Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto9712.12.20221

2898-2022 (00 00 01)

Turun Satama Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Tiivistelmä: -

Khkon § 97

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen ja omistajaohjauksesta vastaava controller Sanna Lounaja 10.11.2022:

Turun Satama (jäljempänä Satama) on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 100 %. Sataman toimialana​on sataman ylläpitäminen ja yleisen satamatoiminnan harjoittaminen ja kehittäminen sekä siihen liittyvä muu toiminta. Sataman toiminta jakaantuu kahteen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat matkustajaliikenne sekä rahtiliikenne.

Sataman hallitus on päättänyt kokouksessaan 28.10.2022 pyytää (oheismateriaali 1, sisältäen liitteet) kaupunginhallituksen konsernijaostolta omistajan ennakkonäkemystä muutosneuvottelujen aloittamiseksi. Konserniohjeen (Kv​13.12.2021 § 286) 10. kohdan mukaan tytäryhteisön tiedusteltava omistajan ennakkonäkemystä hyvissä ajoin ennen toimenpiteen toteuttamista muun muassa silloin kun​kyseessä on ”tytäryhteisön palveluksessa olevan taloudellisesta tai tuotannollisesta syystä tapahtuva irtisanominen tai lomauttaminen yli 90 päiväksi”.

Yhtiö perustelee pyyntöään seuraavasti: Turun Sataman organisaatiota on johdonmukaisesti kevennetty luonnollisen poistuman kautta jo vuosien ajan. Operatiivinen osasto – kunnossapito ja aluspalvelut – on tehostettu vastaamaan nykyistä tarvetta ja tulemme itse asiassa rekrytoimaan uusia työntekijöitä lähitulevaisuudessa eläköitymisen seurauksena. Muutosneuvottelut ovat käynnissä työvuorojen edelleen tehostamiseksi, mutta henkilömäärää ei olla vähentämässä.​

Hallinnon organisaatio on sen sijaan vahvasti ylimitoitettu ja se on aikoinaan rakennettu vastaamaan erilaiseen tarpeeseen. Digitalisointi ja tietoliikenneyhteyksien kehittyminen ovat merkittävästi vähentäneet manuaalisen työn määrää ja samalla on syntynyt tarve uudenlaiselle osaamiselle. FTT –hanke, kansainvälisen talouden tilanne sekä yrityksen tulevat taloudelliset tavoitteet eivät salli ylisuuria kiinteitä kuluja. Tallinkin Galaxy– aluksen poistuminen liikenteestä vähensi yrityksen vuotuista liikevaihtoa 3,5 miljoonaa euroa ja tulevaisuuden tulostavoitteet ovat tästäkin syystä haasteelliset.​

Yrityksen johtoryhmä on keskustellut tilanteesta jo pitkään, koska ongelma ei ole uusi. Lähivuosina ei ole odotettavissa henkilökunnan luonnollista poistumaa hallinnon organisaatiossa ja johdon arvion mukaan hallintoa olisi kevennettävä noin neljänneksellä. Yrityksen johto ehdottaa näin ollen muutosneuvottelujen aloittamista korkeintaan 6 henkilön vähentämiseksi hallinnon organisaatiossa.​

Yhtiöltä edellytetyn tulostason varmistamiseksi tulee kiinteiden kustannusten olla oikealla tasolla ja tästä syystä yhtiön johto esittää hallitukselle omistajan ennakkonäkemyksen hankkimista muutosneuvottelujen käynnistämisestä. Mikäli konsernijaoston päätös on muutosneuvottelujen aloittamisen kannalta myönteinen, yhtiön hallitus päätti valtuuttaa johdon käynnistämään muutosneuvottelut syksyn 2022 aikana.​

Asian arviointi

Sataman liiketoimintojen rakennemuutos ja hallinnollisen työn väheneminen digitalisaation myötä on aiheuttanut asteittain merkittävää ylikapasiteettia sataman hallintohenkilöstön lukumäärässä suhteessa tarjolla oleviin työtehtäviin. Hallinnon keventämistä on toteutettu aiemmin vaiheittain eläköitymisten myötä, mutta jäljellä olevan henkilöstön ikärakenne ei mahdollista menettelyä enää keskipitkälläkään aikavälillä.​

Satama on kyennyt tähän saakka ylläpitämään toimintoihinsa nähden suurempaa hallintohenkilöstön määrää ja päässyt silti asetettuihin tulostavoitteisiin. Tilanne on muuttunut radikaalisti Tallink-Siljan tekemien liikennöintiratkaisujen myötä ja sataman tulos uhkaa heikentyä oleellisesti aiempaan verrattuna. Epävarmuus Tallink-Siljan liikennöinnin jatkuvuudesta ja laajuudesta muodostaa välttämättömän syyn arvioida uudelleen yhtiön kaikkia kulumuotoja, mikäli vastaavaa noin 3,5 M€:n alenevaa liikevaihtoa ei saada korvattua uudella liiketoiminnalla. Samanaikaisesti yhtiön tulee valmistautua kaupunginvaltuuston linjaaman 173 M€:n Ferry Terminal -investointihankkeen rahoituskustannusten kattamiseen.​

Turun Satama Oy:n toimintaympäristö on muuttunut ja edelleen muuttumassa nopeasti sisäisen rakennemuutoksen ja ulkoisten syiden vuoksi siten. Yhtiön hallituksen on siten välttämätöntä ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin yhtiön talouden vakaannuttamiseksi ja investointikyvyn varmistamiseksi. Konsernijaoston tulisi suostua ennakkonäkemyksenään muutosneuvotteluiden käynnistämiseen yhtiön hallituksen esittämällä tavalla.​

Sataman toimitusjohtaja on kutsuttu kokoukseen antamaan suullinen selvitys ennakkonäkemyspyynnöstä.

Oheismateriaali 1Turun Satama Oy ote hallituksen pöytäkirjasta liitteineen

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää ennakkonäkemyksenä, että Turun Satama Oy:lle annetaan lupa käynnistää muutosneuvottelut oheismateriaalina olevan ennakkonäkemyspyynnön mukaisella tavalla ja ryhtyä muutosneuvottelujen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Pätäri ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Pätärin tilalla asian käsittelyyn osallistui Koivusalo.

Jakelu

tiedTurun Satama Oy