Kulunvalvontajärjestelmä laitteineen lumensijoituspaikoille
Sisällys
1 Hankinnan kohde ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset 3
1.1 Kulkulupien myöntäminen, tietojen kirjaaminen ja raportointi 4
1.2 Kameravalvonta ja kameran ominaisuudet 4
1.3 Asennustiedot 4
1.3.1 Järjestelmän asennus 5
1.4 Käyttö- ja huoltokoulutus 5
1.5 Laitteistojen huolto ja varaosapalvelu 5
1.6 Ylläpito 6
1.7 Virheilmoitukset ja reagointi 6
1.8 Koekäyttö 6
2 Hankintamenettely 6
3 Optio 7
4 Osatarjous 7
5 Vaihtoehtoinen tarjous 7
6 Tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset 7
6.1 Rahoituksellisen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset 7
6.1.1 Vaatimus 1 7
6.1.2 Vaatimus 2 8
6.1.3 Vaatimus 3 8
6.1.4 Vaatimus 4 8
6.2 Teknilliseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset 9
6.2.1 Vaatimus 5 9
7 Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset 9
8 Tarjoushinnat 10
9 Laskutus 10
10 Maksuehto 10
11 Toimitusaika 11
12 Toimitusehto 11
13 Toimituksen viivästyminen ja viivästyssakko 11
14 Vahingonkorvausvelvollisuus 11
15 Takuu 11
16 Toimittajan oman alan ehdot 11
17 Alihankkijat 11
18 Tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuus ja tarjousten vertailu 12
18.1 Tarjousten käsittely 12
18.2 Tarjoajien kelpoisuuden arviointi 12
18.3 Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen 12
18.4 Tarjousten hintavertailu ja tarjouksen valinta 12
19 Päätöksestä ilmoittaminen 13
20 Hankinnassa noudatettavat asiakirjat 13
21 Asiakirjojen julkisuus 13
22 Muut ehdot 13
23 Sopimus 14
24 Hankintaan liittyvät kysymykset 14
25 Tarjouksen toimitusosoite 14
Liitteet
Liite 1 Tarjouslomake
Liite 2 Vähimmäisvaatimukset
Liite 3 Hintaliite
Liite 4 Sopimusluonnos
Kulunvalvontajärjestelmä laitteineen lumensijoituspaikoille
Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus pyytää Kiinteistöliikelaitoksen toimeksiannosta tarjouksia lumensijoituspaikkojen kulunvalvontajärjestelmästä laitteineen ja palveluineen.
Turun kaupungilla on kaksi varsinaista lumensijoituspaikkaa, Räntämäki I ja Iso-Heikkilä. Näiden lisäksi kaupungilla on seitsemän lumen varasijoituspaikkaa eri puolilla kaupunkia, Räntämäki II, Saramäki, Runosmäki, Metsämäki, Luolavuori, Ispoinen ja Lauttaranta. Varasijoituspaikat otetaan käyttöön sen jälkeen, kun varsinaiset lumensijoituspaikat ovat täynnä.
Lumensijoituspaikoille saapuvien kuormien määrä saattaa runsaslumisten talvien ruuhkapäivinä olla jopa 500–700 kuormaa/vuorokausi.
1 Hankinnan kohde ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset
Hankinnan kohteena on Turun kaupungin lumensijoituspaikkojen automaattinen kulunvalvontajärjestelmä valvomaan lumensijoituspaikkojen liikennettä sekä keräämään tietoja alueelle saapuvista ajoneuvoista siten, että tilaaja voi käyttää tietoja laskutuksen perustana. Kulunvalvontajärjestelmä hankitaan laitteineen ja palveluineen seuraavasti:
-kahdella puomilla varustettuja kulunvalvontayksikköjä kaksi (2) kappaletta (sisään- ja ulosmenoväylä)
-yhdellä puomilla varustettuja kulunvalvontayksikköjä kaksi (2) kappaletta
-neljä (4) varapuomia
-ajoneuvoihin asetettavat tunnistimet, toimituksen yhteydessä 300 kappaletta, mahdolliset lisätilaukset myöhemmin
-jokaiseen kulunvalvontayksikköön liitettävä kameravalvonta, yhteensä neljä (4) kappaletta
-järjestelmien ylläpitosopimus sisältäen ylläpidon, päivitykset sekä varmennukset
-puomilaitteistojen huoltosopimus
Ajoneuvoihin hankittavia tunnistimia tilataan tarpeen mukaan, eikä tilaaja sitoudu tiettyihin hankintamääriin. Tarjouksessa tulee ilmoittaa myös tunnistimien yksikköhinta.
Tarjouksessa tulee ilmoittaa myös varapuomeille yksikköhinta.
Kaikkien kulunvalvontayksiköiden tulee olla siirrettäviä.
Kulunvalvontajärjestelmälle asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset on esitetty liitteessä 2. Tarjoajan on liitettävä tarjoukseensa selvitys tarjoamistaan laitteista ja ohjelmista sekä niiden vastaavuudesta tilaajan tarpeisiin.
Toimittaja vastaa siitä, että tarjottavat tuotteet täyttävät EU-alueella ja Suomessa voimassa olevat säädökset ja viranomaismääräykset.
1.1 Kulkulupien myöntäminen, tietojen kirjaaminen ja raportointi
Tilaaja määrittää kulkuoikeudet ja välittää tunnistimet luvansaaneille ajoneuvoille. Tunnistimiin perustuvia kulkulupia on voitava myöntää ja ylläpitää selainliittymän kautta. Järjestelmään tulee olla mahdollista kirjata kulkulupakohtaisesti vähintään seuraavat tiedot:
-kulkuluvan saaneen yrityksen nimi, osoite, puhelinnumero
-tunnistinkohtainen asiakasnumero laskutuksen perustaksi
Järjestelmän tulee tallentaa seuraavat tiedot ajoneuvokohtaisesti:
-käynnin päivämäärä
-kellonaika
Kerätyt tiedot tallennetaan toimittajan palvelimelle ja niitä tulee säilyttää vähintään kuusi (6) kuukautta.
Kerätyistä tiedoista on saatava kuukausittain raportti, jonka perusteella tilaaja voi laskuttaa ajoneuvoja. Raporttien tulee olla xml-muodossa ja niistä tulee ilmetä kuukauden käyntimäärät yhteensä ajoneuvokohtaisesti siten, että raportissa näkyy järjestelmään tallennettu tunnistimen asiakasnumero ja käyntimäärät/kuukausi.
Kuukauden raportit on saatava seuraavan kuukauden puoleen väliin mennessä.
1.2 Kameravalvonta ja kameran ominaisuudet
Jokaisen kulunvalvontayksikön yhteyteen asennetaan kameravalvonta kuvaamaan saapuvia kuormia. Kameravalvonta tulee järjestää siten, että kamera kuvaa saapuvan ajoneuvon sen tunnistuksen yhteydessä.
Kamerajärjestelmän tulee kuulua kokonaisjärjestelmään, jolloin kuvat ovat yhdistettävissä kulunvalvonta- ja laskutustietojen kanssa.
Kameran tulee olla säänkestävä ja sillä tulee olla lämmitettävä kotelo/suoja. Kamerassa tulee olla liiketunnistin, Full HD –tarkkuus ja infrapunalamppu, jonka avulla se pystyy ottamaan valokuvia hämärissä olosuhteissa.
Tilaaja järjestää varsinaisille lumensijoituspaikoille kiinteän sähköliittymän ja varalumensijoituspaikoille hankitaan aggregaatit. Sekä varsinaisilla että varalumensijoituspaikoilla tulee olemaan käytössä langaton verkkoyhteys.
Puomilaitteistojen toimituksen yhteydessä Toimittaja asentaa varsinaisille lumensijoituspaikoille kahdella puomilla varustetut puomilaitteistot. Yhdellä puomilla varustetut puomilaitteistot toimitetaan tilaajan osoittamaan varastoon, joka sijaitsee Turussa. Tarkempi toimitusosoite ilmoitetaan tilauksen yhteydessä.
Toimittaja vastaa:
-puomilaitteistojen ja kameroiden asennuksesta johtuvista mahdollisista maanrakennustöistä,
-puomilaitteistojen ja kameroiden vaatimista perustuselementeistä,
-pakkausmateriaalin poisviennistä sekä asennustöistä aiheutuneen lian ja jätteen siivouksesta.
Tilaaja vastaa:
-lumensijoituspaikkojen muista mahdollisista maanrakennustöistä, kuten ajoliittymistä
-lumensijoituspaikkojen sähkönsyötön ja verkkoyhteyden järjestämisestä
Tarjoajan tulee tarjouksessaan antaa yksityiskohtaiset tiedot puomilaitteistojen asennuksesta ja sen vaatimista valmiuksista lumensijoituspaikoille.
Kulunvalvontajärjestelmä asennetaan toimittajan palvelimelle.
Toimittajan tulee antaa laitteiden käyttökoulutus asennuksen yhteydessä. Käyttökoulutus sisältää ohjeistuksen laitteistojen käytöstä, siirrosta, huollosta ja uudelleen asennuksesta.
Toimituksen tulee sisältää kirjalliset käyttöohjeet, joiden tulee sisältää toimintaohjeet vikatilanteita varten.
1.5 Laitteistojen huolto ja varaosapalvelu
Laitteet tulee tarkastaa vuosittain syyskuun aikana. Tarkastuksen ajankohta tulee ilmoittaa Tilaajalle etukäteen. Tarkastuksesta tulee laatia raportti, joka on toimitettava Tilaajalle kahden viikon kuluessa tarkastuksesta.
Toimittajan tulee järjestää puomilaitteiston ja valvontakameroiden huolto. Tarjouksessa tulee ilmoittaa tiedot huollon järjestämisestä:
–huoltopalvelujen nopeus, kuitenkin enintään kaksi (2) päivää tilauksesta, erityistapaukset neuvotellaan erikseen
–varaosien saatavuus, kuitenkin enintään kaksi (2) päivää tilauksesta, erityistapaukset neuvotellaan erikseen
–voimassa oleva huollon kokonaishinta €/tunti, joka sisältää kaikki huoltoon liittyvät kulut, mukaan lukien matka- yms. kulut. Takuuaikana ei veloitusta.
–vuositarkastuksen hinta €/lumenkaatopaikka
Valittu toimittaja voi ehdottaa huoltohintojen muuttamista vain toimittajasta itsestään riippumattomia työvoimakustannuksissa tapahtuvia olennaisia muutoksia vastaavasti. Toimittajan on huomioitava hinnoissa samojen tekijöiden mahdolliset hintoja alentavat vaikutukset. Toimittajan on ilmoitettava tilaajalle hintojen korottamisesta vähintään neljä (4) kuukautta ennen niiden voimaantuloa. Tilaajan niin vaatiessa toimittajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys kustannusten kehityksestä. Kaikki muutokset huoltohintaan on sovittava kirjallisesti toimivaltaisten edustajien toimesta.
Huolto tehdään toimituspaikassa.
Huoltopalvelut tulee antaa suomen kielellä.
Ylläpitosopimuksen tulee sisältää seuraavat palvelut:
-tietojen kerääminen laskutusta varten
-tietojen toimittaminen kuukausittain tilaajalle
-järjestelmän huoltopalvelut
1.7 Virheilmoitukset ja reagointi
Vikatilanteista ja esim. sähkökatkon aiheuttamista ja muista käyttökatkoksista tulee välittömästi lähteä virheilmoitus tilaajan päivystäjän matkapuhelimeen. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi, mikä laite on rikki.
Puomeissa tulee olla mekanismi, jonka avulla ne saadaan ylös myös vikatilanteissa.
Tilaaja varaa itselleen oikeuden tuotteiden koekäyttöön JIT 2007 – Yleiset ehdot kohdan 7 mukaisesti.
Hankintamuotona käytetään avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon alittava hankinta.
Hankintailmoitus on julkaistu Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyyntö on julkaistu internetissä Turun kaupungin sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot.
Hankintaan liittyy optio. Tilaaja voi hankkia valitulta toimittajalta tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti lisäksi kaksi (2) yhden puomin järjestelmää ja kameraa kahden (2) vuoden kuluessa tämän kilpailutuksen perusteella tehtävän sopimuksen voimaantulosta.
Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Optiosta päätetään erikseen myöhemmin ja option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös ja sopimus.
Osatarjouksia ei hyväksytä.
Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.
6 Tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset
Tarjoajalla tulee olla riittävät taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi.
Tarjoaja, joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan alla mainittuja tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, voidaan sulkea tarjouskilpailusta pois.
6.1 Rahoituksellisen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset
Tarjoajalla tulee olla Y-tunnus.
Tarjoajan on toimitettava mainittujen vaatimusten täyttymisen selvittämiseksi kunkin vaatimuksen alla mainittu selvitys.
Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.
Esitetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden toimituspäivästä laskettuna.
Tarjoaja on huolehtinut verojen, sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta.
Tarjoukseen liitettävät selvitykset:
veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että veroviranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty
työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.
Toimittaja vastaa toiminnastaan tilaajalle aiheutuvasta vahingosta ja huolehtii korvauksen turvaamisesta tarpeen mukaisilla vakuutuksilla. Toimittajalla tulee olla voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus, joka on riittävä suhteessa hankinnan laajuuteen ja riskeihin nähden.
Tarjoajan tulee toimittaa seuraavat todistukset:
vakuutusyhtiön todistus vastuuvakuutuksen voimassaolosta ja maksetuista vakuutusmaksuista.
Tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä. Tilaaja voi tarkistaa tarjoajan luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.
Tarjoukseen liitettävät selvitykset:
kaupparekisteriote
selvitys rekisteröimättömyyden perusteista, jos tarjoaja ei kuulu kauppa-, ennakkoperintä-, työnantaja- tai arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Selvitys voi olla tarjoajan itsensä laatima.
Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava edellä esitettyjen vaatimusten mukaiset todistukset ja selvitykset sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisterinotteella tai vastaavalla muulla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla, kuten antamalla sijoittumismaan lainsäädännön mukainen valaehtoinen tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus.
Tarjoajalla on hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Hankintayksikkö voi tarkistaa tarjoajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä.
Tarjoajan luottoluokituksen tulee olla vähintään tyydyttävä + (A+).
Tarjoukseen liitettävä selvitys:
-Suomen asiakastieto Oy:n tarjoajaa koskeva Rating Alfa -yritysraportti tai muun luottolaitoksen (ei pankin) lausunto sekä tieto ehdokkaan viimeisestä vahvistetusta liikevaihdosta, jos se ei ilmene luottotietolaitoksen lausunnosta.
6.2 Teknilliseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset
Tarjoajan on täytettävä hankintaan nähden riittävät suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset.
Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisten kulunvalvontajärjestelmien toimituksista viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta vähintään kolme (3) kappaletta. Hyväksyttäviksi referensseiksi katsotaan järjestelmien toimitukset ulkoalueille ja talviolosuhteisiin (esim. lumensijoituspaikat, satama-alueet, purkupaikat ja tehdasalueet).
Tarjoukseen liitettävät selvitykset:
•tiedot merkittävistä vastaavista referenssikohteista ja vastaanottajan yhteystiedot sekä toimitusajat viimeisen kolmen vuoden ajalta, vähintään 3 kappaletta.
7 Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset
Tarjous tulee antaa oheisella tarjouslomakkeella, liite 1.
Tarjous liitteineen tulee laatia suomen kielellä.
Tarjouksen sisällön tulee täyttää tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjoajan tulee sitoutua noudattamaan Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehtoja (JIT 2007), mikäli tarjouspyynnössä tai sopimuksessa ei muuta edellytetä.
Tarjous ei saa olla ehdollinen.
Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa olevat ehdot.
Tarjouksen tulee olla voimassa neljä (4) kuukautta tarjouspyynnössä ilmoitetusta tarjousten viimeisestä jättöpäivästä lukien.
Tarjous hylätään, jos tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt vaatimukset eivät täyty tai jos tarjous ei muilta osin vastaa tarjouspyyntöä tai jos tarjous saapuu myöhästyneenä.
Tarjoushinnat tulee antaa kiinteinä arvonlisäverottomina nettohintoina hintalomakkeella, liite 3.
Tarjoajan tulee antaa hinnat seuraaville tuotteille ja palveluille:
1.puomilaitteisto (sisältäen kaikki tarvikkeet ja laitteet, mm. pylväät, tiedonsiirtoyksiköt ja turvalaitteet)
-kaksi (2) kappaletta yhden (1) puomin järjestelmää varastoon toimitettuna
-kaksi (2) kappaletta kahden (2) puomin järjestelmää asennettuna käyttökuntoon
2.ajoneuvoihin asetettavat tunnistimet 300 kpl. Tarjouksessa tulee ilmoittaa myös tunnistimen kappalehinta lisätilauksia varten
3.kamerat jokaiselle ajoväylälle 4 kpl, joista 2 asennettuna käyttökuntoon ja 2 toimitettuna varastoon
4.järjestelmän ylläpidon, päivitykset ja varmennukset
5.varapuomit 4 kpl. Tarjouksessa tulee ilmoittaa myös varapuomien kappalehinta lisätilauksia varten.
6.hinta vuosihuollolle per lumenkaatopaikka. Hinnan tulee sisältää matka- ym. kulut.
7.puomien siirtohinta
8.Hinta optiona tilattavalle kokonaisuudelle
9.Hinta järjestelmän ylläpidolle
Tarjoushinnat sisältävät asennuksen, käyttöönoton, käyttö- ja huoltokoulutuksen sekä suomenkieliset kirjalliset käyttöohjeet.
Hinnanvaraumia eikä matkustus- yms. lisiä hyväksytä.
Tuotteista voidaan laskuttaa, kun ne ovat hyväksyttävästi vastaanotettu.
Turun kaupungille lähetetyt laskut käsitellään sähköisesti. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.
Palveluista laskutetaan kaksi (2) kertaa vuodessa jälkikäteen.
Laskutus-, toimitus, yms. lisiä ei hyväksytä.
Maksuaika on 30 pv netto, kun hyväksyttävä lasku on saapunut tilaajalle.
Viivästyskorko on enintään korkolain 4 § 1 momentin mukainen.
Toimitus tulee olla suoritettuna viimeistään 28.9.2012, jolloin laitteiden tulee olla asennettuna ja käyttökoulutus annettuna.
Ajoneuvoihin asennettavien tunnistimien toimitusaika tilauksesta saa olla enintään 7 työpäivää. Toimitusaika on ilmoitettava tarjouksessa.
Poikkeustapaukset neuvotellaan erikseen.
12 Toimitusehto
TOP (toimitettuna perille, Finnterms 2001) Turku (yhdellä puomilla varustetut yksiköt, tarkempi osoite ilmoitetaan tilauksen yhteydessä) sekä Räntämäki I ja Iso-Heikkilä (kahdella puomilla varustetut yksiköt).
Toimittaja vastaa tuotteiden kuljetusvakuutuksista.
13 Toimituksen viivästyminen ja viivästyssakko
Mikäli toimitus viivästyy sovitusta toimitusajasta toimittajasta tai toimittajan vastuulla olevista syistä, toimittaja on velvollinen suorittamaan viivästyssakkoa 5 % viivästyneen tuotteen hinnasta kultakin alkavalta viivästysviikolta kuitenkin enintään 15 % tuotteen hinnasta.
14 Vahingonkorvausvelvollisuus
Vahingonkorvausvelvollisuuteen sovelletaan JIT – Yleisten ehtojen kohtaa 21.
Laitteiden takuuajan tulee olla vähintään 24 kuukautta hyväksytystä toimituksesta.
Muilta osin takuuseen sovelletaan JIT – Yleisten ehtojen kohtaa 17.
16 Toimittajan oman alan ehdot
Omia sopimusehtoja ei voi esittää tarjouksessa.
Mikäli tarjoaja aikoo antaa osan sopimuksesta alihankintana kolmansille, on siitä ilmoitettava tarjouksessa sekä ehdotetut alihankkijat. Tarjoaja vastaa alihankkijan osuudesta kuten omastaan. Alihankkijoiden käyttö tulee kuvata tarjouksessa. Alihankkijoita koskevat samat vaatimukset kuin tarjoajaa. Turun kaupunki voi perustellusta syystä kieltää toimittajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.
18 Tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuus ja tarjousten vertailu
Tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset tarkistetaan ja arvioidaan. Tarjouskilpailu ratkaistaan annettujen tarjousten perusteella.
Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:
Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjousten hintavertailu
18.2 Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisen vaiheen tarkoituksena on selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioidaan edellä esitetyillä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.
Tarjouskilpailusta suljetaan pois sellaiset tarjoajat, joita koskee hankintalain 53 §:n mukainen poissulkemisperuste. Tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois tarjoajat, jotka ovat laiminlyöneet verojen tai lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen tai joita koskee muu hankintalain 54 §:n mukainen poissulkemisperuste.
18.3 Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjouksia tarkistetaan suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta tuotteilta edellytetään.
Tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset hylätään.
18.4 Tarjousten hintavertailu ja tarjouksen valinta
Tarjouksista valitaan kokonaishinnaltaan halvin. Kokonaishinta lasketaan hintaliitteellä (liite 3) esitettyjä kertoimia käyttäen.
Hankintapäätös toimitetaan sähköisellä tiedoksiannolla kaikille tarjoajille. Tiedonantoa varten tarjoajan tulee tarjouksessaan ilmoittaa sähköpostiosoite tai faksinumero.
Hankinta edellyttää hankintapäätöksen lisäksi erikseen tehtävää kirjallista sopimusta.
Hankintapäätökseen voi hakea muutosta siten kuin päätöksessä mainitaan. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viran-omaisen otto-oikeuden perusteella.
20 Hankinnassa noudatettavat asiakirjat
Hankinnassa noudatettavat asiakirjat noudattamisjärjestyksessä:
1. Sopimus
2. Tarjouspyyntö 26.4.2012 liitteineen
3. Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot, Erityisehtoja laitehankinnoista (JIT 2007 – Laitteet)
4. Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot, Erityisehtoja palveluista (JIT 2007 – Palvelut)
5. Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2007 – Yleiset ehdot)
6. Tarjous liitteineen.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella tarjoukset ovat pääsääntöisesti julkisia sopimuksenteon jälkeen, asianosaisille jo päätöksenteon jälkeen. Siksi tarjoukset on pyrittävä laatimaan siten, etteivät ne sisällä liikesalaisuuksia.
Jos liikesalaisuuksien sisällyttäminen tarjouslomakkeella tehtyyn tarjoukseen on välttämätöntä, on ne lueteltava erillisellä, SALAINEN -otsikoidulla liitteellä. Hinta ei ole liikesalaisuus.
Hankintayksikkö harkitsee tapauskohtaisesti, ovatko liikesalaisuuksiksi ilmoitetut tiedot lain mukaan salassa pidettäviä.
Määräajan jälkeen saapunut tarjous suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle ja palautetaan avaamattomana lähettäjälle.
Tarjous tulee tarjoajaa sitovaksi, kun tilaaja on ottanut tarjouksesta selon.
Hankintayksikkö pidättää oikeuden olla hyväksymättä mitään annetuista tarjouksista perustelluista syistä.
Turun kaupunki ei maksa korvausta tarjouksen tekemisestä.
Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä sopimuksella.
Hankintapäätös voidaan panna täytäntöön ja sopimus, jonka ehtoihin tarjoajan tulee sitoutua, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen tiedoksi päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus. Tarjoajan tulee huolellisesti tutustua liitteenä 4 olevaan sopimusluonnokseen, jonka ehtoihin tarjoaja sitoutuu antamalla tarjouksen.
