Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta | 90 | 29.02.2012 | 1 |
1746-2009 (638, 662)
"Turun Satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie -Valtatie 8" -hankkeen urakoitsijan valinta
Tiivistelmä: -
Kilajk § 90
Katu- ja viheralueet, Janne Laine 23.2.2012:
Liikennevirasto on kilpailuttanut ”Turun Satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie – Valtatie 8” –hankkeen. Hankinnasta on julkaistu hankintalain mukainen hankintailmoitus HILMA-hankintakanavalla sekä EU:n virallisessa lehdessä 28.10.2011. Hankinta muotona oli rajoitettu menettely, jossa urakoitsijan valinta tehdään kokonaistaloudellisin perustein. Määräaikaan mennessä tarjouskilpailuun ilmoittautui kahdeksan tarjoajaa, joista seitsemälle lähetettiin tarjouspyyntö 10.1.2012. Yksi ilmoittautuneista ei täyttänyt tarjoajalta vaadittuja osallistumisehtoja.
Määräaikaan 20.2.2012 klo. 13.00 mennessä Liikenneviraston kirjaamoon saapui yhteensä 4 tarjousta. Tarjoukset avattiin 21.2.2012, tarjousten avauspöytäkirja on esitetty liitteessä 1.
Tarjousten avaamisen ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin tarjousten laatuosuutta.
Tarjoajille annettiin pisteitä työturvallisuuteen liittyvästä turvallisuuslupauksesta. Tarjoajien tuli tarjouspyynnön mukaisesti antaa lupaus MVR-mittausten vuosikeskiarvosta. Luvattua vuosikeskiarviota verrataan urakan aikana toteutuvaan vuosikeskiarvoon, toteutuman perusteella urakoitsijalle maksetaan kannustuslisää lupauksen ylittämisestä tai peritään sakkoja sen alittamisesta. Maksimi kannustuslisän määrä on 100.000,00 € vuodessa. Lisäksi arvioitiin tarjoajien suunnittelemat työnaikaisten liikenteen haittojen vähentämiseen tähtäävät toimenpiteet. Laatupisteytyksen tavoitteena on ollut, että valittava urakoitsija panostaa ja suhtautuu vakavasti työ- ja liikenneturvallisuuteen vilkkaassa liikenneympäristössä. Laatupisteytys on esitetty liitteessä 1.
Toisessa vaiheessa avattiin hintakuoret. YIT ja Destia olivat jättäneet perustarjouksen lisäksi myös rinnakkaistarjouksen.
Saadut hintatarjoukset:
TYL Satama | 13 987 000,00 € (alv 0 %) |
YIT Rakennus Oy, Perustarjous | 19 115 058,00 € (alv 0 %) |
YIT Rakennus Oy, Rinnakkaistarj | 19 035 058,00 € (alv 0 %) |
Skanska Infra Oy | 15 777 000,00 € (alv 0 %) |
Destia Oy, Perustarjous | 16 535 000,00 € (alv 0 %) |
Destia Oy, Rinnakkaistarjous | 16 478 624,00 € (alv 0 %) |
Hintakuorien avaamisen jälkeen suoritettiin lopullinen pisteytys. Parhaat pisteet sai TYL Satama, joka myös oli tarjoushinnaltaan halvin. TYL Sataman tarjoushinta muodostui seuraavasti:
Urakan kokonaishintainen osuus: 10.444.631,22 € (alv 0%)
Urakan yksikköhintaisten töiden osuus 3.542.368,78 € (alv 0%)
Kokonaishintainen osuus pitää sisällään Turun vesiliikelaitoksen tämän urakan yhteydessä suoritettavien töiden osuuden 1.046.000,00 € (alv 0%). Urakoitsija laskuttaa työn suoraan Turun vesiliikelaitokselta.
TYL Satama toimitti tarjouksen liitteenä työyhteenliittymä –sopimuksen. Sopimuksen mukaisesti työyhteenliittymän muodostavat yhtä suurin osuuksin VR-Track Oy ja Graniittirakennus Kallio Oy.
LiiteTarjousten avauspöytäkirja 21.2.2012
Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:
EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää
- merkitä Liikenneviraston suorittaman urakkakilpailutuksen tiedokseen ja hyväksyä sen osaltaan,
- merkitä tiedokseen, että Liikennevirasto solmii halvimman tarjouksen tehneen TYL Sataman kanssa urakkasopimuksen, kun hankintapäätös on lainvoimainen ja Liikenneviraston ja kaupungin välinen sopimus on allekirjoitettu.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet:
Kilajk § 90
Liite 1:Tarjousten avauspöytäkirja