Talousarvio ja –suunnitelmaehdotus 2010 – 2012 Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta, Turun Kiinteistöliikelaitos
|
Tilinpäätös 2008 (€) |
Talousarvio 2009 (€) |
Hallinto- kunnan ehdotus 2010 (€) |
Talousarvio 2010 (€) |
Taloussuunnitelma (1.000 €) 2011 2012 |
KIINTEISTÖLIIKELAITOKSEN JOHTOKUNTA, TURUN KIINTEISTÖLIIKELAITOS
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Liikelaitosjohtaja Jouko Turto |
Valtuustoryhmien välinen sopimus valtuustokaudelle 2009-2012: | |
|
-Kaupunkikonsernin kaikilla tasoilla etsitään aktiivisesti tuottavuutta ja toiminnan taloudellisuutta edistäviä kehittämistoimenpiteitä. -Asiantuntevan ja työssään viihtyvän henkilöstön varmistamiseksi tuetaan henkilöstön jaksamista, (uudelleen)kouluttautumista, osallistumista oman työnsä kehittämiseen sekä kannustavaa palkkausta. -Turku ottaa veturin roolin Turun seudun kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa. Tavoitteena on rakentaa Turun ja sen naapurikuntien välille luottamuksellinen ilmapiiri ja sen pohjalta kehittää seutua kilpailukykyiseksi kokonaisuudeksi. |
|
-Kaupungin tehtävänä on huolehtia riittävän tonttivarannon ylläpitämisestä ja kilpailukykyisistä tonttihinnoista. Kaupunkirakentamista tulee harjoittaa moni-ilmeisesti kaupungin eri osat huomioon ottaen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä lapsiperheiden tontti- ja asuntotarjontaan. Kaupungin asuntopolitiikan tulee tukea kaupungin väestökasvua ja positiivista verokehitystä. |
|
-Huolehditaan yritystonttien saatavuudesta. Pidetään elinkeinoelämälle tärkeät maksut ja tariffit kilpailukykyisinä. |
|
-Turun nimittäminen vuoden 2011 kulttuuripääkaupungiksi tarkoittaa paikallisen kaupunkikulttuurin elävyyden lisäämistä ja kulttuuri-infrastruktuurin parantamista. |
|
-Kaupunkiympäristön kehittämisessä tavoitteena on tiivistää ja eheyttää kaupunkirakennetta sekä vähentää liikenteen tarvetta ja energian kulutusta. |
|
-Kaupunki pyrkii vähentämään merkittävästi alueiltaan vesistöihin valuvaa kuormitusta ja edellyttää sitä myös muilta. -Ympäristötoimen sektorilla varmistetaan, että uudet liikelaitokset toimivat asianmukaisesti ja että tilaajatuottajamalli toimii tehokkaasti. -Johtokunnassa luodaan aikataulu merkittävien asioiden valmistelulle ja päätöksenteolle. -Liikelaitoksissa esittelijän tulee säännöllisesti informoida johtokuntaa merkittävien asioiden valmistelu- ja työaikataulusta. |
Omistajapolitiikka 2009-2013: | |
|
-Kiinteistöliikelaitos vastaa julkisesta infrastruktuurista omaisuuden hallinnalla, ylläpidolla ja investoineilla. Seudullinen yhteistyö toimialalla on tavoitteena. Seutuyhteistyön malli selvitetään erikseen. |
|
-Kiinteistöliikelaitos rahoittaa toimintansa tulorahoituksellaan siten, että tonttiliiketoiminta on selkeästi eriytetty verorahoitteisesta kaupunginhallituksen tilaukseen perustuvasta infrastruktuurin ylläpidosta. |
|
-Kiinteistöliikelaitoksen ja tilaliikelaitoksen ylläpitoinvestointien taso pidetään sellaisena, että infrastruktuurin korjausvelan taso ei oleellisesti heikkene. |
Osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma 2009-2013: | |
|
-Liikenneyhteyksien ja logistiikan toimintaketjun varmistaminen (maayhteydet-satamat-lentorahti). -Logistisen osaamisen ja sijainnin hyödyntäminen olemassa olevien yritysten kasvussa. -Logistiikkaliiketoiminnan kasvun edistäminen. -Tuetaan käsityöläistenyrittäjien toimintaa ja markkinointia Forttuna-korttelin kehittämishankkeen avulla. |
