Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto8207.12.20201

3007-2020 (00 00 01)

Turun Satama Oy:n ennakkonäkemyspyyntö

Tiivistelmä: -

Khkon § 82

Omistajaohjauksesta vastaava controller Sanna Lounaja 30.11.2020:

Turun Satama (jäljempänä Satama) on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 100 %. Sataman toimialana on sataman ylläpitäminen ja yleisen satamatoiminnan harjoittaminen ja kehittäminen sekä siihen liittyvä muu toiminta. Sataman toiminta jakaantuu kahteen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat matkustajaliikenne sekä rahtiliikenne. Sataman valvontavastuuhenkilöksi on määritelty omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen.

Satama pyytää 29.11.2020 päivätyllä kirjeellään (oheismateriaali 1) kaupunginhallituksen konsernijaostolta omistajan ennakkonäkemystä siitä, voiko Satama luopua nosturiliiketoiminnasta. Konserniohjeen (Kv 12.12.2016 § 206) 10. kohdan mukaan tytäryhteisön tiedusteltava omistajan ennakkonäkemystä hyvissä ajoin ennen toimenpiteen toteuttamista muun muassa silloin kun kyseessä on ”toimintaan tai talouteen nähden merkittävät investoinnit sekä tärkeän omaisuuden tai oikeuksien (ml immateriaalioikeudet) hankkiminen, myyminen, vuokraaminen, luovuttaminen tai panttaaminen tai muun merkittävän sopimuksen tekeminen”.

Yhtiö perustelee pyyntöään seuraavasti: ”Turun Sataman nosturiliiketoiminta tekee edelleen merkittävää tappiota, ja mahdollisuudet tuloksen parantamiseen ovat vähäiset. Arvio liiketappiosta vuonna 2020 on noin 150 TEUR ja lisäksi tuloslaskelman ulkopuolella on kuluja sähköpäivystyksestä (noin 70 TEUR p.a.) sekä nosturien käyttämästä sähköstä (arvio 10 – 20 TEUR p.a.). Nosturit ovat vanhoja ja niitä joudutaan modernisoimaan, jotta niiden toimintakyky säilyy. Näin ollen nykyiseen kalustoon joudutaan jatkossakin investoimaan ja uuden nosturin hankinta on jossain vaiheessa edessä, mikäli toimintaa jatketaan.

Sataman johto on tilanteesta johtuen pyrkinyt löytämään nosturiliiketoiminnalle ostajan joka täyttää ainakin seuraavat kriteerit: 1) nosturiliiketoiminnan on jatkuttava Turun Satamassa myös liiketoiminnan siirron jälkeen jotta kilpailukykymme säilyy 2) liiketoiminnan jatkajan on tarjottava palvelua myös muille operaattoreille 3) vastaanottava yritys noudattaa Suomen lakia, asetuksia sekä alan yleissitovaa työehtosopimusta ( ahtausalan TES ) 4) nykyisille työntekijöille tarjotaan töitä joko vastaanottavassa yrityksessä tai Turun Sataman palveluksessa.

Sataman johto on – yllä olevien kriteerien pohjalta – käynyt keskustelua liiketoiminnan siirrosta Turku Stevedoring Oy:n (Kimmo Iljin) kanssa. TS:n osuus nosturiliiketoiminnan laskutuksesta on 73 %, joten yrityksellä on voimakas tahto ylläpitää nosturitarjontaa Turun Satamassa. Yrityksen liiketoiminta perustuu vahvasti projektikuljetuksiin ja nosturit ovat ehdoton edellytys tälle toiminnalle. Muiden operaattorien osuus nosturiliiketoiminnan laskutuksesta on: Finnsteve 20 % ja Stevena 5 %. Finnsteve oli vuosia sitten kiinnostunut nostureista mutta vetäytyi kaupasta viime hetkellä. Stevena ei ole nostureista kiinnostunut.

Kimmo Iljin on käytyjen keskustelujen pohjalta tehnyt Turun Satama Oy:lle indikatiivisen tarjouksen nosturiliiketoiminnasta. Tarjouksen kokonaissumma on 150 TEUR ja puolet kauppasummasta maksettaisiin kaupan yhteydessä. Nosturien tasearvo on 260 TEUR (31.10.2020) ja Turun Satama Oy:n johto ehdottaa, että liiketoimintaa ei myydä alle tasearvon. Edelleen ehdotetaan, että Turun Satama Oy tekee Kimmo Iljinille vastatarjouksen.

Turun Satama Oy:n hallitus on kokouksessaan 20.11.2020 päättänyt hyväksyä nosturiliiketoiminnan myynnin Turku Stevedoring Oy:lle vähintään 260 TEUR:in kauppasummalla. Lisäksi hallitus päätti hakea omistajan ennakkopäätöstä koska kyseessä on liiketoiminnan luovutus. Sataman johto teki hallituksen päätöksen mukaisen vastatarjouksen Turku Stevedoring Oy:lle ja Kimmo Iljin ilmoitti 27.11.2020 hyväksyvänsä ehdotetun 260 TEUR:in kauppasumman.”

Nosturiliiketoiminnasta luopuminen ei ole ristiriidassa kaupunginvaltuuston 11.6.2019 hyväksymän omistajapolitiikka-asiakirjan kanssa. Omistajapolitiikka-asiakirjaan on kirjattu muun muassa seuraavaa: ”Yhtiö toimii kokonaisuutena ja liiketoimintasegmenteittäin kannattavasti kattaen tulorahoituksellaan kaikki toimintansa kustannukset sekä korvaus- ja käyttöomaisuusinvestointinsa”. Nosturiliiketoiminta on ollut Turun Satama Oy:lle tappiollista liiketoimintaa, jolloin siitä luopuminen on sekä omistajapolitiikan mukaista että taloudellisesti perusteltua. Liiketoiminnan luovutuksen kauppahinnan tulisi olla vähintään nosturien tasearvon (260.000 euroa) suuruinen.

Oheismateriaali 1Turun Satama Oy:n ennakkonäkemyspyyntö 

Kaupunginjohtaja Minna Arve: 

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää ilmoittaa Turun Satama Oy:lle omistajan ennakkonäkemyksenä, 

että Turun Satama Oy voi luopua nosturiliiketoiminnasta, mikäli kauppahinta on vähintään nosturien tasearvon 260.000 euroa suuruinen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.

Jakelu

tiedTurun Satama Oy