Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta56530.11.20116

3536-2007 (613)

Asemakaavanmuutosehdotus 19/2009 "L-tehdas ja Kaasukello" V (5) kaupunginosan kortteleille 4 (osa), 38 ja 39 sekä liittyville katu- ja puistoalueille, os. Itäinen Rantakatu 72, Stålarminkatu 45

Tiivistelmä: -

Kilajk § 565

Tonttipalvelut, Suvi Panschin 22.11.2011:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston asemakaavatoimisto on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien em. asemakaavanmuutosehdotusta. Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on turvata kulttuurihistoriallisten arvojen säilyminen ja löytää uusi käyttötarkoitus osin käytöstä poistuneelle teollisuushallille. Tarkoituksena on turvata työpaikkojen säilymisen mahdollisuus alueen toimitiloissa ja tarkistaa kaasukellon vieressä olevan, rakentamattoman asuin-liiketontin asemakaavaa siten, että myös kaasukellon laajempi käyttö on mahdollista.

Suunnittelualue on 18.6.2001 hyväksytyssä oikeusvaikutteisessa Turun yleiskaavassa 2020 osoitettu puolittain asuinkerrostalojen alueeksi (AK) ja teollisuusaluevaraus (T) on vielä entisen dieseltehtaan kohdalla Aurajoen rannalle ulottuvana. Muutosalueella on voimassa useita asemakaavoja. Dieseltehtaan kohdalla asemakaava uusittiin vuonna 2000 tehtaan säilymisen ehdoilla ja kaasukellon ympäristö on saanut nykyisen muotonsa Laivurinrannan eli itärannan asuntoaluekaavan yhteydessä vuonna 1992.

Asemakaavanmuutoksessa L-tehtaan ja Wärtsilän konttorirakennuksen muodostama kokonaisuus määritellään asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi. Kaasukellonmäki –nimistä puistoa on laajennettu ja kaasukellon viereistä AL-2 tonttia on rajattu helposti rakennettavaan maaston kohtaan täydentämään naapuritontin toteutunutta rakentamistapaa. Stålarminkadun varrelle on muodostettu uusi asuinkerrostalotontti kadunvarren täydennykseksi.

Kaupunginvaltuuston 5.10.2009 § 219 hyväksymän asunto- ja maankäyttöohjelman periaatteiden mukaan kaupunki tekee yksityisen kiinteistönomistajan kanssa maankäyttösopimuksen, kun asemakaavan tai poikkeamishakemuksen seurauksena aiheutuu yhdyskuntarakennekustannuksia ja kiinteistönomistaja saa asemakaavan tai poikkeamisluvan seurauksena taloudellista hyötyä. Maankäyttösopimuksella kaupungille perittävän korvauksen määrää laskettaessa otetaan huomioon muodostuvat yhdyskuntakustannukset sekä kiinteistöllä tapahtuva hankkeen kokonaistaloudellinen arvonmuutos.

V -kaupunginosassa on tehty ja tullaan lähivuosina suorittamaan sellaisia kunnallistekniikan investointeja, jotka edellyttävät maankäyttösopimusten laatimista. Kiinteistöliikelaitos tulee tekemään kiinteistöliikelaitoksenjohtokunnalle erillisen esityksen tarvittavasta maankäyttösopimuksesta.

Katu- ja tieverkoston selkeyden vuoksi, olisi Kiinteistöliikelaitoksen näkemyksen mukaan selkeämpää, mikäli Kaasukellonaukio jatkuisi myös kaavassa osoitetun Matruusinpolun alueelle. Kaavaehdotuksen mukaisesti ihmisen saattaa olla hankalaa hahmottaa Matruusinpolun jatketta, sillä se jatkuu Kaasukellonaukion takana. Katuosoitteet AL-2 ja AK-1 –tonteille voidaan antaa Jungmanninkadulta ja Laivurinkadulta sekä tarvittaessa myös Kaasukellonaukiolta.

Oheismateriaali 1Asemakaavanmuutoksen selostus

Oheismateriaali 2Tilastolomake

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää antaa asemakaavatoimistolle selostustekstin mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausAsemakaavatoimisto