Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta45203.10.20128

10622-2012 (662)

Periaatteet kaupungin osallistumisesta kiinteistöjen edustoilla olevien jalkakäytävien katulämmitykseen

Tiivistelmä:

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle esitetään päätettäväksi perusperiaatteet, millä kustannusosuuksilla kaupunki voi harkintansa mukaan osallistua jalkakäytävien katulämmityshankkeiden suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitokustannuksiin.

Kilajk § 452

Katu- ja viheralueet, Tapio Siirto 25.9.2012:

Kiinteistöliikelaitokselle on tullut tiedusteluja, millä kustannusosuudella kaupunki osallistuisi kiinteistön kohdalla olevan jalkakäytävän katulämmityksen rakentamis- ja ylläpitokustannuksiin. Aikaisemmin Turussa on kiinteistöjen kanssa tapauskohtaisesti sovittu neljästä eri kohteesta, joista kolme koskee jalkakäytävän katulämmitystä. Muissa kaupungeissa on maksuosuuksissa vaihtelevia käytäntöjä. Esimerkiksi Jyväskylässä, jossa on paljon katulämmityksiä, on sopimukset aluksi tehty 50%/50% -periaatteella. Tällä hetkellä Jyväskylän uusimmat katulämmitysrakenteet on tehty puhtaasti kiinteistönomistajien kustannuksella.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) määrittelee kaupungin ja kiinteistönomistajan/-haltijan vastuut yleiseen käyttöön luovutetun kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tämän lain mukaan jalkakäytävien talvihoito ja puhtaanapito kuuluvat jalkakäytävän kohdalla olevalle kiinteistönomistajalle/-haltijalle ja rakenteellinen kunnossapito kaupungille.

Katulämmitysrakenteista on eniten hyötyä aloitteen tekeville kiinteistöille, joiden talvihoidossa jalkakäytävä on. Asukkaille ja muille jalkakäytävän käyttäjille katulämmitys välittyy turvallisena ja viihtyisänä ympäristönä ja keväisin katupölyn vähenemisenä. Katulämmityksen sijoittaminen katurakenteeseen aiheuttaa haittaa muiden johtojen ja laitteiden katutilaan asennuksille ja huoltotoimenpiteille. Lämmitetyn ja lämmittämättömän alueen rajapintaan saattaa muodostua paannejäätä, joka lisää liukkaudentorjuntatarvetta naapurikiinteistölle kohdassa, jossa katulämmitys loppuu.

Kiinteistöliikelaitoksen mielestä kaupunki voisi asukaslähtöisyyden perusteella osallistua jalkakäytävien katulämmityksen suunnittelu- ja rakentamiskustannuksiin 15% osuudella. Katulämmityksen hoito-, energia-, ylläpito- ja huoltokustannukset jäisivät kokonaan kiinteistön vastuulle. Lisäksi kaupungille jäisi oikeus tarkistaa tämän esityksen perusperiaatteita tarvittaessa.

Jalkakäytävien lämmityshankkeisiin liittyy usein pintarakenteen laatutason korotus, kaupungin standardin pintamateriaalin ollessa harmaa betonilaatoitus. Kaupunki voisi osallistua pintarakenteen uusinnan osalta standardivaihtoehdon mukaisiin kustannuksiin. Laatutason kohotuksesta aiheutuvat lisäkustannukset kuuluisivat kiinteistölle.

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää perusperiaatteena, että tulevissa jalkakäytävien katulämmityshankkeissa

- kaupunki voi harkintansa mukaan osallistua katulämmityksen suunnittelu- ja rakentamiskustannuksiin 15% osuudella;

- kaupunki ei osallistu katulämmityksen hoito-, energia-, ylläpito- ja huoltokustannuksiin; sekä

- katulämmityksen päälle tulevan pintarakenteen kaupunki on valmis uusimaan kustannuksellaan harmaalla betonilaatoituksella. Mahdollisen pintamateriaalin laatutason nostosta aiheutuvat lisäkustannukset kuuluu kiinteistölle.

Lisäksi johtokunta päättää pidättää itsellään oikeuden tarkistaa tätä periaatepäätöstä tarvittaessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, katu- ja viheralueet