Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto3111.04.20221
Kaupunginhallituksen konsernijaosto4425.04.20221

3869-2022 (00 00 01)

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Tiivistelmä: -

Khkon § 31

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen, omistajaohjauksesta vastaava controller Sanna Lounaja 6.4.2022:

Turun Kaupunkiliikenne Oy on Turun kaupungin konserniohjeissa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistusosuus on 100 prosenttia.

Turun Kaupunkiliikenne Oy on 17.3.2022 päivätyllä kirjeellään (oheismateriaali 1) päättänyt pyytää kaupunginhallituksen konsernijaostolta omistajan ennakkonäkemyksenä lupaa aloittaa YT-neuvottelut ja ryhtyä YT-neuvottelujen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin. Konserniohjeen (Kv 13.12.2021 § 286) 10. kohdan mukaan tytäryhteisön tiedusteltava omistajan ennakkonäkemystä hyvissä ajoin ennen toimenpiteen toteuttamista muun muassa silloin kun kyseessä on ”tytäryhteisön palveluksessa olevan taloudellisesta tai tuotannollisesta syystä tapahtuva irtisanominen tai lomauttaminen yli 90 päiväksi”.

Yhtiö perustelee pyyntöään seuraavasti:

Yhtiö vastaanotti Turun seudun joukkoliikennettä järjestävältä Föliltä 14.3.2022 päivätyn ilmoituksen;  

”Turun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 14.2.2022 § 24 kaupungin omistajapolitiikan linjaukset vuosille 2022–2025. Valtuuston hyväksymässä dokumentissa Turun kaupungin omistajapolitiikka 2022–2025 on kirjattu Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöinnistä, että "Tuotannollisen tehokkuuden ylläpitämiseksi yhtiön osuus kaupungin sisäisen liikenteen linjakilometreistä pidetään noin 17 %:ssa." 

Kannattavan tuotanto-osuuden hallitsemiseksi ja rationaalisten kokeilukokonaisuuksien muodostamiseksi voidaan toteuttaa tarvittaessa yksittäisiä linjastomuutoksia ja yhtiön osuus liikenteen linjakilometreistä määräytyy konkreettisesti tilaajana toimivan seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen koordinoimana." 

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n osuus Turun sisäisen liikenteen liikennöinnistä on tällä hetkellä noin 22 %. Seudullinen joukkoliikenne on nimetty koordinoimaan omistajaohjauspäätöksen toteutusta. Kaupunginhallitukselle tullaan esittämään, että valtuuston päättämä omistajaohjauslinjaus toimeenpannaan siirtämällä Turun Kaupunkiliikenne Oy:n linjoista kilpailutettaviksi linjat 55 ja 56. 

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n ajaman liikenteen osuus nousi korkeammalle tasolle vuonna 2016, kun linjan 1 sähköbussikokeilu päätettiin aloittaa. Tuolloin sovittiin, että liikenne tullaan myöhemmin palauttamaan perustilanteen tasolle. Tämä tarkoittaa käytännössä linjan 1 liikennettä vastaavan kilometrimäärän poistamista yhtiön liikenteestä. Linjalla 1 ajettiin vuonna 2021 noin 660 000 kilometriä. Nyt kilpailutettavaksi esitettävässä kokonaisuudessa liikennöitiin vuonna 2021 yhteensä noin 613 000 km. Liikennemäärän palauttamisessa ei ole kyse normaalista liikenteen muuttamisesta, jonka rajaksi on sopimuksessa päätetty 20 % (kuitenkin enintään 10 % vuodessa), vaan erikseen sovitusta liikennöinnin palauttamisesta perustasolle. 

Turun sisäisten linjojen 55 ja 56 liikenteet pyritään kilpailuttamaan uusiin sopimuksiin ajalle 26.9.2022 - 30.6.2025 tai alkamaan niin pian kuin se on mahdollista. 

Ehdotus tästä em. omistajaohjauksen toimeenpanosta on menossa kaupunginhallitukseen viimeistään 4.4.2022.”

Joukkoliikennetoimisto on perustellut kaupunginhallitukselle tekemässään lausuntopyynnössä kilpailutuksen käynnistämistä kaupunginvaltuuston päätöksellä, jonka mukaan Turun Kaupunkiliikenne Oy:n osuus kaupungin sisäisen liikenteen linjakilometreistä pidetään noin 17 %:ssa sen ollessa tällä hetkellä noin 22 %.

Tämän lisäksi kaupunginvaltuusto on linjannut omistajapolitiikassa, että kaupungin sidosyksikköinä toimivien tuotantoyhtiöiden tuottamien palveluiden hintatason tulee olla rinnastettavissa vastaavien kilpailutettujen palveluiden keskihintaan. Joukkoliikennetoimiston mukaan tällä hetkellä kaupungin sidosyksikkönä toimivalle Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle maksettava korvaustasoon 11,5 % korkeampi kuin kaupungin sisäisen joukkoliikenteen keskihinta.

Tulevan kilpailutuksen myötä Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöimät Turun kaupungin sisäiset linjakilometrit vähenevät 22 %:sta 17 %:iin. Vuositasolla linjakilometrien vähennys on 613.000 km. Yhtiön liikevaihto tulee vähenemään vuositasolla noin 2.050.000 euroa nykyisillä liikennöintikorvauksilla laskettuna, mikä on noin 22 prosenttia yhtiön nykyisestä liikevaihdosta.

Yhtiön hallitus ennakoi, että liikevaihdon ja liikennöintimäärän lasku aiheuttaa yhtiölle tarpeen sopeuttamistoimenpiteisiin syksyn 2022 kuluessa mukaan lukien työvoiman käytön vähentäminen. Yhtiön tulee käsityksensä mukaan käynnistää yhteistoimintaneuvottelut koskien taloudellisista, tuotannollisista ja/tai työnantajan toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä harkittavia mahdollisia töiden uudelleenjärjestelyjä, osa-aikaistamisia, lomauttamisia ja/tai irtisanomisia, joiden piirissä tulisi olla koko yhtiön henkilöstö.

Yhtiön tuotannon pysyvä supistaminen muodostaa tarpeen vähentää työntekijöiden määrää noin 25 henkilötyövuoden verran. Osa vähennystarpeesta voidaan toteuttaa eläkkeelle siirtymisten kautta sekä määräaikaisia työsuhteita hyödyntäen. Osalle täysaikaisesta henkilökunnasta voidaan tarjota työtä tarvittaessa töihin kutsuttavina osa-aikaisina kuljettajina.

Joukkoliikennetoimiston on selvittänyt ns. Lonka-sopimuksen käyttömahdollisuuksia siten, että Turun kaupunkiliikenne Oy:ssä kilpailutuksen seurauksena mahdollisesti irtisanottavat kuljettajat voisivat siirtyä kilpailun voittaneen liikennöitsijän palvelukseen.

Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välisen linja-autohenkilökunnan työehtosopimuksen 1.2.2021 – 31.1.2023 mukaan joukkoliikenteen kilpailutusten yhteydessä ensimmäiseksi tarjotaan työtä liikenteenharjoittajan taloudellisilla tai tuotannollisilla syillä irtisanomille työntekijöille, joiden irtisanomisaika on vielä kesken ja joiden työsuhde ei ole siten vielä päättynyt. Sen jälkeen tarjotaan työtä liikenteenharjoittajan taloudellisilla tai tuotannollisilla syillä irtisanomille työntekijöille, joiden työsuhde on jo päättynyt, mutta joita koskee vielä työsopimuslain 6 luvun 6 §:n mukainen takaisinottovelvollisuus. Viimeiseksi tarjotaan työtä niille työntekijöille, joihin sovelletaan linja-autohenkilökunnan työehtosopimusta ja jotka hävinnyt liikenteenharjoittaja on kyseisen sopimuksen mukaisesti irtisanonut.

Turun Kaupunkiliikenne Oy ei osallistu linjojen 55 ja 56 tarjouskilpailuun, eikä ole järjestäytynyt Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n jäseneksi. Koska JHL on kuitenkin järjestönä Lonka-sopimuksen allekirjoittaja, sopimusta voidaan käyttää ALT:n ja AKT:n voimassa olevaa työehtosopimusta vastaavasti. Liikennettä voittava yritys on siten velvoitettu palkkaamaan tarvitsemansa uusi henkilöstö Turun Kaupunkiliikenteen Lonkapankkiin siirretyistä henkilöistä.

Autoliikenteen Työnantajaliitolta saadun sopimustulkinnan mukaan Lonka-sopimusta sovelletaan, mikäli kysymyksessä on sopimuksen 1 §:n mukaisesta linjaliikenteen kilpailutuksesta ja kilpailun voittanut liikennöitsijä kuuluu ALT:n sopimusalan piiriin. Merkitystä soveltamiseen ei ole sillä, osallistuuko kilpailutuksen kohteena olevaa liikennettä nykyisin liikennöivä Turun Kaupunkiliikenne Oy kilpailutukseen, koska sopimuksen 1 §:n mukaisesti ”muutos perustuu linjaliikenteen kilpailutukseen.

Kyseessä on kuitenkin varsin pieni kilpailu ja on mahdollista, että kilpailun voittaneella yrityksellä ei ole tarvetta uusille kuljettajille. Tällöin Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kuljettajat ovat normaalin irtisanomismenettelyn piirissä.

Yt-neuvottelut voisivat yhtiön näkemyksen mukaan johtaa

Yhtiön palveluksessa on työntekijöitä, joiden irtisanomisaika on kuusi kuukautta. Kun lisäksi huomioidaan YT-neuvotteluihin lain mukaan kuuluvat kutsu- ja neuvotteluajat, tulisi YT-neuvotteluihin ja sitä mahdollisesti seuraavien irtisanomisten irtisanomisaikoihin varata käytännössä vähintään kahdeksan kuukautta.

Turun Kaupunkiliikenne Oy tiedustelee, saako yhtiö luvan aloittaa YT-neuvottelut tässä ennakkonäkemyksessä mainitulla tavalla ja ryhtyä YT-neuvottelujen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin, mikäli kaupunginhallitus päättää linjojen 55 ja 56 kilpailuttamisesta Fölin ilmoituksessa mainitulla tavalla.

Oheismateriaali 1Turun Kaupunkiliikenne Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Oheismateriaali 2Keskihintavertailu

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKonsernijaosto päättää ennakkonäkemyksenään, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle annetaan lupa käynnistää YT-neuvottelut oheismateriaalina olevan ennakkonäkemyspyynnön mukaisella tavalla ja ryhtyä YT-neuvottelujen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin, mikäli kaupunginhallitus päättää lausunnossaan puoltaa linjojen 55 ja 56 kilpailuttamisen käynnistämistä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Arven Lehtisen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä Turun Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Parkkonen.

Khkon § 44

Pöydältä 11.4.2022 § 31

PäätösKonsernijaosto päätti ennakkonäkemyksenään, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle annetaan lupa käynnistää YT-neuvottelut oheismateriaalina olevan ennakkonäkemyspyynnön mukaisella tavalla ja ryhtyä YT-neuvottelujen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin kaupunginhallituksen 25.4.2022 § 193 päätöksen mukaisesti.

Päätös asiassa tehtiin äänin 6-3.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä konsernijaoston päätökseksi tulleen, esittelijän kokouksessa muuttaman päätösehdotuksen puolesta äänestivät Tavio, Helin, Weber, Lindholm, Ruohonen ja Arve.

Pätärin Lehtisen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta, että päätösehdotus hylätään, äänesti heidän lisäkseen Lindfors.

Jakelu

tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy