14.4.2009
Sisältö
1 Aiesopimuksen tarkoitus
2 Hankkeen laajuus
3 Hankkeen toteutus
3.1 Hankkeen toteutustapa ja aikataulu
3.2 Rakennuttajakonsultin tehtävät
3.3 Yhteistyö
4 Kunnossapito
5 Hankkeen kustannukset ja rahoitus
5.1 Yleistä
5.2 Toteutuskustannusten rahoittaminen
5.2.1 Maksuosuudet
5.2.2 Toteutuskustannusten syntyminen
5.3 Maanlunastus- ja korvauskustannukset
6 Laskujen maksu
7 Tieosan luovutus valtiolle
8 Urakan myöhästyminen
9 Toiminta takuuaikana
10 Riitaisuuksien ratkaiseminen
11 Aiesopimuksen voimaantulo ja allekirjoittaminen
Tämän aiesopimuksen tarkoituksena on sopia niistä periaatteista, joiden mukaisesti sopijapuolten edustajat laativat myöhemmin toteuttamissopimuksen edellytyksellä, että eduskunta on joko perusväylänpidon tai kehittämisen momentille myöntänyt hankkeelle tarvittavan sopimusvaltuuden, hankkeen ”Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8, Turku” toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä siinä laajuudessa kuin ne on hanketta koskevassa tiesuunnitelmassa esitetty.
Sopimuksen kohteena olevassa hankkeessa toteutetaan Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie – valtatie 8 sekä tehdään tiesuunnitelmassa määriteltyjä katujärjestelyjä.
Tilaajana hankkeessa toimii Turun kaupunki, joka ostaa rakentamispalvelun ja valtuuttaa Tiehallinnon kilpailuttamaan urakan sekä vastaanottamaan väylät urakoitsijalta. Tiehallinto toimii toteutusvaiheessa Turun kaupungin valtuuttamana rakennuttajakonsulttina, Turun kaupungin nimissä ja lukuun. Siten kuin myöhemmin tarkemmin sovitaan, Turun kaupunki valtuuttaa Tiehallinnon solmimaan sopimuksia niin, että hankkeesta aiheutuvat kohdassa 5 mainitut toteutuskustannukset maksaa toteutusvaiheessa Turun kaupunki.
Parantamistoimenpiteet kohdistuvat pääosin Suikkilantielle. Ennen parantamistöihin ryhtymistä maantiealue otetaan haltuun ja tiesuunnitelmassa esitettyjen parantamistoimenpiteiden mukaisesti rakennetaan maantienä. Kaupunki ottaa tällä sopimuksella huolehtiakseen parantamistöiden ajan tienpitoon sisältyvät kunnossapidon ja liikenteen hallinnan toimenpiteet samalla tavalla kuin se vastaisi kadunpitovelvoitteista siinä tapauksessa, että väylä olisi edelleen katu. Parantamistöitä koskevan urakan vastaanoton jälkeen Tiehallinto tekee liikenteeseen luovuttamista koskevan päätöksen, jonka jälkeen Tiehallinto ottaa vastatakseen Suikkilantien tienpitoon liittyvistä toimenpiteistä.
Nykyisillä maanteillä ja kaduiksi jäävillä väylillä tehdään vähäinen osa hankkeen parantamistoimenpiteistä.
Tarkoituksena on, että Turun kaupunki myy Tiehallinnon omistamaan maa-alueeseen kohdistuvan rakentamispalvelun Tiehallinnolle. Urakan aikana tai sen johdosta ei tapahdu muita muutoksia urakka-alueen maa-alueiden omistuksessa kuin mitä tietoimitukset tai katuihin kohdistuvat yleisten alueiden mittaukset aiheuttavat.
Alustavan aikataulun mukaan Tiehallinto vastaanottaa urakan urakoitsijalta Turun kaupungin valtuuttamana syksyllä 2011. Turun kaupunki luovuttaa valtion omistukseen tulevan osan urakasta Tiehallinnolle alustavan aikataulun mukaan aikaisintaan 1.1.2012 ja Tiehallinto maksaa myöhemmin määritellyn osuuden hankkeen kustannuksista arvonlisäveroineen korottomana kaupungille 15.2.2013 mennessä. Lopullinen takaisinmaksun ajankohta määräytyy kuitenkin eduskunnan hankkeelle myöntämän sopimusvaltuuden yhteydessä.
2 Hankkeen laajuus
Sopimuksen kohteena oleva hanke ja sen laajuus määrittyvät vuonna 2009 valmistuvan rakennussuunnitelman mukaisesti.
Rakennussuunnitelma perustuu mm. seuraaviin asiakirjoihin:
1. Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8, Turku. Tiesuunnitelma
2. Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8, Turku. Tiesuunnitelman hyväksymispäätös, joka annetaan vuonna 2009.
3. Hyväksytyt katusuunnitelmat siinä laajuudessa kuin ne on esitetty kohdan 1 tiesuunnitelmassa.
3 Hankkeen toteutus
3.1 Hankkeen toteutustapa ja aikataulu
Hanke toteutetaan yhtenä urakkana KU-mallilla (Kokonaisurakka), joka sisältää kohteen rakentamisen.
Urakan kilpailutus ja käynnistäminen ajoittuvat vuosiin 2009-2010. Urakan arvioidaan valmistuvan vuonna 2011, mikäli urakan hankintaan liittyvät mahdolliset valitukset tai muut vastaavat seikat eivät viivästytä urakan aloittamista ja valmistumista. Urakan vastaanotto tapahtuu vastaanottotarkastuksessa, jonka arvioitu ajankohta on syksyllä 2011.
Mikäli rakennustöiden aloittaminen tai toteuttaminen viivästyy edellä esitetystä aikataulusta, sopijapuolet neuvottelevat kohdassa 3.3. määritellyssä projektiryhmässä tapauskohtaisesti mahdollisen viivästyksen vaikutuksista hankkeelle. Sopijapuolet päättävät kaikista muutoksista hankkeen laajuuteen, ajoitukseen, toteutukseen tai kustannuksiin yhdessä siinä järjestyksessä kun niiden päätöksenteko edellyttää.
3.2 Rakennuttajakonsultin tehtävät
Tiehallinto vastaa Turun kaupungin valtuuttamana hankkeen rakennuttamisesta (projektinhallinnasta, urakan kilpailuttamisesta, valvonnasta ja vastaanotosta). Työmaan johtovelvollisuudet tullaan solmittavassa urakkasopimuksessa siirtämään kokonaisuudessaan pääurakoitsijalle.
Tiehallinto kilpailuttaa urakan sekä tekee ja allekirjoittaa urakan hankintapäätöksen Turun kaupungin valtuuttamana.
Tiehallinto allekirjoittaa sopimuksen kohteena olevaan hankkeeseen sisältyvät kohdassa 2 mainittuihin asiakirjoihin välittömästi liittyvät urakka- ja muut sopimukset kolmansien osapuolten kanssa Turun kaupungin nimissä tämän nimenomaisesti valtuuttamana.
Tiehallinnon tämän sopimuksen perusteella solmimien sopimusten rahoittamiseen liittyvät asiat käsitellään tämän sopimuksen kohdassa 5.2 "Toteutuskustannusten rahoittaminen" ja sen alaotsikon "Toteutuskustannusten syntyminen" yhteydessä.
Tiehallinto vastaanottaa urakoitsijalta Turun kaupungin valtuuttamana valmiin urakan 31.12.2012 mennessä. Mikäli urakan valmistuminen viivästyy tästä ajankohdasta, toimitaan siten, kun sopimuksen kohdassa 8 kuvataan.
Tiehallinto käyttää hankkeen kilpailutuksessa, toteutuksessa sekä urakan valvonnassa ja seurannassa asiantuntijakonsultteja.
3.3 Yhteistyö
Hankkeen toteutukseen Tiehallinto nimeää projektipäällikön, jonka lisäksi hankkeen toteutukseen osallistuu Tiehallinnosta teknisiä ja hallinnollisia asiantuntijoita. Turun kaupungin asiantuntijoita osallistuu vastaavasti hankkeen toteutuksen ohjaukseen myöhemmin sovittavin tavoin. Molemmat sopijapuolet vastaavat oman henkilöstönsä kustannuksista (kuten palkat sivukuluineen, päivittäiset matka- ja puhelinkulut).
Hankkeen toteuttamista ohjaa ja seuraa projektiryhmä, johon sekä Tiehallinto että Turun kaupunki nimeävät edustajansa. Projektiryhmän puheenjohtajana toimii Turun kaupungin edustaja.
Projektiryhmän tehtävänä on ohjata ja valvoa hankkeen toteutumista sopijapuolten edut huomioiden hankkeen budjetin mukaisessa rahoituskehyksessä. Projektiryhmän yleisenä tehtävänä on seurata hankkeen suunnitelmien mukaista edistymistä ja tehdä tarvittaessa sitä koskevia esityksiä päätöksentekoon.
Tiehallinnon erikseen nimeämän edustajan tehtävänä on vastata projektiryhmässä käsiteltävien asioiden riittävän huolellisesta valmistelusta ja esittelystä projektiryhmän kokouksissa. Edustaja esittelee jokaisessa projektiryhmän kokouksessa hankkeen senhetkisen aikataulun ja budjetin tilanteen sekä muut ajankohtaiset asiat.
4 Kunnossapito
Tiehallinto ja Turun kaupunki vastaavat tienkäyttäjiin nähden tien- ja kadunpidosta. Tiehallinto vastaa urakka-alueen maanteiden kunnossapidosta maantielain (503/2005) mukaisesti kuitenkin niin, että kaupunki ottaa tällä sopimuksella huolehtiakseen parantamistöiden ajan tienpitoon sisältyvät kunnossapidon ja liikenteen hallinnan toimenpiteet samalla tavalla kuin se vastaisi kadunpitovelvoitteista siinä tapauksessa, että väylä olisi edelleen katu. Turun kaupunki vastaa urakka-alueen katujen ja puistojen kunnossapidosta kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) mukaan.
Sopijapuolet sitoutuvat sisällyttämään määräykset rakennusaikaisesta väylien kunnossapidosta rakennusurakkasopimukseen siten, että urakka-alueen maanteiden, katujen ja viheralueiden kunnossapidosta rakennusaikana talvihoitoon sisältyviä töitä lukuun ottamatta vastaa rakennusurakoitsija myöhemmin erikseen tarkemmin sovittavalla tavalla.
5 Hankkeen kustannukset ja rahoitus
5.1 Yleistä
Turun kaupunki myy rakentamispalvelun edelleen valtiolle siltä osin, kun se käsittää valtion kustannusosuuteen kuuluvan osan hankkeesta. Myyntihinta muodostuu siten urakan toteutuskustannusten valtion kustannusosuudesta.
Hankkeen kustannukset koostuvat
a) toteutuskustannuksista sekä
b) maanlunastus- ja korvauskustannuksista.
Toteutuskustannuksiin sisältyvät varsinainen kohdan 2 mukainen rakentaminen, yhdessä sovitut lisä- ja muutostyöt sekä muut hankkeen toteuttamisesta aiheutuvat kulut mukaan lukien kohdassa 3.2 mainitut konsulttipalvelut (ilman Tiehallinnon ja Turun kaupungin henkilöstön omia kuluja).
Hankkeen toteuttamiskustannukset on arvioitu 15 miljoonaksi euroksi ilman arvonlisäveroa (Maku-indeksi 150). Tiehallinnon osalta toteutuskustannusten enimmäismäärä on valtion talousarviossa myönnettävä sopimusvaltuus. Sopimusvaltuuden ylittämiseen tarvitaan eduskunnan päätös.
Maanlunastus- ja korvauskustannukset eivät sisälly hankkeen toteutuskustannuksien enimmäismäärän osoittavaan sopimusvaltuuteen, vaan maanhankinnasta aiheutuvat kustannukset on budjetoitu valtion talousarviossa erikseen.
Maanlunastus- ja korvauskustannukset määräytyvät maantietietoimituksessa sekä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa katualueiden lunastuksissa ja haltuunotoissa. Maantietoimituksen laittaa vireille Tiehallinto. Katualueiden lunastukset panee vireille Turun kaupunki.
Maanlunastus- ja korvauskustannusten osalta menetellään siten kuin kohdassa 5.3 kuvataan.
5.2 Toteutuskustannusten rahoittaminen
5.2.1 Maksuosuudet
Vuosien 2009–2012 kaikki hankkeen toteutuskustannukset arvonlisäveroineen maksaa Turun kaupunki. Tiehallinto maksaa Turun kaupungille kauppahintana valtion kustannusosuutta vastaavan summan hankkeen toteutuskustannuksista korottomana arvonlisäveroineen 15.2.2013 mennessä. Lopullinen takaisinmaksun ajankohta määräytyy kuitenkin eduskunnan hankkeelle myöntämän sopimusvaltuuden yhteydessä.
Seuraavassa taulukossa on esitetty arvioidut lopulliset kustannukset ja sopijapuolten välinen kustannusjako. Kustannukset ovat verottomina ja ne perustuvat maanrakennuskustannusindeksiin (MAKU-indeksi) 150.0.
Kohde |
Kustannus |
Tiehallinto |
Kaupunki |
Huom! |
||
|
€ |
% |
€ |
% |
€ |
|
Suikkilantie plv. 0-2400 (maantieosuus) |
9 238 000 |
50 |
4 619 000 |
50 |
4 619 000 |
1), 2) |
Suikkilantie plv. 2400-2700 (katuosuus) |
978 000 |
30 |
293 000 |
70 |
685 000 |
1), 3) |
Kevytväylä J1 plv. 0-2500 |
1 467 000 |
50 |
733 500 |
50 |
733 500 |
1) |
Ramppi R6 plv. 0-765 |
787 000 |
50 |
393 500 |
50 |
393 500 |
1), 3) |
Ramppi R6 plv. 765-1120 |
383 000 |
100 |
383 000 |
0 |
0 |
1) |
K6 Artukaistentie |
266 000 |
0 |
0 |
100 |
266 000 |
1), 3) |
Liikennevalot |
1 042 000 |
50 |
521 000 |
50 |
521 000 |
1) |
Liikenteenohjaus / maantiet |
270 000 |
100 |
270 000 |
0 |
0 |
1), 4) |
Liikenteen ohjaus / kadut |
91 000 |
0 |
0 |
100 |
91 000 |
1), 5) |
Muut kustannukset |
478 000 |
50 |
239 000 |
50 |
239 000 |
6) |
Yhteensä |
15 000 000 |
|
7 452 000 |
|
7 548 000 |
|
Huom!:
1) Sisältää urakoitsijan yhteiskustannukset (noin 15 % rakennusosittain lasketuista kustannuksista).
2) Ei sisällä liikennevalojen eikä Artukaistentien (K6) kustannuksia, muiden katujen kustannukset ko. paaluvälillä sisältyvät.
3) Ei sisällä liikennevalojen kustannuksia.
4) Viitoitusmuutosten kustannukset suunnittelualueen ulkopuolisilla maanteillä (Vt1, Vt8, Vt9, Vt 10 ja Kt40)
5) Viitoitusmuutosten kustannukset suunnittelualueen ulkopuolisilla kaduilla (Sataman ja Suikkilantien väliset katuosuudet)
6) Rakennuttamistehtävät (rakennuttajan kustannukset lisä- ja muutostyövarauksineen), noin 3,3 % investoinnin urakkakustannuksista.
Hankkeen arvonlisäveroton kustannusarvio on edellä olevan taulukon mukaisesti 15.0 milj. € (MAKU-indeksi 150.0), josta Tiehallinnon osuus on 7.452 milj. € ja kaupungin osuus 7.548 milj. €. Lisäksi kumpikin sopijapuoli maksaa omasta arvonlisäverottomasta kustannusosuudestaan arvonlisäveron. Tiehallinnon ja Turun kaupungin euromääräiset maksuosuudet tarkentuvat kilpailuttamisen jälkeen.
