Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta4311.02.20093

13851-2003 (613, 021)

Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen esisopimus

Tiivistelmä:

VI kaupunginosan Kauppatorin alueen asemakaavanmuutosehdotuksessa 51/2003 on osoitettu mahdollisuus maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamiseen Kauppatorin alle. Kiinteistöliikelaitos, Turun kaupungin maanomistajan roolissa, ja Turun Toriparkki Oy ovat käyneet neuvotteluja maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisen pääperiaatteista. Pääperiaatteet on kirjattu esisopimukseksi, jonka tarkoituksena on selkeyttää vastuujakoa ja toimintaperiaatteita, mikäli kauppatorin alle päätetään sijoittaa pysäköintilaitos ja sen toteuttajatahona on Turun Toriparkki Oy. Esisopimus antaa yhtiölle neuvotteluoikeuden maanalaisen tilan maanvuokrasopimukseen. Maanvuokrasopimusehdoista ja alueen luovuttamisesta tulee kaupunki tekemään erillisen päätöksen.

Kilajk § 43

Tonttipalvelut, Juha Lipponen 29.1.2009:

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta päätti 4.11.2008 § 707 esittää VI kaupunginosan ”Kauppatori” (51/2003) asemakaavanmuutosehdotusta hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle. Asemakaavaehdotuksessa kauppatorin alle osoitetaan maanalainen yleinen pysäköintilaitos, jonka autopaikoista vähintään puolet on varattava yleiseen pysäköintiin.

Asemakaavanmuutos antaa vahvistuessaan kaupungille mahdollisuuden toteuttaa kauppatorin alle pysäköintilaitoksen tai luovuttaa maanalaisen tilan hallintaoikeus ulkopuoliselle toteuttajataholle. Asemakaavanmuutos ei velvoita kaupunkia rakentamaan torialueelle maanalaista pysäköintilaitosta tai luovuttamaan aluetta kolmannelle.

Kiinteistöliikelaitos ja Turun Toriparkki Oy ovat käyneet neuvotteluja Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen toteuttamisen pääperiaatteista, mikäli asemakaavaehdotuksen mukainen pysäköintilaitos toteutetaan Turun Toriparkki Oy:n toimesta. Periaatteet, tavoitteet ja pysäköintilaitoksen rakentamista koskevat keskeiset asiakysymykset on kirjattu esisopimukseksi. Esisopimus tulee olemaan pohjana lukuisille muille sopimuksille, joita tullaan laatimaan kaupungin ja pysäköintilaitoksen toteuttajatahon välillä, mikäli kauppatorin alueelle toteutetaan maanalainen pysäköintilaitos. Esisopimus on tarkoitus allekirjoittaa kaupungin ja Turun Toriparkki Oy:n välillä ennen asemakaavanmuutosehdotuksen valtuustokäsittelyä.

Kiinteistölaitos toi Turun Toriparkki Oy:n kanssa neuvotellun esisopimuksen kiinteistölautakunnan päätettäväksi 12.11.2008, joka 19.11.2008 § 749 palautti esisopimuksen uudelleen valmisteltavaksi. Palautuspäätöksessä lautakunta ei pitänyt pysäköintilaitoksen rakennustöistä mahdollisesti aiheutuvien vahinkojen jättämistä pelkästään vahingonkorvauslain ja ympäristövahinkolain varaan riittävänä. Lisäksi lautakunta totesi, että torikaupalle ja joukkoliikenteelle mahdollisesti aiheutuvista kustannuksista tulee sopia jo esisopimusvaiheessa ja sopimuksen suhdetta vallitsevaan kilpailulainsäädäntöön nähden tulee tutkia.

Palautuspäätöksen jälkeen on esisopimuksen kohtaan 6 lisätty kilpailulainsäädännön ja laki julkisista hankinnoista lainsäädännön huomioon ottaminen kauppatorin rakennusten toteuttamisessa ja vuokrauksessa. Esisopimuksen kohtaan 7 on lisätty kappale, jossa todetaan, että pysäköintilaitoksen ja Kauppatorin rakentamistöistä torikaupalle ja liikenteelle mahdollisesti aiheutuvista lisäkustannuksista sopijapuolet vastaavat aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Torikaupan ja joukkoliikenteen lisäkustannuksia ei pysty määrittämään ennen kuin tiedetään rakentamisajankohta, rakentamisen kestoaika, rakentamistekniikka jne.

Pysäköintilaitoksen rakennustöiden mahdollisesti aiheutuvien haittojen riskit pystytään arvioimaan vasta rakennussuunnitelmien valmistuttua. Kiinteistöliikelaitos esittää, että vahinkovastuuta täydennetään maanvuokrasopimuksen yhteydessä, mikäli kaupunki päättää luovuttaa alueen hallinnan yhtiölle ja rakennussuunnitelmat antavat aihetta vahinkovastuun täydentämiseen.

Esisopimuksen pääkohdat ovat seuraavat:

1.     Yhtiö tulee kustannuksellaan toteuttamaan pysäköintilaitoksen asemakaavan mukaisesti, mikäli asemakaavanmuutosehdotus saa lainvoiman, kaupunki luovuttaa alueen yhtiölle ja yhtiö toteaa hankkeen olevan taloudellisesti toteuttamiskelpoinen.

2.     Yhtiön osakkaat antavat kaupungille omavelkaisen takauksen tai muun kaupungin hyväksymän vakuuden, jolla varmistetaan pysäköintilaitoksen toteutuminen yhtiön toimesta.

3.     Yhtiö vastaa maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisen aiheuttamista haitoista ja vahingoista rakennusurakan yleisissä sopimusehdoissa (YSE 1998) määritellyn urakoitsijan vastuuajan loppuun asti.

4.     Yhtiö vastaa vahingonkorvauslain (31.5.1974/412) ja ympäristövahinkolain (L ympäristövahinkojen korvaamisesta 19.8.1994/737) nojalla kaikista vahingoista, joita pysäköintilaitoksen ja niihin kuuluvien rakenteiden rakennustyöstä Kaupungille tai kolmannelle osapuolelle mahdollisesti aiheutuu.

5.     Kaupunki tulee neuvottelemaan yhtiön kanssa Kauppatorin maanalaisen tilan vuokraamisesta 50 vuodeksi.

6.     Kaupunki vastaa kauppatorin yleissuunnitelman toteuttamisen kustannuksista.

7.     Kauppatoritoiminta ja alueen liikenteen toimivuus taataan koko rakennustyön ajaksi.

8.     Tavoitteena on toteuttaa Kauppatorin maanpäällinen ja maanalainen rakentaminen yhtenä kokonaisuutena, jolloin alueen kokonaisrakennusaika saadaan mahdollisimman lyhyeksi.

9.     Mikäli kauppatorille toteutetaan sekä kaupunkia että pysäköintilaitosta palvelevia yhteishankkeita, jaetaan niiden toteuttamiskustannukset hyötymisperiaatteen mukaisesti.

10. Kumpikin sopijapuoli kantaa omat kulunsa, eikä kummallakaan ole oikeutta saada korvausta toiselta sopijapuolelta esisopimuksen päättymisen johdosta.

11. Kulttuurikaupunkivuotena 2011 kauppatorilla ei ole käynnissä pysäköintilaitoksen rakentamistöitä.

12. Sopimus on määräaikainen ja päättyy 31.12.2012 elleivät sopijapuolet kirjallisesti toisin sovi.

Asemakaavaehdotuksen saatua lainvoiman tulee kaupunki tekemään pysäköintilaitoksen toteuttajan kanssa useita erillisiä sopimuksia, joissa tarkennetaan rakentamisen yksityiskohtia, aikatauluja, liikenteen ohjausta, työmaa-alueita, torikauppaa jne.

Maanalaisen tilan hallintaoikeus on tarkoitus luovuttaa pysäköintilaitoksen toteuttajalle maanvuokrasopimuksella. Maanvuokrasopimuksen ja muiden tarvittavien sopimusten yksityiskohdat/sopimusehdot valmistellaan ja tuodaan erillisinä asioina kaupungin päätettäväksi, kun pysäköintilaitoksen ja kauppatorin rakentamis- ja muut suunnitelmat antavat siihen mahdollisuuden.

Päätös pysäköintilaitoksen sijoittamismahdollisuudesta kauppatorin alle tehdään asemakaavanmuutossa. Julkisuudessa esitetyt väitteet rakentamisen riskeistä on selvitettävä ennen kuin pysäköintilaitokselle voidaan myöntää rakennuslupa. Mikäli esisopimus johtaa maanvuokrasopimukseen allekirjoitetaan maanvuokrasopimus sen jälkeen kun rakennuslupa on myönnetty eli pysäköintilaitoksen rakentaminen kauppatorin alle on todettu täyttävän maankäyttö- ja rakennuslaissa asetetut vaatimukset.

Tarkistetun esisopimuksen kohtaan 6 on lisätty maininta voimassa olevien kilpailu- ja hankintalainsäädännön (Laki julkisista hankinnoista) huomioimisesta torin pinnan ja rakennusten toteuttamisessa.

Liite 1Esisopimus

Toimitusjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä ja allekirjoittaa liitteenä olevan kauppatorin maanalaista pysäköintilaitosta koskevan esisopimuksen.

Samalla johtokunta päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan ja hyväksytään heti ja että tämä päätös saadaan panna täytäntöön välittömästi mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 5-3, yksi poissa.

Päätökseksi tulleen esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Peltola, Muurinen, Koskinen, Källi ja Toivari.

Kosken Elfvingin kannattamana tekemän päätösesityksen hylkäämistä tarkoittavan esityksen puolesta äänesti lisäksi Nylund.

Harjanne oli poissa kokouksesta.

Asian esitteli hallintojohtaja Jari Lehmussaari.

Jakelu

aoTurun Toriparkki/ c/o Asianajotoimisto LPSH Oy


Liitteet:

Kilajk § 43
Liite 1:Esisopimus