Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto8507.12.20204

3428-2020 (00 00 01)

Turun Vesihuolto Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Tiivistelmä: -

Khkon § 85

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen 1.12.2020:

Turun Vesihuolto Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 100 %. Turun Vesihuolto Oy operoi kaupungin vesihuoltoa, hallitsee verkosto-omaisuutta ja vastaa asiakasrajapinnasta. Yhtiön valvontavastuuhenkilöksi on määritelty omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen.

Turun Vesihuolto Oy pyytää 30.11.2020 päivätyllä kirjeellään (oheismateriaali 1) kaupunginhallituksen konsernijaostolta omistajan ennakkonäkemystä koskien kahta liikelaitosaikana solmittua ylikunnallista vesihuollon yhteistyösopimusta. Konserniohjeen (Kv 12.12.2016 § 206) 10. kohdan mukaan tytäryhteisön tiedusteltava omistajan ennakkonäkemystä hyvissä ajoin ennen toimenpiteen toteuttamista muun muassa silloin kun kyseessä on ”toimintaan tai talouteen nähden merkittävät investoinnit sekä tärkeän omaisuuden tai oikeuksien (ml immateriaalioikeudet) hankkiminen, myyminen, vuokraaminen, luovuttaminen tai panttaaminen tai muun merkittävän sopimuksen tekeminen” tai ”kun päätettävä asia muuten merkittävästi vaikuttaa yhteisön tai kaupungin toimintaan tai taloudelliseen asemaan tai vastuuseen.” Turun Vesihuolto Oy esittää, että se irtisanoisi sopimukset vielä 2020 aikana, jolloin ne päättyisivät viimeistään 31.12.2025. Liikkeenluovutuksessa Turun Vesihuolto Oy:lle on luovutettu muille vesihuoltolaitoksille tuotettu liiketoiminta (sopimuksen kohta 3) ja erityisesti (kohta 3.8) …”kuntien ja vesilaitosten välillä solmitut sopimukset sekä sopimuksiin liittyvät velvollisuudet liittyvät Yhtiölle”. Tämän johdosta Turun Vesihuolto Oy kysyy, sisältääkö kaupunginhallituksen 5.12.2016 § 471 päätös myös Kaarinan kanssa solmitun sopimuksen velvoitteiden ja oikeuksien siirtymisen yhtiölle. Liedon kunnan kanssa solmittu sopimus on selkeästi liikelaitoksen sopimus, joka on liikkeenluovutuksessa siirtynyt.

Lisäksi Turun Vesihuolto esittää, että Turun kaupunki selvittäisi, onko Kaarinan sopimuksen kohdassa 2 tarkoitettua liittymismaksua palautettu myös maanvaihtokauppojen yhteydessä, kuten 1990 on suunniteltu. Yhtiöllä on tähän liittyen ainoastaan kopio Turun kaupungin mittausosaston kirjeestä 8.11.1990. Kirjeeseen liittyy Kaarinan kaupungin toimesta tehty laskelma, jossa indeksiin sidottu palautussumma on arvioitu n. 4 miljoonaksi markaksi, kun alkuperäinen summa on ollut n. 400.000 markkaa.  Aiemman apulaiskaupunginlakimies Reino Tiaisen esittelytekstin (diaari 4678-1995) mukaan ei ainakaan vaikuta siltä, että liittymismaksua olisi palautettu muuten kuin vesihuollon sopimuksessa.

Edellisten lisäksi Turun Vesihuolto esittää, että Turun Seudun Vesi Oy:n osakassopimusta päivitettäessä / uusittaessa huolehdittaisiin siitä, että sopimuksesta poistettaisiin maininnat Vesiliikelaitoksen ja Turun Seudun Vesi Oy:n tai kuntien välisistä sopimuksista, koska ne ovat tekopohjavesihankkeen valmistumisen jälkeen vanhentuneita. Turun Vesihuolto Oy ei näe tarpeellisena, että sen tulisi huolehtia Kaarinan tarvitsemasta vesimäärästä, vaan että Kaarinan tulisi muiden kuntien tavoin varata Turun Seudun Vesi Oy:ltä tarvitsemansa vesimäärä.

Yhtiö perustelee kahta yhteistyösopimusta koskevaa pyyntöään seuraavasti: ”Turun Vesihuolto Oy:llä on kaksi liikelaitosaikana solmittua ylikunnallista vesihuollon yhteistyösopimusta, jotka ovat sisällöllisesti vanhentuneet ja joiden vastuut, velvoitteet ja kustannukset eivät ole tasapuoliset ja oikeudenmukaiset Yhtiön näkökulmasta. Sopimukset on solmittu ajankohtana, jolloin aiesopimusten mukainen näkemys vesihuollon laajemmasta järjestämisestä seudullisesti poikkeaa sittemmin valitusta ja toteutetusta linjasta.

Kyseiset sopimukset ovat tämän pyynnön liitteenä.

Sopimus Kaarinan kanssa

Vesihuollon sopimus juontaa Turun kaupungin ja Kaarinan kunnan väliseen 3.8.1965 allekirjoitettuun Kauselan ja Auranlaakson alueiden jätevesien johtamista koskevaan sopimukseen sekä samojen sopijapuolien 11.11.1977 allekirjoittamaan sopimukseen veden toimittamisesta.

Kiinteistö- ja rakennustoimen lautakunta on 8.11.1995 (4678-1995) esittänyt kyseisen sopimuksen sekä kahden muun vesihuollon sopimuksen hyväksymistä. Krl on esittänyt vesilaitokselle oikeutta allekirjoittaa sopimukset. Kaupunginhallitus puolsi sopimusten hyväksymistä ja vesilaitoksen allekirjoitusoikeutta. Kaupunginvaltuusto hyväksyi ehdotuksen 11.12.1995. Sopimus allekirjoitettiin 12.2.1996.

Sopimus on voimassa 31.12.2025 saakka ja jatkuu tämän jälkeen vähintään viisi vuotta kerrallaan, ellei jompikumpi sopijapuoli irtisano sopimusta vähintään viisi vuotta ennen sopimuskauden päättymistä.

Sopimus Liedon kanssa

Turun Vesi- ja viemärilaitos on 8.10.1991 sopinut Liedon kunnan kanssa Haaganmäen alueen jätevesien johtamisesta Turun viemäriverkkoon sekä varavesiyhteydestä.

Sopimus on voimassa 30 vuotta (päättyy 8.10.2021) ja irtisanomisaika viisi vuotta.

Perusteet irtisanomiselle

Liedon ja Kaarinan sopimukset poikkeavat muista naapurikuntien kanssa solmituista vastaavista sopimuksista siten, että Yhtiö kantaa kaiken kustannusriskin eikä sopimuksesta poikkeavasta toiminnasta, muuttuneista kustannuksista tai investointivastuista ole sopimuksiin kirjattu menettelyä. Yhtiö on tästä huolimatta pyrkinyt neuvottelemalla hakemaan ratkaisua, mutta toistaiseksi asiat eivät ole neuvotteluteitse muuttuneet.

Kaarinan sopimus on osittain vanhentunut eikä perustetta veden toimittamiselle enää ole, koska Turun Seudun Vesi Oy vastaa seudullisesti veden hankinnasta ja toimittamisesta kuntien jakeluverkkoon.

Molemmissa sopimuksissa kustannusten määräytymisperusteet ovat vanhentuneet, koska Turun vesihuollon kustannuksia katetaan nykyisin käyttömaksujen lisäksi myös perus- ja liittymismaksuilla.

Esitys irtisanomisesta sekä sopimusosapuolen selvittämisestä

Turun Vesihuolto Oy esittää, että se irtisanoisi sopimukset vielä 2020 aikana, jolloin ne päättyisivät viimeistään 31.12.2025. Irtisanomisaikana Kaarinan ja Liedon kanssa neuvotellaan edelleen jatkuvan yhteistyön osalta sopimukset, jotka vastaavat nykyistä tilannetta ja muiden kuntien kanssa solmittuja vastaavia sopimuksia.

Liikkeenluovutuksessa Turun Vesihuolto Oy:lle on luovutettu muille vesihuoltolaitoksille tuotettu liiketoiminta (sopimuksen kohta 3) ja erityisesti (kohta 3.8) …”kuntien ja vesilaitosten välillä solmitut sopimukset sekä sopimuksiin liittyvät velvollisuudet liittyvät Yhtiölle”. Tämän johdosta Turun Vesihuolto Oy kysyy, sisältääkö kaupunginhallituksen 5.12.2016 § 471 päätös myös Kaarinan kanssa solmitun sopimuksen velvoitteiden ja oikeuksien siirtymisen Yhtiölle. Liedon kunnan kanssa solmittu sopimus on selkeästi liikelaitoksen sopimus, joka on liikkeenluovutuksessa siirtynyt.”

Perustelut

Kaarinan kaupungin sopimuksen vesihuollon järjestäminen liittyi seudullisen vesihuollon yhteistyön kehittämiseen mm. Virttaan veden hankintaan ja jätevesien käsittelyn yhteistyöhön kolmen puhdistamon (Turku, Raisio ja Parainen) mallilla. Sopimuskohdassa 2 sovitaan 1965 maksetun liittymismaksun palautuksena luovuttamaan vesiosuutta Virttaa-Littoinen -järjestelmästä yhteensä 500 m3 vuorokaudessa siten, että Kaarina maksaa ainoastaan käyttökustannuksista. Vesiliikelaitos ja myöhemmin yhtiö on vastannut pääomakustannuksista. On mahdollista, että liittymismaksua on palautettu jo aiemmin. Vesilaitoksella on kopio Turun kaupungin mittausosaston kirjeestä 8.11.1990, jossa maanvaihtokauppojen yhteydessä viitataan myös 1965 Kaarinan maksaman liittymismaksun palauttamiseen. Vesilaitoksella ei ole ollut mahdollista selvittää, onko liittymismaksua palautettu, kuten 1990 on suunniteltu vai onko palautus toteutettu vasta 12.2.1996 solmitulla sopimuksella. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen on toteutettu Turun Seudun Vesi Oy:n tekopohjavesihanke ja kaikilla jäsenkunnilla on ollut mahdollisuus varata käyttöönsä tarvittava vesimäärä.

Sopimuskohdassa 2 sovitaan edelleen, että vuonna 1965 solmittu viemäröintisopimus säilyy ennallaan. Viemäröinnin maksut on sidottu puhdistamon kustannuksiin eikä Kaarina ole maksanut jätevesien johtamisesta Turun kaupungin viemäriverkkoon sen jälkeen, kun Kakolanmäen puhdistamo on aloittanut toimintana. Sopimuksessa ei ole sovittu saneerauskustannusten jakamisesta kuntien välillä.

Sopimuskohdat 3 – 4 liittyvät veden myyntiin ja Turun Seudun Vesi Oy:lle jääneen Virttaa – Littoinen osuuden myymisen puoltamista. Turun Seudun Vesi Oy:n uusi osakassopimus on laadittu tämän jälkeen ja Kaarinan kaupungilla on ollut mahdollisuus halutessaan ostaa lisävarauksia. Tämän kaltaiselle veden myynnille ei enää ole tarvetta.

Sopimuskohta 5 liittyy Rauvolan puhdistamon kustannuksiin. Puhdistamoa ei enää ole ja jätevesiyhteistyö on edennyt Turun seudun puhdistamo Oy:n perustamiseen ja Kakolanmäen puhdistamon laajentamiseen.

Turun Vesihuolto Oy on pyrkinyt neuvottelemaan Kaarinan kanssa uutta viemäröintisopimusta samalla periaatteella kuin esimerkiksi Ruskon kunnan kanssa. Ruskon kunta maksaa viemärivesien johtamisesta niiden määrän ja viemäriverkoston ylläpidon kustannuksien perusteella aiheutuvan maksun. Asia ei ole Kaarinan kanssa edennyt. 12.2.1996 allekirjoitettu sopimus ei vastaa nykyistä vedenjohtamisen ja viemäröinnin tilannetta ja muita kuntien välisiä sopimuksia ja se tulisi irtisanoa.

Liedon kunnan kanssa Turun Vesi- ja viemärilaitos on sopinut Haaganmäen alueen jätevesien johtamisesta Turun viemäriverkkoon sekä varavesiyhteydestä 8.10.1991. Jätevesien laskutus perustuu alueen kiinteistöjen ostamaan vesimäärään ja Turun jätevesimaksun suuruuteen. Liedon kunta on sitoutunut siihen, että alueelta ei johdeta pintavesiä (hulevesiä) viemäriverkostoon. Yhtiön alueella suorittamien mittausten ja havaintojen perusteella Liedon kunnan puolelta tuleva jätevesi on laimeaa ja määrä selvästi suurempi kuin laskutuksen perusteena oleva talousveden osto. Yhtiön ja Liedon kunnan kanssa on pidetty neuvotteluja jätevesimäärän saamiseksi sopimuksen mukaiselle tasolle, mutta asia ei ole neuvotteluteitse edennyt. Sopimus ei vastaa nykyistä viemäröinnin tilannetta ja muita kuntien välisiä sopimuksia ja se tulisi irtisanoa.

Kummankin sopimuksen kustannusten määräytymisperusteet ovat vanhentuneet, koska Turun vesihuollon kustannuksia katetaan nykyisin käyttömaksujen lisäksi myös perus- ja liittymismaksuilla.

