Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta4829.01.201419

10648-2013 (630, 665)

Katu- ja puistosuunnitelmat VT 8:n varrelle toteuttavasta jalankulku- ja pyörätieyhteydestä

Tiivistelmä: -

Kilajk § 48

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander 20.1.2014:

Liikenneviraston/ELY-L ja kaupungin yhteisenä MAL-hankkeena on suunniteltu valtatie 8:n varrelle yhtenäinen jalankulku- ja pyörätieyhteys Pitkämäen ja Härkämäen kaupunginosien välille. Suunniteltu uusi yhteys toteutetaan Pitkämäestä Alakyläntien risteyksestä Härkämäen asuntoalueen koillisosaan. Suunniteltu yhteys sijaitsee osin valtatien 8 liikennealueella ja osin Turun kaupungin puistoissa ja katualueella. Liikennealueille sijoittuvien osuuksien osalta suunnitelma käsitellään Liikennevirastossa tiesuunnitelmana. Katu- ja puistoalueiden osalta suunnitelman hyväksyminen kuuluu Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan toimivaltaan. Hankkeen toteutuskustannukset jaetaan puoliksi valtion ja kaupungin kesken. Uudet jalankulku- ja pyörätie -osuudet on suunniteltu rakennettavaksi valaistuna ja 3,5 metriä leveällä päällysteellä.

Yleiskartta hankkeesta on oheismateriaalina. Hanke jakautuu kolmeen osuuteen. Suunnitelmaosuudella Alakyläntie - Merikulmantie jalankulku- ja pyörätie kulkee pääosin valtatien 8 liikennealueella, josta se jatkuu kaupungin omistaman Simonpuiston läpi liittyen Merikulmantiehen. Simonpuiston alueella mäntykasvustoa harvennetaan, ja väylä molemmin puolin istutaan muutamia mäntyjä sekä pienikokoisia lehtipuita (liite 1).

Suunnitelmaosuudella Kölninkadun kääntöpaikka - Rahjepolku jalankulku- ja pyörätie kulkee Gdanskinpuistossa ja Kivimaanpuistossa, jotka ovat avointa peltoaluetta. Jalankulku- ja pyörätie on linjattu peltoalueen valtatien 8 puoleiseen reunaan, jolloin se rikkoo mahdollisimman vähän avointa maisematilaa. Osuuden pituus on noin 400 metriä (liite 2). Suunnitelmaosuus päättyy pohjoisosastaan Suikkilantien hankkeen yhteydessä toteutettuun Rahjepolun jalankulku- ja pyörätiehen, jota pitkin yhteys alittaa valtatien 8.

Suunnitelmaosuudella Rahjepolulta Härkämäkeen jalankulku- ja pyörätie kulkee ensin Rahjepuistossa (liite 3), sen jälkeen valtatien 8 liikennealueella alittaen Suikkilantien ja valtatieltä 8 erkanevan rampin, jolle toteutetaan uusi alikulku. Lopuksi uusi yhteys kulkee Häränajajanpolun katualueella liittyen jo rakennettuun Häränajajanpolkuun (liite 4). Yhteys johtaa Häränajanpolkua pitkin edelleen Härkämäen lähiöön, josta on yhteys Raision suuntaan.

Katu- ja puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 18.11. – 2.12.2013. Simonpuiston suunnitelmasta on jätetty yksi muistutus alueen kiinteistönomistajan toimesta. Muistutuksessa on toivottu jalankulku- ja pyörätietä siirrettävän etäämmälle kiinteistöstä Simonpuistossa. Väylän siirto ei ole mahdollista ojan ja maaston muotojen vuoksi. Sen sijaan muistutuksen jättäjän kiinteistön ja suunnitellun jalankulku- ja pyörätien väliin on nähtävilläolon jälkeen lisätty istutuksia. Muistutuksen jättäjän kanssa on keskusteltu asiasta ja muistutuksen jättäjä katsoi, että istutusten lisääminen paransi tilannetta.

Liite 1Simonpuisto W 6281 003, 12.12.2013

Liite 2Gdanskinpuisto ja Kivimaanpuisto W 7713 006, 1.11.2013

Liite 3Rahjepuisto W 7810 001, 1.11.2013

Liite 4Häränajanpolun katualue K 7810 002, 1.11.2013

Oheismateriaali 1Kävely- ja pyörätie välillä Alakyläntie – Härkämäki, Yleiskartta

Oheismateriaali 2Muistutus

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä puisto- ja katusuunnitelmat W 6281 003, W 7713 006, W 7810 001 ja K 7810 002 kävely- ja pyörätien rakentamiseksi. Lisäksi johtokunta päättää hyväksyä muistutukseen annetun vastauksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoPalin Hannu
aoPalin Ulla-Riitta
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 48
Liite 1:Simonpuisto W 6281 003, 12.12.2013
Liite 2:Gdanskinpuisto ja Kivimaanpuisto W 7713 006, 1.11.2013
Liite 3:Rahjepuisto W 7810 001, 1.11.2013
Liite 4:Häränajanpolun katualue K 7810 002, 1.11.2013