Asunto- ja maankäyttöohjelma 2009-2013: | |
|
-Luodaan uutta kysyntää tuottamalla tontteja yli välittömän kysynnän määrän. -Monipuolistetaan tonttitarjontaa sekä luovutetaan tontteja tasaisesti ja samanaikaisesti eri alueilta. -Toteutetaan asuntoalueet katu- ja viheralueiden osalta riittävän korkeatasoisina. -Edistetään tiiviillä kaupunkirakenteella kestävän kehityksen kannalta edullisten liikennemuotojen, joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen käyttöä. -Varmistetaan riittävällä investointitasolla uusien alueiden infrastruktuurin välitön toteutuminen ja estetään saneerauksilla nykyisen ympäristön rapautuminen. -Huolehditaan tonttien ja liittymämaksujen kilpailukykyisestä hinnoittelusta. -Toteutetaan tarvittavat pääväylät välttämättöminä kynnysinvestointeina. -Turussa luovutettavien tonttien hintatason liittymismaksuineen tulee olla kilpailukykyinen lähimpien ympäristökuntien kanssa. -Täydennyskaavoitusta valmiiden verkostojen ja palvelujen tyhjän kapasiteetin alueille on edelleen tehostettava. -Investointihankkeet jatkossa aloitetaan kuhunkin kohteeseen oikein mitoitetulla hankeselvityksellä. -Maankäytön suunnittelussa pyritään tiivistämään kaupunkirakennetta. -Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksessä esitetyt pikaraitiotievaraukset sekä ehdotukset Muhkurin ja Vienolan välisestä joukkoliikennekadusta, Ylioppilaskylän ja Halistentien välisestä joukkoliikennekadusta sekä Kohmontien rakentamisesta joukkoliikennekatuna Turun ja Kaarinan välisellä rajalla tulee ottaa huomioon maankäyttöä suunniteltaessa. |
Ilmasto ja ympäristöohjelma 2009-2013: | |
|
-Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Vähintään 30 % vähenemä/asukas v. 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä ja vähintään 20 % vähenemä kokonaispäästöistä. |
|
-Energiatehokkuuden parantaminen. |
|
-Kulkumuotojakautumassa kevyen ja joukkoliikenteen osuus Turussa on yli 55 %:ia v. 2013 ja yli 66 %:ia v. 2030. -Turun keskustan läpäisevä pyörätieverkosto on valmis v. 2015. Rakentamisen kokonaiskustannusarvio 2 – 4 M€. -Joukkoliikenteen matkamäärä kasvaa noin 2 % vuodessa. Vaatii merkittäviä infrastruktuurin investointeja ja subvention kasvattamista joukkoliikenteen kehittämiseen. -Joukkoliikenne-etuuksien (liikennevalot ja kaistat) toteutus tehostuu 2010 alkaen. Investointikustannukset 0,5 - 1 M€ vuodessa. -Liikenneturvallisuus paranee ja loukkaantuneiden määrä vähenee noin 2,5 % vuodessa. Liikenneturvallisuusinvestointeihin ja –työhön noin 0,5 M€ vuodessa. -Kestävän kehityksen kriteerit huomioidaan kaikissa kaupungin tarjouspyynnöissä v. 2013 (välitavoite 80 % v. 2011). |
|
-Liikelaitoksiin ja konserniyhtiöihin osoitetaan vähintään yksi ekotukihenkilö v. 2013 mennessä. |
Liikelaitoksen johtokunnan näkemys/esitys toiminnan kehittämiseksi: | |
|
Toiminta-ajatus -Kiinteistöliikelaitos tuottaa ja ylläpitää kaupunkilaisille ja elinkeinoelämälle hyvää toimintaympäristöä sekä huolehtii omistajahallintaansa kuuluvasta omaisuudesta ja sen kehittämisestä. |
|
Visio -Verkostoitunut toimintatapa tuottaa palvelut Turussa ja Turun seudulla tehokkaasti ja asiakkaita kuunnellen. -Kiinteistöliikelaitos pystyy hoitamaan tavoitteiden mukaiset uus- ja korvausinvestoinnit hankkimallaan rahoituksella. Yhteenveto -Vuodet 2010 – 2012 tulevat olemaan taloudellisesti erittäin haasteelliset, koska kiinteistökauppa on hiljentynyt. -Viimeisimmät ennusteet ovat ennustaneet taloussuhdanteen suunnanmuutoksesta jo jopa tämän vuoden puolella. Nyt luodaan kuitenkin uuden kasvun eväät ja siksi infrastruktuurin investointitaso tulee pitää riittävällä tasolla. -Tonttituotantoprosessia tehostamalla vältytään tyhjäkäyntijaksoilta ja saavutetaan parempi ennustettavuus. Tämä edellyttää toimintatapojen muutosta ja hankkeiden priorisointia. Yksittäisten projektien ja projektisalkun hallinnan suunnittelu, ohjaus ja valvonta tapahtuvat ProConsept –ohjelmistolla. -Kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävät kaivuutyöt ohjataan tapahtumaan samanaikaisesti ja vastuu kustannuksista tulee kokonaisuudessaan hankkeeseen ryhtyjälle. Rakentamisesta viiden vuoden sisällä tapahtuva kaivuutyö edellyttää kadun uudelleenrakentamista koko poikkileikkauksen ja siirtymärakenteiden osalta. -Pysäköinninvalvonnan resurssien kasvattaminen jonkin verran nykyiseltä tasolta tuottaa tämänhetkisellä pysäköintivirhemäärällä enemmän tuloja kuin mitä ovat lisäresursoinnista aiheutuvat menot. -Uusi mittausteknologia muuttaa työmenetelmiä tehokkaammiksi. Uusien mittausmenetelmien käyttöönotto mahdollistaa siirtymisen pääsääntöisesti yhden hengen mittausryhmiin. Maastomittauksen henkilöstömitoitus alenee siten asteittain 38 henkilöstä alle kahteenkymmeneen. -Tonttituotantoprosessin tehostaminen ja tilaajatoimintojen kehittäminen edellyttävät jonkin verran henkilöresurssien kasvattamista kuten myös kehitettävän rakennuskannan siirtyminen tilaliikelaitoksesta kiinteistöliikelaitokseen. Tulot ja toiminnassa saavutettavat säästöt ovat kuitenkin selvästi suuremmat kuin henkilöstöresurssien kasvusta aiheutuvat kulut. -Liikennevalo-, katuvalaistus- ja kameravalvonta -toimintojen tilaajatehtävät organisoidaan uudelleen ja sähköasennustoiminnot siirretään konsernin sisäisesti Turku Energiaan. -Uusi mobiiliteknologia ja uudenlaiset käyttöliittymät mahdollistavat omaisuuden hallinnassa ja valvontatyössä tehokkaamman, taloudellisemman ja kokonaistyömäärää säästävämmän toiminnan. -Oikea-aikaisella kilpailuttamisella on saavutettavissa mahdollisesti jopa 30 - 50 % kustannussäästö. Säästynyt summa voidaan käyttää hillitsemään kaupungin lainanottotarvetta tai esimerkiksi peruskorjausinvestointien kasvattamiseen, jolloin henkilökuntaa ei tarvitse vähentää tuotannollisista syistä ja infrastruktuurin korjausvelkaa voidaan pienentää. -Ylläpitotoiminnoissa siirrytään asteittain seudulliseen alueurakointijärjestelmään. |
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: |
Vesihuoltolain tarkistus, hulevesien johtaminen ja käsittely erotetaan vesihuollosta. |
Työturvallisuusasetuksen muutos toi lisävelvoitteita tilaajille. |
Euroopan komission EuP direktiivi (2005/32/EY): hehku- ja elohopealamput pyritään korvaamaan energiatehokkailla ja kustannustehokkailla valaistusratkaisuilla. Suurin osa hehkulampuista tulee poistumaan markkinoilta vuoteen 2011 mennessä ja elohopealamput vuoteen 2015 mennessä. |
VN asetus sähköntoimitusten selvityksestä ja mittauksesta, luku 6 ja 8, ulkovalaistus- ja liikennevalokeskusten sekä kaikki yli 3x63A käyttöpaikat on oltava tuntimittauksessa (sähkönkäyttöpaikka varustettava kulutusta mittaavalla laitteistolla). |
ARAn energia- ja korjausavustukset pysyväksi toiminnaksi edellyttää lisäresursointia. |
Tilaliikelaitoksen ja Kiinteistöliikelaitoksen välisen omaisuuden siirron ja työnjaon muutos aiheuttaa toiminnan uudelleen järjestelyä ja resursointia |
TAVOITTEET
SITOVAT TAVOITTEET | |||||||
|
Toteutumat |
Ta |
Taloussuunnitelman |
||||
Tavoitteiden toteutumista |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Korvaus peruspääomasta (1.000 €) |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
4.500 |
4.500 |
4.500 |
Kv (Kh) (Kj): |
Korvausta peruspääomasta korotetaan ja edellytetään, että ulkoisia menoja vähennetään tai ulkoisia tuloja lisätään vastaavalla summalla |
8.224.261 € |
|
|
|
|
Kiinteistöliikelaitoksen palvelumaksusopimus 0 kasvu |
|
|
|
|
|
Tonttien myynnit |
|
|
|
|
|
Vyöhykehinnan korotus, vuokratonttien myynnit |
|
|
|
|
|
Asunto- ja maankäyttöohjelman mukaisesta Biolaakson konseptikokonaisuudesta voidaan osoittaa Biolinjan ja Helsingin moottoritien välinen alue myös muuhun kaavoituksen mahdollistamaan käyttöön. |
|
TOIMINTATIEDOT | |||||||
|
Toteutumat |
Ennuste |
Taloussuunnitelman |
||||
Tavoitteiden toteutumista |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Ta 2010 |
2011 |
2012 |
Luovutettujen AO tonttien |
155 |
60 |
72 |
50 |
70 |
80 |
100 |
Luovutetut AP tontit |
22,5 |
20 |
11 |
20 |
15 |
15 |
15 |
Luovutetut AK tontit |
20 |
12 |
13 |
15 |
20 |
20 |
20 |
Luovutetut elinkeinotontit |
42 |
91 |
59 |
25 |
25 |
25 |
25 |
Tyytyväisyys |
3,612 |
3,58 |
3,57 |
3,59 |
>3,5 |
>3,5 |
>3,5 |
Tonttien määrä perustuu arvioituun markkinatilanteeseen, vahvistettuihin asemakaavoihin sekä asunto- ja maankäyttöohjelmaan. | |||||||
TALOUDELLISET TUNNUSLUVUT | |||||||
|
Toteutumat |
Ennuste |
Taloussuunnitelman |
||||
Tavoitteiden toteutumista |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
TA 2010 Arvio |
2011 Arvio |
2012 Arvio |
Liikevaihto+ myyntivoitot (1.000 €) |
61.579 |
60.547 |
70.650 |
66.738 |
73.783 |
67.673 |
72.637 |
Liikeylijäämä (1.000 €) |
19.497 |
17.169 |
24.661 |
19.108 |
22.547 |
14.175 |
16.969 |
Liikeylijäämä/ |
31.341 |
29.362 |
37.745 |
32.430 |
37.523 |
30.532 |
34.675 |
Sijoitetun pääoman |
10,0 |
8,6 |
11,4 |
8,5 |
9,7 |
5,9 |
6,8 |
Investoinnit (1.000 €) |
27.143 |
25.246 |
24.045 |
28.693 |
31.950 |
32.380 |
40.730 |
Inv tulorahoitus % |
104,2 |
106,0 |
148,1 |
103,9 |
73,9 |
76,8 |
71,3 |
Jalostusarvo/ |
6,7 |
6,2 |
7,4 |
5,8 |
>5,5 |
>5,5 |
>5,5 |
Ylläpidettävät katualueet ha |
752 |
757 |
761 |
739* |
|
|
|
Ylläpidettävät viheralueet ha |
2234 |
2345 |
2470 |
2536 |
|
|
|
Karttapalvelutoiminnan asiakasmäärä (1.000) |
743 |
787 |
770 |
750 |
|
|
|
Rakennuspaikan merkintöjä ja tarkistuksia |
897 |
1010 |
868 |
500 |
|
|
|
Kiinteistötoimituksia |
169 |
165 |
227 |
250 |
|
|
|
Omaisuuden tasearvo M€ |
218,3 |
224,6 |
233,4 |
256,0 |
|
|
|
Palveluiden ostot / liikevaihto, % |
|
|
67 |
67 |
|
|
|
Henkilöstökulut / liikevaihto, % |
|
|
11 |
13 |
|
|
|
TULOSLASKELMAENNUSTE |
|
TP 2008 (€) |
TA 2009 (sis. TAM) (€) |
Hallinto- kunnan ehdotus 2010 (€) |
Talous-arvio 2010 (€) |
Liike- yli-/ -ali- jää- mä-% |
Taloussuunnitelma (1.000 €) 2011 2012 |
|
1 75 TURUN KIINTEISTÖLIIKELAITOS |
|
|
|
|
|
|
|
|
LIIKEVAIHTO |
|
54.886.392 |
53.718.946 |
54.620.249 |
53.783.249 |
|
56.173 |
57.637 |
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen lisäys (+) tai vähennys (-) |
+/- |
|
|
|
|
|
|
|
Valmistus omaan käyttöön |
+ |
12.719.595 |
11.300.000 |
11.300.000 |
11.300.000 |
|
11.526 |
11.757 |
Liiketoiminnan muut tuotot |
+ |
17.811.293 |
14.911.100 |
12.889.660 |
21.889.660 |
|
13.427 |
16.966 |
Tuet ja avustukset kaupungilta |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
Materiaalit ja palvelut |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aineet, tarvikkeet ja tavarat: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ostot tilikauden aikana |
- |
-1.782.970 |
-1.781.310 |
-2.016.960 |
-2.016.960 |
|
-2.057 |
-2.098 |
Varastojen lisäys (+) tai vähennys (-) |
+/- |
|
|
|
|
|
|
|
Palvelujen ostot |
- |
-36.644.061 |
-35.934.592 |
-38.605.544 |
-38.605.614 |
|
-39.378 |
-40.165 |
Henkilöstökulut |
|
|
|
|
|
|
|
|
Palkat ja palkkiot |
- |
-4.558.587 |
-5.341.865 |
-5.497.131 |
-5.446.706 |
|
-5.673 |
-5.843 |
Henkilösivukulut |
- |
-1.630.992 |
-1.818.540 |
-1.767.513 |
-1.756.607 |
|
-1.824 |
-1.879 |
Poistot ja arvonalentumiset |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suunnitelman mukaiset poistot |
- |
-13.083.651 |
-13.322.333 |
-14.975.833 |
-14.975.833 |
|
-16.357 |
-17.706 |
Arvonalentumiset |
- |
|
|
|
|
|
|
|
Liiketoiminnan muut kulut |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vuokrat |
- |
-1.926.522 |
-2.050.427 |
-1.029.813 |
-1.029.813 |
|
-1.056 |
-1.082 |
Muut |
- |
-1.129.391 |
-573.230 |
-594.340 |
-594.340 |
|
-606 |
-618 |
LIIKEYLIJÄÄMÄ/-ALIJÄÄMÄ |
|
24.661.105 |
19.107.749 |
14.322.775 |
22.547.036 |
28,7 |
14.175 |
16.969 |
Rahoitustuotot ja -kulut |
|
|
|
|
|
|
|
|
Korkotuotot |
+ |
1.404.205 |
900.000 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Rahoitusavustus kaupungilta |
+ |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Muut rahoitustuotot |
+ |
60 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Kaupungille maksetut korkokulut |
- |
-1.240.890 |
-1.210.000 |
-1.182.500 |
-1.182.500 |
|
-1.155 |
-1.128 |
Muille maksetut korkokulut |
- |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Korvaus peruspääomasta |
- |
-2.294.801 |
-2.294.801 |
-4.500.000 |
-12.724.261 |
|
-4.500 |
-4.500 |
Muut rahoituskulut |
- |
|
0 |
0 |
|
|
0 |
0 |
YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ ENNEN SATUNNAISIA ERIÄ, VARAUKSIA JA RAHASTOJA |
22.529.678 |
16.502.948 |
8.640.275 |
8.640.275 |
|
8.520 |
11.341 |
|
Satunnaiset erät |
|
|
|
|
|
|
|
|
Satunnaiset tuotot |
+ |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Satunnaiset kulut |
- |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ ENNEN VARAUKSIA JA RAHASTOJA |
22.529.678 |
16.502.948 |
8.640.275 |
8.640.275 |
|
8.520 |
11.341 |
|
Poistoeron lisäys (-) tai vähennys (+) |
+/- |
|
0 |
265.000 |
265.000 |
|
265 |
265 |
Vapaaehtoisten varausten lisäys (-) tai vähennys (+) |
+/- |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
|
Rahastojen lisäys (-) tai vähennys (+) |
+/- |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
TILIKAUDEN YLIJÄÄMÄ/ALIJÄÄMÄ |
|
22.529.678 |
16.502.948 |
8.905.275 |
8.905.275 |
|
8.785 |
11.606 |
RAHOITUSLASKELMAENNUSTE |
|
|
|
|
|
|
|
TURUN KIINTEISTÖLIIKELAITOS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tp 2008 (€) |
Ta 2009 (€) |
Hallinto- kunnan ehdotus 2010 (€) |
Talous- arvio 2010 (€) |
Taloussuunnitelma (1.000 €) 2011 2012 |
|
LIIKELAITOKSEN TOIMINNAN JA INVESTOINTIEN RAHAVIRTA |
|
|
|
|
|||
Liikelaitoksen toiminnan rahavirta |
|
20.427.943 |
16.806.281 |
12.616.108 |
3.616.108 |
13.377 |
14.047 |
Liikeylijäämä (-alijäämä) |
+/- |
24.661.105 |
19.107.749 |
14.322.775 |
22.547.036 |
14.175 |
16.969 |
Poistot ja arvonalentumiset |
+ |
13.083.651 |
13.322.333 |
14.975.833 |
14.975.833 |
16.357 |
17.706 |
Rahoitustuotot ja -kulut |
+/- |
-2.131.426 |
-2.604.801 |
-5.682.500 |
-13.906.761 |
-5.655 |
-5.628 |
Satunnaiset erät |
+/- |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Muut tulorahoituksen korjauserät |
+/- |
-15.185.387 |
-13.019.000 |
-11.000.000 |
-20.000.000 |
-11.500 |
-15.000 |
Liikelaitoksen investointien rahavirta |
|
-6.173.241 |
-12.693.000 |
-23.950.000 |
-7.950.000 |
-16.380 |
-20.730 |
Investointimenot |
- |
-24.279.912 |
-29.193.000 |
-39.550.000 |
-32.550.000 |
-32.480 |
-41.230 |
Rahoitusosuudet investointimenoihin |
+ |
235.282 |
500.000 |
600.000 |
600.000 |
100 |
500 |
Pysyvien vastaavien hyödykkeiden luovutustulot |
+ |
17.871.389 |
16.000.000 |
15.000.000 |
24.000.000 |
16.000 |
20.000 |
NETTO |
|
14.254.702 |
4.113.281 |
-11.333.892 |
-4.333.892 |
-3.003 |
-6.683 |
RAHOITUKSEN RAHAVIRTA |
|
|
|
|
|
|
|
Lainakannan muutokset |
|
|
|
|
|
|
|
Kaupungilta saatujen pitkäaikaisten lainojen lisäys |
+ |
|
|
|
|
|
|
Muilta saatujen pitkäaikaisten lainojen lisäys |
+ |
|
|
|
|
|
|
Kaupungilta saatujen pitkäaikaisten lainojen vähennys |
- |
-1.083.333 |
-1.083.333 |
-1.083.333 |
-1.083.333 |
-1.083 |
-1.083 |
Muilta saatujen pitkäaikaisten lainojen vähennys |
- |
|
|
|
|
|
|
Kaupungilta saatujen lyhytaikaisten lainojen muutos |
+/- |
|
|
|
|
|
|
Muilta saatujen lyhytaikaisten lainojen muutos |
+/- |
|
|
|
|
|
|
Oman pääoman muutokset |
|
|
|
|
|
|
|
Peruspääoman muutos |
+/- |
|
|
|
|
|
|
Liittymismaksujen muutos |
+/- |
|
|
|
|
|
|
NETTO |
|
-1.083.333 |
-1.083.333 |
-1.083.333 |
-1.083.333 |
-1.083 |
-1.083 |
VAIKUTUS MAKSUVALMIUTEEN |
+/- |
13.171.369 |
3.029.948 |
-12.417.225 |
-5.417.225 |
-4.086 |
-7.766 |
TURUN KIINTEISTÖLIIKELAITOKSEN INVESTOINTIOHJELMA 2010 - 2012 |
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Kohde tai -ryhmä |
|
|
|
|
|
|
Kiinteän omaisuuden hankinnat ja myynnit |
2.869.677 |
3.500.000 |
3.500.000 |
3.500.000 |
3.500 |
3.500 |
Käyttöomaisuus |
386.825 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pääliikenneväylät ja keskustan kehittäminen (Kh) |
4.643.812 |
4.195.000 |
16.120.000 |
9.120.000 |
9.330 |
16.780 |
Korvausinvestoinnit |
5.261.423 |
6.000.000 |
7.750.000 |
7.750.000 |
7.450 |
8.750 |
Uusinvestoinnit |
10.950.218 |
15.498.000 |
10.180.000 |
10.180.000 |
10.200 |
10.200 |
Rakentaminen |
167.958 |
0 |
2.000.000 |
2.000.000 |
2.000 |
2.000 |
Yhteensä |
24.279.912 |
29.193.000 |
39.550.000 |
32.550.000 |
32.480 |
41.230 |
|
|
|
|
|
|
|
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
235.282 |
500.000 |
600.000 |
600.000 |
100 |
500 |
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
17.871.389 |
16.000.000 |
15.000.000 |
24.000.000 |
16.000 |
20.000 |
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/myyntitappion osuus |
15.709.970 |
13.019.000 |
11.000.000 |
20.000.000 |
11.500 |
15.000 |
2 75 01 KIINTEÄN OMAISUUDEN HANKINNAT JA MYYNNIT |
|
|
|
|
||
MENOT |
2.869.677 |
3.500.000 |
3.500.000 |
3.500.000 |
3.500 |
3.500 |
TULOT |
17.868.169 |
16.000.000 |
15.000.000 |
24.000.000 |
16.000 |
20.000 |
NETTO |
14.998.492 |
12.500.000 |
11.500.000 |
20.500.000 |
12.500 |
16.500 |
Menot |
|
|
|
|
|
|
05 Palvelujen osto |
|
|
|
|
|
|
19 Käyttöomaisuuden osto |
2.869.677 |
3.500.000 |
3.500.000 |
3.500.000 |
3.500 |
3.500 |
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
17.868.169 |
16.000.000 |
15.000.000 |
24.000.000 |
16.000 |
20.000 |
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/myyntitappion osuus |
15.707.510 |
13.019.000 |
11.000.000 |
20.000.000 |
11.500 |
15.000 |
2 75 10 KÄYTTÖOMAISUUS |
|
|
|
|
|
|
MENOT |
386.825 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
TULOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NETTO |
-386.825 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Menot |
|
|
|
|
|
|
19 Käyttöomaisuuden osto |
386.825 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
2 75 20 PÄÄLIIKENNEVÄYLÄT JA KESKUSTAN KEHITTÄMINEN (Kh) |
|
|
|
|||
MENOT |
4.643.812 |
4.195.000 |
16.120.000 |
9.120.000 |
9.330 |
16.780 |
TULOT |
258.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NETTO |
-4.385.212 |
-4.195.000 |
-16.120.000 |
-9.120.000 |
-9.330 |
-16.780 |
Menot |
Kustannus-arvio |
0 |
|
|
|
|
Pääväylät |
|
900.000 |
9.450.000 |
2.450.000 |
8.200 |
10.500 |
Halistenväylä, väli Markulantie-Halistentie |
10.000.000 |
50.000 |
100.000 |
100.000 |
|
3.000 |
Kähärin puistotie, väli Satakunnantie-Pitkämäenkatu |
0 |
|
|
|
100 |
|
Messukentänkatu ja -silta |
3.000.000 |
0 |
2.000.000 |
1.000.000 |
2.000 |
|
Naantalin pikatien lisäkaista, väli Köydenpunojenkatu-Pitkämäenkatu |
0 |
|
|
|
100 |
|
Suikkilantie väli: Pansiontie - Rauman vt |
15.000.000 |
150.000 |
7.350.000 |
1.350.000 |
6.000 |
7.500 |
Kauppatori ja keskustan kehittäminen |
0 |
3.295.000 |
6.670.000 |
6.670.000 |
1.130 |
6.280 |
Akatemiankatu |
200.000 |
0 |
200.000 |
200.000 |
|
|
Arvinkatu väli: Puutarhakatu - puhdistamo |
200.000 |
0 |
200.000 |
200.000 |
|
|
Aurajoen rantalaiturit, väli Suurtori - Kaskenkatu |
5.200.000 |
1.500.000 |
2.200.000 |
2.200.000 |
|
1.500 |
Aurajoen rantalaiturit, väli Aurakatu - Paavo Nurmen puistotie |
1.500.000 |
0 |
|
|
|
|
Aurajoen rantojen viheralueet väli: Aurasilta -Martinsilta |
250.000 |
100.000 |
150.000 |
150.000 |
|
|
Aurakatu väli: Maariankatu - Taidemuseo |
100.000 |
0 |
100.000 |
100.000 |
|
|
Barkerinpuisto (leikkipaikka ja tukimuuri) |
400.000 |
20.000 |
380.000 |
380.000 |
|
|
Brahenkatu väli: Eerikinkatu - Yliopistonkatu |
100.000 |
0 |
100.000 |
100.000 |
|
|
Borenaukio (inva-WC) |
200.000 |
|
200.000 |
200.000 |
|
|
Itäinen Rantakatu väli:Aurasilta-Teatterisilta (inva-WC) |
150.000 |
|
150.000 |
150.000 |
|
|
Kauppatori |
12.600.000 |
50.000 |
100.000 |
100.000 |
500 |
4.000 |
Keskustan puuistutukset |
200.000 |
0 |
40.000 |
40.000 |
40 |
|
Keskustan pyörätelineet |
100.000 |
0 |
30.000 |
30.000 |
30 |
|
Keskustan roskakorit |
50.000 |
0 |
10.000 |
10.000 |
10 |
|
Kirsikkapuisto |
450.000 |
0 |
200.000 |
200.000 |
250 |
|
Linja-autoaseman ja ympäristön laituri- ja pysäköintijärjestelyt (1. vaiheen toteutus 2009) |
500.000 |
100.000 |
400.000 |
400.000 |
|
|
Linnankatu, väli Puistokatu - Kristiinankatu |
300.000 |
0 |
300.000 |
300.000 |
|
|
Linnanpuisto |
300.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
|
|
Läntinen Rantakatu, väli Kristiinankatu - Herrainpolku |
300.000 |
0 |
300.000 |
300.000 |
|
|
Läntinen Rantakatu, väli Ursininkatu - Koulukatu |
250.000 |
0 |
250.000 |
250.000 |
|
|
Puolalanmäki |
850.000 |
50.000 |
150.000 |
150.000 |
150 |
150 |
Rothoviuksenkatu |
80.000 |
0 |
80.000 |
80.000 |
|
|
Samppalinna (portaat, valaistus, käytävät) |
350.000 |
50.000 |
300.000 |
300.000 |
|
|
Tuomiokirkkokatu |
200.000 |
0 |
200.000 |
200.000 |
|
|
Tuomiokirkontori väli: Uudenmaankatu - Akatemiankatu (Åbo Akademin edusta) |
150.000 |
0 |
150.000 |
150.000 |
|
|
Tuomiokirkontorin ja Vanha Suurtorin välisen alueen puiden uusiminen |
700.000 |
20.000 |
180.000 |
180.000 |
|
230 |
Tuureporinkadun kevyen liikenteen väylä, väli: Brahenkatu - Aninkaistenkatu |
150.000 |
0 |
150.000 |
150.000 |
|
|
Tuureporinkadun kevyen liikenteen väylä, väli: Aninkaistenkatu - Kutomonkatu |
150.000 |
0 |
0 |
0 |
150 |
|
Vartiovuorenpuisto |
780.000 |
0 |
0 |
0 |
|
100 |
Yliopistonkatu, väli: Käsityöläiskatu - Ursininkatu |
100.000 |
0 |
100.000 |
100.000 |
|
|
Yliopistonkatu klv, väli: Aninkaistenkatu - Kutomonkatu |
300.000 |
|
|
|
|
300 |
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
258.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/myyntitappion osuus |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 75 30 KORVAUSINVESTOINNIT |
|
|
|
|
|
|
MENOT |
5.261.423 |
6.000.000 |
7.750.000 |
7.750.000 |
7.450 |
8.750 |
TULOT |
3.220 |
400.000 |
500.000 |
500.000 |
100 |
500 |
NETTO |
-5.258.203 |
-5.600.000 |
-7.250.000 |
-7.250.000 |
-7.350 |
-8.250 |
Menot |
|
|
|
|
|
|
Korvausinvestoinnit/korjaus-velan lyhennys |
4.483.798 |
4.550.000 |
6.000.000 |
6.000.000 |
6.500 |
7.000 |
- Katualueet |
3.153.252 |
2.950.000 |
4.500.000 |
4.500.000 |
5.000 |
5.500 |
- Viheralueet |
1.330.546 |
1.100.000 |
1.100.000 |
1.100.000 |
1.200 |
1.200 |
- Ulkoilualueet |
|
500.000 |
400.000 |
400.000 |
300 |
300 |
Korjausvelan lyhennys |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- Katualueet |
|
|
|
|
|
|
- Viheralueet |
|
|
|
|
|
|
Liikenneverkon toimivuutta, turvallisuutta ja ympäristöä parantavat toimenpiteet (Ympäristö- ja kaavoituslautakunta) |
777.625 |
600.000 |
700.000 |
700.000 |
700 |
700 |
Lähiöiden yleisten alueiden perusparantaminen |
0 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50 |
50 |
EU-hankkeet |
|
800.000 |
1.000.000 |
1.000.000 |
200 |
1.000 |
- Ihmiselle parempi keskusta |
|
800.000 |
1.000.000 |
1.000.000 |
200 |
1.000 |
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
0 |
400.000 |
500.000 |
500.000 |
100 |
500 |
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
3.220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/myyntitappion osuus |
2.460 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 75 40 UUSINVESTOINNIT |
|
|
|
|
|
|
MENOT |
10.950.218 |
15.498.000 |
10.180.000 |
10.180.000 |
10.200 |
10.200 |
TULOT |
-23.318 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
0 |
0 |
NETTO |
-10.973.535 |
-15.398.000 |
-10.080.000 |
-10.080.000 |
-10.200 |
-10.200 |
Menot |
|
|
|
|
|
|
Tonttituotantoa palveleva kunnallistekniikka |
10.292.307 |
14.760.000 |
9.500.000 |
9.500.000 |
9.500 |
9.500 |
- Katualueet |
8.491.417 |
13.260.000 |
8.000.000 |
8.000.000 |
8.000 |
8.000 |
- Viheralueet |
1.800.889 |
1.500.000 |
1.500.000 |
1.500.000 |
1.500 |
1.500 |
Muita hallintokuntia palvelevat investoinnit liikuntapaikat (Liikuntalautakunta) |
657.911 |
738.000 |
680.000 |
680.000 |
700 |
700 |
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
-23.318 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
0 |
0 |
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/myyntitappion osuus |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 75 50 RAKENTAMINEN |
|
|
|
|
|
|
MENOT |
167.958 |
0 |
2.000.000 |
2.000.000 |
2.000 |
2.000 |
TULOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NETTO |
-167.958 |
0 |
-2.000.000 |
-2.000.000 |
-2.000 |
-2.000 |
Menot |
|
|
|
|
|
|
19 Käyttöomaisuuden osto, Fortuna-kortteli, muut kehittämiskohteet |
167.958 |
|
2.000.000 |
2.000.000 |
2.000 |
2.000 |
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/myyntitappion osuus |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |