Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto2625.05.20201

5707-2020 (02 08 00)

Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 26

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 15.5.2020:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Seudullinen joukkoliikenne kilpailutti kaupunkikehitysjaoston valtuutuksesta linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinnin sopimuskaudelle 1.7.2020 – 30.6.2021 (optio 12 kk). Kohteeseen valittiin poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi, koska ei ollut varmuutta runkolinjaston toteutuksesta. Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on varmistunut 1.7.2022. Palvelulinjojen sopimuksessa ollutta optiota ei ole mahdollista käyttää, koska hankinnassa on käytetty väärää hankintalakia. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt hankintaoikaisun toisen liikennöintikilpailutuksen yhteydessä, ja sitä velvoittaa hankintalain 3 § 2 momentin vaatimus, jonka mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Myös linjan 99 liikennöintisopimus päättyy 30.6.2021, ja liikenne tulee kilpailuttaa.

P1, P2 ja P3 sekä 99 linjat kokevat muutoksia runkolinjaston myötä, eikä niitä tule kilpailuttaa pitkiin liikennöintisopimuksiin. Tämän vuoksi linjat esitetään kilpailutettaviksi nykyisen kaltaisiin liikennöintisopimuksiin, joiden pituudet ovat 1+1 vuotta. Kalustolle on vain vähimmäisvaatimukset muiden aiemmin tehtyjen lyhyiden sopimusten kaltaisesti.

Käyttövoima, kalusto ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali. Liikennöintisopimukset päättyvät 2022, tai jos optiot käytetään, vuonna 2023. Käyttövoimasta ei esitetä saatavan lisäpisteitä, vaan kalustoa koskevat Turun joukkoliikenteen minimivaatimukset.

Kilpailu esitetään ratkaistavaksi hintaperusteisesti.

Kohde 1 linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinti

Nykytilanne

Palvelulinjojen P1 Lehmusvalkama - Keskusta – Kasarminkatu, P2 Skanssi – Puutori ja P3 Ilpoinen - Mälikkälä 1.7.2020 alkava sopimus päättyy 30.6.2021.

Palvelulinjat muodostavat 7 auton liikennöintikokonaisuuden. Linjat tarjoavat kiireetöntä palvelua arkisin noin 7,5 h tunnin ajan. Vuonna 2019 palvelulinjoilla tehtiin n. 200.000 matkaa. Palvelulinjojen liikenne maksoi vuositasolla n. 850.000 euroa.

Esitys

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että palvelulinjat kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään yhden vuoden.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 7 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kohde 2 linjan 99 liikennöinti

Nykytilanne

Linjan 99 Ilpoinen / Uittamo - Skanssi - Länsikeskus - Perno / Pansio sopimus päättyy 30.6.2021.

Linja 99 palvelee Turun poikittaisia liikkumistarpeita keskustan ulkopuolella. Vuonna 2019 linjalla 99 tehtiin n. 400.000 matkaa ja liikenne maksoi vuositasolla n. 1.000.000 euroa.

Esitys

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että linja 99 kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään yhden vuoden.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 5 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 ja kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 1,85 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla P1, P2, P3 ja 99

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä linjan 99 liikenteet tulee kilpailuttaa uusiin sopimuksiin ajalle 1.7.2021 – 30.6.2022. Sopimuksia voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 1 vuoden. Linja-autojen enimmäisikä on 15 vuotta. Kilpailukohteissa on yhteensä 12 autoa, jotka ovat kaikki 2-akselisia busseja. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta