Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto3603.05.20212

5321-2021 (02 08 00)

Lausunto vesibussiliikenteen kilpailutuksesta

Tiivistelmä:

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta voi aloittaa vesibussiliikenteen uuden sopimuksen kilpailutuksen.

Khkeh § 36

Kaupunkiympäristötoimiala, kehittämispäällikkö Topias Pihlava 14.4.2021:

Tausta

Fölin vesibussin nykyinen sopimus päättyy kesäkauden 2022 liikennöinnin jälkeen 30.9.2022. Sopimuksen kaikki optiokaudet on käytetty. Uuden sopimuksen kilpailu tulee järjestää viimeistään talvella -22, jotta uusi sopimus on allekirjoitettu noin vuotta ennen uuden liikennöinnin alkua. Näin tarjoajille jää riittävästi aikaa valmistautua liikennöinnin aloitukseen ja he voivat tehdä tarvittavat kalustoinvestoinnit.

Kaupunginvaltuusto päätti 13.11.2017 (kv 13.11.2017 § 221) myöntää vuosittaisen 100 000 €:n (netto) rahoituksen Turun kaupungin sisäiselle vesibussiliikenteelle Aurajoesta Ruissaloon. Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että Fölin vesibussiliikenne vakinaistetaan.

Kuntien välisessä yhteistoimintasopimuksessa on sovittu, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä seuraavissa yhtä kuntaa koskevissa asioissa ja seudullinen joukkoliikenne valmistelee ne suoraan ko. kunnan päätettäväksi:

- yhtä kuntaa koskevat liikennöintisopimukset ja kilpailutusvaatimukset

- liikennöintisopimusten optioiden käyttö, ei kuitenkaan päätös tarjouskilpailun voittajasta

- yhtä kuntaa koskevat aloitteet

- yhtä kuntaa koskevat uudet reitit ja merkittävät reittimuutokset

- kunkin kunnan palvelutoimistojen ja/tai yhteispalvelupisteiden perustaminen.

Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Nykytila

Vesibussilla tehdään vuosittain lähes 60 000 matkaa. Vesibussiliikenne on vakiinnuttanut paikkansa osana kesäisen Turun palvelutarjontaa. Vesibussiliikenteessä käyvät maksuna Fölin lipputuotteet. Vuosittaiset matkamäärät on esitetty alla olevassa taulukossa.

Lipputuloina vesibussilinjalta saadaan keskimäärin noin 45% liikennöintikustannuksista. Liikennöinnin nettokustannukset (liikennöintikustannukset vähennettynä linjakohtaisilla lipputuloilla) ovat olleet noin 120 000 euroa vuodessa. Vuoden 2019 nettokustannus oli 120 500 euroa ja vuoden 2020 nettokustannus 130 000 euroa. Vesibussissa myydään kertalippuja muuta joukkoliikennettä huomattavasti enemmän. Kertalippujen osuus kaikista myydyistä lipuista on noin 30%, arvokorttimatkojen 60% ja kausikorttien 10%.

Asiakasmäärien sekä saadun palautteen perusteella vesibussiliikenteelle on edelleen kysyntää ja se on merkittävä osa kaupunkikuvaa. Vesibussiliikenne palvelee erinomaisesti niin paikallisia kuin matkailijoita tuoden esiin merellistä Turkua. Vesibussista on tullut keskeinen osa kesäisen Turun tapahtumatarjontaa. Vesibussi tarjoaa kohtuuhintaisen mahdollisuuden kokea merimatka sekä ulkoilla Ruissalon saarella. Lisäksi se palvelee kasvavaa Ruissalon telakan aluetta, jossa järjestetään monia kesätapahtumia.

Keskustan kehittäminen on tällä hetkellä yksi Turun kaupungin strategisista kärkihankkeista. Kokonaisvaltaiseen kaupunkikehittämiseen tähtäävällä kärkihankkeella tavoitellaan Turun keskustan kilpailukyvyn ja vetovoiman vahvistamista niin liiketoiminnan ja matkailun kuin asumisen ja viihtymisen näkökulmista.

Turun historiallinen keskusta on yksi Turun keskustavision strategisista kehittämiskohteista. Visiossa yhdeksi tavoitteeksi nostetaan Vanhankaupungin renessanssi – yliopistojen näkyvyyden ja roolin kasvattaminen keskustassa ja alueen kehittäminen eurooppalaisuuden olohuoneeksi. Elävyys keskustaan syntyy uusien asumismuotojen mahdollistamisesta, kauppaa ja työpaikkojen kehittämistä tukevien hankkeiden kaavoittamisesta sekä uusien palvelujen ja tapahtumien kehittämisestä keskustaan.

Yhdellä matalammalla siltojen ali mahtuvalla lisäaluksella olisi mahdollista liikennöidä Ruissalon Telakalta aina ydinkeskustaan asti Kristiinankadulle sekä Tuomiokirkon tuntumaan. Tällainen liikennöinti lisäisi vesibussiliikenteen houkuttelevuutta ja tarjontaa. Keskustaan asti ulottuva liikenne tukisi kaupungin tavoitetta elävöittää keskustaa ja vahvistaa matkailua keskustan alueella. Ydinkeskustaan ulottuva muuallakin Euroopan kaupungeissa liikennöitävä vesibussiliikenne tukisi keskustan tavoitetta olla eurooppalainen olohuone.

Yhden lisäaluksen ottaminen mukaan optiona tarjouskilpailuun tässä vaiheessa ei sido kaupunkia vaan sen käytöstä voidaan päättää erikseen kilpailun ratkettua. Optioaluksen käytöstä päätetään erikseen Seudullisen joukkoliikenteen talousarvioesityksen yhteydessä.

Vesibussiliikenteen jatko

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että uusi vesibussiliikenteen kilpailutus toteutetaan seuraavin edellytyksin:

Yhteysjohtaja Antti Kirkkola ja matkailujohtaja Anne-Marget Hellén 15.4.2021:

Vesibussiyhteys Ruissaloon on tuonut merkittävän positiivisen palvelun turkulaisille ja Turkuun tuleville matkailijoille ja vesibussi on pitkän kesäsesongin ajan pystynyt tarjoamaan hyvän ja jatkuvan mahdollisuuden kokea merellinen kaupunki.

Ruissalo merellisenä luontokohteena on yksi kaupungin tärkeimpiä matkailu- ja virkistysalueita ja sen saavutettavuutta tulee edelleen parantaa. Vesibussi on myös ekologinen vaihtoehto ja se mahdollistaa eri kulkuvälineiden yhdistämisen, esim. pyöräilyn ja vahvistaa Ruissalon ulkoilun mahdollisuuksia. Ruissalon ja jokivarren elävyys ja aktiivisuus edelleen paranee vesibussin myötä. Pitkän aikavälin tavoitteena tulee olla vesibussiyhteyden saaminen Saaronniemeen ja ehkä jopa Naantaliin saakka. Turun tavoite on pidentää matkailun sesonkia ja vesibussipalvelu on yksi keskeinen tekijä siinä.

Uutena kokonaisuutena vesibussiliikenteen reitti ylöspäin jokea pitkin kasvattaa vanhan kaupungin ja historiallisen Turun vetovoimaa ja kohteiden matkailullista saavutettavuutta ja palvelutasoa. Reitin tulisi ulottua aina ylioppilaskylään saakka. Vesibussiyhteys tukisi myös kaupunkilaisia ja matkailijoita palvelevien reitistöjen (esim. pyhiinvaellusreitit) tarjoamalla viihtyisän tavan kulkea tuomiokirkkosillan yläpuolella.

Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa vesibussiliikenteen kilpailutuksen seuraavin edellytyksin:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asiaa kokouksessa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
lausTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta