Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto8307.12.20202
Kaupunginhallituksen konsernijaosto718.01.20211

4004-2020 (00 00 01)

Turun Seudun Vesi Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Tiivistelmä: -

Khkon § 83

Omistajaohjauksesta vastaava controller Sanna Lounaja 1.12.2020:

Turun Seudun Vesi Oy on Turun kaupungin konserniohjeissa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistusosuus on 64,7 prosenttia. Yhtiön valvontavastuuhenkilöksi on määritelty omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen.

Turun Seudun Vesi Oy pyytää 30.11.2020 päivätyllä kirjeellään (oheismateriaali 1) kaupunginhallituksen konsernijaostolta omistajan ennakkonäkemystä toimitusjohtajan sopimuksen muutoksesta koskien tulospalkkausta ja palkkausta. Konserniohjeen (Kv 12.12.2016 § 206) 10. kohdan mukaan tytäryhteisön tiedusteltava omistajan ennakkonäkemystä hyvissä ajoin ennen toimenpiteen toteuttamista muun muassa silloin kun kyseessä on ”tytäryhteisön toimitusjohtajan tai vastaavan palkka- ja muiden palvelussuhde-ehtojen ja eläke-etujen vahvistaminen tai sisällöllinen muuttaminen lukuun ottamatta alalla sovellettavan työehtosopimuksen mukaisia palkan yleiskorotuksia tai mikäli toimitusjohtajaan ei sovelleta työehtosopimuksen määräyksiä, vastaavan tasoista yleiskorotusta”.

Yhtiö perustelee pyyntöään seuraavasti: ”Turun Seudun Vesi Oy:n toimitusjohtajan nykyinen sopimus on solmittu syksyllä 2013. Sen jälkeen yhtiön operatiivinen toiminta ja toimintaympäristö on muuttunut huomattavasti, henkilökunnan määrä on lisääntynyt merkittävästi ja toimintakenttä on laajentunut paikallisesta kansainväliseen. Samaan aikaan toimintaa on tehostettu jatkuvasti, jotta hinta on pysynyt samana, jopa inflaatiosta ja lisääntyneestä palvelutarjonnasta huolimatta. Yhtiön tulevaisuuden suunnitelmat tarkoittavat myös lisää vastuuta vedenhuollosta ja vieläkin tarkempaa riskienhallintaa.

Toimitusjohtajan sopimuksen palkkarakenteessa oleva tulospalkkauksen mahdollisuus ei sovi kovin hyvin yhtiöön, jolla on luonnollinen monopoli ja joka ei tavoittele suoraa taloudellista tuloutusta omistajille. Hallituksen puheenjohtaja on vuosittain neuvotellut toimitusjohtajan tavoitteista ja ehdoista liittyen tulospalkkioon mutta nykytilanteessa on vaikea löytää kannustava tasapaino haastavien tavoitteiden ja riskien välillä. Yhtiön toimitusjohtaja on sen lisäksi osoittanut, että yhtiön kaikkea toimintaa kehitetään riippumatta siitä onko hänelle asetettu juuri siihen kohtaan tulostavoitetta vai ei. Vaikka yhtiön toiminta on kehittynyt valtavasti, veden hinta on siitä huolimatta pysynyt samalla tasolla jo monta vuotta. Liian kovat tulostavoitteet voivat kuitenkin pahimmassa tapauksessa vaarantaa sekä toimitusjohtajan, henkilökunnan että teoriassa myös omistajakuntien asukkaiden terveyttä. Riskien hallinnan takia tämä ei ole järkevää jatkon kannalta.

Hallitus on pitkän pohdinnan seurauksena halukas neuvottelemaan uudesta toimitusjohtajan sopimuksesta, jossa on kiinteä kokonaispalkkio per kuukausi. Nykyinen mahdollinen kahden kuukauden tulospalkkio sisältyy tähän jaettuna tasaisesti kaikille vuoden kuukausille. Tulospalkkio-osa siis jää kokonaan pois.

Tämänhetkinen kuukausipalkkio on 7899,48 € ja arvioitu vuosiansio 2020 on 99 746,36 € (sis. lomaraha) + tulospalkkio 15608,54 € = yhteensä 115 354,90 €. Tulospalkkio on maksettu keväällä 2020 vuoden 2019 tulostavoitteiden toteuman perusteella, täysimääräisenä. Uudessa sopimuksessa kuukausipalkkio olisi 9 200 € ja sen perusteella vuosiansio olisi yhteensä 117 064 (sisältäen lomarahan). Tulospalkkioita ei maksettaisi jatkossa. Kustannusnousu vuositasolla olisi siis noin 1700 € (tulostavoitteet realistiset ja täyttyneet) tai 17 000 € vuosi jos tulospalkkiota ei oteta huomioon. Tämä on kohtuullinen kustannus sille, että yhtiöllä on jatkossakin sitoutunut, osaava ja kunnianhimoinen toimitusjohtaja.

Yhtiön hallitus pyytää nyt omistajan ennakkonäkemystä siitä voiko tällainen muutos koskien palkkarakennetta tehdä? Uusi sopimus laaditaan konsernin ohjeiden mukaisesti, jos tällainen palkkarakennemuutos on mahdollinen.”

Konserniohjeen (Kv 12.12.2016 § 206) 17. kohdan mukaan ”Turun kaupunkikonsernin tytäryhteisöt noudattavat toiminnassaan soveltuvin osin kunnan henkilöstöpolitiikan periaatteita. Etenkin harkinnanvaraisten työsuhteen etujen myöntämisessä yhteisöt pyrkivät noudattamaan kunnan käytäntöä. Tällaisia etuja ovat esimerkiksi harkinnanvaraiset palkkaedut ja harkinnanvarainen työvapaa sekä työntekijän oikeus henkilöstökoulutukseen, luontoissuorituksiin ja lisäeläke-etuihin. Turun kaupungin rahoittamien ja monopoliluoteisten yhtiöiden osalta konsernijaosto voi valvoa ja ohjeistaa yhtiön henkilöstöpolitiikkaa.”

Yhtiö perustelee muutostarvetta sillä, että tulospalkkauksen mahdollisuus ei sovi hyvin yhtiöön, jolla on luonnollinen monopoli ja joka ei tavoittele suoraa taloudellista tuloutusta omistajille. Turun Seudun Vesi Oy toimii ns. Mankala – periaatteella, jolloin yhtiö myy lopputuotteensa omistajilleen omakustannushintaan, eikä tavoittele toiminnassaan voittoa. Kaupunginvaltuuston 11.6.2018 hyväksymän omistajapolitiikka-asiakirjan mukaan monopoliluonteisissa toiminnoissa kaupunki on aktiivinen omistaja, joka määrittelee erityistehtävän sisällön. Omistajapolitiikan mukaan yhtiön tehtävä on tuottaa seudun asukkaille hyvälaatuista talousvettä mahdollisimman kustannustehokkaasti kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on kokouksessaan 22.10.2018 (§ 75) päättänyt palkitsemisjärjestelmistä kaupungin strategisissa yhteisöissä. Sen mukaan tulospalkkioita määritellessä ja niistä sovittaessa tulee huomioida, että palkkiojärjestelmän tulee aidosti kehittää yhteisön toimintaa ja parantaa sen toiminnallista ja / tai taloudellista tulosta. Tavoiteasetannassa tulee huomioida, että järjestelmän tavoitteiden tulee olla riittävän haasteellisia ja edellyttää yhteisön aitoa kehittämistä. Lähtökohtaisesti tulospalkkiojärjestelmän tulee olla itseään rahoittava: sen tulisi lisätä yhteisön tuloja tai tehostaa toimintaa ja näin ollen sille ei tulisi erikseen budjetoida rahaa yhteisön talousarviossa. On myös huomioitava, että tulospalkkiojärjestelmää ei käytetä muiden palkkaelementtien korvaajana. Tulospalkkiojärjestelmän tulee olla selkeästi dokumentoitu yhteisön hallinnossa ja päätöksenteossa. Päätöksen mukaan monopoliasemassa toimivien yhteisöiden toimitusjohtajille voidaan maksaa maksimissaan kahden kuukauden rahapalkkaa vastaava tulospalkkio.

Tulospalkkion perusteena olevien tavoitteiden tulisi niiden luonteen vuoksi olla vaativia ja sellaisia, että palkkionsaajan on omalla panoksellaan kyettävä vaikuttamaan tavoitteen saavuttamiseen. Ennakkonäkemyspyynnön mukaan toimitusjohtajan sopimuksen palkkarakenteessa oleva tulospalkkauksen mahdollisuus ei sovi kovin hyvin yhtiöön, jolla on luonnollinen monopoli ja joka ei tavoittele suoraa taloudellista tuloutusta omistajille. Konserniohjeessa ei ole määritelty, millaisia näiden tavoitteiden tulisi olla. Tavoitteet voivat siten olla myös muita kuin taloudelliseen tuloutukseen tai vastaavaan perustuvia. Tavoitteet voivat perustua esimerkiksi investointihankkeiden, aikataulujen ja kustannusarvioiden pitävyyteen, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden mittaamiseen. Ennakkonäkemyspyynnön mukaan liian kovat tulostavoitteet voivat pahimmassa tapauksessa vaarantaa sekä toimitusjohtajan, henkilökunnan että teoriassa myös omistajakuntien asukkaiden terveyttä. Turun Seudun Vesi Oy:n toiminnan luonne asettaakin erityisiä haasteita tulospalkkion tavoiteasetantaan ja riskienhallinnan näkökulmasta laatuun liittyvät tavoitteet tulee erityisesti huomioida ja tulospalkkauksen mittarit tulisi määritellä siten, että yhtiölle määritelty tehtävä sekä hyvälaatuisen talousveden tuottamisesta että kustannustehokkuuden osalta täyttyvät.

Turun Seudun Vesi Oy:n ehdottama uusi palkkarakenne poikkeaa muiden strategisten yhteisöjen voimassa olevista toimitusjohtajien palkkarakenteista. Palkkarakenteessa olevan tulospalkkio-osion tarkoituksena on ohjata johdon toimintaa sekä palkita toiminnan kehittymisestä. Sen vuoksi tulospalkkio-osion muuttaminen osaksi kiinteää palkkaa ei ole mielekästä. Konsernijaoston 22.10.2018 (§ 75) päätöksen mukaisesti ”tulospalkkiojärjestelmää ei käytetä muiden palkkaelementtien korvaajana”. Siten tulospalkkio-osaa ei olisi mahdollista muuttaa kiinteäksi palkanosaksi.

Yhtiön ehdottaman muutoksen taloudellinen vaikutus toimitusjohtajan vuosiansioon olisi ennakkonäkemyspyynnön mukaan 1 700 euroa vuodessa, jos vaikutus lasketaan toteutuneiden tulospalkkioiden mukaan. Mikäli maksettua tulospalkkiota ei huomioida vertailussa, kustannuslisäys vuosiansioon vuodessa olisi 17 000 euroa. Toteutuneisiin vuosiansioihin verrattuna 1 700 euron kustannuslisäys olisi kohtuullinen. Vertailu toteutumaan ei kuitenkaan ole mielekäs, koska tulospalkkio-osuuden ei voida sen luonteen vuoksi ajatella toteutuvan vuosittain samansuuruisena tai täysimääräisenä.

Päätöksenteossa tulee huomioida myös konserniyhteisöjen ja niiden toimitusjohtajien yhdenvertaisuus. Turun kaupunkikonserniin kuuluva Turun seudun puhdistamo Oy on luonteeltaan Turun Seudun Vesi Oy:n kaltainen monopoliluonteista infrastruktuuriliiketoimintaa suorittava ja Mankala-periaatteella toimiva tukkuvesiyhtiö. Turun Seudun Vesi Oy:n ennakkonäkemyspyynnössään esittämä perusteet huomioiden myös Turun seudun puhdistamo Oy:n tulospalkkausjärjestelmästä tulisi luopua, mikäli Turun Seudun Vesi Oy:n osalta toimitusjohtajan palkkausjärjestelmää muutetaan esitetyn mukaisesti.

Edellä mainitut perusteet huomioiden ja konsernin strategisten yhteisöjen toimitusjohtajien yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta yhtiön ennakkonäkemyspyyntöön tulisi ottaa hylkäävä kanta siten että tulospalkkio-osan muuttamista osittain tai kokonaan kiinteäksi palkanosaksi ei tulisi tehdä.

Oheismateriaali 1Turun Seudun Vesi Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää, että

Turun Seudun Vesi Oy:n ennakkonäkemyspyyntöön otetaan hylkäävä kanta siten, että tulospalkkio-osaa ei voida muuttaa osittain tai kokonaan kiinteäksi palkanosaksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Peltosen Pätärin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Khkon § 7

Pöydältä 7.12.2020 § 83

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Seudun Vesi Oy