KIINTEISTÖLIIKELAITOKSEN JOHTOKUNTA, TURUN KIINTEISTÖLIIKELAITOS

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Toimitusjohtaja

 

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Visio:

Verkostoitunut toimintatapa tuottaa palvelut Turussa ja Turun seudulla tehokkaasti ja asiakkaita kuunnellen.

Kiinteistöliikelaitos pystyy hoitamaan tavoitteiden mukaiset uus- ja korvausinvestoinnit hankkimallaan rahoituksella.

Toiminta-ajatus:

Kiinteistöliikelaitos tarjoaa kaupunkilaisille ja elinkeinoelämälle hyvän toimintaympäristön sekä huolehtii omistajahallintaansa kuuluvasta omaisuudesta ja sen kehittämisestä.

Kiinteistöliikelaitoksen arvot:

Asukas- ja asiakaslähtöisyys
Hankimme jatkuvasti vuorovaikutteisesti asiakkailtamme palautetta parantaaksemme palveluittemme tarjontaa ja laatua.
Osaaminen ja luovuus
Osaamisen kehittämistä tuetaan aktiivisesti. Luovuuteen kannustetaan mm. prosessien parantamisessa.
Kestävä kehitys
Otamme uusien alueiden ja kuntovajeen vaatimissa investoinneissamme huomioon rakenteiden elinkaarivaatimukset – ekologiset ja taloudelliset. Viheralueohjelma toteutetaan luonnon monimuotoisuuden ja sen käytön varmistamiseksi.
Oikeudenmukaisuus
Henkilöstöä, asiakkaita, kumppaneita ja muita sidosryhmiä kohdellaan tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden vaatimusten mukaisesti.
Yhteistyö
Panostamme voimakkaasti verkostoituneeseen toimintatapaan kumppanuus- ja sidosryhmäyhteistyössä sekä paikallisesti että seudullisesti.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

 

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

 

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Kunnallisten liikelaitosten perustaminen kuntalain 10 a luvun mukaiseksi kunnalliseksi liikelaitokseksi (L 519/2007, voimaan 15.5.2007), täydennykset L 1375/2007, voimaan 1.1.2008)

 


 

 

TOIMINTATIEDOT

 

Toteutuneet

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

2005

2006

2007

2008

Ennuste

2009

2010

2011

Ylläpidettävät katualueet ha

738

752

757

765

 

 

 

Ylläpidettävät viheralueet ha

2248

2234

2345

2345

 

 

 

Karttapalvelutoiminnan asiakasmäärä (1.000)

620

743

787

1800

 

 

 

Rakennuspaikan merkintöjä ja tarkistuksia

767

897

1010

630

 

 

 

Kiinteistötoimituksia

199

169

165

210

 

 

 

 

 

 

TALOUDELLISET TUNNUSLUVUT

 

Toteutumat

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

2005

2006

2007

2008

Ennuste

2009

Arvio

2010

Arvio

2011

Arvio

Liikevaihto+ myyntivoitot (1.000 €)

55.264

61.579

60.547

66.570

68.423

Muutoksin 66.738

68.208 Muutoksin 66.523

68.915 Muutoksin 67.678

Liikeylijäämä (1.000 €)

14.496

19.497

17.169

19.614

18.688 Muutoksin 19.108

16.694 Muutoksin 17.193

15.962 Muutoksin 16.926

Sijoitetun pääoman
tuotto
% ROI %

8,1

10,2

8,6

9,2

8,6

Muutoksin 8,8

7,4

Muutoksin 7,7

6,8

Muutoksin 7,3

Investoinnit (1.000 €)

20.686

27.143

25.246

25.315

28.693

30.190 Muutoksin 31.420

32.200 Muutoksin 32.430

Inv tulorahoitus %

107,1

104,2

106,0

115,1

102,5

Muutoksin 103,9

93,5

Muutoksin 91,4

8 7,0

Muutoksin 89,3

Jalostusarvo/
henkilöstömenot

5,8

6,7

6,2

6,2

 

 

 

Omaisuuden tasearvo M€

205,6

218,3

224,6

231,1

 

 

 

 


VALTUUSTON PÄÄTTÄMÄT SITOVAT OSAT

 

SITOVAT TAVOITTEET

 

Toteutuneet

Tavoitteet

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Luovutettujen AO tonttien
lukumäärä

130

155

60

210

80
Kv (Kh) (Kj): 210

100
Kv (Kh) (Kj): 210

100
Kv (Kh) (Kj): 210

Luovutetut AP tontit
kerros-m2 määrät

18

22,5

20

20

20

20

20

Luovutetut AK tontit
kerros-m
2

10

20

12

15

15

15

15

Luovutetut elinkeinotontit
kerros-m2 määrät

45

42

91

25

25

25

25

Tyytyväisyys
elinympäri
stöön

 

3,612

3,58

>3,5

>3,5

>3,5

>3,5

Liikeylijäämä/
-alijäämä+poistot (1.000 €)

25.485

31.341

29.362

32.159

30.296
Kv (Kh) (Kj):
32.010

Muutoksin

32.430

30.592
Kv (Kh) (Kj):
30.792

Muutoksin 31.291

30.362
Kv (Kh) (Kj):
Muutoksin 31.526

Kv (Kh) (Kj): Korvaus peruspääomasta (1.000 €)

2.295

2.295

2.295

2.295

2.295

2.295

2.295

 

TYÖVOIMA

 

 

2007
(toteut
uma)

2008
(tavoitetaso)

2009
(tavoitet
aso)

2010
(tavoitet
aso)

2011
(tavoitet
aso)

Työvoima

142,7

151

 

 

 

Eläkkeellelähtöennuste,
vakinaiset

 

 

7

6

3

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

 

talousohjelma kv 16.6.2008 § 160

 

Tonttituotantoprosessia tehostamalla vältytään tyhjäkäyntijaksoilta ja saavutetaan parempi ennustettavuus. Tämä edellyttää toimintatapojen muutosta ja hankkeiden priorisointia. Yksittäisten projektien ja projektisalkun hallinnan suunnittelu, ohjaus ja valvonta tapahtuvat ProConsept –ohjelmistolla.

 

Kaduilla ja muilla yleisillä alueilla tehtävät kaivuutyöt ohjataan tapahtumaan samanaikaisesti ja vastuu kustannuksista tulee kokonaisuudessaan hankkeeseen ryhtyjälle. Rakentamisesta viiden vuoden sisällä tapahtuva kaivuutyö edellyttää kadun uudelleenrakentamista koko poikkileikkauksen ja siirtymärakenteiden osalta, mikä on kustannusten ja työn tehokkuuden kannalta erittäin epätarkoituksenmukaista.

 

Asiakaspalvelun ja asiakaspalautteen hallinnan tehostamiseksi siirrytään keskitettyyn asiakaspalveluun. Helsingin kokemusten perusteella noin 80 %:iin palautteesta pystytään vastaamaan välittömästi. Yhteisen järjestelmän ansioista tieto on kaikkien käytettävissä, eikä vain yksittäisen henkilön muistin varassa. Lisäksi järjestelmämuutos vapauttaa asiantuntijaresursseja varsinaiseen ydintoimintaan. Sähköinen asiointi ja infrastruktuurin hallinnan mobiiliteknologiset sovellutukset liittyvät keskeisesti kokonaisuuteen. Keskitetyn asiakaspalvelun järjestäminen edellyttää asianmukaisten tilojen järjestämistä.

 

Pysäköinninvalvonnan resurssien kasvattaminen jonkin verran nykyiseltä tasolta tuottaa tämänhetkisellä pysäköintivirhemäärällä enemmän tuloja kuin mitä ovat lisäresurssoinnista aiheutuvat menot.

 

Uusi mittausteknologia muuttaa työmenetelmiä tehokkaammiksi. Uusien mittausmenetelmien käyttöönotto mahdollistaa siirtymisen pääsääntöisesti yhden hengen mittausryhmiin. Maastomittauksen henkilöstömitoitus alenee siten asteittain 38 henkilöstä alle kahteenkymmeneen.

Tonttituotantoprosessin tehostaminen ja tilaajatoimintojen kehittäminen edellyttävät jonkin verran henkilöresurssien kasvattamista. Tulot ja toiminnassa saavutettavat säästöt ovat kuitenkin selvästi suuremmat kuin henkilöstöresurssien kasvusta aiheutuvat kulut.

 

Selvitetään tilaajan ja tuottajan toimintoihin kuuluvan valvonnan rajapinnat ja siirretään soveltuvin osin valvontaresursseja Kunnallistekniikasta Kiinteistölaitoksen organisaatioon. Liikennevalo-, katuvalaistus- ja kameravalvonta -toimintojen tilaajatehtävät organisoidaan uudelleen ja sähköasennustoiminnot siirretään konsernin sisäisesti Turku Energiaan.

 

Uusi mobiiliteknologia ja uudenlaiset käyttöliittymät mahdollistavat omaisuuden hallinnassa ja valvontatyössä tehokkaamman, taloudellisemman ja kokonaistyömäärää säästävämmän toiminnan.

 

Oikea-aikaisella kilpailuttamisella on saavutettavissa mahdollisesti jopa 30 - 50 % kustannussäästö. Säästynyt summa voidaan käyttää hillitsemään kaupungin lainanottotarvetta tai esimerkiksi peruskorjausinvestointien kasvattamiseen, jolloin henkilökuntaa ei tarvitse vähentää tuotannollisista syistä ja infrastruktuurin korjausvelkaa voidaan pienentää.

 

Ylläpitotoiminnoissa siirrytään asteittain seudulliseen alueurakointijärjestelmään.

 

Riittävän tonttituotannon ylläpitämiseksi, tulonmuodostuksen mahdollistamiseksi ja olemassa olevan infrastruktuurin korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi Kiinteistölaitoksen investointitasoa tulisi nostaa noin 10 M€:lla verrokkikaupunkien tasolle. Investointitason tarkistus olisi tehtävä myös Vesilaitoksen investointien osalta.

 

Kv (Kh) (Kj):

Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

 

Kv (Kh) (Kj):

toimintatuotot

+ 1.500.000 euroa

 

toimintakulut

- 203.712 euroa

 

vähennetty puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussääs

- 10.082 euroa

 

sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen

 

 

sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen