Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto2715.04.20244

2800-2024 (00 00 01)

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n varsinainen yhtiökokous

Tiivistelmä: -

Khkon § 27

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen, konserniohjauspäällikkö Sanna Lounaja ja konsernitalouspäällikkö Juhani Pärtty 9.4.2024:

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty osakkuusyhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 22,46 %. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n (jäljempänä LSJH) yhtiökokous pidetään 23.4.2023 klo 10.00. Yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksessä mainitut varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltäviksi edellytetyt asiat.

Strategisille yhtiöille lähetetyn vuosikellon mukaan strategisten yhtiöiden yhtiökokousasiat käsitellään konsernijaostossa ennen ajankohtaa, johon yhtiö on aikatauluttanut yhtiökokouksensa. Yhtiökokousmateriaalin tulee sisältää muun muassa yhtiön hallituksen allekirjoittama tilinpäätös tilintarkastettuna. Yhtiön tuloskortti käsitellään samassa yhteydessä tilinpäätösasiakirjojen kanssa.

Turun kaupungin konserniohjeiden mukaan konsernijaosto nimeää kaupungin edustajat ja tilintarkastajat strategisiksi yhteisöiksi määritettyjen yhteisöjen hallintoelimiin. Kaupunkikonsernissa tilintarkastuspalvelujen koordinointi ja kilpailutus järjestetään keskitetysti tarkastuslautakunnan toimesta. Tytäryhteisön ao. toimielin sitoutuu konserniohjeen hyväksymisellä valitsemaan tilintarkastajakseen vähintään yhden kilpailutuksen voittaneen tilintarkastusyhteisön tai tämän kumppanuusyhteisön tilintarkastajista. Konserniohjetta noudatetaan soveltuvin osin myös Turun kaupungin osakkuusyhteisöjen ohjauksessa.

Turun kaupunginvaltuusto on 11.4.2022 § 74 päättänyt​ käyttää tilintarkastuksen hankintasopimukseen sisältyvän option ja valita Turun kaupungin tilintarkastajaksi vuosille 2023–2024 KPMG Oy Ab:n, vastuunalaisena tilintarkastajana JHT, KHT Jorma Nurkkala. Lisäksi kaupunginvaltuusto on todennut, että Turun kaupungin tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastajavalinnoista päättävät yhtiökokoukset ja säätiöiden vuosikokoukset siten kuin näistä valinnoista on säädetty ja määrätty. Tarjouskilpailuun perustuvassa valinnassa noudatetaan tarjouskilpailuun perustuvaa hinnoittelua ja muita ehtoja.

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2023

Vuosi 2023 toteutui yhtiön strategian tavoitteita toteuttaen ja yhtiön hallituksen hyväksymän toimintasuunnitelman mukaisesti. Asetetut tavoitteet saavutettiin pääsääntöisesti hyvin niin toiminnallisesti kuin taloudellisestikin.

​Taloudellisesti vuosi 2023 toteutui odotettua parempana. LSJH:n liikevaihto nousi jonkin verran edellisvuoteen verrattuna mutta jäi noin 6 % alle budjettiodotuksen. Vuoden 2023 liikevaihdoksi muodostui 31.932.701 euroa. Kokonaistuotot olivat yhteensä 34.843.166 euroa. Liiketoiminnan kulut rahoituserät mukaan lukien olivat 34.272.654 euroa. Tilikauden 2023 tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 570.512 euroa. Tilikauden tulos oli 355.690 euroa.

​Viime vuonna alkaneet LSJH:n kilpailuttamat pakkausjätteiden keräys- ja kuljetuspalvelut eivät kaikilta osin toteutuneet odotetusti ja toisaalta Lounavoiman tuottaman sähkön hinnanlasku vuoden takaisesta laski kokonaistuottoja. Myös vastaavat kustannukset kuljetuspalvelun ja sähkön hankinnasta jäivät odotettua alhaisemmiksi. Lisäksi monissa muissa kustannuserissä saatiin säästöjä, mikä johti odotettua parempaan tulokseen.

​Päättyneen tilikauden nettoinvestoinnit kuluvan käyttöomaisuuden osalta olivat yhteensä 4.112.621 euroa. Keskeneräisten käyttöomaisuushankintojen määrä tilinpäätöshetkellä oli 1.992.659 euroa. Kaikki investoinnit toteutettiin lakisääteisistä peruspalveluista huolehtimiseksi. Taloudellisesti merkittävimpiä investointeja päättyneellä tilikaudella olivat Topinojan uuden lajitteluaseman tiejärjestelyjen rakentaminen.

​Yhtiön hallitus esittää yhtiökokoukselle, että tilikauden 2023 voitosta 355.690 euroa jaetaan osinkoa yhteensä 142.247 euroa ja loput 213.443 euroa siirretään edellisten vuosien voittovaroihin. Kaupungin omistusosuutta vastaava osuus osingosta on 31.948,68 euroa.

Poistotekstiilin jalostuslaitosinvestoinnista luopuminen

​LSJH on etsinyt toteutusvaihtoehtoja poistotekstiililaitoksen toteuttamiseen. Alkuperäisen projektisuunnitelman (2021) mukaisesti lähtökohtana oli toteuttaa 20.000 tonnin poistotekstiilin lajittelu- ja käsittelylaitos Turun Topinpuis-toon.

​Maaliskuussa 2022 julkaistussa EU:n Tekstiilistrategiaehdotuksessa esitettiin ensi kertaa harmonisoitua tuottajavastuuta tekstiileille. Tämä johti Suomessa muiden jätelaitoksien siirtymiseen tekstiilien keräyksessä aktiivisesta edistämisestä lähinnä passiiviseen taustaseuraamiseen. Poistotekstiilin erilliskeräysvelvoite alkoi 1.1.2023 ja tekstiilien keräysmäärät valtakunnallisesti eivät yltäneet täyden mittakaavan poistotekstiilin jalostuslaitoksen toteutusuran ennustetasolle.

​Poistotekstiilin keräysmäärän vuoksi LSJH toteutti eri vaihtoehtojen toteutus- ja kannattavuusselvityksiä vuoden 2023 alkupuolella. Tarkempi hankesuunnittelu kustannustason selvittämiseksi toteutettiin alkuperäistä pienemmälle laitokselle.

​LSJH toteutti myös kapasiteetiltaan pienennettyjen vaihtoehtojen toteutus- ja kannattavuusselvityksiä vuoden 2023 alkupuolella. Tarkempi hankesuunnittelu kustannustason selvittämiseksi toteutettiin alkuperäistä suunnitelmaa puolta pienemmälle, mutta laajennettavalle laitokselle.

​Tekstiilien harmonisoitua tuottajavastuuta ajava esitys tuli EU:n komissiosta 5.7.2023. Voimaantullessaan tämä poistaisi Suomessa tekstiilien kuntavastuullisen erilliskeräyksen ja käsittelyn. Esityksen käsittely on kesken, mutta nykyinen puheenjohtajamaa Belgia yrittää edistää asian käsittelyä kolmikantaneuvotteluihin (parlamentti, komissio, neuvosto) kesän 2024 aikana. Tämänhetkisen tiedon perusteella harmonisoitu tuottajavastuu voisi olla voimassa 2027 - 2028, jolloin materiaalin saatavuus laitokselle olisi lähes täysin markkinaehtoista.

​Varmistaakseen poistotekstiiliraaka-aineet ja toteuttaakseen suunnitellun laitosvaihtoehdon LSJH kävi syksyn 2023 aikana kumppanuusneuvotteluita 25 eri tahon kanssa yhteistä ratkaisua löytämättä. Lisäksi Business Finland linjasi, että vain alkuperäisen projektisuunnitelman mukainen jalostuslaitos on tukikelpoinen.

​Ainoa vaihtoehto investointituen hyödyntämiseksi on tässä kohtaa täyden mittakaavaan (20.000 tonnia) lajittelu- ja käsittelylaitoksen toteuttaminen LSJH:n omana tai sen 100 % omistaman tytäryhtiön investointina.

​Täyden mittakaavan jalostuslaitoksen investointikustannukset olisivat tämän hetken toteutussuunnittelun pohjalta 35 - 40 M€, eli huomattavasti korkeammat kuin kolme vuotta sitten alustavasti arvioitiin (21 M€). BF:n myöntämän 5,3 M€ investointituen käytön takarajana on vuoden 2025 loppu. Jos toteutus aloitetaan tänä keväänä, laitos valmistuisi vuoden 2026 lopulla ja investointituki olisi vielä pääosin hyödynnettävissä.

​Nykyisen tiedon perusteella laitoksen operointi olisi selvästi alikatteista (arviolta 1–2 milj. €/vuosi) usean vuoden ajan. Tulokseen vaikuttaisivat tuotannon käynnistymisen ja kapasiteetin noston onnistuminen sekä markkinoiden ja myynnin kehittyminen.

​Hankkeen osoittauduttua investointitasoltaan lähes kaksinkertaiseksi, toimintakustannuksiltaan merkittävän tappiolliseksi ja raaka-aineen saatavuudeltaan epävarmaksi, ei poistotekstiilin jalostuslaitoksen investoinnille ole taloudellista edellytystä. Omistajakuntien yhtiökokouksessa myöntämä tappiotakaus voisi kuitenkin olla edelleen vaihtoehto toteuttaa poistotekstiilien jalostuslaitos Topinpuistoon.

​Yhtiön hallitus esittää yhtiökokoukselle, että poistotekstiilin jalostuslaitosta ei toteuteta ottaen huomioon mahdollisen laitoksen aiempaan nähden lähes kaksinkertaistuneen investointikustannusarvion, materiaalin saantiin liittyvät riskit tuottajavastuun alettua vuonna 2028 ja lopputuotteiden tulovirran epävarmuuden.

​Mikäli omistajakunta/kunnat em. huolimatta katsovat investoinnin perustelluksi, tulee omistajakunnan/kuntien myöntää hallituksen ehdotuksen mukaan täysimääräinen tappiotakaus sekä investointiin että operatiiviseen toimintaan.

Yhtiön hallituksen jäsenten valinta

Yhtiöjärjestyksen 3 §:n mukaan yhtiöllä on hallitus, johon kuuluu 7 - 13 varsinaista jäsentä. LSJH:n osakassopimuksen luvun 10.2 mukaan yhtiön hallitukseen valitaan 13 varsinaista jäsentä ja Turulla on oikeus nimittää hallitukseen 3 jäsentä. Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtaja siten, että puheenjohtaja valitaan Turun nimeämistä hallituksen jäsenistä ja varapuheenjohtaja Salon nimeämistä hallituksen jäsenistä.​

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on kokouksessaan 16.5.2022 § 51 päättänyt LSJH:n hallituksen nimeämisestä Turun kaupungin nimeämien edustajien osalta seuraavaa:​

Olli A. Manni, puheenjohtaja​

Niina Kallio, hallituksen jäsen​

Tuija Ollikkala, hallituksen jäsen​

Hallituksen kokoonpanoon ei ole tarvetta tehdä muutoksia Turun kaupungin nimeämien edustajien osalta.

Oheismateriaali 1​​Yhtiökokouksen esityslista liitteineen

Oheismateriaali 2​​Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n tuloskortti (salassa pidettävä JulkL 24 § 20 kohta)

​Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​​Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää ilmoittaa kaupungin kantana yhtiökokousedustajalle, että poistotekstiilin jalostuslaitosta ei toteuteta.​

Lisäksi kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää, että muilta osin yhtiökokouksen esityslista merkitään tiedoksi, eikä tarvetta konserniohjeen antamiselle ole.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Korhonen ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

​Korhosen tilalla sihteerinä tältä osin toimi Lounaja.

​Kokouksessa asiaa oli selvittämässä Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heikkilä.

Jakelu

tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tpvKonsernihallinto, omistajaohjaus