Osa 1: Kestävän kehityksen budjetointia varten arvioidaan ja yksilöidään kestävän kehityksen investointihankkeiden ja taloudellisesti merkittävien toimenpiteiden toimintatulot ja -menot talousarvio- ja suunnitelmakaudella (Taulukot 1-2, pakollinen)
Taulukko 1: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
Kiinteistöliikelaitos |
|
Taloudellinen vaikutus (1000 €)
|
Vaikutus ympäristöön |
||||
Ta 2011 |
Ta 2012 |
Ta 2013 |
Ta 2014 |
Välitön |
Välillinen |
||
Toimintatuotot |
|
|
|
|
|
|
|
Toimintamenot |
Maatalouden vesistökuormituksen vähentäminen |
10 |
20 |
20 |
30 |
X |
|
Netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taulukko 2: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
Kiinteistöliikelaitos |
|
Taloudellinen vaikutus (1000 €)
|
Vaikutus ympäristöön |
||||
Ta 2011 |
Ta 2012 |
Ta 2013 |
Ta 2014 |
Välitön |
Välillinen |
||
Investointimenot |
Septitankit |
10 |
- |
10 |
- |
X |
|
Investointitulot |
|
|
|
|
|
|
|
Netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osa 2: Jos kestävän kehityksen budjettiin valittujen toimenpiteiden vaikutus ympäristöön vuosina 2011 – 2014 on arvioitavissa, se esitetään taulukossa 3.
Taulukko 3: | ||
|
Vähennystavoite |
Yksikkö |
Hiilidioksidipäästöjen vähennys (C02) |
|
|
Ravinnepäästöjen vähennys |
|
|
Energiankulutuksen vähennys (MWh) |
16 500 |
Mwh |
Osa 3: Listaus ja koonti Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelman tavoitteista ja toimenpiteistä toimielimelle, joka avustaa merkittävien investointihankkeiden ja toimenpiteiden arviointia kestävän kehityksen budjettia varten.
Otsikointi seuraa ilmasto- ja ympäristöohjelman otsikointia ja harmaalla pohjalla yksilöity kestävän kehityksen budjetointia avustava tieto.
1. Kaupungin yhteiset perustoimet ja organisointi
1.1 Kuntien ilmastonsuojelukampanjan mukaiset perustoimet |
1.2. Perustoimia tukevia yhteisiä toimia |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Laaditaan hallintokuntakohtaiset päästövähennyssuunnitelmat |
Hallintokunnat ja liikelaitokset / Valonia / ympäristönsuojelutoimisto |
2010 |
valmistuneet suunnitelmat |
hallintokuntien vastuuhenkilöiden Ilmastoverkosto |
|
2. Energia
2.1. Energiatehokkuuden parantaminen (9% vuoteen 2016) (KH §740/2007) | ||||||||
Osatavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
||
Kaupungin kiinteistöjen käyttäjien suorittama energiansäästö |
toteutetaan energiatehokkuussuunnitemassa esitettyjä toimia hallintokunnissa |
hallintokunnat ja liikelaitokset |
raportti vuosittain helmikuun loppuun mennessä |
tehdyt toimet |
hallinto-kuntien vastuuhenkilöt valittava |
|
||
Energiatehokkuustoimien toteutus |
annetaan henkilökunnalle tarvittavaa tietoa ja koulutusta, jotta heillä on valmiudet toimia energiatehokkaasti omassa työssään |
kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
jatkuva |
koulutettujen määrä |
koulutus-määrärahoja |
VALO-NIA voi toimia kouluttajana |
||
|
osallistutaan vuosittaiseen energiansäästöviikkoon |
kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/ Turku Ener-gia/VALONIA |
vko 41 |
osallistuneiden hallintokuntien määrä |
|
|
||
Energiatehokkuus hankinnoissa |
uusitaan katuvalaistus energiatehokkaammaksi |
Turku Energia / kiinteistöliikelaitos |
jatkuva |
uusittujen valaisimien määrä |
uusimiseen varoja |
elohopealamppujen saatavuus loppuu vuoden 2009 jälkeen |
||
2.2. Uusiutuvien energialähteiden käytön lisääminen |
Osatavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
|
Annetaan pientalorakentajille ja -korjaajille neuvontaa uusiutuvien energialähteiden käyttömahdollisuuksista |
rakennusvalvontatoimisto/ kiinteistöliikelaitos/VALONIA |
jatkuva |
uusiutuvat energialähteet rakennusluvissa |
|
|
|
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
luodaan kaupungille ekotukihenkilöverkosto |
hallintokunnat ja liikelaitokset, VALONIA |
jatkuva |
koulutettujen ekotukihenkilöiden määrä |
resursseja koulutuksiin ja verkoston ylläpitoon |
Tämä toimenpide on mainittu myös muualla ohjelmassa. Esim. Helsingin kaupungilla on yht. 250 ekotukihenkilöä eri toimipisteissä |
3. Ilmasto- ja ympäristöystävällinen liikkuminen
3.1 Kulkumuotojakauman kestävä kehitys Turussa (Kevyen ja joukkoliikenteen osuus Turussa on yli 55 %:ia v. 2013 ja yli 66 %:ia v. 2030) |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Toteutetaan Turun keskustan pyörätiet |
YKV, Kila |
|
Pyöräteiden toteutuminen |
Investointi 2,5 – 4,5 milj.euroa |
|
3.2 Henkilöstön kestävä liikkuminen |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Edistetään työsuhdematkalipun ja -polkupyörien käyttöönottoa ja vähennetään työsuhdepysäköintiä |
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
Työsuhdematkalippujen ja työsuhdepolkupyörien määrä |
käytetään pysäköinnistä vapautuvia resursseja |
esim. työsuhdepolkupyörät ja -bussiliput |
kompensoidaan konsernin henkilökunnan lentämisestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä |
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
|
|
|
Kaupunki edistää yhteiskäyttöautoyhtiöiden tuloa kaupunkiin ryhtymällä sellaisen asiakkaaksi. |
YKV, HALOKE, kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
Yhteiskäyttöautojen lukumäärä |
Säästöjä autojen hankintakuluissa ja pysäköintipaikkakuluissa |
Autoja käytetään työajoon, mahdollisuus myös vapaa-ajan käyttöön |
edistetään kaupungin etätyömahdollisuuksia |
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
Etätyön osuus |
|
|
edistetään sähköistä asiointia ja kokouksia |
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
asiointimahdollisuuksien määrä
sähköisten kokousten määrä |
|
|
3.3. Elämänlaadun kohentaminen ja ympäristövaikutusten hallinta |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Hallintokuntien strategioiden ja muiden toimintojen sijoitteluun vaikuttavien suunnitelmien vaikutuksesta liikkumiseen ja liikenneturvallisuuteen tehdään tarvittavat selvitykset |
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
Tehdyt selvitykset ja niiden käyttö päätöksenteon tukena |
Vaikutusarvioiden teko vaatii lisäresursseja ja on otettava huomioon aikatauluissa |
Vrt. turvallisuussuunnitelma |
Kartoitetaan liikennemelu Turun kaupunkiseudun alueella. Laaditaan meluntorjuntaohjelma. |
YKV, Kila |
2012 |
Liikenneväylien melualueilla asuvien määrä |
Ohjelman laatimisen kustannukset, meluntorjunnan kustannukset
|
EU:n meludirektiivin mukainen meluselvitys on tehtävä vuonna 2012 |
Autojen ajonopeuksia alennetaan keskustassa ja asuntoalueilla.. Liikenneympäristöä kunnostetaan turvallisempia ajonopeuksia tukevaksi.
|
Ykl, kh, Kila |
|
Vähentyneet liikenneonnettomuudet, melu, ilmansaasteet ja ilmastopäästöt |
Suunnittelu edullista, toteutuksesta kustannuksia
|
|
3.4 Joukkoliikenteen kehittämispäätösten tekeminen |
3.5 Liikennetarpeen minimointi, keskustan vetovoiman lisääminen |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Tehokas maankäyttö, jl:n keskuksena säilyy Kauppatori |
ykv/kila |
|
|
|
Asunto- ja maankäyttöohjelmalla keskeinen merkitys |
3.6 Runkolinjasto, joukkoliikenteen nopeuttaminen | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssi-tarve |
Kommentit |
runkolinjaston toteutus alkaa kehittämisohjelman 2010-2020 mukaisesti |
jlt, ykv, kila, valtio |
vuosittaiset toimenpiteet 2010 alkaen |
vertaus kehittämis-ohjelman toimenpidelistaan |
merkittävä, mutta joukkoliikennekadut tuottavat kuitenkin säästöjä. |
kv päättää kehittämis-ohjelmasta 2010-2020 |
jl:n liikennevaloetuudet |
jlt, ykv, kila |
2010-2012 |
liikennevaloetuuksin varustettujen liikennevalojen osuus |
vaatii resursseja |
|
liityntäpysäköintipaikkojen toteutus |
ykv, kila, jlt |
runkobussi-järjestelmän toteutuksen mukaisesti |
pyöräparkkien luku-määrä |
vaatii resursseja |
osa runkobussijärjestelmää |
3.7 Palveluverkon ja joukkoliikenteen toimiminen yhteen | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Hallintokunnat tiedottavat jl-toimea ja neuvottelevat jl-toimen kanssa ennen palveluverkkopäätöksiä |
hallintokunnat |
jatkuva prosessi |
|
positiivinen vaikutus kaupungin taloudelle ja kuntalaisten palvelulle |
|
3.8 Joukkoliikenteen ylikunnallisten palveluiden parantaminen |
3.9: Kestävän liikkumisen houkuttelevuuden lisääminen | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Kestävän liikkumisen palvelupiste kauppatorille |
ykv, kila, jlt, Valonia, Turku Touring, |
Kauppatorin remontin aikataulun mukaan |
toteutettavissa oleva suunnitelma |
|
|
3.10 Joukkoliikenteen osuuden lisäys työmatkaliikenteessä |
3.11 Joukkoliikenteen pitkäjänteinen rahoitus |
3.12 Joukkoliikenteen reittien ja pysäkkien korkeatasoinen hoito |
3.13 Kaluston ympäristöystävällisyyden kehittäminen edelleen |
3.14 Käyttäjäystävällisen maksutapojen kehittäminen |
4. Kestävät hankinnat ja logistiikka |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Erillishankinnoissa hallintokunnat ja liikelaitokset määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteerit |
|
2011-2014 |
Ympäristötekijät toimeksiannoissa määritelty |
Hankintakohteen osaamista (toimialaosaaja) |
|
5. Asumisessa syntyvien ja rinnastettavien jätteiden jätehuolto sekä materiaalitehokkuus
|
Tavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Energiahyötykäytön osuus 45% vuonna 2016
|
Ylläpidetään ja lisätään edellytyksiä jätteiden energiahyötykäyttölle (esim. biopolttoaineita valmistavan yritystoiminnan sijoittumiselle Turkuun |
YKV, kiinteistöliikelaitos, TSeK |
2013 |
Jätevirtatarkastelu (osuus) |
|
|
Paperin kulutus kaupunkikonsernissa vähenee x % 2011-2014 |
Vähennetään syntyvän paperijätteen määrää ja kaupunkikonsernin materiaalintarvetta |
|
|
Paperin kulutus kaupunkikonsernissa, valkoinen A4-arkkia per työntekijä |
|
|
6. Vesiensuojelu ja Itämeren tila
|
Tavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Vähentää hulevesien aiheuttamaa kuormitusta jätevedenpuhdistamolla |
Hulevesien käsittelysuunnitelman laatiminen |
Vesiliikelaitos, kiinteistöliikelaitos, YKV |
2009 |
|
olemassaolevat |
tehty jo |
Maatalouden vesistökuormituksen vähentäminen kaupungin omistamilla pelloilla |
Kaupungin omistamia peltoja muutetaan esimerkkipelloiksi maatalouden vesiensuojelutoimenpiteiden osalta |
kiinteistöliikelaitos |
2009- |
kosteikot; laskeutusaltaat; pohjapadot (lukumäärä) |
|
|
Laivaliikenteen ja veneilyn jätevesipäästöjen vähentäminen |
Septitankkien tyhjennyspaikkojen lisääminen |
Kiinteistöliikelaitos |
2009-2012 |
|
|
|
Pienvesien säilyttäminen ja tilan parantaminen |
Pienvesikartoitus, Hulevesiohjelman toimenpiteiden toteutus |
|
|
… |
|
|
Pohjavesien tilan säilyttäminen ja parantaminen |
Pohjavesialueiden suojelusuunnitelman laatiminen luokitelluille pohjavesialueille ja sen mukaisten toimenpiteiden toteuttaminen |
Vesiliikelaitos, Kiinteistöliikelaitos, YKV, Aluepelastuslaitos |
2009- |
|
|
|
7. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
|
Tavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Lonnonsuojelualueverkoston täydentäminen vastaamaan luonnon monimuotoisuuden säilymistä |
Kaavoissa SL-merkinnällä osoitettujen alueiden rauhoitusesitysten valmisteleminen |
2010 |
rauhoituspäätösten toteutuminen |
olemassa olevat |
|
|
Suojeltujen luontotyyppien ja niiden luonnon monimuotoisuuden kannalta oleellisten ominaispiirteiden säilyttäminen |
Luontotyyppien kartoittaminen ja hoitosuunnitelmien valmistelu |
jatkuva |
kohteiden lkm /vuosi, ha/vuosi |
olemassa olevat |
|
|
8. Luonto- ja ympäristökoulutoiminta kattaa entistä laajemmin koulujen lisäksi myös päivähoidon ja nuorisotoimen |
8.1 Kestävän kehityksen ohjelmatyö on laajentunut; 30 %:lla päiväkodeista ja oppilaitoksista on Vihreä lippu tai muu ulkoinen tunnus kestävän kehityksen työstä |
8.2 Ympäristökasvatuksen osaaminen on vahvistunut. Opetus- ja kasvatusorganisaatiot antavat lapsille ja nuorille ympäristökasvatusta säännöllisesti. |
8.3 Hallintokuntien työntekijöiden kestävän kehityksen osaaminen on vahvistunut ja yhteistyö eri yksiköiden välillä on lisääntynyt |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Koulutetaan kestävän kehityksen tukihenkilöitä hallintokuntien eri yksiköihin
|
Keskushallinto, hallintokunnat ja liikelaitokset, Valonia
|
Käynnistys 2011
Koko tavoite 2013 |
Koulutettujen tukihenkilöiden määrä |
resursoitu seurannan yhteydessä |
pohjana kestävän kehityksen verkosto |
8.4 Yhteistyö kaupungin hallintokuntien, oppilaitosten, yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa on tiivistä |
9. Kestävän kehityksen seuranta |
Tavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Koulutetaan 200 ilmasto- ja ekotukihenkilöitä hallintokuntiin kestävyyden kriteereiden jalkauttamiseksi |
Nimetään ekotukihenkilöt ja heidän koulutuksen organisoinnista vastaava henkilö
|
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/kh |
2009 |
Tukihenkilöt ja vastuuhenkilö nimetty |
|
|