Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto10303.11.20143
Kaupunginhallituksen konsernijaosto11824.11.20144

5591-2013 (065, 670)

Turun Seudun Jätehuolto Oy:n hankintapäätös syntypaikkalajitellun yhdyskuntajätteen hyödyntämispalvelun hankinnasta 15-25 vuodeksi alkaen vuodesta 2018

Tiivistelmä: -

Khkon § 103

Salainen asia - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 §:n 20 kohta.

Konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 31.10.2014:

Viisi Lounaisen Suomen jätelaitosta (Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy; Porin kaupunki; Rauman seudun jätehuoltoliikelaitos; Rouskis Oy ja Turun Seudun Jätehuolto Oy) ovat kilpailuttaneet yhteishankintana yhdyskuntajätteiden hyödyntämisen 15 - 25 vuodeksi. Turun Seudun Jätehuolto Oy:n hallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan 28.10.2014 ja lähettänyt kilpailutusta koskevan materiaalin mukana olevien yhtiöiden omistajatahoille omistajan ennakkonäkemyksen saamiseksi.

Turun Seudun Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heikkilä ja hallituksen puheenjohtaja Olli A. Manni on kutsuttu konsernijaoston kokoukseen esittelemään asiaa.

Oheismateriaali 1TSJ Oy hallituksen 281014 pöytäkirja liitteineen

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto merkitsee jätehuollon kokonaisratkaisua koskevan selvityksen tiedokseen ja päättää omistajan ennakkonäkemyksestä seuraavassa kokouksessaan.

Lisäksi konsernijaosto kehottaa Turun Seudun Jätehuolto Oy:tä pidättäytymään sitovan hankintapäätöksen tekemisestä jätehuollon kokonaisratkaisun osalta ennen kaupunginhallituksen konsernijaoston ennakkonäkemystä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä Turun seudun Jätehuolto Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli A. Manni ja toimitusjohtaja Jukka Heikkilä.

Khkon § 118

Johtaja Tuomas Heikkinen 20.11.2014:

Asian käsittelyn jälkeen kaupungin tietoon on tullut, että Porin kaupungin hankintarengasta koskevasta päätöksestä on tehty valitus markkinaoikeuteen, eikä hankinta ole täytäntöönpantavissa kokonaisuutena. Valituksessa on vaadittu hankinnan täytäntöönpanokieltoa, johon markkinaoikeus ei ole antanut vielä päätöstä.

Kaupunki on arvioinut ehdotettua ratkaisua kannaltaan ja näkemyksemme mukaan esitetty järjestely toteuttaa huonosti jätelain 8 §:n (kierrätys ennen massapolttoa) sekä jätelain läheisyys- ja omavaraisuusperiaatteita. Järjestely sisältää myös riskejä tiedossa olevan jätedirektiivin muutosehdotuksen näkökulmasta. Direktiiviehdotuksen lisäksi ympäristöministeriö on 7.11.2014 ilmoittanut selvittävänsä jäteverolain muutosta, jolla pyritään laajentamaan veropohjaa kierrätyskelpoisen jätteen polttoon.

Hankintalain näkökulmasta vaihtoehtona on hankinnan keskeyttäminen tai hankintapäätöksen tekeminen, jonka jälkeen voittaneen tarjoajan kanssa on mahdollisuus neuvotella hankinnan toteuttamistavasta hankintapäätöksen ja hankintailmoituksen asettamissa puitteissa.

Hankintalain mukaan hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hallituksen esityksen mukaan hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.

Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännössä on katsottu, että hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintaviranomaisen on kuitenkin keskeytyspäätöksen tehdessään noudatettava julkisia hankintoja koskevia yhteisön oikeuden perussääntöjä, mm. syrjinnän kiellon ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteita.

Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen tai -hinnan kartoittamiseksi ei ole hyväksyttävää. Oikeuskäytännössä on myös katsottu, että hankintaa ei ole saanut keskeyttää, mikäli keskeyttämisen tarkoituksena on kiertää lain säännösten soveltaminen tai estää tarjoajan mahdollisuus saada oikeussuojaa.

Käytännössä hankinnan keskeyttäminen on oikeuskäytännössä hyväksytty esimerkiksi tilanteissa, joissa

- hankintamenettelyn aikana on ilmennyt, että tarjouspyyntö on niin epäselvä, että sen perusteella ei saada yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia

- saadut tarjoukset ylittävät hankinnalle talousarviossa varatut määrärahat

- hankintayksikön rahoitustilanne on muuttunut oleellisesti määrärahojen puutteen vuoksi

- hankinnan tarve on muuttunut kesken hankintaprosessin (tällöin se, että päädytään tekemään asia omana työnä, on mahdollista)

- on saatu vain yksi tarjous (koska tällöin ei voida tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken).

Asiassa mikään edellä mainituista perusteista ei ole ilmeisen selvästi käsillä. Keskeyttäminen johtaisi myös koko menettelyn käynnistämiseen uudelleen, mikä tarkoittaisi myös sitä, että tilapäistä jätteenkäsittelyratkaisun olisi jatkettava.

Hankintalaissa määrätään seuraamuksista, joita markkinaoikeus voi määrätä, mikäli hankintayksikkö on toiminut hankintalain vastaisesti. Markkinaoikeus voi mm. kumota hankintayksikön päätöksen osaksi tai kokonaan, kieltää hankintayksikköä soveltamasta virheellistä menettelyä tai velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Nämä ovat markkinaoikeuden sovellettaviksi tulevia seuraamuksia tilanteissa, joissa hankintayksikkö ei päätä keskeyttämisen jälkeen kilpailuttaa hankintaa uudessa hankintamenettelyssä (KHO 268/2011).

Hyvitysmaksun määrääminen ei oikeuskäytännön mukaan ole käytettävissä oleva seuraamus silloin, kun tarjouskilpailussa tarkoitettua hankintasopimusta ei ole enää tarkoituskaan tehdä (=hankinta on keskeytetty), vaikka hankintamenettelyn kuluessa olisikin tapahtunut virheitä. Tästä ei kuitenkaan ole esillä olevassa asiassa kysymys, vaan hankinta on pakko toteuttaa, joka tapauksessa tavalla tai toisella, mutta hankinnan sisällöllinen määrittely tulisi tehdä siten, että se tukee paremmin jätelain tavoitteita.

Mikäli hankintayksikkö keskeyttää hankinnan vasta sen jälkeen, kun hankintayksikön tekemästä päätöksestä on tehty valitus markkinaoikeudelle, on markkinaoikeus velvoittanut hankintayksikön korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut, mikäli hankinnan keskeyttäminen on perustunut keskeyttämispäätöksen valituksen perusteena olleeseen virheeseen.

Mikäli ilmenee, että hankintamenettely on keskeytetty syystä, joka ei ole lain edellyttämin tavoin todellinen tai perusteltu, voi tästä aiheutua hankintayksikölle myös vahingonkorvausvelvollisuus. Tyypillisiä korvattavia vahinkoja olisivat tällöin tarjouksen laskentakulut ja muut tarjouksen tekemisen johdosta aiheutuneet kulut. Tällaiset kulut voivat isoissa hankkeissa olla suuriakin. Vahingonkorvausasia käsitellään ensimmäisenä oikeusasteena yleisessä alioikeudessa.

Turun seudun jätehuolto Oy vastaa osaltaan näistä seuraamuksista perustuen siihen, että yhtiö tekee osaltaan hankintalain tarkoittaman päätöksen. Hankintaa koskevista sanktioista ei ole sovittu erikseen osana yhdyskuntajätteen hyödyntämisen kilpailuttamisen yhteishankintana koskevaa sopimusta.

Konsernijaostolle esitetään, että Turun kaupunki ilmoittaa Turun seudun jätehuolto Oy:lle omistajan ennakkonäkemyksenä, että yhtiön ei tule panna hankintapäätöstä täytäntöön ennen kuin yhtiö, Turun kaupunki ja hankintapäätösesityksessä voittajaksi esitettävä taho ovat käyneet neuvottelut hankinnan sisällöstä ja sen mahdollisesta muuttamisesta vastaamaan paremmin jätelain ja jätehierarkian tavoitteita. Asia tuodaan neuvottelujen käymisen jälkeen konsernijaoston käsiteltäväksi.

Ottaen huomioon, että hankintarenkaaseen kuuluvan Porin kaupungin hankintapäätöksestä on valitettu markkinaoikeuteen eikä markkinaoikeus ole ratkaissut täytäntöönpanokieltoa koskevaa vaatimusta, ei hankintaa voida kokonaisuudessaan panna täytäntöön. Tämän vuoksi Turun seudun jätehuolto Oy:n hankintarenkaan suurimpana jätteen toimittajana ei tule panna hankintaa täytäntöön. Tämä mahdollistaa samalla neuvottelujen käymisen hankinnan sisällöstä mahdollisen tulevan palvelutuottajan kanssa. Neuvotteluissa pyritään selvittämään mahdollisuudet toteuttaa paremmin jätelain ja jätehierarkian tavoitteita sekä mahdollisuudet uusimman CleanTecin hyödyntämiseen ratkaisun yhteydessä.

Oheismateriaali 1Täydentävät ehdotukset

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää ilmoittaa Turun seudun jätehuolto Oy:lle omistajan ennakkonäkemyksenä, että yhtiön ei tule panna hankintapäätöstä täytäntöön ja allekirjoittaa sopimuksia ennen kuin kaikki hankintarenkaan päätökset ovat saaneet lainvoiman taikka ennen kuin markkinaoikeus on tehnyt myönteisen päätöksen hankinnan täytäntöönpanosta.

Lisäksi konsernijaosto edellyttää, että yhtiö ja Turun kaupunki käyvät hankintapäätösesityksessä voittajaksi esitettävän tahon kanssa neuvottelun hankinnan yksityiskohtaisesta toteuttamisesta ennen päätöksen täytäntöönpanoa ja

että apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen velvoitetaan käymään Turun kaupungin puolelta tarvittavat neuvottelut 31.12.2014 mennessä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Korhonen ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kokouksen sihteerinä tämän asian kohdalla toimi Heikkinen.

Jakelu

tiedTurun Seudun Jätehuolto Oy
tpvVirtanen Jarkko