Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto2304.05.20202

5092-2020 (02 08 00)

Turun sisäisten linjojen 8, 61 ja 13 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 8, 61 ja 13 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 23

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 24.4.2020:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

30.6.2021 päättyvistä Turun sisäisistä liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa nyt kaksi. Ensimmäisessä kohteessa liikennöidään linjoja 8 Puutori – Päärautatieasema - Ruissalo sekä 61 Ilpoinen – keskusta – Logomo – Vienola. Toisesta kohteesta liikennöidään linjaa 13 Takakirves / Impivaaran uimahalli - Keskusta – Uittamo.

Kaikki kolme linjaa muuttuvat runkolinjaston myötä. Runkolinjasto vaihtaa nykyisten heilurilinjojen päitä, eli käytännössä alueiden palvelu voi korvautua toisilla linjoilla. Runkolinjastouudistuksen perusteella esitetään, että linjojen 8, 61 ja 13 palvelu yhdistetään yhteen liikennöintikohteeseen, koska on todennäköistä, että näiden autojen liikenne on tulevaisuudessa kiinteästi sidoksissa toisiinsa. On tärkeää, että tilaaja voi tehdä autokierrot tehokkaasti tälle koko automäärälle, ja kahden kohteen yhdistäminen auttaa tässä. Runkolinjaston suunnitelmien yksityiskohdat tarkentuvat käynnissä olevassa jatkosuunnittelussa. Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on päätetty 1.7.2022 (kv 11.11.2019 § 161) ja reiteistä on päätetty 23.1.2019 (tksjlk 23.1.2019 § 3).

Käyttövoima ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali.

EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja.

Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 8, 61 ja 13 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ei vaikuta vielä tähän kilpailuun, mutta jo vuoden päästä direktiivi velvoittaa vaatimaan täyssähköbusseja.

Edellä mainituin perustein esitetään, että jos kohteeseen tarjoaa direktiivin täyttäviä täyssähköbusseja, tai muita direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja (biopolttoaine, kaasu, vety), saa niistä lisäpisteitä. Kaikki kohteen autot esitetään pisteytettäviksi. Uudesta autosta saa enemmän pisteitä kuin käytetystä.

Kohteen maksimipistemäärä on 100, josta kaluston osuus enintään 9 pistettä.

Valmistelussa harkitaan seuraavia pisteytyksiä:

Pisteytyksen avulla pyritään luomaan tilanne, jossa direktiivin vaatimukset kyetään täyttämään markkinaehtoisesti. Jos pisteytyksen avulla saadaan riittävä määrä puhtaita ajoneuvoja, ei direktiivin voimassa ollessakaan välttämättä tarvitse vaatia puhdasta kalustoa, koska sitä saadaan ilman vaatimustakin. Pakollinen vaatimus sähkö-, tai muista puhtaista ajoneuvoista heikentää kilpailutilannetta.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Siksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.  

Linjojen liikennöinti

Nykytilanne

Linjojen 8 Puutori – Päärautatieasema - Ruissalo ja 61 Ilpoinen – keskusta – Logomo – Vienola sekä linjan 13 Takakirves / Impivaaran uimahalli - Keskusta – Uittamo liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2021.

Linja 8 on Ruissalon pääyhteys keskustaan, ja se kulkee talvisin tunnin välein ja kesällä kaksi kertaa tunnissa. Linja 61 on Ilpoisten ja Vienolan asuinalueiden yhteys keskustaan. Linja 61 kulkee Ilpoisista talviarkena ruuhka-aikaan 10 minuutin välein ja Vienolasta 20 minuutin välein. Kesäisin linja kulkee vastaavasti Ilpoisista 15 minuutin välein ja Vienolasta 30 minuutin välein. Linjoilla 8 ja 61 tehtiin miljoona matkaa vuonna 2019.

Nykyistä liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 6 telibussilla ja neljällä 2-akselisella bussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 2,03 miljoonaa euroa.

Linja 13 palvelee monipuolisesti Takakirveen ja Uittamon liikkumistarpeita mm. keskustaan. Vuonna 2019 linjalla tehtiin n. 830 000 matkaa. Nykyistä liikennöintikokonaisuutta ajetaan kahdeksalla kaksiakselisella bussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 1,55 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että linjojen 8 ja 61 sekä 13 liikennöinti yhdistetään yhdeksi sopimuskohteeksi.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2021 – 30.6.2029, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 18 autoa. Asuinalueiden runkoyhteyksiä on tarpeellista liikennöidä telibusseilla. Ruissalon talviliikenteessä ei ole tarvetta isoille telibusseille, joten siellä kannattaa suosia pienempiä 2-akselisia busseja. Esitetään, että kohteeseen vaaditaan 13 telibussia ja viisi 2-akselista bussia. Kaluston keski-ikä on 8 vuotta, ja enimmäisikä 15 vuotta.

Jaostolle esitetään, että linjoille 8, 61 ja 13 tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen 8, 61 ja 13 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 3,58 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 8, 61 ja 13

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 8, 61 ja 13 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Turun sisäisten linjojen 8 ja 61 kilpailutuksen saa yhdistää linjan 13 liikennöintikokonaisuuteen ajalle 1.7.2021 – 30.6.2029. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Kilpailukohteessa tulee olla 13 telibussia ja viisi 2-akselista bussia. Linja-autojen keski-ikä on 8 vuotta ja enimmäisikä 15 vuotta. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta