Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto6112.10.20201

11181-2020 (02 08 00)

Turun sisäisten linjojen 9, 33, 60, 90 ja 91 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 9, 33, 60, 90 ja 91 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 61

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 1.10.2020:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

30.6.2022 päättyvistä Turun seudun liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa yksi Turun sisäinen kohde. Kohteessa liikennöidään linjoja 9 Vaala - Skanssi - Keskusta – Katariina ja 60 Suikkila - Keskusta – Vaala, työmatkalinjoja 90 ja 91 Varissuo - Uittamo - Pernon telakka / Pansio sekä yölinjaa 33 Vaala - Keskusta – Vienola.

Kaikki linjat muuttuvat runkolinjaston myötä 1.7.2025. Runkolinjaston linjat ja kohteet tarkentuvat vielä. Kuitenkin on selvää, että kyseisestä liikennöintikohteesta tullaan liikennöimään runkolinjojen liikennettä. Jo nykyään 13 linja-autoa kohteen 17:sta on telibusseja, ja runkolinjaston myötä tarve isoimman mahdollisen kapasiteetin autoille on ilmeinen kaikilla linjoilla. Tästä syystä kaikki autot tulee vaatia normaaleina telibusseina, joita valtaosa Turun seudun linja-autoista on. Vastaavasti tarjouspyyntöön tullaan muotoilemaan optio siirtyä runkolinjaston liikenteeseen, joka muuttaa kyseisen liikennöintikohteen liikennettä vuonna 2025.

Käyttövoima ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali.

EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja.

Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 9, 33, 60, 90 ja 91 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ei vaikuta vielä tähän kilpailuun, mutta jo vuoden päästä direktiivi velvoittaa vaatimaan täyssähköbusseja.

Edellä mainituin perustein esitetään, että jos kohteeseen tarjoaa direktiivin täyttäviä täyssähköbusseja, tai muita direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja (biopolttoaine, kaasu, vety), saa niistä lisäpisteitä. Kaikki kohteen autot esitetään pisteytettäviksi. Uudesta autosta saa enemmän pisteitä kuin käytetystä.

Kohteen maksimipistemäärä on 100, josta kaluston osuus on alustavasti enintään 8,5 pistettä.

Valmistelussa harkitaan seuraavia pisteytyksiä:

Pisteytyksen avulla pyritään luomaan tilanne, jossa direktiivin vaatimukset kyetään täyttämään markkinaehtoisesti. Jos pisteytyksen avulla saadaan riittävä määrä puhtaita ajoneuvoja, ei direktiivin voimassa ollessakaan välttämättä tarvitse vaatia puhdasta kalustoa, koska sitä saadaan ilman vaatimustakin. Pakollinen vaatimus sähkö-, tai muista puhtaista ajoneuvoista heikentää kilpailutilannetta.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Siksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.  

Linjojen liikennöinti

Nykytilanne

Linjojen 9 Vaala - Skanssi - Keskusta – Katariina ja 60 Suikkila - Keskusta – Vaala, työmatkalinjojen 90 ja 91 Varissuo - Uittamo - Pernon telakka / Pansio sekä yölinjan 33 Vaala - Keskusta – Vienola liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2022.

Linja 9 on Skanssin sekä Katariinan alueen pääyhteys keskustaan, ja se kulkee talvisin kolme kertaa tunnissa. Linja 9 muodostaa yhdessä linjan 60 kanssa Vaalan ja Lausteen runkoyhteyden keskustaan, ja yhdessä ne muodostavat 10 minuutin vuorovälin Vaalasta ja Lausteelta keskustaan. Linja 60 palvelee toisella puolella kaupunkia Suikkilan aluetta, ja kulkee talvisin 20 minuutin välein. Työmatkalinjat 90 ja 91 tarjoavat satunnaisia yhteyksiä Varissuon ja Uittamon alueilta Pernon ja Pansion työpaikoille. Yölinja 33 palvelee Vaalan ja Vienolan yhteyksiä keskustaan perjantaisin ja lauantaisin. Kohteen linjoilla tehtiin n. kaksi miljoona matkaa vuonna 2019.

Nykyistä liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 13 telibussilla ja neljällä 2-akselisella bussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 3,4 miljoonaa euroa.

Esitys

Seudullinen joukkoliikenne esittää sopimuskaudeksi 1.7.2022 – 30.6.2030, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 17 autoa. Nykytilanteen matkamäärien, ja runkolinjaston muutosten perusteella esitetään, että kaikki kohteen 17 autoa vaaditaan telibusseina. Kaluston keski-ikä on korkeintaan 8 vuotta, ja enimmäisikä 15 vuotta.

Jaostolle esitetään, että linjoille 9, 33, 60, 90 ja 91tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen 9, 33, 60, 90 ja 91 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 3,4 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 9, 33, 60, 90 ja 91

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 9, 33, 60, 90 ja 91liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Turun sisäiset linjat 9, 33, 60, 90 ja 91 tulee kilpailuttaa jaksolle 1.7.2022 – 30.6.2030. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Kilpailukohteessa tulee olla 17 telibussia. Linja-autojen keski-ikä on korkeintaan 8 vuotta ja enimmäisikä 15 vuotta. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, hankinnat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta