Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta16318.03.20092

3304-2007 (065, 613, 021)

Linnakaupungin osayleiskaavaluonnos 11/2007

Tiivistelmä: -

Kilajk § 163

Tonttipalvelut, Juha Lipponen 2.3.2009:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston yleiskaavatoimisto on pyytänyt kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien osayleiskaavaluonnosta Linnakaupunki (11/2007) Iso-Heikkilän ja Sataman kaupunginosiin. Osayleiskaava-alue käsittää Sataman kaupunginosasta Kanavaniemen ja Linnanaukon alueet, koko Iso-Heikkilän kaupunginosan ja Pitkämäen kaupunginosasta Tavara-aseman ja Postin lajittelukeskuksen ympäristön. Osayleiskaavan tavoitteena on hyödyntää alue asumis-, toimisto- ja liiketilakäyttöön sekä luoda Turkuun ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa.

Osayleiskaavaluonnoksia on valmisteltu ”Turva” ja ”Urban” nimiset vaihtoehdot, jotka poikkeavat toisistaan lähinnä väestömääränsä suhteen. Tehokkaammassa ”Urban” vaihtoehdossa alueelle sijoitetaan 7000 asukasta ja 6300 työpaikkaa. Vaihtoehdossa ”Turva” alueelle sijoitetaan 3500 asukasta ja 3200 työpaikkaa.

Osayleiskaavaluonnosvaihtoehdot on esitelty tarkemmin tämän esityksen liitteessä.

Kiinteistöliikelaitos esittää seuraavien yksityiskohtien huomioimista osayleiskaavan jatkotyössä:

Väestömitoitus

Turun kaupungin ydinkeskustan alue tulee fyysisesti laajenemaan Sataman suuntaan lähi vuosikymmeninä. Kun kestävänkehityksen arvot huomioidaan asumisessa, liikenne- ja muussa yhdyskuntasuunnittelussa tarkoittaa se Linnakaupungin rakentamista samalla tehokkuudella kuin muut kaupungin keskustan alueet. Periaatteessa Linnakaupungin alueelle on mahdollista osoittaa muuta keskusta-aluetta tehokkaampaa rakentamista, koska alue pystytään suunnittelemaan lähes kokonaisuudessaan ilman olemassa olevien rakenteiden kuten vanhojen katujen ja rakennusten aiheuttamia velvoitteita. Korkeatasoisella suunnittelulla ja toteutuksella alue saadaan ihmisystävälliseksi ja viihtyisäksi vaikka tehokkuus olisi tavallista suurempi. Osayleiskaavavaihtoehdoista vaihtoehto ”Urban” vastaa paremmin tulevaisuuden haasteisiin, mutta ”Urban” vaihtoehtoakin tulee tarkistaa tehokkaammaksi.

Katuverkosto

Osayleiskaavaluonnoksen katuverkko tukeutuu pääosin vanhoihin pääkatulinjoihin, joita selkeytetään myöhemmin asemakaavan laatimisen yhteydessä. Koska alueen liikennemäärät tulevat asumisen ja työpaikkarakentamisen johdosta kasvamaan entisestään tulisi osayleiskaavatyön yhteydessä tutkia onko Satama-alueen liikenne mahdollista ohjata Rauman suuntaan muuta kuin Koulukadunsillan kautta. Vaihtoehtoina voisi olla uusi katuyhteys välillä Vaasantie-Pitkämäenkatu tai Naantalin pikatie-Pansiontie. Toteuttamalla toinen edellä esitetyistä katuyhteyksistä, kevennetään Koulukadun ja Ratapihankadun risteyksen ajoneuvomääriä.

Satamaraide

Osayleiskaavaehdotuksissa on esitetty kaksi vaihtoehtoa satamaan johtavalle junaradalle. Kiinteistöliikelaitos kannattaa junaradan säilyttämistä nykyisellä paikalla. Nykyinen junaraide sijoittuu suunnitteilla olevan Linnanfältin alueen ja Linnakaupungin väliin niin, että se palvelee molempia alueita optimaalisesti. Jos raidelinjaus siirretään uuteen paikkaan, tulee kaupungin varmistaa valtion rahoitusosuus siirron kustannuksissa ennen kuin siirtopäätös tehdään.

Vaasanpuisto

Osayleiskaavaluonnoksessa on entisen vedenpuhdistamon alue osoitettu asuinkäyttötarkoitukseen. ”Turva” vaihtoehdossa alueelle sijoittuu 1000 asukasta ja ”Urban” vaihtoehdossa 2000 asukasta. Vaasanpuiston alueelle tehtiin kesällä 2006 maaperän pilaantuneisuusselvitys. Selvityksessä todettiin lyijyn ja sinkin pitoisuuksien ylittävän ongelmajätteenraja-arvon. Alueen asuinkäyttötarkoitukseen muuttaminen saattaa edellyttää koko 6,5 ha alueen (280 000 t) maa-aineksen vaihtamista. Massanvaihtotyön karkea kustannusarvio on 14 milj. euroa.  Jos Vaasanpuiston alue osoitetaan asuinkäyttötarkoitukseen, tulee alueelle osoitettavan rakennusoikeuden määrä olla riittävän suuri, jotta alueen asuinkäyttöönotto on taloudellisesti mahdollista.

Kirstinpuisto

Iso-Heikkilän teollisuusalue on osoitettu Kirstinpuisto –nimiseksi työpaikka/asuntoalueeksi. Tällä hetkellä alueella toimii lukuisia pienyrityksiä kaupungin omistamilla vuokratonteilla. Ennen kuin alueen käyttötarkoitus muutetaan asumispainotteiseksi, tulee kaupungin varmistaa, että yrityksille on tarjolla korvaava paikka elinkeinonsa harjoittamiseen Turun kaupungin alueella. Ennen lopullista käyttötarkoituksenmuutospäätöstä tulee suorittaa kokonaistaloudellinen tarkastelu, sillä vuosikymmeniä kestänyt teollisuuskäyttö edellyttää todennäköisesti mittavia puhdistustoimenpiteitä alueen maaperässä.

Kiertotähdentie

Kiertotähdentie tulee osoittaa kokonaisuudessaan satama-aluetoiminnoille. Kierotähdentien pohjoispäähän Uudenkaupunginradan ja sataman junarataan rajoittuva peltoalue tulee varata kokonaisuudessaan satamatoiminnoille. Rakentamaton peltoalue on luontainen jatke Kiertotähdentien teollisuusalueelle ja alueen käyttäminen virkistykseen on käytännössä mahdotonta.

Kaavakustannustarkastelu

Kiinteistöliikelaitos esittää, että osaksi osayleiskaavatyön perusselvityksiä laaditaan koko Linnakaupungin alueelta arvio kunnallistekniikantoteuttamiskustannuksista ja alueelle kaavoitettavan rakennusoikeuden arvosta.

Kiinteistöliikelaitoksella ei ole oman toimialansa osalta muuta huomauttamista osayleiskaavaluonnoksesta.

Erillisenä niteenä jaetaan:

Oheismateriaali 1Osayleiskaavaluonnos

Toimitusjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksenjohtokunta päättää antaa yleiskaavatoimistolle edellä esitetyn lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausYleiskaavatoimisto