KIINTEISTÖLIIKELAITOKSEN JOHTOKUNTA, TURUN KIINTEISTÖLIIKELAITOS
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Toimitusjohtaja |
STRATEGINEN KEHYS
Visio: |
Verkostoitunut toimintatapa tuottaa palvelut Turussa ja Turun seudulla tehokkaasti ja asiakkaita kuunnellen. |
Toiminta-ajatus: |
Kiinteistöliikelaitos tarjoaa kaupunkilaisille ja elinkeinoelämälle hyvän toimintaympäristön sekä huolehtii omistajahallintaansa kuuluvasta omaisuudesta ja sen kehittämisestä. |
Kiinteistöliikelaitoksen arvot: |
Asukas- ja asiakaslähtöisyys |
Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: | |
Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä | |
|
|
Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua | |
|
|
Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä | |
|
|
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
Kunnallisten liikelaitosten perustaminen kuntalain |
TOIMINTATIEDOT | |||||||
|
Toteutuneet |
|
|||||
Arviointikriteerit ja |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 Ennuste |
2009 |
2010 |
2011 |
Ylläpidettävät katualueet ha |
738 |
752 |
757 |
765 |
|
|
|
Ylläpidettävät viheralueet ha |
2248 |
2234 |
2345 |
2345 |
|
|
|
Karttapalvelutoiminnan asiakasmäärä (1.000) |
620 |
743 |
787 |
1800 |
|
|
|
Rakennuspaikan merkintöjä ja tarkistuksia |
767 |
897 |
1010 |
630 |
|
|
|
Kiinteistötoimituksia |
199 |
169 |
165 |
210 |
|
|
|
TALOUDELLISET TUNNUSLUVUT | |||||||
|
Toteutumat |
|
|||||
Arviointikriteerit ja |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 Ennuste |
2009 Arvio |
2010 Arvio |
2011 Arvio |
Liikevaihto+ myyntivoitot (1.000 €) |
55.264 |
61.579 |
60.547 |
66.570 |
68.423 Muutoksin 66.738 |
68.208 Muutoksin 66.523 |
68.915 Muutoksin 67.678 |
Liikeylijäämä (1.000 €) |
14.496 |
19.497 |
17.169 |
19.614 |
18.688 Muutoksin 19.108 |
16.694 Muutoksin 17.193 |
15.962 Muutoksin 16.926 |
Sijoitetun pääoman |
8,1 |
10,2 |
8,6 |
9,2 |
8,6 Muutoksin 8,8 |
7,4 Muutoksin 7,7 |
6,8 Muutoksin 7,3 |
Investoinnit (1.000 €) |
20.686 |
27.143 |
25.246 |
25.315 |
28.693 |
30.190 Muutoksin 31.420 |
32.200 Muutoksin 32.430 |
Inv tulorahoitus % |
107,1 |
104,2 |
106,0 |
115,1 |
102,5 Muutoksin 103,9 |
93,5 Muutoksin 91,4 |
8 7,0 Muutoksin 89,3 |
Jalostusarvo/ |
5,8 |
6,7 |
6,2 |
6,2 |
|
|
|
Omaisuuden tasearvo M€ |
205,6 |
218,3 |
224,6 |
231,1 |
|
|
|
VALTUUSTON PÄÄTTÄMÄT SITOVAT OSAT
SITOVAT TAVOITTEET | |||||||
|
Toteutuneet |
Tavoitteet |
|||||
Arviointikriteerit ja |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Luovutettujen AO tonttien |
130 |
155 |
60 |
210 |
80 |
100 |
100 |
Luovutetut AP tontit |
18 |
22,5 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
Luovutetut AK tontit |
10 |
20 |
12 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Luovutetut elinkeinotontit |
45 |
42 |
91 |
25 |
25 |
25 |
25 |
Tyytyväisyys |
|
3,612 |
3,58 |
>3,5 |
>3,5 |
>3,5 |
>3,5 |
Liikeylijäämä/ |
25.485 |
31.341 |
29.362 |
32.159 |
30.296 Muutoksin 32.430 |
30.592 Muutoksin 31.291 |
30.362 |
Kv (Kh) (Kj): Korvaus peruspääomasta (1.000 €) |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
2.295 |
TYÖVOIMA
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Työvoima |
142,7 |
151 |
|
|
|
Eläkkeellelähtöennuste, |
|
|
7 |
6 |
3 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
talousohjelma kv 16.6.2008 § 160
Tonttituotantoprosessia tehostamalla vältytään tyhjäkäyntijaksoilta ja saavutetaan parempi ennustettavuus. Tämä edellyttää toimintatapojen muutosta ja hankkeiden priorisointia. Yksittäisten projektien ja projektisalkun hallinnan suunnittelu, ohjaus ja valvonta tapahtuvat ProConsept –ohjelmistolla.
Kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävät kaivuutyöt ohjataan tapahtumaan samanaikaisesti ja vastuu kustannuksista tulee kokonaisuudessaan hankkeeseen ryhtyjälle. Rakentamisesta viiden vuoden sisällä tapahtuva kaivuutyö edellyttää kadun uudelleenrakentamista koko poikkileikkauksen ja siirtymärakenteiden osalta, mikä on kustannusten ja työn tehokkuuden kannalta erittäin epätarkoituksenmukaista.
Asiakaspalvelun ja asiakaspalautteen hallinnan tehostamiseksi siirrytään keskitettyyn asiakaspalveluun. Helsingin kokemusten perusteella noin 80 %:iin palautteesta pystytään vastaamaan välittömästi. Yhteisen järjestelmän ansioista tieto on kaikkien käytettävissä, eikä vain yksittäisen henkilön muistin varassa. Lisäksi järjestelmämuutos vapauttaa asiantuntijaresursseja varsinaiseen ydintoimintaan. Sähköinen asiointi ja infrastruktuurin hallinnan mobiiliteknologiset sovellutukset liittyvät keskeisesti kokonaisuuteen. Keskitetyn asiakaspalvelun järjestäminen edellyttää asianmukaisten tilojen järjestämistä.
Pysäköinninvalvonnan resurssien kasvattaminen jonkin verran nykyiseltä tasolta tuottaa tämänhetkisellä pysäköintivirhemäärällä enemmän tuloja kuin mitä ovat lisäresurssoinnista aiheutuvat menot.
Uusi mittausteknologia muuttaa työmenetelmiä tehokkaammiksi. Uusien mittausmenetelmien käyttöönotto mahdollistaa siirtymisen pääsääntöisesti yhden hengen mittausryhmiin. Maastomittauksen henkilöstömitoitus alenee siten asteittain 38 henkilöstä alle kahteenkymmeneen.
Tonttituotantoprosessin tehostaminen ja tilaajatoimintojen kehittäminen edellyttävät jonkin verran henkilöresurssien kasvattamista. Tulot ja toiminnassa saavutettavat säästöt ovat kuitenkin selvästi suuremmat kuin henkilöstöresurssien kasvusta aiheutuvat kulut.
Selvitetään tilaajan ja tuottajan toimintoihin kuuluvan valvonnan rajapinnat ja siirretään soveltuvin osin valvontaresursseja Kunnallistekniikasta Kiinteistölaitoksen organisaatioon. Liikennevalo-, katuvalaistus- ja kameravalvonta -toimintojen tilaajatehtävät organisoidaan uudelleen ja sähköasennustoiminnot siirretään konsernin sisäisesti Turku Energiaan.
Uusi mobiiliteknologia ja uudenlaiset käyttöliittymät mahdollistavat omaisuuden hallinnassa ja valvontatyössä tehokkaamman, taloudellisemman ja kokonaistyömäärää säästävämmän toiminnan.
Oikea-aikaisella kilpailuttamisella on saavutettavissa mahdollisesti jopa 30 - 50 % kustannussäästö. Säästynyt summa voidaan käyttää hillitsemään kaupungin lainanottotarvetta tai esimerkiksi peruskorjausinvestointien kasvattamiseen, jolloin henkilökuntaa ei tarvitse vähentää tuotannollisista syistä ja infrastruktuurin korjausvelkaa voidaan pienentää.
Ylläpitotoiminnoissa siirrytään asteittain seudulliseen alueurakointijärjestelmään.
Riittävän tonttituotannon ylläpitämiseksi, tulonmuodostuksen mahdollistamiseksi ja olemassa olevan infrastruktuurin korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi Kiinteistölaitoksen investointitasoa tulisi nostaa noin 10 M€:lla verrokkikaupunkien tasolle. Investointitason tarkistus olisi tehtävä myös Vesilaitoksen investointien osalta.
Kv (Kh) (Kj): |
Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä. |
Kv (Kh) (Kj): |
toimintatuotot |
+ 1.500.000 euroa |
|
toimintakulut |
- 203.712 euroa |
|
vähennetty puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
- 10.082 euroa |
|
sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen |
|
|
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
|