Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto4326.04.20219

2667-2021 (07 02 01, 00 01 02)

Vastaus kaupunginhallituksen konsernijaoston kokouksessa jätettyyn selvityspyyntöön

Tiivistelmä: -

Khkon § 43

Omistajaohjauksesta vastaava controller Sanna Lounaja ja kaupunginlakimies Jukka Vanto 22.4.2021:

Kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsen Merja Lundén teki konsernijaoston kokouksessa 1.3.2021 § 22 seuraavan luottamushenkilöiden kaksoisroolin kieltämistä aloitteen:

”Turussa voi luottamushenkilö olla tällä hetkellä sekä kaupunginhallituksessa ja/tai konsernijaostossa että toimia kaupungin omistaman yhtiön hallituksessa. Tämä ei ole laitonta, mutta vähintäänkin kyseenalaista, koska valvoja ja valvottava on sama henkilö. Kaksoisroolissa toimiminen aiheuttaa sekä jääviysongelmia että mahdollisia eturistiriitoja.

Esitän, että Turun kaupungin tulee jatkossa kieltää, että Turun kaupungin alaisten yhtiöiden ja säätiöiden tai vastaavien hallituksiin kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua Turun kaupungin konsernijohtoon tai valvonnasta vastaaviin toimielimiin (esim. kaupunginhallitus, konsernijaosto).

Muun muassa Tampereella on kielletty kaksoisroolit. Tampereen konserniohjeeseen lisättiin seuraava virke joulukuussa 2019: Tytäryhteisöjen ja säätiöiden johtoon tai hallitukseen kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua Tampereen kaupungin konsernijohtoon eivätkä valvonnasta vastaaviin toimielimiin."

Vastaus

Lainsäädäntö ja Kuntaliiton suositus

Kunnan konsernijohtoon kuuluvat kunnanhallitus, kunnanjohtaja tai pormestari ja muut hallintosäännössä määrätyt viranomaiset. Hallintosäännössä määrätään konsernijohdon tehtävistä ja toimivallan jaosta. Konsernijohto vastaa kuntakonsernissa omistajaohjauksen toteuttamisesta sekä konsernivalvonnan järjestämisestä, jollei hallintosäännössä toisin määrätä (kuntalain 48 §).

Voimassa olevan kuntalain (410/2015) valmistelussa esillä oli konsernijohtamiseen liittyvä vaihtoehto, jonka mukaan kunnanhallituksen ulkopuolelle olisi rajattu kunnan konserniyhtiön hallituksen jäsenet. Perusteluna oli se, että sama henkilö ei voisi olla konsernijohtoon kuuluvassa kunnanhallituksessa ja konserniyhtiössä. Kuntalakiin ei tullut tätä rajoitusta. Esteellisyyden sääntelyä muutettiin kuitenkin niin, että ettei ns. yhteisöjäävin poikkeus enää koske konserniyhtiön hallituksen jäseniä. Yhteisöjääviä (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta) sovelletaan siis myös kuntakonserniin kuuluvan yhteisön ja säätiön hallituksen ja hallintoneuvoston jäseniin, eli kuntakonserniin kuuluvan yhteisön hallituksen tai hallintoneuvoston jäsen on esteellinen käsittelemään yhteisöä tai säätiötä koskevaa asiaa kunnan toimielimessä, kuten esimerkiksi kaupunginhallituksessa tai sen konsernijaostossa. Tässä kuntalaki on muuttanut tilannetta aiemmasta, vuoden 1995 kuntalaista, jossa yhteisöjäävin poikkeusta sovellettiin konserniyhtiöiden hallinnossa toimiviin.

Esteellisen henkilön on ilmoitettava esteellisyydestään. Henkilön on lisäksi toimielimen pyynnöstä esitettävä selvitys seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen esteellisyytensä arvioinnissa (kuntalain 97 §:n 5 momentti).

Muun muassa kunnanhallituksen jäsenen on tehtävä sidonnaisuusilmoitus (kuntalain 84 §) muun muassa luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä. Esimerkiksi konserniyhteisöjen hallituksen jäsenyydet on perusteltua ilmoittaa aina.

Kuntaliitto on vuonna 2017 uudistanut vuonna 2005 annettua konserniohjeen laatimista koskevaa suositusta (Kunnan konserniohje, 2. tarkistettu painos), jossa todetaan muun ohella, että ”Tytäryhteisöjen hallitusten jäseniä nimettäessä on hyvä ottaa huomioon myös mahdollisten eturistiriitojen vaikutukset yhteisön hallituksen toimintaan.”

Aloitteessa mainittu Tampereen konserniohje

Tampereen kaupunginvaltuusto on 16.12.2019 tekemällään päätöksellä (§ 206) hyväksynyt Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen konserniohjeen. Konserniohjeeseen lisättiin muun muassa kaksoisrooleihin liittyvää sääntelyä, joka päätöstä koskevan valmistelun mukaan liittyi hyvän johtamis- ja hallintotavan toteuttamiseen Tampereen kaupunkikonsernissa. Konserniohjeessa todetaan muun ohella seuraavaa:

”Konsernijaoston työskentelyssä on kiinnitettävä erityistä huomiota omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan objektiivisuuteen ja tasapuolisuuteen sekä hyvän hallintotavan ja esteellisyyssäännösten toteuttamiseen (Kuntalaki 48 §, Hallintolaki 6 §). Tytäryhteisöjen ja säätiöiden johtoon tai hallitukseen kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua Tampereen kaupungin konsernijohtoon eivätkä valvonnasta vastaaviin toimielimiin (tarkastustoimikunta ja tarkastuslautakunta).”

Turun kaupungin konserniohje

Turun kaupunginvaltuusto on 12.12.2016 tekemällään päätöksellä (§ 205) hyväksynyt Turun voimassa olevat konserniohjeet, joiden kohdan 8 (Hyvä hallintotapa) alakohdassa 3 (Hallitus) käsitellään tytäryhteisöjen hallitusten nimeämisessä noudatettavia periaatteita. Kohdassa ei ole samanlaista kieltoa kuin Tampereen vuonna 2019 muutetussa konserniohjeessa.

Johtopäätös

Turun voimassa oleva konserniohje on laadittu ennen vuonna 2017 uudistetun Kuntaliiton konserniohjeen laatimista koskevaa suositusta. Turun konserniohjeiden ajantasaisuus tulisi arvioida ja tarvittaessa päättää konserniohjetta koskevista muutoksista.

Turun kaupungin konserniohje (Kv 12.12.2016 § 205) tulee päivitettäväksi vuoden 2021 aikana siten, että ohje tuodaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi syyskaudella 2021. Luottamushenkilöiden ja virkamiesten kaksoisrooli konserniyhteisöjen hallituksissa tulee siten linjattavaksi vuoden 2021 aikana osana konsernin ohjausasiakirjojen päivitystä, eikä asiasta ole tarkoituksenmukaista päättää erillisesti.

Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto merkitsee vastauksen aloitteeseen tiedoksi ja selvityspyynnön käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX