Kauppakirja

 

Myyjä:

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

 

Ostajat:

Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy

Y-tunnus: 0831852-3

Rauhankatu 4

20100 Turku

 

Kaupan kohde:

 

Turun kaupungin Iso-Heikkilän (62.) kaupunginosan 3. korttelin tontti 4 (853-62-3-4), pinta-alaltaan 2367 m2.

 

Kaupan kohteen osoite on Kirstintasku 2 ja kohde on osoitettu kartalla M 490/ 30.12.2020.

 

Kauppahinta:   

 

Miljoona sataseitsemänkymmentäviisituhatta (1.175.000,00) euroa.

 

Kaupan perusteet:

 

Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.2021 § xx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.202x

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.

 

1. Kauppahinnan maksaminen

 

Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa ja hallintaansa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

Kiinteistö myydään vapaana kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset

 

Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteen omaisuuteen ei kohdistu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia, eikä uusia asioita ole vireillä.

 

4. Verot, maksut ja vastuu vahingoista

 

Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta sekä varainsiirtoverosta.

 

Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.

Myyjä vastaa kaupan kohdetta kohdanneista vahingoista siihen saakka kunnes omistusoikeus siirtyy ostajalle. Ostaja vastaa vahingoista omistusoikeuden siirtymisen jälkeen.

 

5. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat

 

Kaupan kohde on 16.5.2020 voimaan tulleen asemakaavan ”Kirstinpuisto” (2/2013) mukaista asuinkerrostalojen korttelialuetta. Viherkerroin vähintään 0,95 (AK-1).

 

Kaupan kohteena olevalla kiinteistöllä on kulkuoikeus tontin 853-62-3-5 alueella liitekartan M 490/ 30.12.2020 osoittamalla paikalla (853-2020-K22).

 

Ostaja on tutustunut:

-kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus ”Kirstinpuisto” (2/2013) sekä yleiskaava 2020)

 

Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:

-lainhuutotodistus xx.xx.xxxx

-rasitustodistus xx.xx.xxxx

-kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx

 

Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:

-asemakaavakartat ja –määräykset

-yleiskaava 2020

 

Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.

 

6. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.

 

Ostaja on velvollinen kustannuksellaan poistamaan uudisrakentamisen edellyttämässä laajuudessa kaupan kohteella tai sen maaperässä mahdollisesti olevat vanhat yksittäiset rakenteet, kuten johdot, putket, pylväät, asfaltoinnin tai muut vastaavat.

 

Mikäli kaupan kohteen maaperästä löytyy laajempia rakenteita (esim. purettujen rakennusten perustukset) tai jätteitä (puu, tiili, betoni, lasi yms.), joiden poistamisesta arvioidaan aiheutuvan merkittäviä kustannuksia, vastaa Myyjä niiden poistamisen kustannuksista edellyttäen, että rakenteiden tai jätteiden poistamisesta Myyjän kustannuksella on sovittu Myyjän kanssa ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Muuten ostaja vastaa joka tapauksessa yksin kaikista mainituista kustannuksista.

 

Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.

 

7. Rakentamisvelvollisuus

 

Kaupan kohteelle toteutettavissa rakennuksissa perheasuntojen osuuden tulee tonttikohtaisesti olla vähintään 20% asuntotuotannosta. Perheasunnoiksi katsotaan vähintään kahden makuuhuoneen asunto.

 

Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen, edellisessä kappaleessa esitetyn perheasuntovaatimuksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta kolmen vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

8. Luovutusrajoitus

 

Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.

 

9. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 8. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

10. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

11. Rasiteoikeudet

 

Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.

 

12. Pintavedet

 

Ostajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistön rajoittuvilta puistoalueilta tai muilta alueilta ja jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, kiinteistölle mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

13. Lämpö- ja porakaivot

 

Ostaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.

 

14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Turun Vesihuolto Oy:llä tai Turun kaupungilla on oikeus periä tontinomistajalta voimassaolevan taksansa mukaisen, runkolinjasta mahdollisesti rajalle tuodun, ns. tonttijohdon rakentamiskustannuksen välittömästi tämän kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Lisäksi Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä vesihuollon liittymismaksu sen jälkeen, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.

 

Turun kaupunki perii kiinteistönomistajalta vahvistetun taksan mukaisen vuotuisen hulevesimaksun.

 

Kirstinpuiston kaava-alueen kunnallistekniikan rakentaminen on käynnistymässä. Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.

 

Ostaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.

 

15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.

 

16. Kiinteistön käyttö

 

Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

17. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 9 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 7. ja 8. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.

 

18. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

19. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus sekä pilaantuneen maa-aineksen ja pohjaveden käsittely

 

Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on ollut 1950-1960-luvuilta saakka yhdyskuntateknisessä huolto- ja varastokäytössä. Alueella on tehty ympäristöteknisiä selvityksiä, joiden perusteella maaperässä on todettu kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sekä paikoin jätejakeita. Laaditun maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnin perusteella alueella on paikoin maaperän kunnostustarve ja lisäksi haitta-aineet on otettava huomioon kaikessa rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa.

 

Myyjä on laatinut kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman sekä ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaisen ilmoituksen pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.  Myyjä vastaa viranomaisen antaman pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan päätöksen (7810-2020, 30.10.2020) mukaisista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätettä sisältävien kaivumassojen osalta kaupunki vastaa kustannuksista siltä osin, kun haitta-ainepitoisuudet ylittävät VNa 214/2007 alemmat ohjearvot.

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan.  Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu asianomaisen viranomaisen päätökseen (7810-2020, 30.10.2020) tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä kaivu- ja täyttökustannuksista niiltä osin, kun kaupan kohteelta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi (ns. ylisyvät kaivannot). Ylisyvien kaivantojen täytön osalta kaupunki vastaa kuljetus-, tasoittamis- ja mahdollisista tiivistyskustannuksista sekä ominaisuuksiltaan poistettua maa-ainesta vastaavan pilaantumattoman maa-aineksen kustannuksista. Ensisijaisesti käytetään alueella mahdollisesti olevia hyödyntämiskelpoisia kaivumassoja. Mikäli rakentaja haluaa käyttää ylisyvien kaivantojen täyttämiseen ominaisuuksiltaan parempilaatuista täyttömaata, maksaa kaupunki puolet täyttömaan kustannuksista. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.

 

Pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvien kustannusten laskuttamisesta sekä mahdollisista muista puhdistamiseen liittyvistä kustannuksista tulee olla yhteydessä hankkeelle nimettyyn kaupungin yhteyshenkilöön ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.

 

Jos pilaantuneen maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

20. Autopaikkojen järjestäminen

 

Asemakaavamääräyksissä vaadituista autopaikoista tulee tontille sijoittaa asemakaavassa suluissa olevan prosenttiluvun osoittama osuus. Loput autopaikat on sijoitettava LPA- tai a-alueille enintään 300 metrin etäisyydelle tontin rajasta.

 

Ostaja vastaa tontille toteutettavan rakennushankkeen autopaikkojen järjestämisestä, siitä aiheutuvista kustannuksista sekä mahdollisesti vaadittavien väliaikaisten autopaikkojen järjestämisestä aiheutuvista kustannuksista.

 

21. Mahdollinen lisäkauppahinta

 

Kaupungin luovuttaman tontin kauppahinta on määräytynyt sillä perusteella, että tontille toteutetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) hyväksymää valtion tuella toteutettavaa asuntotuotantoa. Kauppahinta on markkinahintaa alhaisempi ja markkinaehtoisen kauppahinnan ja ARA-hinnan välinen erotus on korvausta yleistä taloudellista etua koskevan palvelun tuottamisesta eli niin sanottua SGEI-tukea (komission päätös 2012/21/EU, EUVL L7/2012).

 

Mikäli Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy toteuttaa tontille muuta kuin em. tuotantoa tai luovuttaa tontin edelleen muuhun kuin ARA-tuotantoon, on Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy velvollinen maksamaan Turun kaupungille käyvän hinnan ja ARA-hinnan välisen erotuksen jokaiselta kerrosneliöltä, joka on muuta kuin ARA-tuotantoa. Mahdollisesta lisäkauppahinnasta tehdään erillinen kauppahinnan täsmennys.

 

22. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

Turussa, _________kuun __. päivänä 201

 

Myyjä

 

Ostaja

 

Aika ja paikka edellä mainitut.

 

Julkisen kaupanvahvistajan todistus