Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto2712.04.20211

4379-2021 (02 08 00)

Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 27

Kaupunkiympäristötoimiala, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 1.4.2021:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Seudullinen joukkoliikenne kilpailutti kaupunkikehitysjaoston valtuutuksesta linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinnin sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022 (optio 12 kk). Kohteeseen valittiin poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi, koska runkolinjaston aloitusajankohdaksi oli varmistunut 1.7.2022. Myös linja 99 kilpailutettiin vastaavaan sopimuskauteen samasta syystä.

Molempien kohteiden optiokaudet esitetään käytettäviksi erillisissä pykälissä. Optiokaudet mukaan lukienkin sopimuskaudet ovat poikkeuksellisen lyhyet.

P1, P2 ja P3 sekä 99 linjat kokevat muutoksia runkolinjaston myötä, eikä niitä tule kilpailuttaa pitkiin liikennöintisopimuksiin. Tämän vuoksi linjat esitetään kilpailutettaviksi nykyisen kaltaisiin liikennöintisopimuksiin, joiden pituudet ovat 2+2 vuotta. Kalustolle on vain vähimmäisvaatimukset muiden aiemmin tehtyjen lyhyiden sopimusten kaltaisesti.

Turun kaupunginvaltuusto on 21.9.2020 § 150 päättänyt siirtää runkolinjaston aloituksen vuoteen 2025. Tämän vuoksi sekä linjat P1, P2 ja P3 sekä linja 99 tulee jälleen kilpailuttaa lyhyeen väliaikaisiin liikennöintisopimuksiin, joiden peruskausi päättyy 30.6.2025.

Käyttövoima, kalusto ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali. Liikennöintisopimukset päättyvät 2025, tai jos optiot käytetään, niin viimeistään vuonna 2027. Käyttövoimasta ei esitetä saata-van lisäpisteitä, vaan kalustoa koskevat Turun joukkoliikenteen minimivaatimukset.

Kilpailu esitetään ratkaistavaksi hintaperusteisesti.

Kohde 1 linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinti

Nykytilanne

Palvelulinjojen P1 Lehmusvalkama - Keskusta – Kasarminkatu, P2 Skanssi – Puutori ja P3 Ilpoinen - Mälikkälä 1.7.2021 alkava sopimus päättyy 30.6.2023.

Palvelulinjat muodostavat 7 auton liikennöintikokonaisuuden. Linjat tarjoavat kiireetöntä palvelua arkisin noin 7,5 h tunnin ajan. Vuonna 2019 palvelulinjoilla tehtiin n. 200.000 matkaa. Palvelulinjojen liikenne maksoi vuositasolla noin 850.000 euroa.

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että palvelulinjat kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2023 – 30.6.2025. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään kaksi vuotta.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 7 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia auto- ja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Linjojen P1, P2 ja P3 nykyiset yleisöaikataulut löytyvät osoitteesta https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut .

Kohde 2 linjan 99 liikennöinti

Nykytilanne

Linjan 99 Ilpoinen / Uittamo - Skanssi - Länsikeskus - Perno / Pansio sopimus päättyy 30.6.2023.

Linja 99 palvelee Turun poikittaisia liikkumistarpeita keskustan ulkopuolella. Vuonna 2019 linjalla 99 tehtiin n. 400.000 matkaa ja liikenne maksoi vuositasolla n. 1.000.000 euroa.

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että linja 99 kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2023 – 30.6.2025. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään kaksi.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 5 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia auto- ja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Linjan 99 nykyiset yleisöaikataulut löytyvät osoitteesta https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut .

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 ja kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 1,85 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta