Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta20509.04.201420

3250-2014 (630)

Suunnitelma mopoille sallituista pyöräteistä

Tiivistelmä:

Mopot esitetään siirrettäväksi kokonaan pyörätieltä ajoradalle Satakunnantiellä ja Tampereen valtatielle. Paattistentiellä esitetään mopoilu sallittavaksi pyörätiellä Moision koulutiestä etelään ja Moision koulutiestä pohjoiseen mopoilu esitetään siirrettäväksi ajoradalle.

Kilajk § 205

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, Harry Jaakkola ja Eero Paavola 26.3.2014:

Ympäristötoimen kaupunkisuunnittelu on laatinut liikennesuunnitelman mopoille sallituista pyöräteistä.

ELY-keskuksen aloitteesta on yhdessä Turun seudun kuntien kanssa tarkasteltu mopoilun sallimista pyöräteillä seudun koko pyörätieverkolla. Mopoille sallittuja pyöräteitä vähennetään turvallisuuden lisäämiseksi. Jatkossa mopoilu on pyöräteillä sallittua pääsääntöisesti vain taajaman ulkopuolella valtateiden varsilla. Yleensä mopoilu sallitaan pyörätiellä myös, jos tien nopeusrajoitus on 80 km/h. Lisäksi joillakin vilkkailla tai mutkaisilla ja kapeilla teillä mopoilu sallitaan pyörätiellä.

Mopojen sallittu nopeus on 45 km/h, mikä on huomattavasti enemmän kuin jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä. Nopeusero aiheuttaa kevyen liikenteen väylillä turvattomuutta ja lisää onnettomuuksien vakavuutta. Myöskään autoilijat eivät risteyksissä osaa varautua pyöräteiltä kovaa vauhtia tuleviin mopoilijoihin.

Myös mopoilijoiden turvallisuus paranee, koska pyörätiellä mopoilijoiden on vaikea ennakoida kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikkeitä. Ajoradalla mopot näkyvät paremmin autoilijoille ja autoilijat joutuvat huomioimaan mopot tasaveroisina osapuolina liikenteessä. Näistä syistä moni mopoilija ajaa jo nyt ajoradalla, vaikka kulku pyörätiellä olisi sallittua. Mopot saavat aina ajaa myös ajoradalla ellei sitä ole erikseen kielletty.

Mopojen ja autojen väliset nopeuserot ovat melko suuria 60 - 80 km/h nopeusrajoitusalueilla. Se koettiin riskitekijäksi, minkä vuoksi tällaisilla teillä muutoksia tehtiin harkiten. Suomessa ei kuitenkaan ole vielä saatavissa riittävän luotettavaa, tutkittua tietoa tehtyjen muutosten turvallisuusvaikutuksista.

Turun kaupungin alueella mopoilu esitetään kiellettäväksi pyörätiellä Satakunnantiellä välillä Markulantie - Raision raja.  Kyseisellä osuudella on 60 km/h nopeusrajoitus ja nykyisellään se on ainoa osuus Satakunnantiellä, jossa mopoilu on ollut sallittua pyörätiellä. Myös Raision puolella Satakunnantien jatkeena olevalla Raisiontiellä Raisio on aikeissa siirtää mopot ajoradalle. Järjestely parantaa liikennejärjestelyjen selkeyttä ja turvallisuutta.

Tampereen valtatiellä on Pohjoiskaaren risteyksen lähistöllä näkemäolosuhteiltaan huono jalankulku- ja pyöräilytunneli. Alikulun päässä pyörätiellä vauhdikkaasti ajavat mopot aiheuttavat vaaratilanteita. Mopoilu esitettään siirrettäväksi ajoradalle Tampereen valtatiellä välillä Pohjoiskaari-Vahdontie, jolloin em. alikulun kohdalla mopot käyttävät ajorataa. Katuosuuden nopeusrajoitus on 60 km/h.                             

Moisiontiellä Lentoasemantiestä pohjoiseen Moision koulutielle asti on nykyisin nopeusrajoitus 80km/h ja mopoilu on osoitettu ajoradalle. Käytännössä mopolla ajoa esiintyy kuitenkin myös pyörätiellä, koska ajoradalla mopoilu koetaan turvattomaksi kapean pientareen, autoliikenteen korkeiden nopeuksien ja paikoin huonojen näkemien johdosta. Jalankulku- ja pyöräilyväylä on tällä osuudella varsin vähäliikenteinen, joten mopoilu voidaan katsoa olevan siellä turvallisempaa kuin ajoradalla. Tällä katuosuudella mopoilu esitetään sallittavaksi pyörätiellä.

Moisiontie Moision koulutiestä pohjoiseen nopeusrajoitus on 50km/h ja tällä osuudella mopoilu esitetään siirrettäväksi ajoradalle. Kyseisen osuuden jalankulku- ja pyöräilyväylä on ala-asteikäisten käyttämä koulureitti, jolle mopoilu ei turvallisuussyistä sovi. Vastaava tilanne on myös Paattistentiellä, missä mopoilu esitetään siirrettäväksi ajoradalle niin kaupungin kuin Ele-keskuksenkin hallinnoimalla alueella.

Uudenmaantiellä välillä Peltolantie-Kaarina harkittiin myös mopojen siirtämistä ajoradalle. Tältä osin kuitenkin todettiin, että Uudenmaantien 70 km/h nopeusrajoitus saattaa aiheuttaa mopoilijoille turvallisuusriskin, joten mopoja ei esitetä siirrettäväksi ajoradalle.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 6124 008, 27.2. 2014

Liite 2ELY-keskuksen kirje

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä mopoilun sallimisen pyörätiellä suunnitelman L 6124 008, 27.2.2014 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tiedVarsinais-Suomen poliisilaitos
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 205
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 6124 008, 27.2. 2014
Liite 2:ELY-keskuksen kirje