Tilaajaa sitova sopimus hankinnan kohteesta syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.
Mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti keskinäisin neuvotteluin. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, mikäli sopimuksesta aiheutuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.
24 Hankintaan liittyvät kysymykset
Mahdolliset hankintaan liittyvät kysymykset on esitettävä suomen kielellä viimeistään 7.5.2012 sähköpostitse osoitteella hankinnat@turku.fi.
Viestin otsikkoon merkintä: ”Lisätietopyyntö: Kulunvalvontajärjestelmä”.
Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista laaditaan yhteenveto, joka julkaistaan osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot viimeistään 15.5.2012. Samassa yhteydessä ilmoitetaan myös mahdollisista muutoksista tarjouspyyntöön.
Vain kirjallisesti annetut täydennystiedot ovat hankintayksikköä sitovia.
Sitova tarjous liitteineen tulee toimittaa suljettuna lähetyksenä, kahtena kappaleena viimeistään 23.5.2012 klo 11:00 osoitteeseen:
Turun kaupunki
Hankinta- ja logistiikkakeskus
PL 630 (Käyntiosoite: Linnankatu 55 K 2. krs, 20100 Turku)
20101 Turku
Kuoreen merkintä: "Tarjous: Kulunvalvontajärjestelmä”.
Hallintolain (434/2003) 17 §:n mukaan lähettäjän on huolehdittava siitä, että tarjous saapuu viranomaiselle määräajassa.
Määräajan jälkeen saapuneet tarjoukset suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle ja palautetaan avaamattomina lähettäjille.
Hankinnan valmistelijana toimii Emmi Äijälä, puh. 044 907 5893.
Kiinteistöliikelaitos
Jouko Turto
Liikelaitosjohtaja
Lumensijoituspaikkojen kulunvalvontajärjestelmä
Tarjoamme Turun kaupungille Lumensijoituspaikkojen kulunvalvontajärjestelmä tarjouspyynnössä 26.4.2012 mainituin ehdoin.
Tarjouksen jättämällä tarjoaja vakuuttaa täyttävänsä vähimmäisvaatimukset ja toimittaa tarjouksen liitteenä pyydetyt todistukset ja selvitykset kelpoisuuden todentamiseksi.
Pyydetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden toimituspäivästä laskettuna.
Tarjoaja
| |
Y-tunnus
| |
Osoite
| |
Puhelinnumero
| |
Sähköposti Sähköinen osoite hankinnan tiedoksiannolle | |
Vastuuhenkilö
|
Vähimmäisvaatimukset on esitetty liitteessä 2
Tarjoukseen tulee liittää tiedot tarjotuista tuotteista
TOP (toimitettuna perille, Finnterms 01)
Toimitus tulee olla suoritettuna viimeistään 28.9.2012, jolloin laitteiden tulee olla asennettuna ja käyttökoulutus annettuna.
Takuuaika kaikille tuotteille on kuukautta (vähintään 24 kuukautta)
Maksuehto on 30 pv netto
Palveluntuottaja vastaa alihankkijan työstä kuten omastaan. Alihankkijoita koskevat samat vaatimukset kuin palveluntuottajaa. Alihankkijoiden käyttö tulee kuvata tarjouksessa. Selvityksen voi antaa erillisellä liitteellä.
Palvelun tuottaja käyttää alihankkijoita
|
Tarjoukseen liitettävät asiakirjat
.1Rahoituksellisen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät todistukset / selvitykset
Tarjouksen liitteenä ovat seuraavat todistukset / selvitykset:
Veroviranomaisen todistus maksetuista veroista TAI verovelkatodistus ja veroviranomaisen selvitys maksusuunnitelmasta | Kyllä Ei |
Todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja maksujen suorittamisesta | Kyllä Ei |
Vakuutusyhtiön todistus vastuuvakuutuksen voimassaolosta ja maksetuista vakuutusmaksuista | Kyllä Ei |
Kaupparekisteriote | Kyllä Ei |
Selvitys luottoluokituksesta tarjouspyynnön mukaisesti | Kyllä Ei |
.2Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät selvitykset
Selvitys referenssikohteista viimeisen 3 vuoden ajalta yhteystietoineen |
Tarjous on voimassa kk tarjousten viimeisestä jättöajasta lukien (vähimmäisvaatimus 3 kk) |
Allekirjoitus ja päiväys
Paikka________________ . . 2012
_____________________________
Nimen selvennys
Asema yrityksessä tai tehtävänimike
Liite 2 xxxx-2012
Lumensijoituspaikkojen kulunvalvontajärjestelmän ehdottomat vähimmäisvaatimukset
Tarjottavien tuotteiden on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset tullakseen hyväksytyksi. Tarjoajan tulee merkitä kohtaan ”Tarjoajan ilmoitus” täyttyykö mainittu vaatimus (Kyllä/Ei).
Tarjoaja | |
Tarjottu järjestelmä |
|
Ehdottomat vaatimukset |
| Tarjoajan ilmoitus | Muuta huomioitavaa |
Puomien pituus vähintään neljä (4) ja enintään viisi (5) metriä |
| ||
Puomit on valmistettu alumiinista ja puomien värityksessä käytetty huomiovärejä. |
|
|
|
Puomien ohjaus tapahtuu automaattisesti ilman, että ajoneuvojen tarvitsee pysähtyä |
| ||
Puomien ohjauksessa tulee olla mahdollisuus Tilaajan etäkäyttöön |
|
|
|
Laitteiston tulee olla siirrettävä |
|
|
|
Tunnistus tapahtuu ajoneuvoihin asetettavien tunnistimien avulla |
| ||
Tunnistusetäisyys 10–15 metriä, portaattomasti säädettävä |
|
|
|
Tunnistusvarmuus vähintään 98 prosenttia vaikeissakin sääolosuhteissa |
|
|
|
Tunnistimien tulee olla helposti sijoitettavissa ajoneuvoihin ilman erillistä asennusta. |
|
|
|
Tunnistimien tulee olla siirrettävissä ajoneuvosta toiseen, jolloin järjestelmässä tulee olla mahdollisuus muuttaa ajoneuvojen tietoja. |
| ||
Järjestelmään tulee olla liitettävissä vähintään 500 kpl yksilöityjä tunnistimia. |
| ||
Ajoneuvoihin asetettavien tunnistimien tulee olla yksilöityjä, jotta tilaaja voi seurata alueelle tapahtuvaa kulkua ajoneuvokohtaisesti. |
| ||
Soveltuu talviolosuhteisiin |
| ||
Kulunvalvontajärjestelmän tulee toimia 24 h/vrk |
| ||
Kerätyt tiedot/kuvat tallennetaan toimittajan palvelimelle |
| ||
Kerättyjen tietojen raportointi tarjouspyynnön kohdan 1.1 mukaisesti |
| ||
Järjestelmän toimivuus ilman tietoverkkoyhteyttä vähintään 72 tuntia |
| ||
Vikatilanteessa ilmoitus viasta välittömästi Tilaajan päivystäjälle matkapuhelimeen. |
| ||
Järjestelmän tulee toimia langattomalla verkkoyhteydellä |
|
|
|
Kamera on säänkestävä ja siinä on lämmitettävä kotelo/suoja |
|
|
|
Kamerassa on liiketunnistin, Full HD –tarkkuus ja infrapunalamppu, jonka avulla se pystyy ottamaan valokuvia hämärissä olosuhteissa. |
|
|
|
|
|
|
|
Sopimus lumensijoituspaikoille hankittavasta kulunvalvontajärjestelmästä laitteineen
Sisällys
2 Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde 2
3 Sopimuksen voimaantulo ja optio 3
4 Asiakirjojen noudattamisjärjestys 3
6 Tietojen kirjaaminen ja raportointi 4
11 Huolto- ja varaosapalvelut 5
23 Salassapitovelvollisuus ja tietosuoja 8
25 Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö 9
Sopimus lumensijoituspaikoille hankittavasta kulunvalvontajärjestelmästä laitteineen
Tilaaja: Turun kaupunki / Kiinteistöliikelaitos
Y-tunnus: 0204819-8
Osoite: PL 355 / Puutarhakatu 1, 20101 Turku
Tilaajan yhteyshenkilöt:katuinsinööri Heidi Jokinen, puh. 050 464 8683, heidi.jokinen@turku.fi, tuoteryhmäpäällikkö Teija Ravea-Unkuri (sopimusasioissa) puh. 044 907 5898, teija.ravea-unkuri@turku.fi
Toimittaja:
Y-tunnus:
Osoite:
Toimittajan yhteyshenkilö:
Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse sopimuksen muutoksesta.
Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde
Tällä sopimuksella sovitaan Turun kaupungin lumensijoituspaikkojen automaattisen kulunvalvontajärjestelmän hankinnasta. Kulunvalvontajärjestelmää tarvitaan valvomaan lumensijoituspaikkojen liikennettä sekä keräämään tietoja alueelle saapuvista ajoneuvoista siten, että Tilaaja voi käyttää tietoja laskutuksen perustana.
Tilattavaan kulunvalvontajärjestelmään laitteineen ja palveluineen sisältyy:
-kahdella puomilla varustettuja kulunvalvontayksikköjä kaksi (2) kappaletta (sisään- ja ulosmenoväylä)
-yhdellä puomilla varustettuja kulunvalvontayksikköjä kaksi (2) kappaletta
-neljä (4) varapuomia
-ajoneuvoihin asetettavat tunnistimet, toimituksen yhteydessä 300 kappaletta, mahdolliset lisätilaukset myöhemmin
-jokaiseen kulunvalvontayksikköön liitettävä kameravalvonta, yhteensä neljä (4) kappaletta
-järjestelmien ylläpitosopimus sisältäen ylläpidon, päivitykset sekä varmennukset
-puomilaitteistojen huoltosopimus
Ajoneuvoihin hankittavia tunnistimia tilataan tarpeen mukaan, eikä Tilaaja sitoudu tiettyihin hankintamääriin.
Kaikkien kulunvalvontayksiköiden tulee olla siirrettäviä.
Toimittaja vastaa siitä, että hankittava järjestelmä ja laitteisto on valmistettu korkeimpien laatuvaatimusten mukaisesti ja tarkastettu perusteellisesti ennen toimitusta. Toimittaja vastaa siitä, että toimitettava järjestelmä laitteineen on virheetön ja lainsäädännön mukainen.
Toimittaja vastaa siitä, että toimitus tapahtuu sovitusti ja mahdollisista poikkeamisista tiedotetaan Tilaajan yhteyshenkilöille välittömästi, jotta poikkeaman haittavaikutukset voidaan minimoida. Toimittajan tulee vastata Tilaajan reklamaatioihin viipymättä ja välittömästi ja korjata mahdollinen virheellinen toimitus sekä muutoin kertoa niistä toimenpiteistä, joihin reklamaatiot ovat johtaneet.
Hankintasopimus perustuu Turun kaupungin järjestämään tarjouskilpailuun ja siitä tehtyyn liikelaitosjohtaja Jouko Turton hankintapäätökseen XX.XX.2012 § XX.
Sopimuksen voimaantulo ja optio
Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.
Hankintaan liittyy optio. Tilaaja voi hankkia Toimittajalta tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti lisäksi kaksi (2) yhden puomin järjestelmää ja kameraa kahden (2) vuoden kuluessa tämän kilpailutuksen perusteella tehtävän sopimuksen voimaantulosta.
Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös ja sopimus.
Asiakirjojen noudattamisjärjestys
Hankinnassa noudatettavat asiakirjat noudattamisjärjestyksessä:
1. Tämä sopimus
2. Tarjouspyyntö 26.4.2012 liitteineen
3. Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot, Erityisehtoja laitehankinnoista (JIT 2007 – Laitteet)
4. Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot, Erityisehtoja palveluista (JIT 2007 – Palvelut)
5. Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2007 – Yleiset ehdot)
6. Tarjous liitteineen.
Laitteiden takuuaika on Toimittajan tarjouksen mukaisesti XX kuukautta.
Mikäli normaalit määräaikaishuollot ovat tarpeen takuukorjaukseen liittyvinä, ne ovat takuun alaisia. Mikäli laitteisiin asennetaan Toimittajan toimesta lisävarusteita tai varaosia (ei koske kuluvia osia), on myös niiden takuuaika XX kuukautta niiden hyväksytystä toimituksesta.
Muilta osin takuuseen sovelletaan JIT – Yleisten ehtojen kohtaa 17.
Tietojen kirjaaminen ja raportointi
Tilaaja määrittää kulkuoikeudet ja välittää tunnistimet luvansaaneille ajoneuvoille. Tunnistimiin perustuvia kulkulupia voidaan myöntää ja ylläpitää selainliittymän kautta.
Järjestelmän tulee tallentaa ajoneuvokohtaisesti tiedot käynnin ajankohdasta (päivämäärä ja kellonaika). Kerätyt tiedot tallennetaan Toimittajan palvelimelle ja niitä säilytetään vähintään kuusi (6) kuukautta.
Toimittaja toimittaa kuukausittain Tilaajalle xml-muodossa olevan raportin, jonka perusteella Tilaaja laskuttaa ajoneuvoja. Raporteista tulee ilmetä kuukauden käyntimäärät yhteensä ajoneuvokohtaisesti siten, että raportissa näkyy järjestelmään tallennettu tunnistimen asiakasnumero ja käyntimäärät/kuukausi.
Raportti tulee toimittaa seuraavan kuukauden puoleen väliin mennessä.
Jokaisen kulunvalvontayksikön yhteyteen asennetaan kameravalvonta kuvaamaan saapuvia kuormia. Kameravalvonta tulee järjestää siten, että kamera kuvaa saapuvan ajoneuvon sen tunnistuksen yhteydessä.
Kamera kuuluu kokonaisjärjestelmään, jolloin kuvat ovat yhdistettävissä kulunvalvonta- ja laskutustietojen kanssa.
Kameran tekniset ominaisuudet on määritelty tarjouspyynnössä ja tarjouksessa.
Tilaaja järjestää varsinaisille lumensijoituspaikoille (Iso-Heikkilä ja Räntämäki I) kiinteän sähköliittymän. Varalumensijoituspaikoille hankitaan aggregaatit. Kaikilla lumensijoituspaikoilla on käytössä langaton verkkoyhteys.
Varsinaisille lumensijoituspaikoille asennetaan kahdella puomilla varustetut puomilaitteistot. Yhdellä puomilla varustetut puomilaitteistot toimitetaan Tilaajan varastoon.
Toimittaja vastaa:
-puomilaitteistojen ja kameroiden asennuksesta johtuvista mahdollisista maanrakennustöistä,
-puomilaitteistojen ja kameroiden vaatimista perustuselementeistä,
-pakkausmateriaalin poisviennistä sekä asennustöistä aiheutuneen lian ja jätteen siivouksesta.
Tilaaja vastaa:
-lumensijoituspaikkojen muista mahdollisista maanrakennustöistä, kuten ajoliittymistä
-lumensijoituspaikkojen sähkönsyötön ja verkkoyhteyden järjestämisestä
Kulunvalvontajärjestelmä asennetaan Toimittajan palvelimelle.
Toimittaja antaa laitteiden käyttökoulutuksen asennuksen yhteydessä. Käyttökoulutus sisältää ohjeistuksen laitteistojen käytöstä, siirrosta, huollosta ja uudelleen asennuksesta.
Toimitus sisältää kirjalliset käyttöohjeet, jotka sisältävät toimintaohjeet vikatilanteita varten.
Tilaaja varaa itselleen oikeuden tuotteiden koekäyttöön JIT 2007 – Yleiset ehdot kohdan 7 mukaisesti.
Laitteet tarkastetaan Toimittajan toimesta vuosittain syyskuun aikana. Toimittaja ilmoittaa tarkastuksen ajankohdan Tilaajalle etukäteen. Tarkastuksesta laaditaan raportti, joka toimitetaan Tilaajalle kahden viikon kuluessa tarkastuksesta.
Toimittaja järjestää puomilaitteiston ja valvontakameroiden huolto. Toimittajan tarjouksen mukaisesti huolto järjestetään seuraavasti:
–huoltopalvelujen nopeus X päivää tilauksesta, erityistapaukset neuvotellaan erikseen
–varaosien saatavuus X päivää tilauksesta, erityistapaukset neuvotellaan erikseen
–voimassa oleva huollon kokonaishinta on X €/tunti. Hinta sisältää kaikki huoltoon liittyvät kulut, mukaan lukien matka- yms. kulut. Takuuaikana ei veloitusta.
–vuositarkastuksen hinta on X €/lumenkaatopaikka
Toimittaja voi ehdottaa huoltohintojen muuttamista vain toimittajasta itsestään riippumattomia työvoimakustannuksissa tapahtuvia olennaisia muutoksia vastaavasti. Toimittajan on huomioitava hinnoissa samojen tekijöiden mahdolliset hintoja alentavat vaikutukset. Toimittajan on ilmoitettava tilaajalle hintojen korottamisesta vähintään neljä (4) kuukautta ennen niiden voimaantuloa. Tilaajan niin vaatiessa toimittajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys kustannusten kehityksestä. Kaikki muutokset huoltohintaan on sovittava kirjallisesti toimivaltaisten edustajien toimesta.
Huolto tehdään toimituspaikassa.
Huoltopalvelut tulee antaa suomen kielellä.
Ylläpitosopimus sisältää seuraavat palvelut:
-tietojen kerääminen laskutusta varten
-tietojen toimittaminen kuukausittain tilaajalle
-järjestelmän huoltopalvelut
Toimittaja on ilmoittanut, ettei käytä alihankkijoita.
TAI
Toimittaja on ilmoittanut käyttävänsä alihankkijana Yritys X:ää. Toimittaja vastaa alihankkijoidensa työn tekemisestä ja lopputuloksen laadusta kuin omasta työstään. Toimittaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan sopijapuolelle asetettuja velvoitteita.
Toimittajan on pyydettäessä toimitettava Tilaajalle alihankkijoista tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää Toimittajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.
TOP (toimitettuna perille, Finnterms 2001) Turku (yhdellä puomilla varustetut yksiköt, tarkempi osoite ilmoitetaan tilauksen yhteydessä) sekä Räntämäki I ja Iso-Heikkilä (kahdella puomilla varustetut yksiköt).
Toimittaja vastaa tuotteiden kuljetusvakuutuksista.
Mahdollisen option osalta toimituspaikat ilmoitetaan myöhemmin.
Toimitus tulee olla suoritettuna viimeistään 28.9.2012, jolloin laitteiden tulee olla asennettuna ja käyttökoulutus annettuna.
Ajoneuvoihin asennettavien tunnistimien toimitusaika tilauksesta saa olla enintään 7 työpäivää. Toimitusaika on ilmoitettava tarjouksessa.
Poikkeustapaukset neuvotellaan erikseen.
Kulunvalvontajärjestelmän ja laitteiden hinnat ovat Toimittajan tarjouksen liitteen 3, hintaliite, mukaiset.
Tarjouksen mukaiset hinnat sisältävät asennuksen, käyttöönoton, käyttö- ja huoltokoulutuksen sekä suomenkieliset kirjalliset käyttöohjeet.
Hinnanvaraumia eikä matkustus- yms. lisiä hyväksytä.
Tuotteista voidaan laskuttaa, kun ne on hyväksyttävästi vastaanotettu.
Turun kaupungille lähetetyt laskut käsitellään sähköisesti. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.
Palveluista laskutetaan kaksi (2) kertaa vuodessa jälkikäteen.
Laskutus-, toimitus, yms. lisiä ei hyväksytä.
Maksuaika on 30 pv netto, kun hyväksyttävä lasku on saapunut tilaajalle.
Viivästyskorko on enintään korkolain 4 § 1 momentin mukainen.
Toimittajalla on jatkuvasti voimassaoleva vastuuvakuutus, joka kattaa tässä työssä tai siihen liittyvässä toimituksessa Tilaajalle, kolmannelle osapuolelle tai tämän omaisuudelle aiheutuneet vahingot.
Toimittaja huolehtii lisäksi oman henkilökuntansa ja omaisuutensa lakisääteisistä työnantajavelvollisuuksista sekä tuotevastuuvakuutuksista. Toimittaja antaa pyydettäessä Tilaajan tutustuttavaksi ko. vakuutuskirjat.
Vahingonkorvausvelvollisuuteen sovelletaan JIT – Yleisten ehtojen kohtaa 21.
Mikäli toimitus viivästyy sovitusta toimitusajasta Toimittajasta tai Toimittajan vastuulla olevista syistä, Toimittaja on velvollinen suorittamaan viivästyssakkoa 5 % viivästyneen tuotteen hinnasta kultakin alkavalta viivästysviikolta kuitenkin enintään 15 % tuotteen hinnasta.
Sopimuksen siirtäminen on mahdollista ainoastaan kummankin sopijapuolen allekirjoittamalla siirtosopimuksella.
Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.
Salassapitovelvollisuus ja tietosuoja
Tilaaja noudattaa julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä. Tämä sopimus on julkinen.
Sopijapuolet huolehtivat kumpikin omalta osaltaan siitä, että palvelua tuotettaessa noudatetaan salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta, tietosuojasta ja salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta annettuja voimassa olevia säädöksiä. Lisäksi Toimittajan tulee noudattaa asiakirjojen ja tietojen käsittelyssä ja arkistoinnissa Tilaajan mahdollisesti antamia ohjeita. Palvelutuotannossa on noudatettava salassapidosta annettuja julkista hallintoa koskevia voimassa olevia säädöksiä kuten lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Toimittaja vastaa siitä, ettei palveluja tuotettaessa ja sopimuksen mukaisessa toiminnassa muuten tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista.
Toimittaja ei saa ilman Tilaajan lupaa luovuttaa salassa pidettäviä tietoja eikä henkilötietoja ulkopuolisille. Toimittaja vastaa siitä, että sen käyttämät alihankkijat noudattavat näitä salassapitoa koskevia määräyksiä. Toimittajan on selvitettävä palvelua suorittavalle henkilöstölle salassapitovelvollisuuden sisältö. Tilaajan niin vaatiessa Toimittajan on laadittava luettelo niistä palveluntuottamiseen osallistuvista Toimittajan tai sen alihankkijan henkilöistä, joilla on pääsy Tilaajan aineistoihin tai arkaluonteisiin tilaajaa tai kolmatta koskeviin tietoihin. Luetteloa on päivitettävä jatkuvasti. Sopijapuolet sitoutuvat pitämään salassa toisiltaan saamansa luottamuksellisiksi katsottavat aineistot ja tiedot, jotka ovat lain perusteella salassa pidettäviä sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Salassapitovelvollisuuden rikkomisena ei pidetä viranomaisten velvoittavan määräyksen vuoksi tapahtuvaa tietojen luovuttamista viranomaisille tai muulle taholle.
Toimittaja ei saa käyttää sopimusta tai Tilaajan nimeä markkinoinnissa tai referenssitietona ilman Tilaajan suostumusta.
Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.
Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö
Tähän sopimukseen ja sen tulkintaan sovelletaan Suomen lakia lukuun ottamatta lainvalintaa koskevia säännöksiä.
Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi Tilaajalle ja yksi Toimittajalle.
Turku ____.____.2012
| ______________ ____.____.2012
|
|
|
Turun kaupunki | Toimittaja |
___________________________ |
___________________________ |
Jouko Turto |
|
liikelaitosjohtaja |
|