Edellä mainitut Turun Vesihuolto Oy:n sopimukset yhtiön ja Kaarinan kaupungin sekä Liedon kunnan välillä tulee irtisanoa vuoden 2020 aikana, mikäli niiden halutaan päättyvän viimeistään 31.12.2025. Mikäli sopimuksia ei irtisanota vuoden 2020 aikana, sopimukset jatkuvat edelleen viisi vuotta kerrallaan. Sopimukset on solmittu liikelaitosaikana ja siirtyneet Turun Vesihuolto Oy:lle liikkeenluovutuksen yhteydessä.

Lisäksi Turun Vesihuolto Oy kysyy, sisältääkö kaupunginhallituksen 5.12.2016 § 471 päätös myös Kaarinan kanssa solmitun sopimuksen velvoitteiden ja oikeuksien siirtymisen Yhtiölle.

Turun kaupunginhallituksen 5.12.2016 § 471 päätökseen perustuvassa Turun Vesiliikelaitoksen liiketoimintojen kauppakirjassa (kauppakirjan kohta 3.8.) on todettu, että ”Kaikki Vesiliikelaitoksen Yhtiölle siirtyvään liiketoimintaan liittyvät sopimukset mm. asiakassopimukset, hankintasopimukset, kuntien ja vesilaitosten välillä solmitut sopimukset sekä sopimuksiin liittyvät velvollisuudet siirtyvät Yhtiölle.”. Koska kaikki siirtyvään liiketoimintaan liittyvät sopimukset sekä niihin liittyvät velvollisuudet ovat liiketoimintojen luovutuksen yhteydessä siirtyneet Yhtiölle, on Turun kaupunginhallituksen päätös 5.12.2016 § 471 sisältänyt myös Kaarinan kanssa solmitun sopimuksen. Lisäksi Turun Vesihuolto Oy ja Kaarinan kaupunki ovat noudattaneet sopimusta vesihuollon järjestämisestä liikkeenluovutuksen jälkeen.

Edellä mainituista syistä johtuen on perusteltua myöntää Turun Vesihuolto Oy:lle omistajan ennakkonäkemyksenä lupa irtisanoa kuvatut sopimukset yhtiön ja Kaarinan kaupungin sekä Liedon kunnan välillä. Irtisanomisaikana Kaarinan kaupungin ja Liedon kunnan kanssa voidaan neuvotella edelleen jatkuvan yhteistyön osalta sopimukset, jotka vastaavat nykyistä tilannetta ja muiden kuntien kanssa solmittuja vastaavia sopimuksia.

Turun Vesihuolto Oy:n ja Kaarinan kaupungin välisen sopimuksen kohdassa 2 tarkoitettujen liittymismaksujen palauttamiseen liittyvän asian osalta tulee käynnistää erillinen selvitys.

Turun Vesihuolto Oy:n osakassopimuksen päivittäminen ei ole tällä hetkellä ajankohtaista. Yhtiön esittämät havainnot tulee ottaa huomioon seuraavan osakassopimuksen päivityksen yhteydessä.

Liite 1Sopimus vesihuollon järjestämisestä Kaarinan kaupungin kanssa

Liite 2Turun vesi- ja viemärilaitoksen ja Liedon kunnan välinen vesihuoltoyhteistyösopimus

Oheismateriaali 1Turun Vesihuolto Oy:n ennakkonäkemyspyyntö 

Kaupunginjohtaja Minna Arve: 

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää ilmoittaa Turun Vesihuolto Oy:lle omistajan ennakkonäkemyksenä, 

että kaupunginhallituksen konsernijaosto oikeuttaa Turun Vesihuolto Oy:n irtisanomaan sopimukset Kaarinan kaupungin ja Liedon kunnan kanssa siten, että sopimusten voimassaolo lakkaa viimeistään 31.12.2025 lukien.

Lisäksi kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää käynnistää selvityksen Turun Vesihuolto Oy:n ja Kaarinan kaupungin välisen sopimuksen kohdassa 2 tarkoitettujen liittymismaksujen palauttamisesta, ja

että Turun Vesihuolto Oy:n osakassopimuksen päivittäminen ei ole tällä hetkellä ajankohtaista, mutta yhtiön esittämät havainnot otetaan huomioon seuraavan osakassopimuksen päivityksen yhteydessä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Vesihuolto Oy
tpvXXXXX


Liitteet:

Khkon § 85
Liite 1:Sopimus vesihuollon järjestämisestä Kaarinan kaupungin kanssa
Liite 2:Turun vesi- ja viemärilaitoksen ja Liedon kunnan välinen vesihuoltoyhteistyösopimus