Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 380 07.09.2011 4

2802-2006 (613)

077 (Mälikkälä) ja 075 (Ruohonpää) kaupunginosien asemakaavaehdotus 36/2006 "Suikkilan kartano"

Tiivistelmä:

Mälikkälän kaupunginosaan Satakunnantien varteen Suikkilan kartanon läheisyyteen laaditaan asemakaavanmuutos, jonka tavoitteena on sijoittaa asumista olemassa olevien palveluiden ja joukkoliikennereittien läheisyyteen.

Kilajk § 380

Tonttipalvelut, Juha Lipponen 18.8.2011:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston asemakaavatoimisto on pyytänyt kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien asemakaavaehdotusta ”Suikkilan kartano” (36/2006) Mälikkälän ja Ruohonpään kaupunginosiin.

Suunnittelualue sijaitsee Satakunnantien varressa länsikeskuksen eteläpuolella. Asemakaavanmuutosalueen pinta-ala on noin 3 hehtaaria ja alueen suurimmat maanomistajat ovat kaupunki ja NCC-Rakennus Oy.

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on toteuttaa yleiskaavan mukaista asuinrakentamista yhdyskuntateknisten verkostojen ja joukkoliikenneyhteyksien läheisyyteen.

Kiinteistöliikelaitoksella on huomautettavaa asemakaavaehdotuksesta seuraavasti:

Maankäyttösopimus:

Asemakaavanmuutoksen johdosta tullaan alueella tekemään huomattavia yhdyskuntatekniikkainvestointeja, joiden rahoittamiseksi tullaan laatimaan maankäyttösopimuksia yksityisten maanomistajien ja kaupungin välillä. Kiinteistöliikelaitos tulee tekemään kiinteistöliikelaitoksenjohtokunnalle erillisen esityksen maankäyttösopimuksista, kun maanomistajien kanssa käytävät sopimusneuvottelut on saatu valmiiksi.

AR-2 kortteli-61:

Asemakaavaehdotuksessa rivitalokortteli Mälikkälä-61 on osoitettu pihatiloiltaan erittäin ahtaaksi. Korttelin pohjoisreunaa tulee siirtää kauemmas rakennusalasta, jotta asuinrakennuksille saadaan riittävän suuret piha-alueet. Myös korttelin eteläpuolinen raja tulisi osoittaa suoraksi olemassa olevista kiinteistörajoista huolimatta.

AO-1 kortteli-30:

Korttelissa Mälikkälä-30 on ns. kirvesvarsitonttien autosäilytyspaikan rakennusalat osoitettu tonttien kaakkois- tai eteläosiin. Kiinteistöliikelaitos ehdottaa, että talousrakennuksien rakennusalat sijoitettaisiin tonttien pohjoispuolelle, näin säästyisi tonttien eteläpuolinen osa piha-alueena.

Tonttien Mälikkälä-30-16 ja 11 ajoyhteys on osoitettu puoliksi tonttien Mälikkälä-30-15 ja 10 alueelle. Tontille ei voida kiinteistönmuodostuslain mukaan perustaa ajoyhteysrasitetta kahden tontin kautta, joten ajoyhteys tulee osoittaa kulkemaan vain toisen tontin alueelle.

AR-1 kortteli 29:

Kortteliin Mälikkälä-29 on osoitettu kolme AR-1-tonttia ja 6:lle rakennusalalle rakennusoikeutta yhteensä 5800 k-m2. Kiinteistöliikelaitos esittää, että AR-1 käyttötarkoitusalue jaetaan vain kahdeksi tontiksi ja molemmille tonteille osoitetaan kaksi rakennusalaa. Kiinteistönmuodostuslain mukaan ajorasiteoikeus voidaan perustaa ainoastaan yhden tontin kautta. Mikäli ko. paikkaan osoitetaan kolme tonttia, tulee ajoyhteys osoittaa katuna.

Lähteenkatu:

Asemakaavaehdotuksessa on Pirttilähteenkadun, Suikkilantien ja Pläkkikaupungin välinen osa nimetty Lähteenkaduksi. Sekä Suikkilantien itäpuolelle että Pläkkikaupunginkadun länsipuolelle tulee jäämään Pirttilähteenkatua. Kiinteistöliikelaitos ehdottaa, että Pläkkikaupunginkadun länsipuolinen osa Pirttilähteenkadusta nimetään myös Lähteenkaduksi, sillä jos Pirttilähteenkatu jää osoitteeksi kahtena toisistaan irrallisena katuna aiheutuu hälytysajoille, takseille ja kuljetusajoille ongelmatilanteita.

Kulku Lähteenkadulle on osoitettu tapahtuvaksi Pläkkikaupunginkadun suunnasta ja läpiajo Pryssinkadulle on katkaistu puistoalueella. Luontevampi vaihtoehto olisi katkaista Lähteenkatu Pirttilähteenpuisto kohdalta ja sallia ajo Pryssinkadulle, sillä valta osa kortteleiden Mälikkälä-29 ja 30 liikenteestä tulee suuntautumaan kaupungin suuntaan. Sallimalla ajo kaupungin suuntaan Pryssinkadulle vähennetään turhaa autoliikennettä.

Gränsbackankuja:

AK-2 kortteliin Mälikkälä-67 on nimetty korttelin sisäinen ajoyhteys Gränsbackankuja, vaikka ko. ajoyhteys ei ole yleistä katua. Kiinteistöliikelaitos esittää, että korttelin sisäisiä ajoyhteyksiä ei asemakaavoissa nimettäisi, sillä korttelin sisäisten ajoyhteyksien nimeäminen aiheuttaa sekaannuksia osoitejärjestelmissä ja saattaa aiheuttaa sekaannuksia esim. hälytysajotilanteissa.

AK-2 kortteli Mälikkälä-67:

Asemakaavaehdotuksessa esitetään, että tontille Mälikkälä-67-4 kulku tapahtuisi pohjoisten rakennusalojen osalta tonttien Mälikkälä-67-1 ja 3 kautta. Kiinteistönmuodostuslain mukaan ajorasiteoikeus voidaan perustaa ainoastaan yhden tontin kautta, joten tonttiajoyhteys Gränsbackankuja tulee osoittaa yleisenä katuna, jotta kulku Pryssinkadulta tontille Mälikkälä-67-4 on mahdollista myös tontin pohjoisosaan.

Oheismateriaali 1Asemakaavamuutoksen selostus ja tilastolomake

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää antaa asemakaavatoimistolle edellä esitetyn lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli hallintojohtaja Jari Lehmussaari.

Jakelu

lausAsemakaavatoimisto