Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta14719.03.201415
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta17326.03.201414
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta20009.04.201415

14342-2013 (630)

Hämeenkadun liikenne- ja katusuunnitelmat Uudenmaankadun ja Kaskenkadun välillä

Tiivistelmä:

Suunnitteluyksikkö on laatinut liikenne- ja katusuunnitelmat pyörätien rakentamiseksi Hämeenkadulle Uudenmaankadun ja Rettiginrinteen välille. Suunnitelmista on nähtävänäolon aikana saatu kolme muistutusta tai kannanottoa. Muistutuksiin ja kannanottoihin on vastattu, ja niiden johdosta suunnitelmiin on tehty muutama yksityiskohtien tarkistus.

Kilajk § 147

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 10.3.2014:

Nykytilanne ja kehittämistavoitteet

Hämeenkadulta väliltä Uudenmaankatu–Kaskenkatu puuttuu nykyisin pyöräyhteys ja pyöräily tapahtuu tällä osuudella vilkkaalla ajoradalla. Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmassa uuden pyöräyhteyden saaminen Rettiginrinteen ja Uudenmaankadun välille on esitetty kiireellisyysluokkaan 1. Kirjastosillan valmistuminen joulukuussa 2013 toi lisäpainetta sujuvan pyöräyhteyden rakentamiseksi Hämeenkadulle, ja kaupunginhallitus siirsi hankkeen Kiinteistöliikelaitoksen investointiohjelmassa tälle vuodelle.

Vuorovaikutus

Suunnitteluyksikkö on laatinut liikenne- ja katusuunnitelmat Hämeenkadun Uudenmaankadun ja Kaskenkadun välille. Suunnitelmissa on esitetty uusi pyörätie Uudenmaankadulta Rettiginrinteeseen saakka.  Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 17.2.–3.3.2014 ja niistä on jätetty yksi muistutus ja kaksi kannanottoa. Lisäksi Varsinais-Suomen poliisilaitos on antanut suunnitelmista lausunnon.

Tutkitut vaihtoehdot

Suunnittelun yhteydessä on pohdittu vaihtoehtoina yksisuuntaisia pyöräkaistoja tai kaksisuuntaista pyörätietä Hämeenkadulle. Yksisuuntaiset pyöräkaistat sijoittuisivat kadun kummallekin reunalle ajoratamerkinnöillä muusta ajoradasta erotettuna. Pyöräkaistojen osalta vaaran paikaksi muodostuisi Uudenmaankadun risteys. Pyöräkaista pitäisi aloittaa Akatemiankadulta saakka, Hämeenkadulla ei tuolla osalla ole riittävästi tilaa pyöräkaistalle ja Uudenmaankadulle kääntyvät bussit aiheuttaisivat merkittävän turvallisuusriskin suoraan jatkaville pyöräilijöille.

Hämeenkadulla Uudenmaankadulta yliopiston suuntaan päin nykyinen eroteltu jalankulku- ja pyörätie sijaitsee kadun kaakkoisreunalla eli Kerttulinmäen puolella. Luonteva pyörätien sijoitus välillä Rettiginrinne–Uudenmaankatu on sama puoli, eli Vartiovuoren puoleinen reuna. Rettiginrinteen kohdalla pyöräily ohjataan Itäiselle Rantakadulle, jota pitkin jatkuu joen suuntainen yhteys. Nunnankadun ja Rettiginrinteen risteyksissä pyörätienjatkeet on sijoitettu niin, että ne edistävät sujuvaa siirtymistä rantaan.

Pyörätien jatkamista Hämeenkatua pitkin Kaskenkadulle saakka ei tässä suunnitelmassa esitetä, koska pyöräyhteys on Aurasillasta satamaan päin jokirannassa. Pyörätien jatkaminen Kaskenkadun risteykseen saakka edellyttäisi, että risteyksen tuntumassa olevat pysäköintipaikat poistettaisiin. Lähistöllä ei ole muita pysäköintipaikkoja, jotka palvelisivat Hämeenkadun kulmauksen yrityksiä. Kyseinen pyöräilysuunta Kaskenkatua ylös on palveltavista pyöräilysuunnista vähäisin, ja se voi tulla risteykseen Hämeenkadun ajorataa pitkin ja tehdä risteyksessä ns. kaksivaiheisen käännöksen vasemmalle. Kaskenkadulla pyöräily tapahtuu joka tapauksessa ajoradalla, alamäkeen tavallisella ajokaistalla ja ylämäkeen pyöräkaistalla.

Suunniteltu pyörätie

Liikenne- ja katusuunnitelmissa on esitetty eroteltu, kaksisuuntainen jalankulku- ja pyörätie Rettiginrinteen ja Uudenmaankadun välille Vartiovuoren puoleiselle kadunreunalle. Laatoitetun jalkakäytävän leveys on suunnilleen 2 metriä ja asfaltoidun pyörätien 2 metriä. Ajoradan ja pyörätien välissä on noin 0,8 metriä leveä kivetty välikaista. Uudenmaankadun risteyksessä joudutaan tekemään keskisaareke- ja suojatiemuutoksia. Risteyksessä Hämeenkadun haaralta joudutaan keskisaareke poistamaan pyörätien ja välikaistan tilantarpeen vuoksi. Ajokaistat siirtyvät noin puolitoista metriä joen suuntaan. Pysäköinti kielletään pyörätien vieressä lähes koko matkalta, muutama paikka säilyy lähellä Uudenmaankadun risteystä. Kadun toiseen reunaan ei tule rakenteellisia muutoksia, mutta sillä puolella pysäköintipaikkojen sijoittelua ja määrää muutetaan jonkin verran.

Nykyiset autopaikkamäärät välillä Uudenmaankatu–Rettiginrinne         60 ap

Suunnitelmassa esitetyt autopaikkamäärät                                             54 ap

muutos                                                                                                      -6 ap

Vastaukset muistutuksiin ja kannanottoihin

Lounais-Suomen poliisilaitoksella ilmoittaa kantanaan, että sillä ei ole muuta huomautettava esillä olevaan liikennesuunnitelmaan kuin, että Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä tulee erityisesti huomioida kääntyvien autojen ja polkupyöräilijöiden kohtaaminen.

Hämeenkatu 26a:n asukas ilmaisee kannanotossaan tyytyväisyytensä pyörätiesuunnitelmaan. Lisäksi hän tiedustelee Hämeenkadun varressa olevan kääntymiskiellon vaikutusta ko. kiinteistöllä saapumiseen. Kääntymiskiellot koskevat vain bussien kääntymistä Nunnankadulle, ja ovat jo nykyään voimassa olevan ajokiellon ennakkomerkkejä.

Aboa Vetus & Ars Nova -museolla ei ole suunnitelmaan muuta huomautettavaa kuin, että Hämeenkadun varressa oleva opaste ”Galleria” on vanhentunut. Viitta poistetaan liikennesuunnitelmasta.

Turun Polkupyöräilijät ry:n muistutuksessa kaivataan Hämeenkadulle yksisuuntaisia pyöräteitä tai -kaistoja. Suunnitteluyksikkö on tutkinut jo suunnittelun alkuvaiheessa mahdollisuutta tehdä Hämeenkadulle yksisuuntaiset pyöräkaistat. Hämeenkadulla on nykyään Akatemiankadun ja Uudenmaankadun välillä kaksisuuntainen pyörätie kadun kaakkoisreunalla eli Kerttulinmäen puoleisella reunalla. Hämeenkadun toisella puolella yliopiston suunnasta tuleva kaksisuuntainen pyörätie päättyy Akatemiankadun risteyksessä. Sataman suuntaan johtava pyöräkaista pitäisi aloittaa jo Akatemiankadun risteyksestä, jotta tämän suunnan pyöräily-yhteys olisi jatkuva koko matkalla. Akatemiankadun ja Uudenmaankadun välillä pyöräkaistalle olisi hyvin niukasti tilaa kääntymiskaistojen kohdalla, ja oikealle kääntyvät linja-autot koukkaavat risteyksessä vasemmalle niin, että pyöräkaistalle ei ole turvallista tilaa risteyksessä. Tästä syystä on päädytty jatkamaan kaksisuuntaista pyörätietä Hämeenkadun kaakkoisreunalla. Tällä puolella katua sijaitsee myös Kåren, jota kaksisuuntainen pyörätie palvelee hyvin.

Turun Polkupyöräilijät ry. esittää, että pyörätie pitäisi jatkaa Kaskenkadulle ja Kaskentien suojatien yli, ja viittaa siihen, että pitkällä aikavälillä pyöräily siirtyisi mahdollisesti Aurajoen rantalaiturilta Itäisen Rantakadun varteen. Suunnitteluyksiköllä on toimeksiantona tehdä esiselvitys pyöräilyn ja kävelyn järjestämisestä Aurajoen itärannalla. Pyörätien jatkuminen Kaskenkadulle ja siitä eteenpäin tulee tarkasteltavaksi kyseisessä selvityksessä. Tässä vaiheessa on katsottu tarkoituksenmukaiseksi johtaa pyöräily Rettiginrinteen kautta jokirantaan. Yhteys Kaskenkadulle tulee siis ratkaistavaksi myöhemmin.

Turun Polkupyöräilijät ry. esittää, että jalankulku ja pyöräily olisi erotettava toisistaan selkeämmin tasoerolla tai jalankulun ja pyöräilyn välissä olevalla välikaistalla. Turun keskustan pyöräteillä on katsottu jalankulun ja pyöräilyn erottelutavaksi riittävän se, että pintamateriaali on jalkakäytävällä betonilaatta ja pyörätiellä asfaltti. Korkeusero vaikeuttaisi talvikunnossapitoa. Uusilla rinnakkaisilla jalankulku- ja pyöräteillä sekä pyörätie että jalkakäytävä pyritään tekemään myös mahdollisimman leveinä. Keskustan kaduilla ei tässäkään tapauksessa ole kuitenkaan tilaa tehdä varsinaista välikaistaa jalankulun ja pyöräilyn väliin. Kaksisuuntaisella pyörätiellä välikaista on sen sijaan tarpeen autojen ajoradan ja pyörätien välissä. Pysäköinnin kohdalla välikaista on välttämätön, jotta pyöräilijä ei törmää auki olevaan auton oveen.

Turun Polkupyöräilijät kiinnittää huomiota pyörätien jatkeen kohdalla olevan reunakiveen ja toivoo, että pyörätien jatkeen kohdalla ei olisi pelkkä asfaltista muotoiltu luiska. Turun keskustan pyöräteillä on valittu linjaksi se, että pyörätien jatkeen kohdalla on ns. kallistettu reunakivi, jonka ajoradan puoleinen reuna on ajoradan tasossa ja toinen reuna pyörätien tasossa. Reunakivi rajaa kadun kulman paremmin havaittavaksi, ja sen tarkoitus on myös jossain määrin toimia hidasteena, sillä keskustan pyöräteillä ei tavoitella pyöräilyn laatuväylien tasoa, jossa nopeus on keskeinen tekijä.

Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksen ajolinjat eri suunnista tuleville pyöräilijöille ovat myös herättäneet kritiikkiä Turun Polkupyöräilijöissä. Uudenmaankadun varren pyörätie on kapea ja kääntyminen sille tapahtuu kieltämättä ahtaassa tilassa, mutta tässä hankkeessa ei ole mahdollista ratkaista kaikkia pyöräilyn ongelmia eikä puuttua Uudenmaankatuun sen laajemmin. Hämeenkadun suuntaista pyörätien jatketta on muutettu suunnitelmaan hieman jouhevammaksi. Tarvittavat muutokset risteyksen reunakiviin tehdään rakennussuunnitelmavaiheessa ja ne sisällytetään samaan urakkaan. Pyöräilyn kehittämisohjelmassa 2010 on esitetty pyörätietä myös Uudenmaankadun lounaisreunalle eli Kaskenkadun puoleiselle reunalle. Tämä pyörätie tulee aikanaan helpottamaan pyöräilyä Hämeenkadulta Uudenmaankadulle Kupittaan suuntaan.

Poliisi on puolestaan huolestunut pyöräilijöiden ja kääntyvien ajoneuvojen kohtaamisesta kyseisessä risteyksessä. Uudenmaankadun yli johtavalle pyörätien jatkeelle on tutkittu kolme eri sijoitusvaihtoehtoa, joista keskimmäinen on esitetty suunnitelmakuvassa. Lisäksi on tutkittu pyörätien jatkeen sijoittamista kauemmas risteyksestä eli nykyisen suojatien paikalle noin 10 metrin päähän Hämeenkadun reunasta sekä lähemmäs eli suoraan Hämeenkadun reunan jatkeeksi. Erityisesti on tarkasteltu Hämeenkadulta oikealle Uudenmaankadulle kääntyviä linja-autoja, sillä linja-autonkuljettajan näkyvyys auton oikealle sivustalle on rajoitettu. Linja-autonkuljettajan näkyvyyden kannalta huonoin on 10 metrin päähän Hämeenkadun reunasta viety pyörätien jatke ja paras suoraan kadun reunan suuntaisesti jatkuva pyörätien jatke. Kun otetaan lisäksi huomioon Hämeenkadulta vasemmalle Uudenmaankadulle kääntyvät autot ja niiden tarvitsema pysähtymistila ennen pyörätien jatketta, on paras vaihtoehto suunnitelmassa esitetty keskimmäinen sijainti.

Liite 1Liikennesuunnitelma L5760 048, 10.3.2014

Liite 2Katusuunnitelma K5760 049, 10.3.2014

Liite 3Turun Polkupyöräilijät ry muistutus

Liite 4Kiinteistö Oy Turun Patruuna kannanotto

Liite 5Aboa Vetus & Ars Nova kannanotto

Oheismateriaali 1Tarkastelu pyörätien jatkeen sijoittamisesta Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Hämeenkadun liikenne- ja katusuunnitelmat L5760 048, 10.3.2014 ja K5760 049, 10.3.2014.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Karin Kosken kannattamana tekemästä ehdotuksesta.

Samalla johtokunta päätti pitää katselmuksen 26.3. ennen kokousta.

Kilajk § 173

Pöydältä 19.3.2014 § 147.

Liite 6Liikennesuunnitelma L5760 048, 26.3.2014

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Hämeenkadun katusuunnitelman K5760 049, 10.3.2014 sekä liikennesuunnitelman L5760 048, 10.3.2014 muutettuna siten, että Rettiginrinteen risteykseen lisätään Hämeenkadun ylittäville suojateille keskisaarekkeet liitteen 6 mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Karin Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen lausunnon saamiseksi muutetuista katu- ja liikennesuunnitelmista.

Kilajk § 200

Pöydältä 26.3.2014 § 173.

Oheismateriaali 2Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksen lausunto 31.3.2014

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAboa Vetus & Ars Nova -museot
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedLounela Juhana
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 147
Liite 1:Liikennesuunnitelma L5760 048, 10.3.2014
Liite 2:Katusuunnitelma K5760 049, 10.3.2014
Liite 3:Turun Polkupyöräilijät ry muistutus
Liite 4:Kiinteistö Oy Turun Patruuna kannanotto
Liite 5:Kiinteistö Aboa Vetus & Ars Nova kannanotto

Kilajk § 173
Liite 1:Liikennesuunnitelma L5760 048, 10.3.2014
Liite 2:Katusuunnitelma K5760 049, 10.3.2014
Liite 3:Turun Polkupyöräilijät ry muistutus
Liite 4:Kiinteistö Oy Turun Patruuna kannanotto
Liite 5:Kiinteistö Aboa Vetus & Ars Nova kannanotto
Liite 6:Liikennesuunnitelma L5760 048, 26.3.2014

Kilajk § 200
Liite 1:Liikennesuunnitelma L5760 048, 10.3.2014
Liite 2:Katusuunnitelma K5760 049, 10.3.2014
Liite 3:Turun Polkupyöräilijät ry muistutus
Liite 4:Kiinteistö Oy Turun Patruuna kannanotto
Liite 5:Kiinteistö Aboa Vetus & Ars Nova kannanotto
Liite 6:Liikennesuunnitelma L5760 048, 26.3.2014