Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta23223.04.201422

2275-2013 (630)

Tampereen valtatien ja Markulantien risteysalueen (Kastu) liikenne- ja katusuunnitelmat

Tiivistelmä:

Tampereen valtatien ja Markulantien risteysalueesta on laadittu liikenne- ja katusuunnitelmat, koska keskellä ollut korkeajännitepylväs on poistunut ja tämä mahdollistaa risteyksen muuttamisen normaalimmaksi liikennevaloristeykseksi.

Kilajk § 232

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä 14.4.2014:

Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö on laatinut liikenne- ja katusuunnitelmaehdotukset Tampereen valtatien ja Markulantien risteysalueelle.

Tampereen valtatien ja Markulantien nykyinen risteys on ongelmallinen, koska keskellä risteystä on vielä pyöreä saareke, jolla aiemmin sijaitsi korkeajännitelinjan pylväs. Saarekkeen vuoksi vasemmalle kääntyvien ajolinjat ovat risteyksessä normaalista poikkeavat siten, että vastakkaisista suunnista tulevat vasemmalle kääntyvät liikennevirrat risteävät keskenään kaksi kertaa. Autoilijat voivat saarekkeen vuoksi tulkita risteyksen myös kiertoliittymäksi. Risteys on ollut onnettomuustilastoissa yksi Turun kolarialtein risteys. Vuonna 2012 siinä tapahtui Turun risteyksistä eniten onnettomuuksia ja vuonna 2013 neljänneksi eniten. Risteyksessä tapahtuneista onnettomuuksista yli puolet on ollut vasemmalle kääntyvien ajosuuntien onnettomuuksia.

Muutamia vuosia sitten tapahtunut korkeajännitepylvään poistaminen risteyksestä mahdollistaa risteysalueen muuttamisen normaalimmaksi liikennevaloristeykseksi. Risteyksen suunnittelussa on huomioitu Tampereen suunnasta satamaan ja päinvastoin kulkeva erikoiskuljetusreitti. Tampereen suunnasta saapuvalle vasemmalle kääntyvälle liikenteelle rakennetaan oma kääntymiskaista, jolloin Tampereen valtatieltä vasemmalle kääntyville voidaan liikennevalo-ohjauksessa toteuttaa omat nuoliopastimet. Risteysalueen tasaus säilyy nykyisen kaltaisena. Tampereen valtatien pysäkkejä parannetaan. Lisäksi Suovantien risteykseen lisätään uusi keskisaareke parantamaan Markulantien ylittävän suojatien turvallisuutta.

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 17.2.–3.3.2013. Nähtävillä oloaikana ei ole saapunut muistutuksia.

Nähtävillä olon jälkeen suunnitelmiin on tehty hieman teknisiä muutoksia kustannusten alentamiseksi.

Poliisilla ei ole huomautettavaa suunnitelmiin.

Hankkeen kustannusarvio on noin 485.000 euroa. Kustannusarvio sisältää rakennusosat ja työmaatehtävät.

Liite 1Tampereen valtatie ja Markulantie risteys liikennesuunnitelma L 6566 088, muutos 4.4.2014

Liite 2Tampereen valtatie ja Markulantie risteys katusuunnitelma K 6566 094, 4.4.2014

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Tampereen valtatien ja Markulantien risteyksen liikennesuunnitelman L 6566 088 muutos 4.4.2014 ja katusuunnitelman K 6566 094, 4.4.2014.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 232
Liite 1:Tampereen valtatie ja Markulantie risteys liikennesuunnitelma L 6566 088, muutos 4.4.2014
Liite 2:Tampereen valtatie ja Markulantie risteys katusuunnitelma K 6566 094, 4.4.2014