Mikäli sopijapuolet yhteisesti toteavat kustannusseurannan osoittavan, että enimmäiskustannukset tulisivat ylittymään, sopijapuolet sopivat niistä toimenpiteistä, joilla enimmäiskustannuksissa pysyminen voidaan varmistaa.
Lisä- ja muutostöiden veloitukset tai hyvitykset jaetaan sopijapuolten kesken edellä olevassa taulukossa esitettyjen prosenttiosuuksien suhteessa, mikäli ne ovat kohdennettavissa taulukossa esitetyille kohteille. Muussa tapauksessa kustannukset jaetaan suhteessa tiepiiri 50 % / kaupunki 50 %. Lisä- ja muutostöille on saatava kummankin sopijapuolen hyväksyntä.
Kustannusarviossa pysymisen varmistamiseksi tietyt yhdessä päätetyt hankkeen kohteet kilpailutetaan optioina, jotka voidaan kustannusarvion ylittyessä jättää ostamatta. Ehdollisten kohteiden ostaminen tai ostamatta jättäminen vaikuttaa sopijapuolten euromääräisiin maksuosuuksiin, joten lopulliset maksuosuudet voidaan määritellä vasta, kun ehdollisten kohteiden ostoista on päätetty.
Ensimmäisessä vaiheessa päätetään mahdollisesti poistettavat kohteet siitä yhdessä erikseen päättämällä. Toisessa vaiheessa lasketaan Tiehallinnon ja Turun kaupungin maksuosuudet edellä olevan rakennuskohteittain laaditun kustannusarvion perusteella.
Jos hankkeen laajuutta joudutaan tarkistamaan urakan aikana, po. lisä- tai muutostyön kustannusjako sovitaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti tapauskohtaisesti yhdessä.
Ulkopuolisten toimijoiden johtosiirtokustannukset, sikäli kun ne tien- tai kadunpitäjälle kuuluvat, jaetaan myös hankeosien kustannusjaon mukaisesti.
Kolmannen osapuolen tämän hankkeen yhteydessä maksettavaksi tuomitut, määrätyt tai sopimukseen perustuvat sakot, sanktiot tai korvaukset, joiden saajana on tilaaja, jaetaan maksuosuuksien suhteessa, jollei niitä voida selvästi kohdistaa jollekin hankeosalle.
Mahdolliset EU-tuet hyvitetään sopijapuolille maksuosuuksien suhteessa.
5.2.2 Toteutuskustannusten syntyminen
Toteutuskustannuksiin sisällytetään kohdassa 2 mainittujen suunnitelmien ja urakka-asiakirjojen mukaiset toimenpiteet ja muut hankkeen toteuttamiseksi tarvittavat näihin asiakirjoihin välittömästi liittyvät erillisten sopimusten tai sitoumusten mukaiset toimenpiteet. Näitä ovat mm.:
·maanteiden, katujen, ja niihin liittyvien rakenteiden rakentaminen ja työn aikainen tilaajan maksettavaksi kuuluva muutossuunnittelu
·ulkopuolisten toimijoiden johtosiirtokustannukset sikäli kuin ne tien- tai kadunpitäjälle kuuluvat
·mahdolliset vahingonkorvaukset, muut velvoitteet ja oikeudenkäyntikulut,
·konsultti-, selvitys-, tutkimus, tiedotus-, rakennuttamis- ja projektinhallintakustannukset muun kuin Tiehallinnon tai Turun kaupungin virkatyön osalta sekä
·muut suoraan hankkeen toteuttamisesta johtuvat kustannukset.
Toteutuskustannuksiin ei sisälly hankealueen pilaantuneiden maiden puhdistus, joista kumpikin sopijapuoli vastaa nykyisin omistamansa/ hallitsemansa alueen osalta. Kaupunki vastaa myös yksityisen omistuksessa olevan maa-alueen pilaantuneiden maiden puhdistuksesta, mikäli aiheuttamisperiaatteen vastaisesti maanomistaja ei sitä tee.
Vastuu hankkeen kustannusvalvonnasta kuuluu ensisijaisesti Tiehallinnolle, jonka on raportoitava Turun kaupungille säännöllisesti.
5.3 Maanlunastus- ja korvauskustannukset
Varsinaisten toteutuskustannusten lisäksi hankkeen kustannuksia ovat myös maanlunastus- ja korvauskustannukset. Turun kaupunki luovuttaa omistamansa maa-alueen korvauksetta maantiealueeksi. Rakennustöistä kolmansille osapuolille aiheutuvat korvauskustannukset, joita ei voi kohdistaa urakoitsijalle, jaetaan Tiehallinnon ja Turun kaupungin kesken hankeosien kustannusjaon mukaisesti (kohta 5.2.1). Sopijapuolille hankkeesta aiheutuvat muut lunastus- ja korvauskustannukset kolmansille osapuolille maksaa nykyisten maanteiden ja maantieksi muuttuvan Suikkilantien osalta Tiehallinto ja katujen osalta Turun kaupunki.
Poiketen hankkeen edellä esitetystä toteutuskustannusten maksuperiaatteista ja -aikataulusta Tiehallinto maksaa maantietoimitusten maanlunastus- ja korvauskustannukset.
Katualueiden lunastukset ja korvauskustannukset puolestaan maksaa Turun kaupunki
6 Laskujen maksu
Sopijapuolet edellyttävät urakkasopimuksessa sovittavan hankkeen toteuttamiskustannuksia aiheuttavien laskujen maksamisesta seuraavaa:
Urakoitsija laatii urakastaan maksuerätaulukon, jonka sopijapuolet hyväksyvät. Jokaisessa maksuerässä tulee olla eroteltuna maksuerän arvonlisäverottomat Tiehallinnon ja Turun kaupungin osuudet sekä sopijapuolten osuuksiin sisältyvät arvonlisäverot.
Urakoitsija toimittaa Tiehallintoon jokaisen maksuerän osalta kaksi erillistä laskua: Turun kaupungin maksuosuuden mukaisen laskun ja Tiehallinnon maksuosuuden mukaisen laskun. Laskut tulee osoittaa Turun kaupungille. Tiehallinto tarkistaa urakoitsijan lähettämien laskujen oikeellisuuden ja hyväksyy maksukelpoisuuden sekä lähettää laskut hyväksyttäväksi ja maksettavaksi Turun kaupungille. Turun kaupunki maksaa verottomat maksuosuudet sekä osuuksiin sisältyvät arvonlisäverot.
Rakennusurakkasopimukseen on otettava määräys maksuehdosta, jonka mukaan urakan laskujen maksuaika on 30 päivää. Laskujen käsittely Tiehallinnossa kestää seitsemän (7) arkivuorokautta.
Laskut kirjataan Tiehallinnossa perustettavaan urakan seurantajärjestelmään. Tämän lisäksi Turun kaupunki järjestää oman seurantansa maksamistaan hankkeen laskuista. Näitä kahta erillistä seurantaa verrataan toisiinsa vuosittain 31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12. laskutuksen yhdenmukaisuuden varmistamiseksi.
Edellä kuvattu menettely koskee pääurakan laskujen lisäksi kaikkia muitakin hankkeeseen kuuluvia toteutuskustannuksiin lukeutuvia laskuja.
7 Tieosan luovutus valtiolle
Turun kaupunki myy ja luovuttaa valtiolle tulevan osan urakasta Tiehallinnolle aikaisintaan 1.1.2012 edellyttäen, että Tiehallinto on vastaanottanut urakan urakoitsijalta ja tehnyt liikenteelle luovutus -päätöksen.
Turun kaupunki veloittaa Tiehallinnolta urakan kauppahintana summan, jonka kaupunki on toteutusvaiheen aikana maksanut ja joka vastaa edellä tässä sopimuksessa ilmenevien perusteiden mukaisesti määräytyvää ”Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie
Valtion maksuosuus erääntyy Tiehallinnon maksettavaksi yhtenä eränä 15.2.2013 mennessä. Lopullinen takaisinmaksun ajankohta määräytyy kuitenkin eduskunnan hankkeelle myöntämän sopimusvaltuuden yhteydessä.
Viivästyskorko on korkolain mukainen.
8 Urakan myöhästyminen
Mikäli hanketta ei ole tässä aiesopimuksessa esitetyn alustavan aikataulun mukaisesti 31.12.2012 mennessä vastaanotettu, Turun kaupunki siirtää urakkasopimuksen mukaiset oikeudet ja velvollisuudet Tiehallinnolle, joka toimii hankkeessa tämän jälkeen 1.1.2013 alkaen tilaajana.
Sopijapuolet sitoutuvat ottamaan urakkasopimukseen sopimuksen siirron mahdollistavan ehdon.
Urakkasopimuksen siirtämisen yhteydessä hankkeen siihen asti aiheutuneet toteutuskustannukset ja niiden osuudet selvitetään ja Tiehallinto suorittaa Turun kaupungille 15.2.2013 yhtenä eränä korvauksena summan, joka muodostuu Turun kaupungin siihen mennessä maksamista valtion kustannusosuuteen kuuluvista eristä arvonlisäveroineen.
Viivästyskorko on korkolain mukainen.
Tilaajan vaihtumisesta johtuen 1.1.2013 alkaen aiheutuvat toteutuskustannukset maksaa ensin Tiehallinto, joka laskuttaa myöhemmin tarkemmin sovittavin tavoin Turun kaupungilta kaupungin kustannusosuutta vastaavan osan aiheutuneista toteutuskustannuksista. Kustannukset laskutetaan arvonlisäverollisina.
Tilaajan vaihtumisen jälkeen hankkeen toteuttamista ohjaava projektiryhmä, jonka työhön osallistuu myös Turun kaupungin edustajia, jatkaa toimintaansa kohdassa 3.3 kuvatulla tavalla. Samoin urakan seurantajärjestelmää laskutuksen yhdenmukaisuuden varmistamiseksi ylläpidetään kuten ennen urakkasopimuksen siirtoa.
9 Toiminta takuuaikana
Sopijapuolet edellyttävät, että urakkasopimuksiin sisältyvä rakennusurakan takuuaika on kaksi (2) vuotta urakan vastaanottamisen jälkeen ja että urakoitsija antaa Tiehallinnolle ja Turun kaupungille kummallekin niiden osuutta vastaavan takuuajan vakuuden.
Tiehallinnolla on valtiolle siirtyneen tien osalta oikeus käyttää sopimuksiin ja niihin liittyviin takuusitoumuksiin perustuvaa puhevaltaa suoraan urakoitsijoita ja muita hankkeen suunnitteluun, valvontaan ja toteuttamiseen osallistuneita ulkopuolisia tahoja ja vakuuden antajia kohtaan. Turun kaupungilla on vastaava oikeus niihin osiin hanketta, jotka kuuluvat sen omistusosuuteen.
Väylien ja rakenteiden takuuaikaisista ja sen jälkeisistä kustannuksista vastaa maanteillä valtio ja omistamillaan kaduilla Turun kaupunki, sikäli kun mainitut kustannukset eivät kuulu urakoitsijan takuun piiriin.
10 Riitaisuuksien ratkaiseminen
Tämän aiesopimuksen kohteena olevasta hankkeesta mahdollisesti aiheutuvat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda tulokseen, erimielisyydet käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.
11 Aiesopimuksen voimaantulo ja allekirjoittaminen
Aiesopimus tulee voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet.
Sopijapuolet sitoutuvat myötävaikuttamaan tämän aiesopimuksen periaatteiden pohjalta tehtävän tarkemman toteuttamissopimuksen solmimiseen siten, että tässä aiesopimuksessa alustavaksi esitetyssä aikataulussa pysytään.
Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samasanaista kappaletta, yksi kummallekin sopijapuolelle.
Turussa x. päivänä huhtikuuta 2009
Tiehallinto
Jukka Hirvelä Pekka Jokela
Pääjohtaja Tiejohtaja
Turun Kiinteistöliikelaitos
Jouko Turto Esa Mettälä
Toimitusjohtaja Kiinteistölakimies