Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto2204.05.20201

5090-2020 (02 08 00)

Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 22

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 24.4.2020:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Seudullinen joukkoliikenne kilpailutti kaupunkikehitysjaoston lausunnon pohjalta linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinnin sopimuskaudelle 1.4.2020 – 30.6.2021 (optio 14 kk) kahteen erilliseen liikennöintikohteeseen. Kohteiseen valittiin poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi, koska ei ollut varmuutta runkolinjaston aloitusajankohdasta tai raitiotien toteutuksesta.

Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on päätetty 1.7.2022 (kv 11.11.2019 § 161). Raitiotie on edennyt seuraavaan suunnitteluvaiheeseen, ja mahdollinen liikennöinti voisi alkaa vuosikymmenen lopulla. Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti voidaan nyt kilpailuttaa normaalin mittaiselle sopimuskaudelle. Normaali sopimuskauden pituus Turun seudun joukkoliikenteessä telibussikohteissa on 8 + 2 vuotta.

Runkolinjasto tuo muutoksia myös Varissuon liikennöintiin, ja nykyinen ruuhka-ajan linja 32A yhdistetään Raisioon kulkevaan ruuhka-ajan linjaan 7A. Varissuo kytkeytyy linjastollisesti tiiviisti Raision suuntaan, ja olisi hyvä, että saman suunnan linjat kyetään yhdistämään samaan liikennöintisopimukseen. Seudullinen joukkoliikenne on kilpailuttamassa seudullisten linjojen 6, 7 ja 7A liikennettä samaan aikaan Varissuon linjojen kanssa. Myös sopimuskaudet päättyvät nykyisissä sopimuksissa samalla hetkellä eli 30.6.2021. 

Liikennöinnin ja suunnittelun kannalta linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 sekä linjojen 6, 7 ja 7A liikenne tulisi yhdistää yhdeksi liikennöintikohteeksi. Mahdollisimman kustannustehokas liikenne saadaan toteutettua, kun samankaltaiset massalinjat ovat yksi kokonaisuus, ja linjojen välinen synergia saadaan hyödynnettyä suunnittelussa. Yhdistämällä kohteet muodostuu 42 linja-auton liikennöintikokonaisuus.

Toinen kohteiden yhdistämistä puoltava seikka on liikennöintikohteiden koko. Seudullisen joukkoliikenteen toimintaa määrittelee kuntien välinen yhteistoimintasopimus. Kunnat ovat sopineet, että

”Toimivalta-alueen joukkoliikenteen kilpailutuskohteet ja niiden laajuus valitaan niin, että niin isompien kuin pienempienkin liikenteenharjoittajien on mahdollista voittaa sopimuksia, eikä monopolitilannetta pääse syntymään.”

Nykyisistä sopimuksista 70 % on pieniä kohteita, joissa liikennöidään 3-10 autolla. 17 % on keskisuuria, 13-17 autoa. Vain 13 % on suuria kohteita, joissa on nykyään 23-31 autoa. Suurimpiin kohteisiin on laskettu mukaan myös kehärunkolinjan kohde, mutta ko. liikennettä ei ole vielä kilpailutettu, ja liikenne alkaa vasta runkolinjaston myötä. Valtaosa, n. 87 % liikennöintikohteista, on liian pieniä synnyttääkseen aitoa kiinnostusta sekä paikallisesti että seudun ulkopuolella. Pienet kilpailutukset ovat poikkeuksetta synnyttäneet vähän kilpailua, ja tarjoajia on ollut alhaisimmillaan vain yksi. Seudullisen joukkoliikenteen edellinen kilpailu, jossa oli kyseessä 25 auton kohde, tuotti 6 tarjousta, joka on suurin määrä tarjouksia Fölin aikana.

42 auton kohde olisi Turun seudun suurin kohde ja tasapainottaisi kilpailutuskohteiden rakennetta kuntien välisen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Kohde on riittävän iso synnyttääkseen kiinnostusta seudun ulkopuolella, mutta riittävän pieni myös paikallisille toimijoille.  

Käyttövoima ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali.

EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja.

Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ei vaikuta vielä tähän kilpailuun, mutta jo vuoden päästä direktiivi velvoittaa vaatimaan täyssähköbusseja.

Edellä mainituin perustein esitetään, että jos kohteeseen tarjoaa direktiivin täyttäviä täyssähköbusseja, tai muita direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja (biopolttoaine, kaasu, vety), saa niistä lisäpisteitä. Kaikki kohteen autot esitetään pisteytettäviksi. Uudesta autosta saa enemmän pisteitä kuin käytetystä.

Kohteen maksimipistemäärä on 100, josta kaluston osuus enintään 21 pistettä.

Valmistelussa harkitaan seuraavia pisteytyksiä:

Pisteytyksen avulla pyritään luomaan tilanne, jossa direktiivin vaatimukset kyetään täyttämään markkinaehtoisesti. Jos pisteytyksen avulla saadaan riittävä määrä puhtaita ajoneuvoja, ei direktiivin voimassa ollessakaan välttämättä tarvitse vaatia puhdasta kalustoa, koska sitä saadaan ilman vaatimustakin. Pakollinen vaatimus sähkö-, tai muista puhtaista ajoneuvoista heikentää kilpailutilannetta.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Siksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.  

Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti

Nykytilanne

Linjojen 32 Varissuo – Kupittaan asema – Keskusta – päärautatieasema – Pansio ja 42 Varissuo – Kupittaan asema – Keskusta – päärautatieasema – Perno, yölinjan 31 Varissuo – Keskusta – Perno, työmatkalinjojen 92 Pernon telakka – Keskusta – Varissuo ja 93 Pansio – Keskusta – Varissuo liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2021.

Linjat 32/42 muodostavat yhdessä nykyisen Varissuon runkoyhteyden. Linjat liikennöivät Varissuolta arkisin 10 minuutin vuorovälillä. Linjat ovat yhdet Turun käytetyimmistä ja Varissuo onkin yksi mahdollisen raitiotien reittikohteista. Vuonna 2019 kohteen linjoilla tehtiin n. 3 miljoonaa matkaa.

Nykyistä liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 17 telibussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 3,9 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti yhdistetään linjojen 6, 7 ja 7A liikennöinnin kanssa yhdeksi sopimuskohteeksi.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2021 – 30.6.2029, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee Turun sisäinen liikenne ja seutu yhdistettynä 42 autoa. Kyseessä on erittäin vilkkaasti käytetyt bussilinjat, joten kaikki autot ovat telibusseja. Vähintään puolet autoista tulee olla uusia. Kaluston keski-ikä on 8 vuotta, ja enimmäisikä 15 vuotta.

Jaostolle esitetään, että linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 osalta tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

Kilpailutuspaketteihin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli koko kilpailun osalta noin 10 miljoonaa euroa vuodessa, eli noin 3,9 miljoonaa euroa Turun sisäisen liikenteen linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 osalta.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 31, 32, 42, 92 ja 93

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 kilpailutuksen saa yhdistää seudullisten linjojen 6, 7 ja 7A liikennöintikokonaisuuteen ajalle 1.7.2021 – 30.6.2029. Kilpailukohteen kaikki autot ovat telibusseja. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Linja-autojen keski-ikä on 8 vuotta ja enimmäisikä 15 vuotta. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 osalta tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta