Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta | 86 | 17.02.2010 | 9 |
1778-2010 (662)
Ajoratojen ja kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokitus
Tiivistelmä:
Kiinteistöliikelaitos on laatinut ajoratojen kunnossapitoluokituksen (I-III) ja kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokituksen (I-II) kadun liikenteellisen merkityksen, liikenteen määrän ja eri liikennemuotojen tarpeiden mukaisesti.
Kilajk § 86
Katu- ja viheralueet, Juhani Tirkkonen 10.2.2010
Katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolain (myöhemmin kunnossapitolaki) 1.11.2005 voimaan tulleessa osittaisuudistuksessa määriteltiin mm. katujen ja kevyen liikenteen väylien kunnossapidon tyydyttävä laatutaso uudella tavalla. Suomen kuntaliitto ja suurimmat kaupungit (mukana myös Turku) laativat muutetun lain pohjalta julkaisun ”Katujen kunnossa- ja puhtaanapidon laatutaso ja väylien luokittelu”. Julkaisu on perustana ajoratojen ja kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokituksessa.
Kadun ylläpito käsittää kesä- ja talvikunnossapidon ja puhtaanapidon. Kunnossapitoon kuuluu päällysteen kunnossapito, sorapintaisen ajoradan pölyn sitominen, lumen ja jään poistaminen, liukkauden torjunta ja keväällä liukkauden torjuntaan käytetyn hiekoitushiekan poistaminen sekä kadun varusteiden kunnossapito. Puhtaanapidon tarkoituksena on pitää katu siistinä ja terveydellisesti tyydyttävänä. Vastuut kunnossa- ja puhtaanapidosta jakautuvat kunnan tontinomistajien kesken (liite 1).
Kunnossapitolaki antaa mahdollisuuden asettaa vastuullaan olevat kadut kiireellisyysjärjestykseen kunnossapidon toteuttamisen osalta. Kunnossapidon tyydyttävä laatutaso edellyttää kadun liikenteellisen merkityksen, liikenteen määrän ja eri liikennemuotojen tarpeiden huomioimista. Kunnossapitoluokituksen tehtävänä on määritellä kunnan liikenteellisesti keskeiset paikat ja asettaa ne kiireellisimmin hoidettaviksi. Tavoitteena on sekä ajoneuvoliikenteen että kevyen liikenteen looginen ja kunnossapitotasoltaan tasalaatuinen väylästö. Kunnossapitoluokittelulla määritellään sekä talvikunnossapidon että rakenteellisen kunnossapidon toteuttamisen kiireellisyysjärjestys. Kaikissa kunnossapitoluokissa vaaraa aiheuttavat puutteet on korjattava niin pian kuin se on mahdollista. Vaaraa aiheuttavasta puutteesta on varoitettava liikennettä heti, kun siitä on saatu tieto.
Kiinteistöliikelaitos on laatinut ajoratojen ja kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokituksen.
Ajoradat on luokiteltu kolmeen luokkaan (I, II ja III). Ajoneuvoliikenteen verkostossa luokitusperusteina ovat liikennemäärä, kadun toiminnallinen luokka (pää-, kokooja-, asuntokatu), työssäkäyntiliikenne, raskas liikenne, joukkoliikenne ja väylän varrella olevat palvelut, esimerkiksi asemat ja terveyspalvelut. Ensimmäiseen kunnossapitoluokkaan kuuluvat keskustaan johtavat pääväylät ja vilkasliikenteiset kokoojakadut. Toiseen kunnossapitoluokkaan kuuluvat asuntoalueiden kokoojakadut, raskaasti liikennöidyt teollisuusalueiden kadut ja ne joukkoliikennereitit, jotka eivät kuulu kunnossapitoluokkaan I. Kolmanteen kunnossapitoluokkaan kuuluvat asuntokadut ja ne teollisuusalueiden kadut, jotka eivät kuulu kunnossapitoluokkaan II.
Kevyen liikenteen väylät on luokiteltu kahteen luokkaan (I ja II). Kevyen liikenteen luokitusperusteena on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä, työssäkäyntiliikenne, liikenne keskustaan ja asemille ja väylän varrella olevat palvelut. Ensimmäiseen kunnossapitoluokkaan kuuluvat ruutukaavan kevyen liikenteen väylät, työssäkäyntiliikenteen merkittävimmät reitit asuntoalueiden ja teollisuusalueiden välillä sekä muut vilkkaasti reitit.
Päällystetyt liikennealueet:
Kesähoito ja –kunnossapito
Kunnossapitoluokka I
Vaaraa aiheuttavat päällystevauriot korjataan 3 vrk:n kuluessa ja muut päällystevauriot viikon kuluessa niiden havaitsemisesta.
Kunnossapitoluokka II
Vaaraa aiheuttavat päällystevauriot korjataan viikon sisällä niiden havainnosta.
Kunnossapitoluokka III
Vaaraa aiheuttavat päällystevauriot korjataan kahden viikon sisällä niiden havainnosta
Mikäli vauriokohta aiheuttaa vaaraa liikenteelle ennen korjaamista, se merkitään varoittavin liikennemerkein ja suojalaittein.
Ylläpitoasfaltointi
Päällystyskohteet ovat laajalti vaurioituneita liikennealueita. Päällystyskohteiden määrittelyssä pyritään välttämään korjausvelan lisääntyminen.
Sorapintaiset liikennealueet
Sorapäällysteisen tien, kadun tai kevyen liikenteen väylän höyläys tai lanaus on suoritetaan, kun kulutuskerroksen kunto ei täytä seuraavia kunnossapitoluokittaisia vaatimuksia.
Kunnossapitoluokka II
Ajoradan pinta on säilyttänyt yleispiirteisesti muotonsa ja on suurimmaksi osaksi tasainen ja kiinteä. Kuoppia ja muuta epätasaisuutta esiintyy paikoitellen. Ajonopeutta ei tarvitse oleellisesti muuttaa kuoppien johdota ja yksittäiset kuopat ja epätasaisuudet voidaan väistää muulle liikenteelle vaaraa aiheuttamatta.
Kunnossapitoluokka III
Ajoradan poikkileikkausmuoto on muuttunut. Pinnassa esiintyy jonkin verran kuoppia ja ”pyykkilautaa”, mutta pääosin pinta on tasainen. Ajonopeutta on hiljennettävä ja epätasaisia kohtia on varottava.
Talvihoito- ja kunnossapito
Liukkauden torjunta
Työhön ryhdytään, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen. Tällaisia tilanteita ovat sään lauhtuminen, alijäähtynyt sade, kostean ajoradan jäätyminen (musta jää), ajoradalle valuneen veden jäätyminen ja joissain tapauksissa lumisade.
Kunnossapitoluokka I
Liikenteen kannalta merkittävimmät paikat käsitellään ennen seuraavia liikenteen huipputunteja.
Kunnossapitoluokka II
Liikenteen kannalta merkittävimmät paikat käsitellään ennen seuraavia liikenteen huipputunteja.
Kunnossapitoluokka III
Hoidetaan kuntoon pääsääntöisesti II luokan katujen jälkeen. Hoidetaan normaalina työaikana, ylitöinä ainoastaan poikkeusoloissa.
Lumen auraus ja käsittely
Työhön ryhdytään, kun lumen paksuus kunnossapitoluokittain on kp-luokkien I-III mukainen.
Kunnossapitoluokka I
Maksimilumisyvyys sateen aikana 5 cm. Auraus on aloitettava, kun lumisyvyys on puolet maksimiarvosta. Hoitotoimenpiteet on aloitettava riittävän ajoissa, jotta katu on kunnossa ennen liikenteen huipputunteja. Jatkuvan lumisateen aikana pidetään liikennöitävässä kunnossa.
Kunnossapitoluokka II
Maksimilumisyvyys sateen aikana 6 cm. Auraus on aloitettava, kun lumisyvyys on puolet maksimiarvosta. Lumisateen jatkuessa pitkään aurataan myös lumisateen aikana. Linja-autoreitit hoidetaan ensisijaisesti.
Kunnossapitoluokka III
Maksimilumisyvyys sateen aikana 8 cm. Auraus on aloitettava, kun lumisyvyys on puolet maksimiarvosta.
Maksimilumisyvyydet ja lumen poiston lähtökynnykset koskevat normaaleja lumisateita. Poikkeuksellisissa lumimyrskyissä arvot voivat ylittyä. Poikkeukselliseksi lumimyrskyksi katsotaan tilanne, kun lunta sataa yhtäjaksoisesti vähintään 10 cm 4 tunnin aikana tai kun seuraavat neljä ehtoa täyttyvät samanaikaisesti:
Lunta sataa yhtäjaksoisesti 4 tunnissa vähintään 5 cm
Ilman lämpötila on -2 °C tai kylmempi sateen aikana
Tuuli on sateen ajan voimakasta ja ylittää puuskissa arvon 8 m/s
Satava lumi on kuivaa ja aiheuttaa voimakasta kinostumista
Ajorata tulee saattaa poikkeuksellisen lumimyrskyn laannuttua normaaliin kuntoon niin nopeasti kuin kaikki resurssit varakalustoineen mahdollistava
Hiekoitushiekan poisto
Hiekoitushiekan poisto suoritetaan koneellisesti keväällä, kun lumi ja jää on sulanut ja oletettavasti liukkauden torjuntaa ei enää tarvita. Hiekan poiston jälkeen pestään erikseen valitut kohteet. Risteysalueilta hiekka poistetaan yhtenä työvaiheena kokonaan, vaikka risteävien katujen luokka olisi toisistaan poikkeava. Hiekoitushiekan poistamisen jälkeen alueiden tulee olla puhtaita eikä pölyämistä saa esiintyä.
Kunnossapitoluokka I ja II
Hiekoitushiekka poistetaan mahdollisimman pian sääolosuhteiden salliessa.
Kunnossapitoluokka III
Hiekoitushiekka poistetaan välittömästi kp-luokkien I ja II jälkeen.
Puhtaanapito
Liikennealueiden puhtaanapidon tarkoituksena on pitää alue siistinä ja terveydellisesti tyydyttävänä. Puhtaanapito käsittää liikennealueelle kertyneen lian, lehtien, roskien ja irtonaisten esineiden ja rikkaruohon poistamisen sekä rakenteiden ja varusteiden puhtaanapidon. Väylän on oltava niin puhdas, että se on turvallinen ja kulkukelpoinen niille käyttäjäryhmille, joille se on tarkoitettu. Esimerkiksi lasinsirpaleet ja märät lehdet syksyllä vaarantavat liikkumisen ja aiheuttavat liukastumisvaaran.
Kunnossapitoluokka I
Kaupungin vastuulle kuuluvien keskeisten palvelualueiden ja vilkkaimmin liikennöityjen väylien puhtaanapito on säännöllistä ja usein toistuvaa. Liikkumisen tulee turvallista, terveellistä ja esteetöntä.
Kunnossapitoluokka II-III
Kaupungin vastuulle kuuluvien väylien puhtaanapito hoidetaan niin, että liikkuminen on turvallista, terveellistä eikä esteetöntä.
Jatkotoimenpiteet
Jatkossa kunnossapitoluokitus tarkistetaan tarvittaessa liikenneverkoston jatkuvasti laajentuessa liikennesuunnittelun kanssa määräajoin ja hyväksytetään johtokunnassa merkittävien muutosten yhteydessä.
Johtokunta vahvistaa vuosittain kunnossapitoluokituksesta talousarvion yhteydessä.
Liite 1Vastuut katualueiden hoidosta Turussa
Liite 2Ajoratojen kunnossapitoluokitus
Liite 3Kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokitus
Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:
EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokuntaa päättää vahvistaa ajoratojen ja kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokituksen Kiinteistöliikelaitoksen valmistelun mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli hallintojohtaja Jari Lehmussaari.
Jakelu
tiedKiinteistöliikelaitos, katu- ja viheralueet
Liitteet:
Kilajk § 86
Liite 1:Vastuut katualueiden hoidosta Turussa
Liite 2:Ajoratojen kunnossapitoluokitus
Liite 3:Kevyen liikenteen väylien kunnossapitoluokitus