sen yksisuuntaisuutta. Pyöräkaistan ja pysäköinnin välissä on sulkualue, jota esimerkiksi invapysäköijät voivat hyödyntää siirtyessään suojatien kohdalla jalkakäytävälle.  Yliopistonkadun risteyksestä alamäkeen on myös pyöräkaista. Se loppuu ennen Eerikinkadun risteyksen ryhmittymisalueen alkamista. Pyöräkaista ei jatku risteykseen saakka, jotta pyöräilijä ei ohjaudu kääntyvän linja-auton oikealle puolelle ja joudu vaaraan jäädä sen alle.

Börsin korttelissa Kauppiaskatu on kaksisuuntainen ja pyöräilijät ajavat ajoradalla. Jotta hotelliin asiakkaita kuljettavien linja-autojen ei tarvitse pysähtyä kaistalle, on hotellin edessä pysähtymiskieltoalue, joka ei koske hotellin linja-autokuljetuksia. Pysähtymiskiellon jälkeen on vielä kahden auton mitan verran pysäköintikieltoa, missä henkilöautolla liikkuvat hotellin asiakkaat ja taksit voivat pysähtyä lastaamisen ajaksi. Kadun toisella puolella on korttelin puolivälissä myös pysäköintikielto, joka mahdollistaa jakeluautojen pysähtymisen. Molempien kortteleiden kohdalla on Kauppiaskadulla nopeusrajoitus 30 km/h. Pysäköintipaikkoja vähenee kahden korttelin matkalla yhteensä 5 kpl.

Kaksisuuntaistus edellyttää liikennevalotolpan ja -opasteen lisäämistä uudelle ajosuunnalle Eerikinkadun risteyksessä. Yliopistonkadun risteykseen on myös lisättävä pyöräopaste pyöräkaistan oikealle puolelle.

Vaihtoehdossa B on korostettu pyöräilyn asemaa enemmän ja merkitty myös Börsin korttelin kohdalla molempiin suuntiin pyöräkaistat. Wiklundin korttelissa pyöräkaistat ovat leveämmät ja pysäköinti on muutettu kadun suuntaiseksi. Ylämäen suunnan pyöräkaista on edelleen jalkakäytävän ja pysäköinnin välissä, koska autojen pysäköintiä ei voi sijoittaa vastakkaiseen suuntaan kulkevan pyöräkaistan taakse. Osuus on pidetty yksisuuntaisena, jotta Eerikinkadun risteyksessä on mahdollista järjestää vasemmalle kääntyville oma kaista. Molempien kortteleiden kohdalla on Kauppiaskadulla nopeusrajoitus 30 km/h. Sekä Eerikinkadun että Yliopistonkadun risteykseen on lisättävä pyöräopaste pyöräkaistan oikealle puolelle. Pysäköintipaikkoja vähenee yhteensä 24 kpl.

Molemmissa vaihtoehdoissa on järjestettävä Eerikinkadun ylitys niin, että Aninkaistenkadun suuntaan vasemmalle kääntyvä autoilija ymmärtää, että risteyksessä on suoraan ajavia pyöräilijöitä. Tätä tukevat ajoratamaalaus ja pyörien ajosuunnan erottava saareke Wiklundin suojatien kohdalla.

Liite 1Liikennesuunnitelma VE A, L 5507 051, 11.4.2014

Liite 2Liikennesuunnitelma VE B, L 5507 051, 11.4.2014

Oheismateriaali 1Kauppiaskadun väliaikainen pyöräyhteys – selvitys vaihtoehtoisista ratkaisuista

Oheismateriaali 2Yhteenveto kannanotoista

Oheismateriaali 3Kuntalaisten kannanotot

Oheismateriaali 4Kauppatoriyhdistyksen kannanotto

Oheismateriaali 5Kiinteistö Oy Turun Kauppiaskatu 9 a:n kannanotto

Oheismateriaali 6Lounais-Suomen Taksiyrittäjät ry, Turun Autoilijat ry ja Turun Taksit ry kannanotto

Oheismateriaali 7Sokos Hotel Hamburger Börs kannanotto

Oheismateriaali 8Turun kaupunkiliikenne Oy:n kannanotto

Oheismateriaali 9Turun Ladun Pyöräilijöiden kannanotto

Oheismateriaali 10Turun polkupyöräilijöiden kannanotto

Oheismateriaali 11Varsinais-Suomen poliisin kannanotto

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä liikennesuunnitelman vaihtoehto A, joka koskee Kauppiaskatua Linnankadun ja Yliopistonkadun välillä, piirustuksen L 5507 051, 11.4.2014 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen puolesta ja pöydälle jättämisen välillä. Pöydälle jättäminen hävisi äänin 6-6 puheenjohtaja Harjanteen äänen ratkaistaessa ja yksi oli poissa.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta

äänestivät Takkinen, Mantere, Koskimies, Hihnala, Suominen ja Harjanne.

Karin Kosken kannattamana tekemän pöydälle panon ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Toivari, Heiskanen, Miikkola ja Aholainen.

Puljujärvi-Seila oli poissa kokouksesta.

Toisessa äänestyksessä äänestettiin päätösehdotuksen ja Takkisen Mantereen kannattamana tekemän ehdotuksen välillä. Päätös asiasta tehtiin äänin 7-3, 2 tyhjää, 1 poissa.

Suoritetussa nimenhuudossa päätösehdotuksen puolesta äänestivät Toivari, Heiskanen, Koski, Hihnala, Suominen, Aholainen ja Harjanne.

Takkisen Mantereen kannattamana tekemän vaihtoehto B:n puolesta äänestivät heidän lisäkseen Koskimies.

Tyhjää äänestivät Miikkola ja Kari.

Puljujärvi-Seila oli poissa kokouksesta.

Kari ja Miikkola ilmoittivat eriävän mielipiteen pöytäkirjaan.

Miikkolan ilmoitti pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä perustellen sitä seuraavasti:

"Pitkän pyöräilykokemukseni mukaan Kauppiaskatu välillä Linnankatu-Tuureporinkatu tulee liikenneturvallisuuden takia rauhoittaa yksisuuntaista ajosuuntaa vastaan kulkevaan suuntaan."

Lumme ja Luoto saapuivat kokoukseen ja Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti myöntää heille läsnäolo- ja puheoikeuden.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 231
Liite 1:Liikennesuunnitelma VE A, L 5507 051, 11.4.2014
Liite 2:Liikennesuunnitelma VE B, L 5507 051, 11.4.2014