Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 274 19.05.2010 13

5812-2010 (032)

Ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain nojalla perittävien maksujen taksa

Tiivistelmä: -

Kilajk § 274

Hallintopalvelut, Esa Mettälä 11.5.2010:

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (828/2008) tuli voimaan 1.4.2009. Uusi laki selkeyttää kunnan, tiehallinnon ja poliisin tehtäviä ja valtuuksia ajoneuvoja siirrettäessä. Ajoneuvojen siirto teiden ja katujen varsilta nopeutuu ja ajoneuvojen säilytysaika kunnan varastossa lyhenee aikaisemmasta kolmesta kuukaudesta 30 päivään.

Uudessa siirtolaissa ajoneuvon siirtäminen voi perustua onnettomuustilanteeseen, virheelliseen pysäköintiin, tiealueella tapahtuvaan kunnossa- tai puhtaanapitoon taikka korjaus- tai rakennustyöhön, tiealueella järjestettävään tapahtumaan, ajoneuvon hylkäämiseen tai siihen, että kyseessä on romuajoneuvo. Ajoneuvon omistaja tai haltija on ensisijaisesti velvollinen huolehtimaan ajoneuvon siirtämisestä, mutta mikäli tämä velvollisuus on laiminlyöty, viranomaiset joutuvat siirtämään ajoneuvon.

Lain mukainen pääsääntöinen ajoneuvoja siirtävä viranomainen on tienpitoviranomainen. Tienpitoviranomaisia omilla alueillaan ovat tiehallinto ja kunta. Yksityisiltä teiltä ja alueilta sekä maastosta kunta suorittaa siirrot alueen haltijan perustellusta pyynnöstä. Poliisi on velvollinen siirtämään ajoneuvon vain, jos ajoneuvosta aiheutuu vaaraa liikenneturvallisuudelle. Väärin pysäköityjen ajoneuvojen osalta siirtoja voi suorittaa myös kunnallinen pysäköinninvalvoja.

Turun kaupungissa tienpitoviranomainen sekä ajoneuvojen siirtolain mukaan kunnalle kuuluvan toimivallan käyttäjä on kiinteistöliikelaitoksen johtokunta. Johtokunnan toimialaan kuuluu myös pysäköinninvalvonnasta huolehtiminen. Toimintojen tehostamiseksi sekä käytännön yhdenmukaistamiseksi johtokunta on hyväksymissään hyvän hallinnon periaatteissa delegoinut kaiken ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa kunnan ja kunnan tienpitoviranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisen kunnalliselle pysäköinninvalvojalle. Näin siirtoperusteesta riippumatta kunnan toimijoille kuuluvat siirtopäätökset tekee kunnallinen pysäköinninvalvoja.

Lain 3 §:n mukaan kunnalla tulee olla käytettävissään siirrettyjen ajoneuvojen säilyttämistä ja muuta käsittelyä varten varasto. Varastoon siirretyn ajoneuvon säilyttämisen ja muun käsittelyn järjestämisestä vastaa kunta. Kunnan varastoon tulevat myös tiehallinnon tai poliisin kunnan alueelta varastosiirtämät ajoneuvot.

Siirtolain 10 §:n 1 momentin mukaan ajoneuvon omistaja on velvollinen korvaamaan viranomaiselle ajoneuvon siirtojärjestelyistä, siirtämisestä, säilyttämisestä ja hallinnoinnista aiheutuneet kustannukset. Korvaus siirtokustannuksista määrätään kunnan osalta kunnallisen viranomaisen hyväksymän taksan mukaisesti. Taksan perusteena on kustannusvastaavuusperiaate ja siirtojärjestelyistä, siirrosta ja siirron jälkeisestä ajoneuvon varastoinnista ja käsittelystä kunnalle aiheutuvat kustannukset.

Kuntalain 13 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan kunnan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista päättää valtuusto. Koska taksa perustuu kustannusvastaavuuteen, taksaa tulisi tarvittaessa tarkistaa, jos kunnan siirroista aiheutuvat kustannukset muuttuvat. Ajoneuvojen siirtämistä kadulta varastoon ei hoideta kaupungin omana toimintona ja siirtokustannukset saattavat muuttua uusien kilpailutusten johdosta. Samoin siirtojärjestely-, varastointi- ja hallintokustannukset saattavat muuttua. Tämän vuoksi on tarkoituksenmukaista, että kaupunginvaltuuston hyväksyttyä taksan määräytymisen perusteet, jatkossa tehtävät taksan euromääräiset tarkistukset tehdään kiinteistöliikelaitokset johtokunnassa. Mahdolliset muutokset taksan määrään ovat suurelta osin teknisiä, koska ne johtuvat pääsääntöisesti kaupungille aiheutuvien kustannusten muuttumisesta ja kustannusvastaavuusperiaatteen noudattamisesta.

Siirtolain 10 §:n 3 momentin mukaan siirron toimittavan viranomaisen on korvauspäätöksellään vahvistettava korvauksen määrä. Siirron toimittava viranomainen, joka Turussa kunnan siirtämien ajoneuvojen osalta on kunnallinen pysäköinninvalvoja, toimii siten myös korvauksen perivänä viranomaisena.

Siirtolain 11 §:n 2 momentin mukaan korvaus voidaan jättää perimättä, jos korvauksen periminen olisi ilmeisen kohtuutonta. Kyseisen säännöksen nojalla korvaus voidaan jättää perimättä myös niissä tapauksissa, joissa korvauksen periminen olisi ilmeisen kohtuutonta ja epätarkoituksenmukaista kaupungin kannalta.

Uuden taksan ehdotetaan tulevan voimaan 1.9.2010 alkaen.

Oheismateriaali 1Ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain nojalla perittävien maksujen taksa

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi että:

- oheismateriaali 1:n mukainen ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain nojalla perittävien maksujen taksan perusteet ja määrä hyväksytään

- taksa tulee voimaan 1.9.2010

- kiinteistöliikelaitoksen johtokunta valtuutetaan päättämään taksan määrään myöhemmin tehtävistä tarkistuksista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus